Savon Raskashuolto: V8 moottoreiden ja voimansiirtohuoltojen erikoisosaamista

08.02.2020 17.05

diesel1.jpg

Savon Raskashuolto on erikoistunut Scania V8 -moottoreiden, diesellaitteiden ja voimansiirtopuolen korjauksiin joissa tarvittava erikoisosaaminen on syntynyt vuosikymmenten aikana.

(kuva: Rautiaisten suvussa on korjattu kuljetuskalustoa jo viidessä sukupolvessa. Kuvassa Vilppu Rautiainen, poikansa Mikko ja hänen tytär Emilia tutkivat Savon Raskashuollon hallissa Scania V8 -moottoria.)

Savon Raskashuollon Mikko Rautiaisella on nuoreksi mieheksi todella pitkä historia kuorma-autojen huoltotoiminnoista:

- Isäni Vilpun isä Olavi Rautiainen oli seppä kuten jo hänen isänsäkin Juho. Olavi perusti 40-luvulla Nilsiään pajan missä alettiin korjaamaan kuorma-autoja, missä sitten Vilppu aloitti virallisesti työt 15-vuotiaana vuonna 1966. Itse tein ensimmäisen työsopimukseni 14-vuotiaana Luja Betonin omistaman Siilin Soran korjaamon kanssa. Ja tänä päivänä tyttäreni Emilia 20-v. on meillä töissä suoritettuaan raskaan kaluston asentajan ammattitutkinnon ja logistiikan perustutkinnon. Myös poikani Valtteri 16-v. aloitti juuri logistiikkapuolen koulussa ja käy pajalla viikonloppuhommissa. Eli Rautiaisen suvussa korjataan kuljetuskalustoa jo viidennessä sukupolvessa.

diesel6.jpg

(kuva: Vilppu Rautiainen aloitti moottorihuollot 60-luvulla - kuvassa tehdään remonttia Siilin Soralla 70-luvun lopulla.)

Isä ja poika vuosikymmeniä alalla

Vilppu Rautiainen lopetti Nilsiän pajatoiminnan vuonna 1974 ja siirtyi SOK:n palvelukseen Päivärannan Scania huoltoon kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen hän aloitti Siilin Soralla asentajana.

- Olin heidän palveluksessa 22 vuoden ajan mikä oli todella mielenkiintoista aikaa. Siilin Soralla oli paljon kalustoa ja teimme kaikki huollot aina kolarikorjauksia myöten mutta omaa erikoisalaani oli moottoripuoli ja diesellaitteet. Vuonna 1997 Siilin Sora myytiin Lohja Rudukselle missä jatkoin aina vuoteen 1999, jolloin siirryin Kuorma-autoasennus Mahlamäelle, sitten 2008 Kuopion Dieselhuoltoon ja 2011 E. Hartikaisen palvelukseen Jaaran kaivokselle. Kun eläkeikä alkoi lähestyä halusin tehdä vielä vuoden Syvärin Konehuollolla, joka oli ostanut perikunnalta vuonna 1990 isän pajapaikan Nilsiästä - näin ympyrä urallani sulkeutui, kertoilee Vilppu Rautiainen joka tekee eläkkeellä edelleen jonkin verran dieselpumppu ym. huoltoja. 

diesel42.jpg

(kuva: - Voimansiirtoremonteissa käytämme OEM-laatua olevia Euroricambin osia ja moottorihuolloissa Mahlea; molemmat Onnin Auton maahantuomia, esittelee Mikko Rautiainen.)

Mikko halusi lapsesta lähtien seurata isänsä jalanjälkiä:

- Olin isän apuna jo 5-vuotiaana työntämässä moottorin mäntiä ulos ja kun olin 14 niin isälle ilmoitettiin että otetaan tuo poika oikeasti töihin kun on niin innokas. Siilin Soralta siirryin isän kanssa samaa jälkeä Lohja Rudukselle, vuonna 1999 Mahlamäelle ja 2001 omalle polulle E. Hartikaiselle Joensuuhun missä tehtiin isojen pyöräkuormaajien ja kiviautojen moottooreita. Vuonna 2003 aloitin Scanialla moottori- ja voimansiirtopuolen huollossa; se kuusi vuotta oli todella opettavaista tehtaan koulutuksineen ja loi pohjan nykyiselle tekemiselle. Suoritin Scanialla myös autosähkömekaanikon ammattitutkinnon. Minulla oli kuitenkin jo pitkään ollut halu lähteä yrittäjäksi mikä tapahtui 2009 jolloin aloitin tekemään yksin remontteja Raskashuolto Rautiaisen nimissä. Vuonna 2016 löimme hynttyyt yhteen Savon Raskashuollon Joni Räsäsen kanssa ja perustimme Savon Raskashuollon, missä minä vastaan huoltotoiminnoista ja Joni yrityksen pyörittämisestä. Korjaamon puolella työskentelee minun ja Emilian lisäksi raudanlujat ammattilaiset Rauno Liimatainen ja Kari Antikainen.

diesel3.jpg

(kuva: Scania V8 -moottoreiden ja diesellaitteiden huoltojen lisäksi Savon Raskashuolto on erikoistunut voimansiirtopuolen korjauksiin, mitkä ovat uusien korkeiden massojen johdosta lisääntyneet.)

