AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Lisää tehoa ja räyhäkäs ulkonäkö26.10.2017 19.01 Chevrolet uudisti Silverado lava-autoon tarjottavan 6,6-litraisen Duramax moottorin. Nyt V8 dieselista irrotetaan lähes 20 % entistä enemmän vääntömomenttia, eikä tehopuolikaan ole jäänyt huomioimatta. Ulkoisesti Silveradon uudistui hillitysti konepellin ilmanottoaukon osalta. (kuva yllä: Uuden, entistä tehokkaamman Chevrolet Silveradon muotoilu on ajattoman puhuttelevaa. Mallinimen perässä seisova HD eli Heavy Duty -varustelun mukaisesti auto on 2 tuumaa perusmallia korkeampi ja konepeitto on terästä. Lisäksi runko on perusmallia jämäkämpi, samoin jarrut.) Yhdysvalloissa on käynnissä mittavin tehokkaiden muskeliautojen vallankumous sitten 1960-luvun lopun. Kolme suurta autovalmistajaa (GM, Ford ja Fiat-Chrysler) tuottavat hyvään tahtiin suuritehoisilla V8 -moottoreilla varustettuja tehomalleja eri automalleistaan. 2010 -luvulla autovalmistajat ovat laajentaneet tehomallitarjonnan myös lava-autojen puolelle, jossa huikeita hevosvoimalukuja voi edes jollain tavoin perustella tarpeellisiksi. (kuva: Tehopäivitys toi nokkapeltiin näyttävän imuilmanoton. Keulan voi valita eri ilmeillä - koeajettuun asiakkaalle myytyyn autoon on valittu auton korin värinen keula. Saatavana on myös koko krominen vaihtoehto.) Kaikki uusiksi GM on tarjonnut jo yli 15- vuoden ajan 6,6 litraista (403 kuutiotuumaa) Duramax moottoria lava- ja pakettiautoihinsa. Vuosien saatossa moottoria on päivitetty useaan otteeseen. Tänä vuonna moottoria päivitettiin tavallista kattavammin, joten voitaneen puhua täysin uudesta moottorista.
Alumiinisien sylinterinkansien jäähdytystä parannettiin ja hehkutulpat vaihtuivat keraamisiin. Öljypohja on jatkossa kaksiosainen ja venttilikoneiston kopat paremmin ääntä eristävät. Uuden polttoaineensyöttöjärjestelmän, nokka-akselin ja tehokkaamman VGT-ahtimen ansiosta lyhytiskuisesta 32-venttiilisestä työntötankokoneesta irrotetaan nyt 445 hv tehoa ja 910 jalka-paunaa eli noin 1230 Nm vääntömomenttia. Biodiesel-yhteensopivan moottorin ilmoitetaan olevan parhaimmillaan jopa 35 prosenttia entistä vähäpäästöisempi, kiitos uudelleen suunnitellun EGR-pakokaasujen kierrätyksen ja päivitetyn, urealiuosta hyödyntävän pakokaasujen pelkistyslaitteiston. Suoritusarvojen puolesta uusi Duramax diesel olisi kelvollinen vaikkapa rekanvetäjän voimanlähteeksi. Tehon ja vääntömomentin lisäyksen myötä vaihteistovalmistaja Allison toi moottorin jatkeeksi päivitetyn 6-vaihteisen Allison 1000 automaattivaihteiston jossa on mm. uusi momentinmuunnin sekä vahvempi rakenne. (kuva: Sisätilojen mukavuus ja viimeistely on erinomaisella tasolla. Tilaa on yllin kyllin tarjolla. Ohjaamon saa asiakkaan tarpeiden mukaan, joko 5- tai 6-paikkaisena, sohvapenkillä tai erillisin istuimin.) Uinuva peto
Chevrolet Silverado LTZ:n ohjauspyörän taakse istahtaminen on aina yhtä mieluisa kokemus. Kuljettajan nahkapäällysteinen, ilmastoitu ja kaikin mahdollisin sähköisin säädöin varustettu istuin on mukava, mutta myös tukeva. Ohjauspyörän säätövarat ja siihen liitetyt ominaisuudet, kuten esimerkiksi lämmitys jatkavat äärimmäiseen mukavuuteen painottuvaa yleisilmettä. Jotta auto sopisi kaiken kokoisille kuljettajille ovat myös kaasu-jarrupolkimien etäisyys säädettävissä, sähköllä totta kai. (kuva: Kojelaudassa ovat kaikki hallintalaitteet hyvin käsillä. Peruutuskameran lisäksi multimediakeskukseen voi liittää myös muita kameroita, kuten esimerkiksi langattoman perävaunukameran. Silveradossa on vakiona myös WiFi-verkko (palvelut rajoitetusti Suomessa). Reilun mittainen vaihdevipu on merkille perinteiseen tapaan ohjauspylväässä. ”Rattikarahka” on kieltämättä hyvä ja helppokäyttöinen ratkaisu. Jenkkityylin mukaisesti ajoa avustavien sekä mukavuusvarusteiden määrässä ei ole turhaan kursailtu. Kojelaudasta löytyy nappula lähes kaikkeen ajateltavissa olevaan toimintoon. Ja mihin nappulat loppuvat löytyy vastaus (kuva: Mukavuusajattelu jatkuu myös takamatkustamon puolella. Polvi- ja päätilaa on riittävästi ja istuimet ovat riittävän korkealla. Kolminkertainen äänieristys säilyttää sisätilat hiljaisina.) Uusi moottori on käyntiääniltään havaittavasti entistä hiljaisempi. Dieselille ominainen, erityisesti tyhjäkäynnillä havaittava raksutus on saatu vaimennettua lähes täydellisesti. Moottorin äänettömyyden huomaa myös ajossa, joskin napakka kaasupolkimen painallus tuo etäistä V8 moottorin jytinää muuten niin leppoisaan ohjamoon. Tien päällä Silverado on omassa elementissään ja tarjoaa parasta antiaan. Ohjaustuntuma ja kääntyvyys ovat hyvällä tasolla. Tehokas ja vääntävä moottori tekee Silveradon helpoksi ajettavaksi. Voimavarojen riittävyys ei lukeudu Silverado-kuljettajan huoliin. Napakka kaasupolkimen painallus paljastaa myös istuinten selkänojien tarpeellisuuden, sillä 445 hevosvoimainen moottori suorastaan räjäyttää yli 3,5 tonnin painoisen jättiläisen liikkeelle ja kaikista eri nopeuksista. Tarkempi tutustuminen auton teknisiin tietoihin paljastaa auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen noin 7 sekunnissa. Koeajossa ilo jää kuitenkin sitäkin lyhyemmäksi, sillä Silverado on rekisteröity kuorma-autoksi ja nopeuden keräys on katkaistava jo 80 km/h kohdalla ja viimeistään 90 km/h kohdalla vauhti pysähtyy nopeudenrajoittimen toimesta. Tehoa ja vääntöä tarvitaankin sillä kotimaassaan Silverado on luokiteltu todelliseksi työjuhdaksi. Tehdas ilmoittaa sen vetokyvyksi 18 100 lb. joka on kilogrammoiksi muutettuna noin 8 200 kg. Raskaita vetomassoja varten autossa on valmiina ohjaus ja liitännät perävaunujarruille, mutta vain sähköisinä. Suomessa vastaavalla massalla vaaditaan ilmajarrut. Voimaa saa Mäntsälästä Chevrolet Silveradot sekä muut amerikan herkut ovat Mäntsälässä pääkonttoriaan pitävän Americar Oy:n osaamisalaa. Chevrolet Silverado -malliston hintapyynnit alkavat reilusta 95 000 eurosta. Koeajetun 6-paikkaisen parhaimmalla LTZ varustelulla ja kattavalla, työkäyttöä palvelevalla Z71 alusta- ja lisävarustepaketilla täydennetyn yksilön hinta nousee monien varuste-optioiden johdosta tätäkin korkeammaksi. Monipaikkainen ja sisätiloiltaan muunneltavissa oleva kuorma-auto sopii monissa tapauksissa perinteistä lava- tai pakettiautoa paremmin yrityksen toimenkuvaan. - Tarkoituksena on kasvattaa Suomeen tuotavaa mallistoa lyhythyttisellä, mutta pitkällä lavalla varustetulla mallilla, kertoo Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäinen. Pitkä lava sopii hyvin työkäyttöön, Kärkkainen lisää. Silveradon koeajon jälkeen on selvää että amerikkalaiset taitavat yhä autonvalmistuksen! |