Puutavara-ajoneuvoyhdistelmän aerodynamiikka ja polttoaineenkulutus puu76

30.09.2016 14.38
scania_ajon.saato_-koskinen.pngAjoneuvon liikettä vastustavat voimat, jotka ovat vierintävastus, ilmanvastus sekä ajoneuvon ollessa ylämäessä nousuvastus. Myötämäessä nousuvastus on luonnollisesti negatiivinen ja silloin ko. voima vaikuttaa liikettä myötäävästi. Onhan tunnettua, kuinka herkästi täysipainoinen yhdistelmä ”haistaa” ylämäet. Mutta myös vastaavasti alamäissä auto yrittää karata käsistä ja sitä saa todella jarruttaa, jotta nopeus pysyisi sallituissa lukemissa.

Jos tarkastellaan liikkumista mäettömällä tiellä, vastusvoimat muodostuvat vain vierintä- ja ilmanvastuksista. Jos massa on 60 tonnia ja nopeus 80 km/h, tavanomaisella umpikoriyhdistelmällä vierintävastuksen osuus on 60 ... 70 % kulkuvastuksista, joten ilmanvastuksen osuudeksi jää vain noin kolmannes. Tämä lienee syy, miksi ajoneuvon ilmanvastukseen ja yleensä aerodynamiikkaan on kiinnitetty aika vähän huomiota.

1346308326335_1_thumb.jpgIlmanvastuksen määrittämisperusteenahan on patopaine ajoneuvon otsapintaa vasten. Patopaine määräytyy ilman tiheyden ja nopeuden neliön perusteella, ja kun paine kerrotaan pinta-alalla saadaan voima. Vertailupinta-alana käytetään otsapintaa, joka on kohtisuoralle ja pystysuoralle tasolle projisioitu pinta-ala, mutta todellisuudessa kolmiulotteisessa ajoneuvossa on muitakin pintoja, joita vastaan patopaine kohdistuu. Nämä otetaan huomioon kappaleen muodosta johtuvalla korjauskertoimella, josta yleensä käytetään symbolia Cd (tai Cw) ja jonka avulla otsapinta korjataan vastaamaan kaikkia vastustavia pintoja. Niinpä ilmanvastusvoima kokonaisuudessaan voidaan esittää seuraavan yhtälön avulla:

     Fair = .5 Da Cd Af v2

      missä:

      Fair = ilmanvastusvoima [N]

      Da   = ilman tiheys [kg/m3]

      v     = nopeus [m/s]

   Af  = otsapinta-ala [m2]

     Cd  =  muodosta johtuva korjauskerroin

Linja-autoissa alkaa olla huippumuotoilu , mutta kuorma-autoyhdistelmät vasta heräilemässä.

Tyypillisen suomalaisen 4.2 m korkean yhdistelmän otsapinta-ala on likimäärin 9.5 m2, mutta sen sijaan muotokerroin Cd voi vaihdella huomattavissa rajoissa, mikä riippuu ajoneuvon kuormatilatyypistä ja –rakenteesta. Linja-autoilla on parhaimmillaan päästy arvoon noin 0.3, kun taas kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmillä arvoon noin  0.8. Mikäli kuormatila on avoin, on eroa myös tyhjän ja kuormatun ajoneuvon välillä. Tällöinhän kuorma itsessään lisää usein otsapintaa, mutta se voi vaikuttaa myös varsinaiseen muotokertoimeen.

Puutavarayhdistelmän aeroarvot huonoimmat sekä kuormalla , että tyhjänäajossa.

kiinnike_briab.jpgEräs selvimmistä esimerkkitapauksista on puutavarayhdistelmä. Kun sitä tarkastellaan kuormaamattomana kohtisuoraan edestä päin, sen otsapinta-ala on noin 6.5 m2. Esimerkiksi kuvassa pankot jäävät toistensa varjoon, mutta ne sijaitsevat peräkkäin kuitenkin jo sellaisin etäisyyksin, että jokainen niistä vastustaa erikseen auton kulkua. Toisin sanoen ne toimivat kuten haravan piikit. Pelkkien pankkojen otsapinta-ala yhteensä saattaa helposti olla kaksinkertainenkin hytin otsapintaan verrattuna, ja tällöinhän jo näistä muodostuva yhteispinta-ala on 18 ...19 m2. Puutavarayhdistelmässä on lisäksi huomattava määrä kaikenlaisia ”risukoita” (ohjaamosuoja, rungon poikkipalkit, letkut, putket, takavalojen kiinnitysvarret, lokasuojat, sekalaiset ulokkeet jne.), jotka omalla vähäisellä osuudellaan aiheuttavat lisävastusta. Näiden vaikutus korostuu erityisesti ajettaessa tyhjänä, jota puutavarakuljetuksissa muodostaa vähintään 50 %.

Muotoiluissa paljon korjattavaa.

Ajettaessa tyhjänä pankot pitäisi voida xxl_nousiainen_tankkaus.jpgkaataa, mutta tällaisiin ratkaisuihin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menty. Syynä on varmaankin kustannusten lisäys rakenteiden monimutkaistuessa. Sen sijaan pankkojen muotoilun vaikutusta ilmanvastuskertoimeen on selvitetty jo 1980-luvun puolivälissä

Tulokset jo tuolloin olivat varsin selkeät. Tyhjänä ajettaessa Cd-arvo vaihteli välillä 1.5 ... 2.4. Kuormattuna ajettaessa ero ei enää ollut merkittävä. Tuolloin Cd-arvon suuruusluokka oli 1.2 ... 1.3. Kuitenkin tässäkin on parantamisen varaa, koska muunlaisilla kuormatilarakenteilla on parhaimmillaan päästy arvoon 0.8.

Tyhjänäajo pahin myös likakuorman keräämisessä.

Kun otetaan huomioon edellä mainitut tulokset, on ilmeisen selvää, että puutavarayhdistelmillä tyhjänä ajettaessa aerodynamiikan merkitys korostuu. Auton kulku tuntuu varsin ”tahmealta” eivätkä myötämäetkään anna lisää vauhtia, koska massaa ei ole tuolloin riittävästi painamassa. Polttoaineenkulutus saattaa olla lähes yhtä suuri kuin kuormattunakin. Tämän ovat osoittaneet niin lukuisat mittaukset kuin teoreettiset tietokonesimuloinnitkin.

Hyttimuotoilussa hyvää varusteet huonoja.

en_trave.jpgAjoneuvojen sekä niiden päällirakenteiden ja varusteiden valmistajat eivät ole tähän mennessä valitettavasti kiinnittäneet riittävästi huomiota kaikkeen kokonaisuuteen, millä tässä yhteydessä tarkoitetaan puutavaran kuljetukseen tarkoitettua kokonaista ajoneuvoyhdistelmää. Ilmeisestikin jokainen taho on kokenut tärkeänä vain oman osuutensa sekä sen markkinoinnin.

Tutkimustuloksia on, kiinnostus vähäistä

Kulkuvastuskertoimet voidaan varsin tehokkaasti määrittää vierintäkokeiden avulla. Edellytys on, että tiedot käytetystä ajasta, edetystä matkasta sekä hetkellisestä nopeudesta mitataan ja kerätään riittävän tiheällä esimerkiksi yhden sekunnin aikavälillä. Tulosten käsittely ja analysointi tapahtuu tähän tarkoitukseen kehitetyllä ohjelmistolla.

Polttoainesäästömahdollisuudet suuria.

doli_koskinen_ja_jokela.jpgEri vastuskertoimien vaikutusta polttoaineenkulutukseen voidaan luonnollisestikin mitata, mutta koska mittaukset ovat varsin työläitä, ne voidaan rajoittaa minimiinsä. Sen sijaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen sekunti sekunnilta ja/tai metri metriltä kuten myös moniin muihinkin tekijöihin voidaan selvittää tehokkaasti tietokonesimuloinnilla. Edellytyksenä ovat moottorikartat polttoaineenkulutuksesta (ns. simpukkadiagrammit) sekä mahdollisista päästöistä. Järjestelmään rakennetaan ja kuvataan moottorin ympärille ajoneuvo teknisine tietoineen voimansiirtolinjasta, ajovastuksista, massasta, akselilukumäärästä jne. sekä ajettavista teistä pinolta tehtaalle kuten myös ajotapaan vaikuttavista liikenneolosuhteista.

Simuloimalla tarkkoja tuloksia.

Simuloinnin tuloksena saadaan paljon muutakin tietoa ajoneuvon liiketapahtumasta, mutta polttoaineenkulutus sekä päästöt lienevät eräitä tärkeimpiä tällä hetkellä. Ympäristökysymyksethän sellaisinaan lienevät aina ajankohtaisia, mutta eiköhän dieselpolttoaineenkin hinta ole jo riittävän korkea, jotta polttoaineenkulutus sekä sen vähentäminen kiinnostaisivat eri tahoja?

Olavi H. Koskinen

DI, yli-insinööri

04.10.2016 16.00Vuosaaren tunneli Helsingissä on jälleen avattu
04.10.2016 12.10Mercedes-Benz hyötyajoneuvot esittelyssä Porvoossa perjantaina 7.10.
04.10.2016 11.00Vältä talven yllätykset pienmoottoribensiinin avulla
04.10.2016 10.00Lupa tarvitaan jatkossakin
04.10.2016 9.00Muoviala virkistyy vauhdilla
04.10.2016 8.50Käytöstä poistetut autonrenkaat saavat uuden elämän asfaltin raaka-aineena
04.10.2016 8.43Punainen Sulka näkyy ja kuuluu Hyvän Päivänä 8.10.
04.10.2016 2.15Kesäinen sää jatkui syyskuussa
04.10.2016 1.00Metsä Groupin suomalaiset sahat siirtyvät osaksi Metsä Fibreä 1.11.2016
03.10.2016 20.10Syyskuussa ensirekisteröitiin 276 kuorma-autoa
03.10.2016 18.10Komatsu Forest -huoltosopimus tarjoaa huoltoa, turvaa ja huolenpitoa
03.10.2016 16.10Keslan huoltoverkosto laajenee Vaasaan ja Seinäjoelle
03.10.2016 16.05Stora Enso nimittää Malin Bendzin konsernin henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi
03.10.2016 16.00Valmetin kahdestuhannes Sym-tela Metsä Groupille Äänekoskelle
03.10.2016 15.30Uudella rahoituspalvelulla metsänomistaja saa puukaupasta UPM:n kanssa rahaa tilille muutamassa pankkipäivässä
03.10.2016 15.00Eberspächer esittelee mielenkiintoisia uutuustuotteita
03.10.2016 13.00Teknos on saattanut päätökseen hollantilaisen Drywood Coatingsin hankinnan
03.10.2016 11.24Tunne biotalous - Muotoilijat ja biotalouden asiantuntijat tekevät tulevaisuutta yhteistyössä
03.10.2016 10.30LUT mukana uudessa avoimessa ilmastonmuutoksen perusteet kurssissa Suomi tarvitsee uuden ilmasto-osaajien sukupolven.
03.10.2016 10.16Kärkihankerahaa Mustionjoen kalateille
03.10.2016 4.36F-Rallisarja ja Endurance Cup päätökseen Suomessa - Maailmalla historiallista suomalaismenestystä ratamoottoripyöräilyssä
03.10.2016 0.03Heinolalainen puutavaraperävaunujen specialisti A Weckman on kehittänyt kotimaisen tuuninkivaruste sarjan.
02.10.2016 21.00Ajokorttiote saatavilla Trafin sähköisestä asiointipalvelusta
02.10.2016 17.00Suomen Yrittäjien johtopaikat kiinnostavat - varapuheenjohtajiksi ehdolla yhdeksän yrittäjää
02.10.2016 4.40UusiSuomi: Tarina siitä kuinka edelläkävijä huijasi kaikkia
01.10.2016 23.01Valmet uudistaa Metsä Tissuen pehmopaperikoneet Saksan Raubachissa ja Ruotsin Pauliströmissä
01.10.2016 14.01OREGON -harvesterituotteiden edustus on palannut Koneosapalvelulle
01.10.2016 11.00Luonnonvarakeskukselta uudet suositukset männyn siemenviljelysten käyttöalueiksi
01.10.2016 10.00Metsäpalveluyrittäjien asema on vahva
01.10.2016 9.10HSL sijoittaa miljoona euroa päästöjen vähentämiseen
01.10.2016 8.52VTT tukee kanadalaisia tutkimusorganisaatioita suuressa biojalostamoprojektissa
01.10.2016 8.07Puutavarapankon kolme ilmanvastuspintaa - kaikki tärkeitä.
01.10.2016 4.25Moottoriurheilu.tv Autourheilua kotimaassa,- ja MM-taistoja maailmalla.
30.09.2016 21.13Pimeät syysillat vaativat valppautta liikenteessä.
30.09.2016 19.00Ajankohtaista Uudeltamaalta: Sitä oppii kun se on hauskaa
30.09.2016 16.16Peter Nymanista Oy SCA Hygiene Products Ab:n toimitusjohtaja
30.09.2016 14.38Puutavara-ajoneuvoyhdistelmän aerodynamiikka ja polttoaineenkulutus puu76
30.09.2016 10.52Aerodynamiikka ja ajovastukset.xxl.aero
30.09.2016 8.18Teollisuus luottaa metsänomistajan harkintakykyyn metsävaratiedon avoimuudessa
30.09.2016 4.07Suomelle uusia keinoja kasvattaa korkean lisäarvon tuottamista
29.09.2016 14.10Tenon kalastusta rajoitetaan, jotta joessa riittää lohia myös tulevaisuudess
29.09.2016 11.33Tunne biotalous - Muotoilijat ja biotalouden asiantuntijat tekevät tulevaisuutta yhteistyössä
29.09.2016 5.48Land Rover esittelee uuden Discoveryn
29.09.2016 1.00Terminatormiesten Syyskiertue 2016 starttaa ensiviikolla Kaskisista.
28.09.2016 23.00Toyotalta helppoa automaatiota sisälogistiikkaan
28.09.2016 22.11Nauti ajosta myös syksyn sateilla - tarkista kesärenkaidesi kunto hyvissä ajoin
28.09.2016 15.55Bioaika-tapahtumakiertue rakentaa yhteistä tulevaisuutta - Metsähallitus mukana metsäsektorin yhteisessä Suomi 100 -hankkeessa
28.09.2016 12.13Iloinen joukko uusia Pallas-Yllästunturin kansallispuisto-oppaita valmistui Lappiasta
28.09.2016 3.00PKY-LAATU laatujärjestelmäpalvelujen liiketoimintaa jatkaa uusi omistaja
28.09.2016 1.00John Deere avaa uuden asiakaspalvelukeskuksen Ylivieskaan - avoimet ovet perjantaina 30.9. klo 10.00-16.00
27.09.2016 19.55Hiilikuitua puusta tekevä tutkija sai miljoonarahoituksen
27.09.2016 19.33Metsämittarilla selviää luonnontuotteiden ja puuston kokonaishyöty
27.09.2016 18.10Liikennekuolemattoman teemapäivän tulos - ei yhtään liikennekuolemaa Suomessa
27.09.2016 18.10Fleetguard-suodattimet Koivunen Oy:n tuoteohjelmaan
27.09.2016 16.00Nokian Renkaiden toimitusjohtaja vaihtuu
27.09.2016 12.13Norppaturvallinen ja tehokkaasti kalastava rysä kehitetty Saimaalla
27.09.2016 11.18Tervetuloa Suomen suurimpaan teollisuuskylään - Alihankinta 2016
27.09.2016 11.09Alihankinta: Usko Suomeen valmistus- ja investointipaikkana vahva
27.09.2016 4.44Liikenneturvaa ja onnettomuustutkintaa koskevat lakiluonnokset lausuntokierrokselle
27.09.2016 4.00Metsähallitus valittaa kartellituomiosta .
27.09.2016 2.3040 vuotta raskaan kaluston varaosakauppaa - TAVO Oy on kasvanut merkittäväksi alansa toimijaksi ja työnantajaksi
27.09.2016 1.00Hankook esitteli IAA:ssa erittäin polttoainetaloudellisen kaukoliikenteen rengasmalliston e-cube Blue
26.09.2016 19.00Tanskalainen Tim Hansen voitti nosturinkäytön maailmanmestaruuden Hiabin osastolla IAA:ssa
26.09.2016 17.00Uusi Citroën C3 esitellään Pariisin Autonäyttelyssä
26.09.2016 14.00Tuulilasin suuri nastarengasvertailu: Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas on ykkönen
26.09.2016 12.00Peugeot Pariisin Autonäyttelyssä 2016: SUV-uutuuksia, kolme maailman ensiesittelyä
26.09.2016 9.40Jyki Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu
26.09.2016 9.00Muutos Stora Enson johtoryhmässä
26.09.2016 8.57Metsäteollisuus ry: Teollisuus luottaa metsänomistajan harkintakykyyn metsävaratiedon avoimuudessa
26.09.2016 8.56Huikea moottoriurheilusunnuntai: Aki Ajo saavutti viidennen maailmanmestaruutensa tallipäällikkönä
26.09.2016 8.07Syksyn pikantti piristys - Bilteman Syys- ja talvikuvasto - on ilmestynyt! Inspiroidu ja tee se itse!
26.09.2016 2.58Teräs ruostuu ja , - säänkestävä teräs sen sijaan patinoituu.
25.09.2016 17.22Valmet toimittaa ensimmäisen jätteenpolttokattilan Kiinaan
25.09.2016 16.00UPM Paper ENA uudistaa organisaatiorakenteensa
25.09.2016 15.10KATSO TÄSTÄ VIDEO KOKO FINAALISTA! Puunkuormaajamestari 2016 -loppukilpailu FinnMetkossa
25.09.2016 10.30SKAL: Liikennekaari rakentuu ammattiliikenteen varaan
25.09.2016 10.10Metsälahjavähennys edistää metsätilojen sukupolvenvaihdoksia
25.09.2016 10.04Suomelle uusia keinoja kasvattaa korkean lisäarvon tuottamista
25.09.2016 10.00Scanian uuden kuorma-automalliston S-sarja voitti 2017 International Truck of the Year -palkinnon IAA:ssa
25.09.2016 9.00Korkeakoulut rakensivat avoimen kurssin ilmastonmuutoksen perusteista
25.09.2016 4.04WoodForce säästää korjuuyrittäjän kustannuksia
25.09.2016 3.38Valmistusteollisuuden pitäminen Suomessa on mahdollista
24.09.2016 20.10KATSO VIDEO! Komatsu Forest esitteli Metkossa paljon uutta - koneet esiintyivät myös tositoimissa työnäytöksissä
24.09.2016 17.30Uusi Volkswagen Crafter voitti IAA-näyttelyssä International Van of the Year 2017 -palkinnon
24.09.2016 17.00KATSO TÄSTÄ KUVAT! IAA:ssa raotettiin hieman esirippua Kuljetus Auvisen tulevasta uudesta yhdistelmästä
24.09.2016 16.00KUUNTELE TÄSTÄ LEGENDAARINEN PÄTKÄ! Metsäalan Ammattilehti Radio Aallon Dynastia aamushown hampaissa
24.09.2016 15.20Volvo Finland Ab lahjoitti Sylva ry:lle 8000 euroa syöpäsairaiden lasten ja nuorten tukemiseen
24.09.2016 12.00SKAL Kuljetusbarometri 3/2016: Toimialan näkymät kääntymässä myötäiseen - merkittävää kasvunvaraa sähköisten järjestelmien hyödyntämisessä
24.09.2016 11.03Lisää tuottavuutta Heinolasta.
24.09.2016 10.15Tapio Jolkin Pekant-Osaratas Oy:n myymäläpäälliköksi
24.09.2016 10.11Ponsse lanseerasi uuden harvesteripäämallin prosessointiin
24.09.2016 10.10MTK on tyytyväinen päätökseen metsävaratietojen avoimuudesta
24.09.2016 1.00Hiabin vaikuttava keskiraskaan sarjan kuormausnosturivalikoima esillä IAA-messuilla
24.09.2016 0.46Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa - joka kuudennella autoilijalla puutteita renkaissa
24.09.2016 0.40Liikennekaaren ensimmäiset konkreettiset hyödyt nähtävissä
23.09.2016 18.00Kuljetus Eklöf Oy:n uudet Mercedes-Benz Actros 1842 -rekkaveturit Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan komponenttikuljetuksiin
23.09.2016 17.45Katso tästä video Profi 54 -harvesterin työnäytöksestä FinnMetkossa
23.09.2016 17.30Koneyrittäjät: Liikennekaaressa kaivattua norminpurkua
23.09.2016 17.15Stora Enso investoi Imatran tehtaiden hajukaasujen käsittelyyn
23.09.2016 17.00Carl Haglundista Kaidi Finlandin toimitusjohtaja - Kemiin suunnitteilla suuri biojalostamohanke jossa pääraaka-aineena toimisi energiapuu

Näytä lisää »