AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Lisää tehoa ja räyhäkäs ulkonäkö

26.10.2017 19.01

silver1.jpg

Chevrolet uudisti Silverado lava-autoon tarjottavan 6,6-litraisen Duramax moottorin. Nyt V8 dieselista irrotetaan lähes 20 % entistä enemmän vääntömomenttia, eikä tehopuolikaan ole jäänyt huomioimatta. Ulkoisesti Silveradon uudistui hillitysti konepellin ilmanottoaukon osalta.

(kuva yllä: Uuden, entistä tehokkaamman Chevrolet Silveradon muotoilu on ajattoman puhuttelevaa. Mallinimen perässä seisova HD eli Heavy Duty -varustelun mukaisesti auto on 2 tuumaa perusmallia korkeampi ja konepeitto on terästä. Lisäksi runko on perusmallia jämäkämpi, samoin jarrut.)

Yhdysvalloissa on käynnissä mittavin tehokkaiden muskeliautojen vallankumous sitten 1960-luvun lopun. Kolme suurta autovalmistajaa (GM, Ford ja Fiat-Chrysler) tuottavat hyvään tahtiin suuritehoisilla V8 -moottoreilla varustettuja tehomalleja eri automalleistaan. 2010 -luvulla autovalmistajat ovat laajentaneet tehomallitarjonnan myös lava-autojen puolelle, jossa huikeita hevosvoimalukuja voi edes jollain tavoin perustella tarpeellisiksi. 

silver2.jpg

(kuva: Tehopäivitys toi nokkapeltiin näyttävän imuilmanoton. Keulan voi valita eri ilmeillä - koeajettuun asiakkaalle myytyyn autoon on valittu auton korin värinen keula. Saatavana on myös koko krominen vaihtoehto.)

Kaikki uusiksi

GM on tarjonnut jo yli 15- vuoden ajan 6,6 litraista (403 kuutiotuumaa) Duramax moottoria lava- ja pakettiautoihinsa. Vuosien saatossa moottoria on päivitetty useaan otteeseen. Tänä vuonna moottoria päivitettiin tavallista kattavammin, joten voitaneen puhua täysin uudesta moottorista.

silver3.jpgUuden, L5P -koodilla tunnettavan 6,6 litran Duramax moottorin valurautaista sylinterilohkoa vahvistettiin ja kampiakselin halkaisijaa kasvatettiin. Lisäksi kiertokanget ja männät sekä kaikki liukulaakerit vaihdettiin kestävimpiin. Sylinterin halkaisija ja iskunpituus ovat yhä entisellään (103mm x 99 mm).  

Alumiinisien sylinterinkansien jäähdytystä parannettiin ja hehkutulpat vaihtuivat keraamisiin. Öljypohja on jatkossa kaksiosainen ja venttilikoneiston kopat paremmin ääntä eristävät. 

Uuden polttoaineensyöttöjärjestelmän, nokka-akselin ja tehokkaamman VGT-ahtimen ansiosta lyhytiskuisesta 32-venttiilisestä työntötankokoneesta irrotetaan nyt 445 hv tehoa ja 910 jalka-paunaa eli noin 1230 Nm vääntömomenttia. 

Biodiesel-yhteensopivan moottorin ilmoitetaan olevan parhaimmillaan jopa 35 prosenttia entistä vähäpäästöisempi, kiitos uudelleen suunnitellun EGR-pakokaasujen kierrätyksen ja päivitetyn, urealiuosta hyödyntävän pakokaasujen pelkistyslaitteiston.

Suoritusarvojen puolesta uusi Duramax diesel olisi kelvollinen vaikkapa rekanvetäjän voimanlähteeksi.

Tehon ja vääntömomentin lisäyksen myötä vaihteistovalmistaja Allison toi moottorin jatkeeksi päivitetyn 6-vaihteisen Allison 1000 automaattivaihteiston jossa on mm. uusi momentinmuunnin sekä vahvempi rakenne.

silver6.jpg

(kuva: Sisätilojen mukavuus ja viimeistely on erinomaisella tasolla. Tilaa on yllin kyllin tarjolla. Ohjaamon saa asiakkaan tarpeiden mukaan, joko 5- tai 6-paikkaisena, sohvapenkillä tai erillisin istuimin.)

Uinuva peto

Chevrolet Silverado LTZ:n ohjauspyörän taakse istahtaminen on aina yhtä mieluisa kokemus. Kuljettajan nahkapäällysteinen, ilmastoitu ja kaikin mahdollisin sähköisin säädöin varustettu istuin on mukava, mutta myös tukeva. Ohjauspyörän säätövarat ja siihen liitetyt ominaisuudet, kuten esimerkiksi lämmitys jatkavat äärimmäiseen mukavuuteen painottuvaa yleisilmettä. Jotta auto sopisi kaiken kokoisille kuljettajille ovat myös kaasu-jarrupolkimien etäisyys säädettävissä, sähköllä totta kai.

silver4.jpg

(kuva: Kojelaudassa ovat kaikki hallintalaitteet hyvin käsillä. Peruutuskameran lisäksi multimediakeskukseen voi liittää myös muita kameroita, kuten esimerkiksi langattoman perävaunukameran. Silveradossa on vakiona myös WiFi-verkko (palvelut rajoitetusti Suomessa).

 

Reilun mittainen vaihdevipu on merkille perinteiseen tapaan ohjauspylväässä. ”Rattikarahka” on kieltämättä hyvä ja helppokäyttöinen ratkaisu. 

Jenkkityylin mukaisesti ajoa avustavien sekä mukavuusvarusteiden määrässä ei ole turhaan kursailtu. Kojelaudasta löytyy nappula lähes kaikkeen ajateltavissa olevaan toimintoon. Ja mihin nappulat loppuvat löytyy vastaus 

silver7.jpg

(kuva: Mukavuusajattelu jatkuu myös takamatkustamon puolella. Polvi- ja päätilaa on riittävästi ja istuimet ovat riittävän korkealla. Kolminkertainen äänieristys säilyttää sisätilat hiljaisina.)

Uusi moottori on käyntiääniltään havaittavasti entistä hiljaisempi. Dieselille ominainen, erityisesti  tyhjäkäynnillä havaittava raksutus on saatu vaimennettua lähes täydellisesti. Moottorin äänettömyyden huomaa myös ajossa, joskin napakka kaasupolkimen painallus tuo etäistä V8 moottorin jytinää muuten niin leppoisaan ohjamoon. 

Tien päällä Silverado on omassa elementissään ja tarjoaa parasta antiaan. Ohjaustuntuma ja kääntyvyys ovat hyvällä tasolla. Tehokas ja vääntävä moottori tekee Silveradon helpoksi ajettavaksi. Voimavarojen riittävyys ei lukeudu Silverado-kuljettajan huoliin. Napakka kaasupolkimen painallus paljastaa myös istuinten selkänojien tarpeellisuuden, sillä 445 hevosvoimainen moottori suorastaan räjäyttää yli 3,5 tonnin painoisen jättiläisen liikkeelle ja kaikista eri nopeuksista. Tarkempi tutustuminen auton teknisiin tietoihin paljastaa auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen noin 7 sekunnissa. Koeajossa ilo jää kuitenkin sitäkin lyhyemmäksi, sillä Silverado on rekisteröity kuorma-autoksi ja nopeuden keräys on katkaistava jo 80 km/h kohdalla ja viimeistään 90 km/h kohdalla vauhti pysähtyy nopeudenrajoittimen toimesta.

Tehoa ja vääntöä tarvitaankin sillä kotimaassaan Silverado on luokiteltu todelliseksi työjuhdaksi. Tehdas ilmoittaa sen vetokyvyksi 18 100 lb. joka on kilogrammoiksi muutettuna noin 8 200 kg.

Raskaita vetomassoja varten autossa on valmiina ohjaus ja liitännät perävaunujarruille, mutta vain sähköisinä. Suomessa vastaavalla massalla vaaditaan ilmajarrut.

Voimaa saa Mäntsälästä 

Chevrolet Silveradot sekä muut amerikan herkut ovat Mäntsälässä pääkonttoriaan pitävän Americar Oy:n osaamisalaa. Chevrolet Silverado -malliston hintapyynnit alkavat reilusta 95 000 eurosta. Koeajetun 6-paikkaisen parhaimmalla LTZ varustelulla ja kattavalla, työkäyttöä palvelevalla Z71 alusta- ja lisävarustepaketilla täydennetyn yksilön hinta nousee monien varuste-optioiden johdosta tätäkin korkeammaksi. Monipaikkainen ja sisätiloiltaan muunneltavissa oleva kuorma-auto sopii monissa tapauksissa perinteistä lava- tai pakettiautoa paremmin yrityksen toimenkuvaan. 

- Tarkoituksena on kasvattaa Suomeen tuotavaa mallistoa lyhythyttisellä, mutta pitkällä lavalla varustetulla mallilla, kertoo Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäinen. Pitkä lava sopii hyvin työkäyttöön, Kärkkainen lisää.

Silveradon koeajon jälkeen on selvää että amerikkalaiset taitavat yhä autonvalmistuksen!

06.11.2017 9.15Puurakentamiseen Suomen ja Ruotsin yhteinen tutkijakoulu
05.11.2017 16.01Ratakuorma-autojen BTRC: Mad-Croc Mäkinen kolmas Brands Hatchissä - varmisti mestaruuden jo aiemmin
05.11.2017 12.33Puutavara-autonkuljettaja Harri Eskelinen mukana Ammattina Sankari TV-sarjassa
05.11.2017 12.22KATSO VIDEO! Fluiconnecto Hytar järjesti HydroShop -jälleenmyyntipäivät Tampereella
05.11.2017 10.00Metsähallituksen Oulujärven saarien luontoarvojen inventointi jatkuu
05.11.2017 9.22Suomen Akatemialta lähes kolmen miljoonan euron jatkorahoitus metsäbiotalouden FORBIO-hankkeelle
05.11.2017 9.00KATSO VIDEO! Ammattilehti koeajoi uuden Mercedes Benz X-sarjan pick-upin
04.11.2017 17.45Metsä Groupin vuoden 2017 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos oli 381 miljoonaa euroa
04.11.2017 16.11Stora Enson Imatran tehtaiden uudet polyeteenipäällystyslinja ja automatisoitu rullavarasto vihittiin käyttöön
04.11.2017 10.55Haukivuoren pehmeiden maiden koetyömaa oli asian ytimessä
04.11.2017 8.11Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkaominaisuudet maksimoitu myös liikenneturvallisuuden kannalta.
03.11.2017 15.17Hallitus antoi esityksen metsätietolain muuttamisesta
03.11.2017 15.00Asedirektiivin soveltaminen kansalliseen lainsäädäntöön alkoi
03.11.2017 14.23Selvitysmies Paavo Pelkonen: Yksityismetsätalouden organisaatioiden lakiuudistukset ovat onnistuneet
03.11.2017 12.45Moottoripyöräkortin uusissa käsittelykokeissa painotetaan liikennetilanteiden hallintaa
03.11.2017 12.01Stora Enson Imatran tehtaiden uudet polyeteenipäällystyslinja ja automatisoitu rullavarasto vihittiin käyttöön
03.11.2017 11.00LUE TÄSTÄ! Parker 100 v Juhlajulkaisu
03.11.2017 9.02Nokian Hakkapeliitta 9 -talvirenkaalle Popular Science -lehden Best of What?s New -palkinto
02.11.2017 16.01Metsiemme digiloikka edistää metsävarantojemme viisasta hyödyntämistä - lisätty todellisuus tulee hakkuukoneisiin
02.11.2017 15.00Tasavallan Presidentti palkitsi Ponssea kansainvälistymisestä
02.11.2017 14.30Ruotsalainen Tele Radio perustaa tytäryhtiön Vaasaan - vahva kasvu Suomen markkinoilla
02.11.2017 14.01INFRA mukaan SKAL-johtoiseen liikennejärjestöjen ja Suomen Yrittäjien yhteiseen EU-edunvalvontaan
02.11.2017 9.22Paperin tuotanto laski - muissa metsäteollisuuden tuoteryhmissä hyvää kasvua
02.11.2017 9.11Vuosaaren maantietunnelit pesussa tulevana lauantaina 4.11.
02.11.2017 5.41Uutta jatkoperävaunutekniikkaa Weckmanilta.
01.11.2017 19.01Logset 12H GTE Hybridi -harvesteri tekee puuta suurella volyymilla ja ympäristöä säästäen - katso kovat lukemat Ranskasta
01.11.2017 18.01KATSO VIDEO! Fomatec tarjoaa laajan valikoiman tuotteita ja palveluita metsäkoneurakointiin
01.11.2017 14.45KAHA:n Webasto -kampanja tarjoaa arjen luksusta pikkuautoille
01.11.2017 14.30Liikkumisen ohjauksen valtionavustus: haku vuodelle 2018 alkanut
01.11.2017 14.24Stipendejä jaossa tie- ja liikennealan pohjoismaiseen opiskeluun
01.11.2017 14.10Pakettiautojen kysyntä yhä vahvassa kasvussa - henkilöautomyynti laahaa
01.11.2017 13.30Kuljettajan tukijärjestelmien kattavuutta autokannasta selvitetty
01.11.2017 13.11KATSO VIDEO! Uusi KESLA 2117T -nosturi mättää puuta rautatieterminaalissa
01.11.2017 13.01Materiaalin ja akselin erän jäljitettävyys Expander -tappeihin
01.11.2017 12.22Stora Enso myy Puumerkin
01.11.2017 12.00Uudet teknologiat osaksi metsätalouden arvoketjuja
01.11.2017 11.40VTT kehittää Intian metsäpaloalueilta löydettyjä uusia entsyymejä biojalostamoille
01.11.2017 11.27Ajokorttikoulutus uudistuu ensi vuonna
01.11.2017 10.45Nesteen asemilla nyt talvilaatuista dieseliä
01.11.2017 8.08Milwaukeelta uusia led-valaisimia
31.10.2017 18.01Käräjäoikeus hylkäsi kuntien kanteita koskien raakapuukauppoja vuosina 1997-2006
31.10.2017 16.00Mercedes S-sarjaan kolme uutta moottorivaihtoehtoa
31.10.2017 11.30Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 -ehdokkaat
31.10.2017 11.15Maksuton Konetieto tuottamaan -ajankohtaisseminaari Helsingissä 9.11.
31.10.2017 11.11Miehittämättömillä ilma-aluksilla lukuisia käyttökohteita luonnonvara-alalla
31.10.2017 11.00Turun kehätien päällystystyöt käyntiin
31.10.2017 9.01MTK:n Tiirola Metsävaltuuskunnan kokouksessa: Kuitupuun halpuutus uhkaa metsäsektorin tulevaisuutta
31.10.2017 8.30Raimo ja Kirsti Stenvallille Uudenmaan Yrittäjien elämäntyöpalkinto
30.10.2017 13.20VR Groupin kannattavuus parani tuntuvasti
30.10.2017 13.11Valmetin toiminta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi sai tunnustusta CDP:ltä
30.10.2017 13.05Ryobin akkukäyttöiset ONE+ uutuustyökalut puuntyöstöön
30.10.2017 13.01Bridgestone CDP:n Water A -listalle
30.10.2017 12.45Koneyritysten taloustilanne on parantunut hieman - turveala murheena
30.10.2017 11.00Yara ja Viking Malt yhteistyöhön maltaan hiilijalanjäljen pienentämiseksi
30.10.2017 10.10VTT vauhdittaa 3 miljoonan euron investoinnillaan uudentyyppisten kuitutuotteiden kehitystä
30.10.2017 9.00Trafi: Kevyiden ja raskaiden hyötyajoneuvojen tilakuva
30.10.2017 8.45Mikkelissä keskustellaan biotalouden vaikutuksesta ilmastoon
29.10.2017 17.02Voitelukeskus on suodatinvalmistaja Fleetguardin vuoden jakelija 2016
29.10.2017 16.22Töitä tarjolla Koneosapalvelulla Vilppulassa
29.10.2017 10.01Nykyaikaista puunkaatoa Chilen jyrkissä maastoissa - vinssi tärkeä apulaite
29.10.2017 9.33Raskoneen Timo Aspinen Mercedes-Benz Global TechMasters Truck 2017 -kilpailun finaaliin
29.10.2017 8.00Tukea vähäpäästöisten autojen hankintaan
29.10.2017 7.11UPM:llä erinomainen neljännes, uudistuminen etenee
29.10.2017 6.00Teboil D-päivä Harjavallassa ja Simpeleellä 2.11.
28.10.2017 16.11Digitaalisuudesta kilpailuetua: VTT ja Hydroline kehittävät hydraulisylintereistä uutta palveluliiketoimintaa
28.10.2017 13.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 4400 tykkääjää - kiitos kaikille!
28.10.2017 11.00Ammattina Sankarin viides kausi 4.11. alkaen: Ammattikuljettajien arki saapuu olohuoneisiin uusin jaksoin
27.10.2017 18.00KATSO KUVAT! Askolan Kone vietti tänään 10 vuotisjuhliaan ja samalla John Deere metsäkonehuoltotoiminnan avajaisia
27.10.2017 15.00TAVO Seinäjoki muuttaa uusiin tiloihin
27.10.2017 15.00Renault Trucksin Normandian tehtaalla valmistettu miljoona kuorma-autoa
27.10.2017 9.35Ammattikuljettajien arki saapuu olohuoneisiin uusin jaksoin
27.10.2017 7.57Askolan Kone Oy:n 10-vuotisjuhla ja John Deere metsäkonehuoltotoiminnan avajaiset tänään 27.10.
27.10.2017 7.11Kivihiilen kulutus kasvoi prosentin tammi-syyskuussa - kulutus silti 27 % matalammalla tasolla verrattuna 2000-luvun keskiarvoon
26.10.2017 19.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Lisää tehoa ja räyhäkäs ulkonäkö
26.10.2017 15.00NYT VAIN 190.000 EUR! Myytävänä lähes uudenveroinen Rotochopper MP2 -puumurskain - heti valmiina työmaalle
26.10.2017 14.50Metsähallituksessa aloitetaan yt-neuvottelut - toiminnan uudistaminen jatkuu
26.10.2017 14.40Puuinfo julkaisi vuoden 2017 Puupalkintoehdokkaat
26.10.2017 14.30Metsä Woodin puurakenteiden laskentaohjelmisto uudistui
26.10.2017 14.20Hirvi- ja porovaroitukset suoraan VW-navigaattoreihin
26.10.2017 13.10Håkan Nystrand jatkaa METO:n puheenjohtajana
26.10.2017 12.25Metsäala on vahvassa kasvussa - jaksavatko työntekijät?
26.10.2017 12.25Täysin uusi TruckMasters OX markkinoille
26.10.2017 9.10Stora Enson Veitsiluodon tehtaan investointi jätevesipäästöjen vähentämiseen valmistui
26.10.2017 3.27Loppuvuosi on ajettava "VIITTÄSATAA" !!!
25.10.2017 19.00Bioenergian edellytyksiä heikentämällä ei uusiutuva energia etene
25.10.2017 18.58Yrityksenne liite ensi viikolla postitettavan Metsäalan Ammattilehden väliin superedullisesti - varaa heti!
25.10.2017 18.55Stora Enso investoi 94 miljoonaa euroa Uimaharjuun ja Imatralle vauhdittaakseen kasvua uusiutuvissa materiaaleissa
25.10.2017 18.11Vankka tulos: Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2017
25.10.2017 13.45Mercedeksen ULTRA RANGE -kaukovalot valaisevat 650 metrin etäisyydelle
25.10.2017 10.35SSAB:n tavoitteena on olla fossiilivapaa vuoteen 2045 mennessä
25.10.2017 10.10Terminator pankkomallisto on nyt kaikkien aikojen kattavin teräspankkomallisto.
25.10.2017 10.00Stora Ensolta mittavat investointipäätökset Uimaharjun ja Imatran tehtaisiin
24.10.2017 17.00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
24.10.2017 16.01KATSO VIDEO! Ammattilehden testissä maailman uutuus: Kindling Cracker -halonhalkaisija - syrjäyttääkö perinteisen kirveen..?
24.10.2017 13.10LIQUI MOLY on kääntänyt katseensa kohti vaihtoehtoisia moottoritekniikoita
24.10.2017 12.50Metsä rokkaa Mikkelissä
24.10.2017 12.30Kiinnostus metsäsijoittamiseen kasvaa - Metsätilat.fi ylitti 2 miljoonan kävijän rajan
24.10.2017 10.30Viimeinen näytös onnistui, Sami-Matti Trogenin kilpailukausi päättyi Asseniin
23.10.2017 15.15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuotta
23.10.2017 12.00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaan

Näytä lisää »