AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla

25.05.2019 17.22

hydis1.jpg

Ylöjärveläisen Dynaset Oy:n tuotevalikoimaan sisältyvä ajoneuvokäyttöön tarkoitettu hydraulinen generaattori on tehokas ja tilaa säästävä sekä ympäristöystävällinen vaihtoehto perinteiselle aggregaatille. 

(kuva yllä: Dynasetin HG -hydrauligeneraattorilla varustettu etenemiskykyinen Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 lava-auto sopii erinomaisesti vaativissa olosuhteissa työskentelevien koneiden huoltoon.)

Lava-autojen suosio on kasvanut tasaisesti maailmalla, mikä näkyy, paitsi mallitarjonnan merkittävänä kasvuna myös markkinoita hallinneiden valtamerkkien malliuudistuksina. Yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä lava-autoista on Toyota Hilux, mikä on nojannut jo vuosikymmenten ajan ja hyvällä menestyksellä hyviksi havaittuihin peruselementteihin; Dieselmoottoriin, tikapuurunkoon ja lehtijousitettuun taka-akselistoon. Hiluxin perusrakenne on havaittu jopa niin kestäväksi että englantilainen auto-ohjelma on nimennyt Hiluxin maailman kestävimmäksi autoksi. 

hydis2.jpg

(kuva: Hydrauligeneraattori ja hydrauliikkaöljysäiliö vievät vain vähän tilaa lavalta. Erillisen, samaan 3,5 kVa virrantuottoon yltävän aggregaatin kanssa lava olisikin jo melkein puoliksi täynnä. Nyt kyytiin sopii sekä työkalut että koneet ja miksei huolto-osatkin.)

Toyota Hiluxin kevyt ja kestävä rakenne on myös mitä otollisin alusta erilaisten päällerakenteiden ja varusteiden asennukselle. Sipoolainen Arctic Trucks Finland on saavuttanut hyvän maineen vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen ajoneuvojen rakentamisessa ja varustelussa. Islantilaislähtöisen yrityksen alkuperäisenä tarkoituksena oli jalostaa maastokelpoisista autoista Islannin ja napajäätiköiden teittömille taipaleille sopivia ajoneuvoja. Lukuisten onnistumisten myötä yrityksen varusteluille on tullut kysyntää myös muualta maailmaa. Tänä päivänä Arctic Trucks toimii useiden autovalmistajien, kuten Toyota, Ford ja Nissan, virallisesti hyväksymänä alihankkijana. Suomessa Arctic Trucks tunnetaan parhaiten edellä mainituille valmistajille räätälöidyistä AT32 ja AT35 koodinimillä tunnetuista malleista. 

Ajoneuvojen ohella Arctic Trucks Finland on vahvasti mukana, yhdessä Nokian Renkaiden kanssa, vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen renkaiden kehitystyössä. Renkaiden lisäksi Arctic Trucks Finlandin osaamiseen luotetaan myös varuste- ja lisälaitevalmistajien puolelta, mistä osoituksena nyt koeajettava, runsailla vaativiin olosuhteisiin tarkoitetuilla lisävarusteilla ja apulaitteilla varusteltu Toyota Hilux AT32 lava-auto.

hydis4.jpg(kuva: Dynaset HG -hydrauligeneraattori ottaa käyttövoimansa moottorin tai vaihteiston yhteyteen liitetyltä hydraulipumpulta.)

Hydrauliikka avuksi

Toyota Hilux AT32:n voimanlähteenä toimii valmistajan oma 2,4 litran yhteispaineruiskutuksella ja ahtimella varustettu dieselmoottori, mikä liikuttaa 6-vaihteisella automaattivaihteistolla ja korotetulla alustalla varustettua nelivetoista lava-autoa varmaotteisesti kuljettajan valitsemaan suuntaan. 

Tässä autossa moottorin yhteyteen on liitetty Dynaset Oy:n toimesta hihnavälitteinen, teholtaan 6 kW hydraulipumppu, josta saatu hydraulivoima välitetään lavan etuseinään asennetun pienikokoiseen, mutta varsin tehokkaan hydraulimoottorin voimin Dynaset HG 3,5 -hydrauligeneraattoriin, mikä muuntaa konehuoneesta johdetun hydrauliöljyvirtauksen sähköksi. 

Järjestelmän etuna on keveys, suuri tehon tuotto sekä ympäristölle haitallisten päästöjen, kuten pakokaasujen epäpuhtauksien ja äänen vähäisyys.

- Dynaset HG -hydrauligeneraattori voidaan asentaa mihin tahansa koneeseen tai ajoneuvoon. Se ottaa käyttövoimansa moottorin tai vaihteiston yhteyteen liitetyltä hydraulipumpulta, mitä on tarjolla useissa eri teholuokissa. Lava- ja pakettiautoihin sopii, tietysti hieman mallista riippuen, jopa teholtaan 30 kW hydraulipumppu. Sen voimin pyörii vaivattomasti jo kolmivaihevirtaa tuottava HG 6,5 generaattori, mikä on suosittu vaihtoehto vaikkapa sähkölaitosten ja rataverkkoyhtiöiden huoltoautoissa ja muiden vaativia huolto- ja hitsaustyötehtäviä tekevien asiakkaidemme parissa, kertoo Atte Karppinen Dynaset Oy:stä.

Hiluxin konehuoneeseen on mahdollista asentaa vain HG 3,5 generaattorin pyörittämiseen riittävä 6 kW pumppu. Sen teho riittää hyvin useimpiin työmailla käytettäviin sähkötyökaluihin tai vaikkapa painepesurin voimalähteeksi. 

- Hydraulivoima voidaan asiakkaan halutessa valjastaa myös erilaisten apulaitteiden, kuten aurauskaluston voimaksi. Hydraulilinjat voidaan asentaa sekä auton keulaan että perään, tai mihin vain, Karppinen lisää.

Kiinteästi auton rakenteisiin asennettu hydrauligeneraattori on aina mukana ja käyttövalmiina, mikä vähentää oleellisesti erillisten ja usein painavien sekä tilaa vievien, mutta myös hydraulijärjestelmää kattavampaa huoltoa vaativien aggregaattien tarvetta. Karppisen mukaan hyd- rauligeneraattori on myös ympäristöystävällinen vaihtoehto. 

- Nykyisten autojen Euro 6 päästötasolle yltävät moottorit ovat ääniltään hiljaisia ja niiden päästöarvot ovat hyvin tiedossa, monien aggregaattien kohdalla tietojen saaminen voi olla mutkikkaampaa. Tosin vuoden alusta voimaan astunut pienkoneiden päästödirektiivi tuo tähän tiettyjä muutoksia.

hydis3.jpg

(kuva: Lavakatteen molempiin sivuihin asennetut Seeker ledvalopalkit sekä ympäri autoa sovitetut led työvalot, joiden ohjaus sujuu kätevästi ohjaamoon viedystä kauko-ohjaimesta, takaavat hyvän työskentelymukavuuden myös kaikkein pimeimpinä vuorokaudenaikoina.)

Ratin takaa

Kuljettajanistuimelle kapuaminen vaatii korkeasta alustasta johtuen hieman tavallista kovempaa ponnistelua. Kyytiin nousua helpottavat A-pilareihin viedyt kunnolliset kahvat. 

Etuistuimet ovat asialliset ja niissä on riittävät säädöt. Ohjauspyörässä on sekä korkeus että etäisyyssäädöt. Kojelauta on toimiva kokonaisuus, joskin osa ratin vasemmanpuoleisista nappuloista, jää ajettaessa hieman katveeseen. Virta-avaimen kääntämisestä seuraa tuttu, Toyotan hyötyautoille ominainen käynnistysääni. Kuusiportaisen, pehmeästi vaihtavan, automaattivaihteiston ansiosta auton ajo on erittäin sujuvaa.

Kovimman ja samalla positiivisimman yllätyksen korotettu Hilux tarjoaa ajo-ominaisuuksiensa osalta. Usein korotussarjalla varustettujen lava- tai maastoautojen ohjausgeometria on tehtyjen muutosten takia kulmikasta ja meno vaappuvaa. Arctic Trucksin muutostyö ei koeajon perusteella vaikuta kumpaankaan edellä mainituista. Lisäpisteitä ansaitsevat Nokian Hakkapeliitta LT3 -nastarenkaat, joista enemmän toisaalla tässä lehdessä.

Korkean maavaran ja hyvän jousituksen sekä kojelaudasta kytkettävän nelivetojärjestelmän ja korkeaprofiilisten renkaiden ansiosta Hiluxin voi ajaa huoletta tavallista vaikeakulkuisempiin työkohteisiin tai vaikka syvään hankeen, ja myös sieltä pois.

Järkevä kokonaisuus

Arctic Trucksin varustelemassa Toyota Hiluxissa on edellä mainitun hydrauliikkajärjestelmän lisäksi Defan lisäakkujärjestelmä ja lukuisia Led työ- ja lisävaloja, mitkä ovat irrotettu Startax Oy:n maahantuomien laatuvalmistajien valovalikoimista. 

Tieliikennekelpoinen Arctic Trucks AT32 varustelu on tarjolla useisiin eri lava-automerkkeihin ja malleihin. Saatavuutta ja hintatietoja voi tiedustella lähimmältä jälleenmyyjältä. Hydrauligeneraattoria voi tiedustella Dynaset Oy:n myyjiltä ja asennus hoituu joko Arctic Trucksin tai Dynasetin oman asentajan toimesta. Kuten aina ammattilaisille tarkoitettujen erikoistyökalujen myös tehokkaan ja varmatoimisen hydrauligeneraattoripaketin hinta määräytyy valitun laitteiston koon ja käyttötarpeen mukaan.

22.06.2019 9.00Itäisessä Suomessa myyrähuippu tulevana syksynä
21.06.2019 13.11Metsäalan työntekijöiden tehtäviä, vastuunjakoa sekä työn muutosnäkymiä selvitetään
21.06.2019 11.11Lisätalousarviossa raide- ja tiehankkeille 111 miljoonaa euroa tänä vuonna
20.06.2019 12.22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkailla
20.06.2019 11.23Gasum suunnittelee biokaasulaitosta Ouluun
20.06.2019 10.01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseen
19.06.2019 17.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14.11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9.33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8.11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10.40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10.22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8.11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17.23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17.09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16.11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9.55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9.50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9.45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12.33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12.01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11.00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9.00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri
15.06.2019 15.01KATSO TÄSTÄ TULOKSET! Saku Simpanen on Puunkuormaajamestari 2019 - hopeaa otti Sami Eklund ja pronssia Kari Heinonen
15.06.2019 12.55Leo Koikkalainen on veteraanien Suomen mestari Puunkuormauksessa
15.06.2019 12.22Jonna Matikainen voitti Puunkuormauksen naisten sarjan Suomen mestaruuden 2019
15.06.2019 12.11Sateinen alkukesä auttoi metsänistutusta Etelä-Suomessa
15.06.2019 10.11Moottorisahauksen SM-kilpailun tulokset 14.6.2019 Lusto
15.06.2019 9.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
14.06.2019 17.33Metsätyön päätoimipaikka Jyväskylässä - asiakaspalvelua vuodesta 1979
14.06.2019 15.22KATSO VIDEO! Komatsu Forest esitteli uudet 2020-mallin metsäkoneet Uumajassa
14.06.2019 11.50Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 7,0 prosenttia
14.06.2019 11.32Ladattavan hybridin Audi Q5 55 TFSI e quattron myynti alkoi erikoismallilla
14.06.2019 10.00Puuenergian kysyntä vakaata - metsähakkeen kysyntä kääntymässä kasvuun
13.06.2019 16.01Energiapuun osuus runkopuun hakkuukertymästä pienenee
13.06.2019 15.49Maantiekuljetukset: Girteka Logistics huipputulokseen
13.06.2019 15.15Kaahasitko Euroopassa - sakko tulee jatkossa yhä varmemmin kotiin
13.06.2019 12.53Ouluun kaksi uutta kaasutankkausasemaa
13.06.2019 11.20Volvo Trucks Vera: autonominen kuljetusratkaisu logistiikkakeskuksen ja sataman välillä
13.06.2019 10.40Runkopuun hakkuut uuteen ennätykseen
13.06.2019 10.10Kaupan liikevaihdon kehitys positiivisessa kasvussa - Autokauppaa lukuun ottamatta
13.06.2019 10.00Suomalaiset yritykset digitalisoivat hitsauksen - tuotanto tehostuu ja jäljitettävyys paranee.
13.06.2019 9.0025 000 rekkalastillista kertopuuta
12.06.2019 17.50Komatsu Forest uutuudet esillä Komatsu Days 2019 tapahtumassa
12.06.2019 16.00Ympäripyörivä keto-harvesteri urea-läpiviennillä esillä skogsnolia messuilla 13 ? 15.kesäkuuta
12.06.2019 12.55Uuden Actrosin tuotanto vauhtiin
12.06.2019 9.40Mercedekseltä täysin uusi perheille sovitettu kaupunkimaasturi
12.06.2019 9.09Puuaineksesta yli puolet käytetään energian tuotannossa
12.06.2019 9.07Pohjoismaiden suurin LNG-terminaali käyntiin Torniossa
11.06.2019 13.54Peugeot Partner nyt myös 4x4 vaihtoehtona
11.06.2019 10.45Uusia kokoja Nokian HTS G2 -rengasperheeseen
11.06.2019 9.00PEFC-metsät Jukolan viestin areenana
10.06.2019 21.22Bridgestone lanseeraa linja-autoihin suunnatun renkaan
10.06.2019 14.34Korkealaatuinen autonrengas on miljoonien testikilometrien summa
10.06.2019 14.24Puumessujen ohjelmassa: Syysriihi 2019
10.06.2019 13.00Rengascenter ja Atoy yhteistyöhön
10.06.2019 12.44Bridgestone esittelee uuden Duravis R002 -renkaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin
10.06.2019 12.15Uusi Bridgestone Ecopia H002 auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia myös haastavissa olosuhteissa
10.06.2019 10.32DAF CF Electric:lle Green Truck Logistics Solution -palkinto
10.06.2019 10.00Ramirent siirtymässä ranskalaisomistukseen
10.06.2019 9.44Metsähallituksen istutustyömaalla epäily laittoman työvoiman käytöstä
10.06.2019 9.32Anjalankosken tehtailla esillä teollisuuden ja asumisen historiaa
10.06.2019 9.00Mercedeksen katumaasturi-suosikki uudistuu
09.06.2019 16.01Osallistu Ammattilehden Facebookissa Puunkuormaajamestari 2019 -tulosvetoon ja voita upea Marttiinin Isännän Ilves -puukko
09.06.2019 11.12Metsähallituksen korjuu- ja kuljetusyrittäjät digiloikkasivat uuteen aikakauteen
09.06.2019 9.11Toukokuussa 2019 ensirekisteröitiin 10 884 uutta henkilöautoa
08.06.2019 17.22Komatsu Forest esittelee vuoden 2020 uutuusmallit ensi viikolla Skogsnolia-messuilla Uumajassa - Ammattilehti paikalla
08.06.2019 15.11Kopa-telojen metsätyönäytös Kokkolassa 11.6. - tervetuloa
08.06.2019 14.55SKAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: liikenteen verouudistuksessa on huomioitava raskaan liikenteen erityispiirteet
08.06.2019 11.11Selvitys uudistuskypsien metsien pinta-alatiedon päivittämisen vaikutuksesta Suomen metsien hiilinielulaskelmaan valmistui
07.06.2019 13.45John Deere Forestry Oy rakennuttaa uuden asiakaspalvelukeskuksen Laukaaseen
07.06.2019 10.30Metsäteollisuus: Puukauppa käy tasaisena
07.06.2019 10.14Metsäsektorin suhdannehuippu ohitettu - hakkuumäärät pienenevät
06.06.2019 15.45Sisu Veteraanit kiitti Ammattilehden päätoimittaja Janne Jokelaa vuosikymmenten yhteistyöstä
06.06.2019 11.50Tuore SKAL Kuljetusbarometri antaa negatiivisen kuvan kuljetusalan odotuksista - Poikkeuksena metsäalan kuljetukset
06.06.2019 11.28Lahdessa avattiin jo toinen kaasutankkausasema
06.06.2019 10.43Luonnonvarakeskus on tarkentanut uusintalaskennassa Suomen metsien hiilinielun vertailutason
06.06.2019 10.00Suomen Metsäyhdistys julkaisi pamfletin talousmetsän monimuotoisuudesta
06.06.2019 8.03Metsä Board perustaa uuden osaamiskeskuksen
05.06.2019 19.01LUE TÄSTÄ! Alkukesän Metsäalan Ammattilehti - lue tästä 156 sivua kuljetus- ja konealan asiaa!
04.06.2019 17.14Lähde Skogsnoliaan Uumajaan ensi viikolla - se on lähellä
04.06.2019 17.11Uumaja on hyvä paikka tehdä metsäkoneita
04.06.2019 16.51Janne Kantola on nimitetty Nestepaine Oy:n toimitusjohtajaksi
04.06.2019 16.35Vt 4:lla Oulujoen siltatyöt aloitusvaiheessa - valmistuu kesällä 2021
04.06.2019 16.20Volvon XC40 mallisto laajenee udella lataushybridillä
04.06.2019 16.18länsiauto avaa uuden lippulaiva-myymälän Espoossa
04.06.2019 16.04Autoala:Kuorma-autojen hankintakannusteet vähentäisivät tavaraliikenteen päästöjä
04.06.2019 16.00Kansainvälinen puurakentamisen ajankohtaistapahtuma Joensuussa syksyllä 2019
04.06.2019 14.55Seat sähköistää Mii pikkuauton
04.06.2019 14.16Metsien käyttö Suomessa täyttää pääosin kontrolloidun puun vaatimukset.
04.06.2019 11.12Scania teki hattutempun - Scania R 450 on Green Truck 2019
04.06.2019 11.00Milwaukee tuo markkinoille kehittyneiden akkukäyttöisten kulmahiomakoneiden malliston
04.06.2019 9.20Työterveyslaitos: Meluvamma on edelleen työikäisten yleisin ammattitauti
04.06.2019 9.06Sahateollisuus suhtautuu positiivisesti hallitusohjelmaan
03.06.2019 15.00Toyota Corolla nousi toukokuun myydyimmäksi automalliksi Suomessa
03.06.2019 14.12Muutoksia Volvo Truck Center Idän Volvo kuorma-automyynnissä
03.06.2019 12.11Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa
03.06.2019 11.30Äänekosken kaupunki lanseeraa kilpailun Viiskulman kiertoliittymän taideteoksesta
03.06.2019 11.21Autokaupan syöksy syvenee - Kevyet kuorma-autot ainoa valopilkku
03.06.2019 11.15Ruotsalaiset kehittävät maailman ensimmäisen auton ja pyöräilykypärän välisen törmäystestin

Näytä lisää »