Kehitys ollut huimaa - korjaamista silti riittää

Rautiaisten korjaamohistorian aikana kuorma-autojen tekniikka on mullistunut samoin kuin menetelmät niiden korjaamiseksi.

- Muistan että ensimmäiset teliautot tuli Nilsiään 1968 ja siitä alkoi massat kasvamaan nykyisiin 76-tonnisiin ja vielä suurempiin HCT-yhdistelmiin. Alussa autoissa oli todella paljon laakerivikoja, kunnes kartiolaakerit korvasi kuulalaakerit 80-luvun alkupuolella. Aluevaihteisto oli ensin mekaanisesti vaijerilla toteutettu; 70-luvun alkupuolella tuli ensimmäiset magneettiventtiilillä ja paineilmasylinterillä toimivat Scanian GR 860 aluevaihteistot. Kolmossarjan Scanioihin tuli 80-luvun lopulla GRS 900 vaihteisto, missä kytkentähammastus muuttui sisäkehältä ulkokehälle mikä vähensi paljon synkron vikoja samalla kun vaihtamismukavuus muuttui uudelle tasolle. Moottoripuolella kehitys on ollut huimaa mutta kaikkia vanhoja vikoja aiheuttavia ratkaisuja ei ole nykymoottoreissakaan saatu korjattua tai ne ovat tulleet takaisin mm. modulaaristen moottoriperheiden takia, joissa tehdään osissa kompromisseja, toteaa Vilppu Rautiainen.  

diesel7.jpg

(kuva: Legendaarinen Scania V8 on suosittu voimanlähde puutavara-autoissa, mikä näkyy Savon Raskashuollon asiakaskunnassa.)

Myös raskaan kaluston päästövaatimusten tiukentuminen näkyy selvästi moottorihuollossa.

- Se että päästöt on saatu minimoitua on ehdottoman hyvä asia mutta kolikon toinen puoli näkyy ongelmissa. AdBlue -päästölaitteet työllistävät valtavasti korjaamoita ja tuovat paljon ylimääräistä kulua kuljetusyrittäjille. Itse moottoriremonteissa AdBlue -järjestelmien tulo ei onneksi näy mutta kun kierrokset jostain syystä laskee esimerkiksi tukkiautossa eikä sitä saa enää täydellä kuormalla pois metsästä, niin aikaa kuluu ja rahaa palaa samalla kun tulee paljon turhaa ajoa korjaamoille mikä taas lisää päästöjä. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä EGR:ssä pakokaasuja työnnetään takaisin moottorin imuilmaan mikä kuormittaa rajusti moottoriöljyä, mikä on muuttanut öljyjen luokituksia ja hintaa rajusti. Takaisinkierrätyksen näkee moottoriremontissa silmällä kun imusarjat ja kanavat ovat täynnä paksua nokea samalla kun mm. männät kuluu paljon aiempaa nopeammin. Myös turbot ovat nykymoottoreissa todella kovilla ja niistä onkin tullut tasaisesti vaihdettavia osia.

diesel5.jpg

(kuva: Uuden päästötason moottoreissa turbot ovat kovilla. Savon Raskashuolto käyttää alkuperäisiä Turbotekniikan maahantuomia turboja ja oikean turbosovituksen takaamiseksi yhteistyötä tehdään Heemsin Antti Linnan kanssa.)

Suomessa jatkuvasti nousseet yhdistelmämassat laittavat kuorma-autojen moottorit ja voimansiirron lujille.  

 - Voimansiirron ja alustan osia ei ole mielestäni mitoitettu näin koville massoille mikä näkyy vähänkin ajettujen autojen remonttien lisääntymisenä. Moottoritehoissa aletaan olla tapissa sillä nykyisiä yli 700 hevosvoimaisia vakiomoottoreita joudutaan rajoittamaan väännön osalta joka vaihteella, eli lisätehojen tuominen olisi käytännössä turhaa, sanoo Mikko Rautiainen.

diesel2.jpg

(kuva: Savon Raskashuollon Rauno Liimatainen (oik.) ja Kari Antikainen ovat raudanlujia moottori- ja voimansiirtopuolen ammattilaisia.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »