AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui

08.12.2019 14.30

transit1.jpg

Ford uudisti vähin äänin suositut Transit ja Transit Custom pakettiautomallit. Nyt koeajettava ”iso-Transit” uudistui kaikkiaan 4 600 osan verran, joten voitaneen jo puhua täysin uudesta mallisukupolvesta. Uuden kehittyneen voimansiirron ja kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta Transitin kantavuus kasvoi, polttoaineenkulutus pienentyi ja sitä on nyt entistäkin helpompi ajaa ja käyttää. Voimalinjaan tuotiin uutena 185 hv tehovaihtoehto 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorista. 

(kuva yllä: Uudistunut Ford Transit on nyt entistä sulavalinjaisempi. Paremmin varustelluissa malleissa on tehokkaat bi-xenon -ajovalot ja uudet Transit -mallistolle tyypilliset LED -päivävalot.)

Entistä sulavalinjaisemman Transitin näkyvimpiin ulkoisiin uudistuksiin lukeutuvat uudet etuvalot, etumaski ja etupuskuri. Myös ohjaamo on uusittu täydellisesti. Saimme tuoreeltaan koeajettavaksi uudella tehomoottorilla ja kuusivaihteisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin. Ensi keväänä Transitiin tuodaan lisää uutta. Silloin takavetomalliin esitellään Ranger Raptorista tuttu 10-vaihteinen automaattivaihteisto.

Uudistunut mallisto säilyy nykyisessä laajuudessaan. Umpipakettiautojen lisäksi tarjolla on alusta- ja miehistöohjaamomallit useina eri koripituus- ja vetotapavaihtoehtoina.  

Polttoainetalous kunnossa

Transitin voimanlähteenä on yhä 2-litrainen EcoBlue-dieselmoottori, jota saa 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi nyt myös 185 hv / 415 Nm tehovaihtoehtona. Polttoaineen kulutusta pienentävä Auto-Start-Stop ‑järjestelmä on vakiovarusteena koko mallistossa. Kuusivaihteinen manuaali pysyy yhä vakiovaihteistona ja kuusiportainen automaatti on tarjolla lisähinnasta etuvetomalleihin. Taka- ja nelivetomalleja saa aluksi ainoastaan manuaalina.

Fordin mukaan polttoaineen kulutus on parhaimmillaan jopa 7 prosenttia edeltävää mallia pienempi. Kuusivaihteisen Ford Transitin WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-päästöt ovat alkaen 200 g/km ja polttoainetehokkuus alkaen 7,6 l/100 km.

Transitin kuljettajat voivat nyt valita ensimmäistä kertaa olosuhteisiin sopivimman ajotilan. Kaikissa malleissa on tarjolla Normal- ja Eco-ajotila. Lisäksi etu- ja takavetoisissa malleissa on Slippery-tila, joka lisää pitoa liukkailla alustoilla, kuten lumella ja jäällä. Nelivetoisissa malleissa on myös Mud/Rut-tila. Takavetoisiin automaattivaihteisiin malleihin on saatavilla Tow/Haul-tila, joka tuottaa tasaisen tehon vedettäessä suuria peräkärryjä.

Koeajossa 185 hv tehoisella moottorilla ja 6-portaisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin polttoainetaloutta koeteteltiin, Eco-ajotilassa, noin 600 km matkalla. Noin puolet matkasta ajettiin lähes 900 kilon kuormalla. Ajotietokoneen kulutusmittari näyttäessä reilun 11 litran lukemaa. Loput matkasta ajettiin pääosin kuormatta, jolloin polttoaineenkulutus asettui 9 litran tuntumaan.

Ensi kesään mennessä Ford tuo Transittiin 10-vaihteisen automaatin  lisäksi 48 voltin EcoBlue Hybrid -kevythybriditeknologian sekä ladattavan hybridin(PHEV). Sen myötä Transitin polttoainetalouden voi odottaa kohentuvan entisestään.

Tehomylly antaa Transitin ajettavuuteen henkilöautoista tuttua vaivattomuutta. Kiihdytykset sujuvat raskaasti kuormattunakin sujuvasti muun liikenteen tahdissa. Tehokkaan moottorin valinta on perusteltua kun autolla on tarkoitus vetää raskasta peräkärryä. Tosin nyt koeajetun etuvetoisen ja automaattivaihteisen Transitin jatkeeksi saa kytkeä korkeintaan 1750 kg pai- noisen kärryn. Suurempaa massaa tarvitsevan on tukeuduttava manuaalivaihtoehtoon. Täysi 3500 kg vetopaino saavutetaan ainoastaan taka- ja nelivetomalleilla. 3,5-tonnisten mallien nettokantavuus on suurimmillaan 1 418 kg. Nyt koeajettavan auton suurin kantavuus on rekisteriotteen mukaan 1106 kg.

Uusi takavetoinen Transit 350 L3 H2 ‑malli on 80 kg kevyempi kuin vastaava poistuva sama malli. Etuvetoisena sama malli on 48 kg kevyempi. Painoa on säästetty mm. Luukkuja ja ovia keventämällä. Esimerkiksi uusi alumiininen konepelti on 5,4 kg teräksistä kevyempi. Suurin painon säästö: 14,7 kg on saavutettu takavetomallin taka-akselin uudelleen muotoilulla. Kuormatilan teräksinen väliseinä on nyt komposiittia, mikä tuo 4,4 kg painon säästön. Myös vanteiden rakennetta on muutettu, millä säästetään 5,5 kg Transitin viidessä vanteessa, mukaan lukien vararengas.

transit2.jpg

(kuva: Transitin sisustus on täysin uusittu ja tarjoaa tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Päistään vajaamittaiseksi jätetty kojelaudan yläosa antaa viitteitä kamerapeilien tulosta lähitulevaisuudessa.)

Toimisto uusiksi

Uudelleen muotoillussa kojetaulussa on nyt useita käytännöllisiä ratkaisuja kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa mobiilitoimistonaan. Kojelaudan päälliset kannelliset lokerot on korvattu avoimilla säilytyslokeroilla, mistä paperit ja muut tavarat ovat helposti saatavilla. Vaivattomuuden kääntöpuolena lokeroissa säilytettävistä papereista aiheutuu jonkin verran häiritseviä heijastuksia lämmitysvastuksilla varustettuun tuulilasiin. 

Perusmalleissa on teline matkapuhelinta tai tablettia varten. Istuimet ovat entistä tukevammat ja mukavammat.

Transitin ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella (EPAS). teknologioita, kuten aktiivisen pysäköintiavustimen ja kaistanpitoavustimen.

Saatavilla on myös laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten perävaunun hinausjärjestelmään yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jonka tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta ja älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen myötä autoon on tuotu asiallisesti käytössä pelaava kaistavahtijärjestelmä, ehkäpä ensimäinen luokassaan.

Tarpeellisiin varusteisiin lukeutuva ja jalankulkijat tunnistava törmäyksenestoavustin tuo hyvän lisän turvallisuusvarusteiden puolelle.

FordPass Connect -modeemiteknologian avulla ajoneuvoa voidaan käyttää mobiililaitteiden langattomana tukiasemana. Uutta ovat myös Ford Telematics- ja Ford Data Services -palvelut ja vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro -sovellus joka on suunniteltu erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin.

Kehittyneisiin yhdistettävyysteknologioihin kuuluu myös Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää yksinkertaisilla puhekomennoilla tai kahdeksan tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä.

Autovarustelijoille ja päällerakentajille mieluisena uudistuksena Transitin sähköjärjestelmien tietoihin pääsee nyt käsiksi uuden liitäntämoduulin kautta.

transit3.jpg

(kuva: Rahtiosastolle sovitettiin n. 900 kg rakennustarvikekuorma. Kuormatilaan n. 100 euron hintaan tarjottava LED-valaistus on kannattava sijoitus.)

Maltillisia muutoksia hinnoitteluun

Uuden WLTP päästömittauksen myötä Transitin verollisiin hintoihin on tullut entistä enemmän vaihtelua, suuntaan ja toiseen. Samalla mallivaihtoehtojen kirjo on kasvanut. Positiivista on että näinkin mittavan malliuudistuksen läpikäyneen mallin hinta on saatu pysymään entisillä uomilla, kiitos kovan kilpailun.

Edullisimman etuvetoisen Transitin verollinen hintapyynti on noin 37 500 euroa, millä saa L2H2 korisen, Trend varustetason Transitin 130 hv moottorilla sekä manuaalivaihteistolla. Koripituuden ja kattokorkeuden lisäys maksaa tuhannesta kahteen tuhanteen euroon per pykälä. Automaattivaihteiston lisähinta on mallista riippuen kolmen ja neljän tuhannen välimaastossa.

Takavetoisten hintapyynnit alkavat noin 43 000 eurosta ja nelivetoisten noin 47 000 eurosta. Hybridien hinnat ovat samassa linjassa muiden mallien kanssa, pakettiautojen  verotuskäytännöstä johtuen.

Nyt koeajettavan ja prameimman Limited varustelutason auton verollinen hinta tehdaslisävarusteineen kipuaa päälle 52 500 euron. Hinnassa ei ole mukana kattotelineitä tahi tikkaita ja tavaratilan telinettä.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »