AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta

07.12.2019 11.00

rap1.jpg

Uusi Ford Ranger Raptor mukailee räväkällä ulkonäöllään ja korotetulla alustallaan sekä urheilullisella sisustallaan onnistuneesti USA:ssa myytävää 450 hevosvoimaista F-150 Raptor -esikuvaansa. Amerikan serkkuun verrattuna lievä pettymys on tarjolla konehuoneen puolella, missä on ”vain” perusmallin 213 hevosvoimainen voimanlähde - toki hyvin vääntävänä ja polttoainetaloudellisena. 

(kuva: Ford Ranger Raptorin keulaa koristaa USA -mallin etumaski. Maastoajoon optimoitu alusta tarjoaa 283 mm maavaraa ja 850 mm:n kahlaussyvyyden. Raptorissa on vakiomallia suuremmat etujarrut, 17-tuumaiset vanteet ja karkeakuvioiset renkaat.)

Ford Ranger Raptorin ulkoinen tavaramerkki on Ford F-150 Raptorista lähes suoraan lainattu etusäleikkö ja vahvasti levitetyt lokasuojat. Molemmilla kyljillä on levät astinlaudat, joiden tarpellisuutta voi perustella vaikka kiveniskusuojina. Uudelleen muotoillussa takapuskurissa on integroitu paikka irrotettavalle vetokoukulle, ja auton vetopaino on 2 500 kg. Uudelleen muotoillun etupuskurin yhteydessä on kaksi hinauskoukkua, joiden enimmäiskuormitus on 4 635 kg ja takaosan kahden hinauskoukun 3 863 kg. 1 560 x 1 575 mm:n kokoiselle lavalle sopii kelvollisesti vaikkapa polttoainesäiliö tai hiekoituslaite.

Ranger Raptorin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 500 Nm. Vaihteistona on Fordin uusi kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Amerikan vastineen voimanlähteenä on niin ikään tuplaturbomoottori, joskin 450 hevosvoimaisena V6 bensiinimoottorina.

Ohjaamo on urheilullisia etuistuimia ja monia koristetikkauksia sekä pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta vakiomallinen.

rap3.jpg

(kuva: Uusi Ford Ranger Raptor 4x4 tekee sisustaa myöden kunniaa isoveli F-150 -mallille.)

Rajuunkin käyttöön

Viisipaikkaisen Ranger Raptorin hintalappu nousee Suomessa lähes sataan tuhanteen euroon. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kanssa hinta kohoaa jo kuusinumeroiseksi. Vastaavalla moottori-vaihteistopaketilla ja kaikilla tarjolla olevilla herkuilla pakatun Ford Ranger Wildtrakin hintapyynti on yli 25 000 euroa pienempi. Antaako Ranger Raptor sitten sijoitetulle rahalle vastinetta? Se riippuu paljolti auton käyttötarkoituksesta. Jos tarkoituksena on erottua massasta tai työmaat ovat tavallistakin haastavampien taipaleiden takana, niin miksipä ei. Suoritusarvojen valossa Ranger Raptor yltää vertailussa vasta kolmannelle tilalle VW Amarokin ja Mersun X-sarjan perään.

Kun vertailupohjaksi otetaan alustaratkaisut, Raptor kipuaa kevyesti korkeimmalle korokkeelle. Raptorin rajua käyttöä silmällä pitäen viritetty alusta on kerrassaan onnistunut. Raideväli on 150 mm leveämpi ja maavara on 51 mm korkeampi kuin Ranger XLT ‑mallissa. Jousituksen ja iskuvaimennuksen toteutus on annettu, isoveli F-150 Raptorin tapaan, aavikkokilpa- autoihin erikoistuneen FOX Racingin tehtäväksi.

Katsaus Raptorin alustaan paljastaa etummaisten alatukivarsien vaihtuneen teräksistä prässätyistä alumiinisiin ja vahvemmin muotoilluihin vaihtoehtoihin. Vaimennin-tolpat ovat niin ikään vakiota jämäkämmät. Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden. Töyssyjen tahdissa pomppiva takapää loistaa poissaolollaan.

Fordin mukaan FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, minkä ansiosta auton maastoajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi. 

rap2.jpg

(kuva: Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden.)

Alustamuutosten ja ajotietokoneesta käsin valittavien, muun muassa moottorin polttoaineensyöttöön ja vaihteiston vaihtamislogiikkaan vaikuttavien ajotilavaihtoehtojen ansiosta Ranger Raptor on poikkeuksellisen pätevä ja ennen kaikkea hauska vietävä kapeilla ja huonokuntoisilla sorateillä ja syksyn sateiden pehmentämässä maastossa. Kiitoksen sanan saavat mallissa vakiona olevat 285/70 R17 koon BF Goodrich All-terrain -renkaat, jotka ottavat vastaan osan jousituskuormituksesta, mutta ennen kaikkea tarjoavat äärimmäistä pitoa ja imevät suurimmat maantiestä nousevat melut sisuksiinsa. Massiivisille renkaille onkin tarvetta, sillä Raptorissa on vakiomallia suuremmat ja tehokkaammat jarrut.

Reilut 200 hevosvoimaa, väkevä vääntö ja osittain pois kytkettävä luistonesto tarjoavat mahdollisuuden paitsi vallattomaan hauskanpitoon myös ripeään matkantekoon. Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita mieleisensä yhteensä kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja ajotilanteisiin sopivasta ajotilasta. Vakioasetuksen ja Sport-tilan lisäksi tarjolla on useita erilaisiin maasto-olosuhteisiin ja liukkaille alustoilla tarkoitettuja ajotiloja. Kokeilussa koukuttavimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui nopean maastoajon BAJA ajotila, joka tuo Raptorin kulkuun häivähdyksen isoveli F-150:n räjähtävästä suorituskyvystä. 

Mustangista tuttu 10-vaihteinen automaatti mukautuu moitteetta ja asiallisesti eri ajotilanteisiin. Ajotilanteen niin vaatiessa kuljettaja voi ”pykältää” vaihteistoa myös ohjauspyörään ympätyistä vaihdevivuista. 

Hämmennystä tuottaa moottorin äänien korostaminen akustisin keinoin. Lähtökohtaisesti lähes äänettömästi käyvän nelipyttyisen tuplaturbo-dieselin käyntiääneen on luotu keinotekoisesti viisipyttyisen moottorin äänimaailmaa, mikä peittoaa miellyttävyydessään useimman tarjolla olevan radiokanavan ohjelmatarjonnan.

Persoonallinen vaihtoehto

Kokonaisuutena Ford Ranger Raptor on iloinen väripilkku Eurooppaan suunniteltujen lava-autojen tarjonnassa. Ford F-150 Raptorin pikkuveljeksi tituleeratun Raptorin parasta antia on erittäin asiallinen alusta ja kaikin puolin asillinen ajettavuus. Moottoripuolella on vielä tehojen suhteen kasvuvaraa, mutta hintapuoli alkaa olla tapissa. Tosin siitä on syyttäminen Suomen autoverojärjestelmää, joka rokottaa Raptor-asiakasta yli 40 000 euron autoverolla. Mahdollista kevyt kuorma-autoversiota odotellaan varmasti kuumeisesti monissa yrityksissä. 

 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »