AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 4x4 pakettiauto - Ei van vaan MAN

07.08.2018 20.01

mande1.jpg

MAN on saanut aikaan melkoisen pöhinän uudella TGE pakettiautomallistollaan. TGE:n myötä MAN on noussut hyötyautopuolen Full-Range-palveluntarjoajaksi laajalla hyötyautomallistolla, mikä sisältää vaihtoehdot 3 - 44 tonnin kokonaispainoluokissa. Yksi malliston mielenkiintoisimmista uutuuksista on nyt koeajettava nelivetoinen TGE 4x4. 

(kuva yllä: Ammattilehden koeajossa Saksan ja Suomen leijonat kohtasivat Vaasan torilla Vapaudenpatsaan juurella. Suuri osa kuorma-auton omistajista ajaa myös pakettiautokalustolla, joten MAN:in tulo mukaan pakettiautoihin onkin aiheuttanut melkoisen pöhinän kuljetusalan ammattilaisten keskuudessa. Koeajettu nelivetoinen MAN TGE osoittautui kaiken kaikkiaan loistavaksi kokonaisuudeksi soveltuen monipuoliseen käyttöön.) 

MAN TGE on Volkswagen Crafterin täysiverinen sisarmalli; erot mallien välillä ovat lähinnä kosmeettisia. Eroa on myös jonkin verran mallien hinnoitteluissa. MAN TGE:n hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, Crafterin hintapyynnit hieman alempaa. Hintaero selittyy TGE:n kattavammalla vakiovarustelulla, joka sisältää mm. ABA-hätäjarrutusavustimen, paremman radion ja matkustamon sekä rahtitilan LED-valaistuksen. 

Nyt koeajettavan MAN TGE 3.140 4x4 mallin verollinen listahinta vakiovarusteilla on noin 48 900 euroa. 

TGE:n tuotanto ja myynti käynnistyvät Keski-Euroopassa viime vuoden puolella. Suomeen ensimmäiset TGE saapuivat maaliskuussa. 

- TGE on saanut todella positiivisen vastaanoton asiakkailta. Kappalemääräisesti olemme hieman jopa edellä ennakkotavoitetta. Odotetusti paras menekki on ollut etuvetoisella ja automaattivaihteistolla varustetulla mallilla. Kesäkuun aikana TGE-mallisto kiertää pienimuotoisen kiertueen merkeissä kaikki Suomen jälleenmyyjät, kertoo MAN TGE tuotepäällikkö Timo Puustinen.

mande3.jpg

(kuva: TGE:n kojelauta on lainattu suoraan Crafterista, erona vain ohjauspyörän keskiön leijona-logo. Kokonaisuus on kaikin puolin toimiva.)

Vaihtoehtoja kaikkiin kuljetustarpeisiin

MAN TGE -pakettiautoon on valittavissa kaksi eri akseliväliä, kolme pituusvaihtehtoa ja kolme eri korkeutta. Kuormatilaa on mallista riippuen 9,9 - 18,4 m³. Versiosta riippuen, ajoneuvon pituus vaihtelee 5,99-7,39 metrin välillä ja korkeus 2,35-2,83 metrin välillä. Kokonaispaino on enintään 5,5 tonnia - lisäksi 3,5 tonnia voidaan kuljettaa perävaunulla. Alustasta on myös saatavissa kaksi eri malliversiota, joko alustaohjaamolla tai miehistöohjaamolla. Alusta runkoelementillä on saatavissa tehdasvalmisteisena neljässä eri pituudessa, runkorakenteen ollessa enintään 4,7 metriä pitkä. Vetotapavaihtoehtoina ovat etu- ja takaveto sekä neliveto.

mande4.jpg(kuva: Istuimien verhoiluissa käytetään MAN-kankaita. AGR-hyväksytty ergo Comfot -kuljettajanistuin on varustettu hieronnalla. Kuljettajan istuimen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta.)

TGE:n voimanlähteenä on VW-konsernin 2-litrainen TDI hyötyautomoottori, josta on neljä eri tehovaihtoehtoa: 102 hv (75 kW), 122 hv (90 kW), 103 kW (140 hv) ja 130 kW (177 hv).

Vaihteistoksi voidaan valita joko 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joskin 102 hv moottoria saa ainoastaan manuaalivaihteistolla. Takavetoisiin voi manuaalivaihteiston yhteydessä tilata myös voiman ulosoton,  jonka maksimiteho on jopa 40 kW ja vääntö 180 Nm (2300 rpm).

mande5.jpg

(kuva: Noin 10 kuutiometrin vetoinen rahtitila on kaikin puolin toimiva kokonaisuus. Leveät lastausaukot, lähes pystysuora väliseinä ja matala nostokorkeus sekä kunnolliset kahvat oviaukoissa helpottavat kuormausta.)

Nyt koeajettava nelivetoinen TGE edustaa korimittojensa osalta malliston pienintä päätä: pituus 5,99 m, akseliväli 3,64 m ja tavaratilan sisäkorkeus 1,73 m sekä suurin pituus 3,45 m. Tavaratilan puolesta ”kymppikuutioisen” TGE:n voimanlähteeksi on valittu teholtaan 140 hv moottori ja vaihteistoksi tuttu ja turvallinen manuaalivaihteisto. Kokonaispainoltaan 3,5 tonnisen auton kantavuudeksi ilmoitetaan noin 1150 kg ja suurimmaksi perävaunupainoksi 3000 kg, yhdistelmämassan ollessa 6 tonnia.

Pysyvää vetopitoa

Jatkuva nelivetojärjestelmä on varustettu taka-akselin yhteyteen viedyllä Haldex-kytkimellä, joka jakaa voiman etu- ja taka-akseleiden välillä. Lisähinnasta taka-akselille on saatavilla lukko. Volkswagenilta lainattu varmatoiminen 4MOTION -nelivetojärjestelmä on tuttu monista konsernin automalleista. 

Nelivetoisuus näkyy myös polttoaineenkulutuksessa. Koeajossa uuden karhean MAN TGE 4x4 keskikulutus asettui reilun tuhannen kilometrin koeajolenkillä hyväksyttävään 10,5 litran lukemaan sadalla kilometrillä. 

Mukavuutta ja käytettävyyttä

MAN logolla varustetun ohjauspyörän takaa arvioituna TGE:stä huokuu saksalainen järjestelmällisyys ja kurinalaisuus. Kaikki kuljettajan tarvitsemat hallintalaitteet ja katkaisijat ovat juuri oikeilla paikoillaan, helposti saatavilla. Runsaslukuisina eri puolille ohjaamoa sijoitetut tavaralokerot saavat testiryhmältä kiitosta; nyt on asialliset paikat kynälle ja puhelimelle sekä muille henkilökohtaisille tavaroille. Konsernin muiden mallien tapaan myös TGE yltää istuinmukavuuden osalta luokkansa kirkkaimpaan kärkeen. Nyt koeajettavaan autoon on valittu lisähinnasta tarjottava, hierontatoiminnolla varustettu ergoComfort-istuin.

EBA-hätäjarrutusavustin lukeutuu TGE:n vakiovarusteisiin ja City-hätäjarrutoiminto jarruttaa ajoneuvoa alhaisissa nopeuksissa automaattisesti tarvittaessa vaikka pysähdyksiin saakka.

TGE:n ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat kaikin puolin kunnossa. Adaptiivinen vakio- nopeudensäädin takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. Turvallisuutta edistää myös väsymyksentunnistus ja monitörmäysjarru: viimeksi mainitun avulla voidaan estää jälkitörmäykset muihin ajoneuvoihin tai esteisiin.

Miksi TGE?

Suuri osa kuorma-auton omistajista ajaa myös pakettiautokalustolla. Kaluston yhdistäminen saman merkin alle säästää sekä aikaa että rahaa, kun sekä myynti- että huoltopalvelut saa kaikkiin hyötyajoneuvoihin samasta paikasta, tuttujen myyjien kautta. Merkittävänä etuna voidaan pitää myös hyötyautoihin keskittyneiden huoltopisteiden joustavuutta aukioloaikojen osalta. Ja mitä MAN TGE:n huoltoväleihin tulee, niin määräaikaishuollossa tulee vierailla 50 000 km välein ja hammashihna vaihdetaan ensimmäisen kerran 250 000 km kohdalla. Tarjolla on laaja kattaus eritasoisia huoltosopimusvaihtoehtoja ja hätätilanteissa TGE-asiakkaat voivat tukeutua merkin liikkuvuuspalveluun, joka kattaa koko Euroopan talousalueen.

28.08.2018 8.00Tuomas Virén Volvo Truck Centerin vaihtoauto- ja rentalpäälliköksi
28.08.2018 7.00Hydroscandilla huimia messutarjouksia FinnMetkossa - käy osastoilla 368-370 & 904
27.08.2018 15.43Tehoakku-uutuus Milwaukeelta
27.08.2018 8.00HKScan avaa kuljetuspörssin helpottamaan säilörehun ja oljen kustannustehokkaita kuljetuksia
26.08.2018 11.00Nimytykset Auto-Kilta Oy
25.08.2018 9.01Ponsse avasi tehdaslaajennuksen
25.08.2018 7.11Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
24.08.2018 9.00Nimitys Bosch Rexroth Oy
24.08.2018 8.36Trafi: Logistiikkakuljetusten datan avaaminen toisi nostetta Suomen saavutettavuudelle
24.08.2018 8.32Koneyrittäjien Peltola: Johdonmukaisuutta budjettiriiheen
23.08.2018 15.04Mantsinen laajentaa tuotantoaan Raumalle
23.08.2018 13.44Bioenergia ry:n viestit budjettiriiheen
23.08.2018 13.03Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille
23.08.2018 9.56Scania käynnistää V8: n tuotannon ja myynnin uudelleen
23.08.2018 9.39Scott Phillips Hiabin johtoon
22.08.2018 14.30Renault Trucks Finnmetkossa: Uutuuksina viisiakselinen C-sarjalainen maansiirtoon ja K-sarjan kiviauto
22.08.2018 13.50Ruotsin 100-vuotislahja Suomelle tuo rahoitusta metsänjalostukseen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen
22.08.2018 11.30Uusi, väkivahva Ford Ranger Raptor saapuu Eurooppaan
21.08.2018 10.35Nokian Hakkapeliitta Truck T viimeistelee Nokian Renkaiden talvirengastuoteperheen
20.08.2018 15.01Logset esittelee Smooth Ride -ohjaamojousituksen ja superkantavan kuormatraktorin FinnMetkossa
20.08.2018 10.37IVECO Daily juhlii 40-vuotista menestystaivaltaan
20.08.2018 8.37Puunkorjuussa oltava erityisen tarkkana tällä viikolla - palstalla voi odottaa erikoinen yllätys
19.08.2018 17.11VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9.11Tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä heinäkuussa
18.08.2018 18.01Metsien maankäyttö- ja kaavoitusasiat ovat nyt ajankohtaisia - ilmoittaudu Tapion seminaariin
18.08.2018 11.10Romutuspalkkiorahaa jäljellä - vielä aikaa hakea
17.08.2018 16.00Suomen luonnonsuojeluliitto: Avohakkuut historiaan -kansalaisaloite puolivälissä - 45 000 nimen raja rikkoutui perjantaina
17.08.2018 14.05Vehon osti hyötyajoneuvoliikkeen Västeråsissa
17.08.2018 9.11Unimogit näyttivät kyntensä metsätöissä
16.08.2018 16.22Kirjanpainajakannat kasvussa - kuusikoiden kuntoa syytä tarkkailla
16.08.2018 14.22Volvo Trucksin raskaat ratkaisut esillä FinnMetko-näyttelyssä
16.08.2018 8.47Energian hinnan roima nousu lisää viljelijän kuluja
16.08.2018 8.36Sonax autoshampoo-uutuus Kahan tuotevalikoimaan
15.08.2018 19.11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15.58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13.44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13.33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15.01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8.00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14.35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12.52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12.00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10.11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!
13.08.2018Maan puolustuskurssi torjuu Itämeren rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta
12.08.2018 11.01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 13.33Kesla Oyj puolivuosikatsaus: liikevaihto kasvoi hieman, liikevoitto koheni ja tilauskanta kasvoi selvästi
11.08.2018 10.53Stora Enso: Uusi metsänomistaja tarvitsee omaa asiantuntijaa
11.08.2018 9.11Opelilta uusi konseptimalli: Opel GT X Experimental
10.08.2018 12.00Hyötypaperi Oy:lle uusi toimitusjohtaja
10.08.2018 8.11Vaihtoplus autokauppaketju Lempäälän Ideaparkkiin
10.08.2018 8.09Luonnonhaittakorvauksen, ympäristökorvauksen ja luomukorvauksen ennakoihin tulossa korotus syksyllä 2018
09.08.2018 22.40SKAL budjettiriiheen: Tiet kuntoon ja turvallisiksi
09.08.2018 20.01Toimintojen ulkoistaminen entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto kuljetusyritykselle
09.08.2018 14.55Renault Trucks erikoismalli Suomen valikoimaan
09.08.2018 7.44Power Truck Show´ssa esillä raskaan liikenteen ympäristöystävällisemmät ratkaisut
09.08.2018 7.33Dacia täytti 50 vuotta - Matka maailmanmerkiksi
08.08.2018 20.11Komatsu Forest Oy:n osastolla nro 18 FinnMetkossa on hyödyllistä tietoa tarjolla teltan täydeltä
08.08.2018 11.01Hitachi ymmärtää metsänhoitotöiden maanrakennuskoneille asettamat erityisvaatimukset
08.08.2018 10.11Stora Enso ja Fitch Ratings allekirjoittivat luottoluokitussopimuksen
07.08.2018 20.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 4x4 pakettiauto - Ei van vaan MAN
07.08.2018 18.11Laadukasta haketta tehokkaasti terminaalissa - Jenz HEM 820 DL
07.08.2018 17.01Ammattilehden Mediamobiili Power Truck Showssa tutulla osastolla U397-U398 - jakelussa uusimmat lehdet ja Mad-Croc energiajuomaa
07.08.2018 16.33Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2018: Metsäkonemarkkina oli erittäin vahva myös vuoden toisella neljänneksellä
07.08.2018 9.11Stora Enso ja Orthex yhdistivät puukuidun ja biomuovin kestäviksi kuluttajatuotteiksi
06.08.2018 18.14Kesän odotetuin maanteiden spektaakkeli Power Truck Shown rekkaconvoy kulkee kohti Härmää tämän viikon torstaina
06.08.2018 16.01Jan Popov Raskoneen toimitusjohtajaksi
06.08.2018 13.01Mercedes-Benzin myyntiennätykset paukkuivat rikki kesän aikana
06.08.2018 12.03Sukupolvi vaihtuu Tehohydrossa - uudet omistajat löytyivät läheltä
06.08.2018 11.00LUE TÄSTÄ! Loppukesän Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa
06.08.2018 10.56Stora Enso kutsuu yleisöä tutustumaan uusiutuvien materiaalien yhtiöön avaamalla tehtaidensa ovet Koko Perheen Metsäpäivien yhteydessä
06.08.2018 10.42Avohakkuilla juurikääpää vastaan
06.08.2018 10.21Valmetin vahva ote pehmopaperikonemarkkinoilla jatkuu
06.08.2018 9.17Ford takaisin pakettiautojen rekisteröintitilaston kärkeen
06.08.2018 9.00Uusi Hyundai Tucson sai hinnat
05.08.2018 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master 170.35 L2H2 atm - Masterin matkassa
05.08.2018 13.30Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista
05.08.2018 10.10John Deere Forestryn Länsi-Suomen piirille on nimitetty uusi asiakastuen aluepäällikkö
04.08.2018 11.55Puutavaranostureiden huollot ja varaosat ammattitaidolla
04.08.2018 11.00Kantokäsittelyaineen kulutus juurikäävän torjunnassa
04.08.2018 10.01Kauppalehti: Nesteen liikevaihto kasvoi ennusteita enemmän - loppuvuodesta tulossa "erittäin vahva"
03.08.2018 14.44Investointi kotimaiseen Heinolan hakkuriin on järkevä päätös
03.08.2018 13.33Heikki Hiltunen: Lehtimiehestä Sisu-myynnin ammattilaiseksi
03.08.2018 11.01Kauppalehti: Toyota esitteli uuden polttokennorekkansa - yhdellä tankkauksella 100 kilometriä pidemmälle
03.08.2018 10.45Sahatavaran tuotanto menee Suomessa viime vuoden tahtia
03.08.2018 8.22Noin 4 300 myönnettyä lupaa ja ilmoittautumista liikennepalvelulain ensimmäisen kuukauden aikana
02.08.2018 17.11Lehtikuusimetsä nousee Rovaniemen Kaupinselälle
02.08.2018 14.30Suomalaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä korkealla
02.08.2018 14.01Vaihto-osia metsäkoneiden voimansiirtoon Koneosapalvelulta suoraan varastosta
02.08.2018 14.01Kauppalehti: Metsä Boardin tulos nousi vuodentakaisesta, mutta jäi odotuksista
02.08.2018 10.01Hallittua liikkumista luontoa kunnioittaen: Nokian Tyres World Orienteering Championships kisataan Latviassa 4.-11.8.
01.08.2018 15.01Puutavara-autoilija Ari Hämäläinen: Puunajo vaatii tunteen paloa
01.08.2018 14.01Alpeilla kehitetään uusia korjuumenetelmiä - kokeilussa runkoja kuoritaan harvesteripäällä
01.08.2018 10.10Kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 243, mikä on 11,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa
31.07.2018 10.55Skoda laajentaa Karoq-mallistoaan Scout-mallilla
31.07.2018 9.31HIAB ostaa kuormanosturiyhtiö EFFER:in
30.07.2018 18.00Harley-Davidson uudistaa mallistoaan - sähköä ja seikkailupyöriä
30.07.2018 9.50Metsähallituksen meritiimi on jälleen tutkimusmatkoillaan Perämerellä - tietoa etsitään sukeltaen ja suppaillen
30.07.2018 9.33Metsä Fibre ja Ahlstrom-Munksjö tekivät aloitteen kansainvälisestä turvallisuuspalkinnosta
29.07.2018 17.01Maanmuokkausta metsään kehitetyllä kaivukoneella
29.07.2018 9.11SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan - esittelyssä Power Truck Showssa ja FinnMetkossa!

Näytä lisää »