Korkealaatuinen autonrengas on miljoonien testikilometrien summa

10.06.2019 14.34

Kuviot.jpg

Harva autoilija tulee rengasvalikoimaa tutkiessaan ajatelleeksi, kuinka mittavan tuotekehitys- ja testausruljanssin renkaat käyvät läpi ennen kuin ne päätyvät kuluttajien käyttöön. Teknisen Kaupan Liiton Rengasvalmistajien jaoston jäsenet Bridgestone, Continental, Goodyear ja Michelin avaavat omia tuotekehitysprosessejaan.

Rengasvalmistajien tavoitteena on tarjota autoilijoille mahdollisimman turvallisia renkaita, jotka tuntuvat ajossa mukavilta. Tämä edellyttää mittavaa kehitystyötä ja testausta, jotta renkaan ominaisuudet on varmasti hiottu huippuunsa.

Koska renkaiden valmistuksessakin on kyse liiketoiminnasta, uusien renkaiden kehitykseen liittyy olennaisesti myös markkinoiden analysointia hintojen, myyntimäärien ja valmistuskustannusten osalta. Koko projektin pitää olla kannattava.

Markkinoilla jo olevia renkaita testataan jatkuvasti, mutta kokonaan uusien renkaiden kehittäminen on useamman vuoden työ.

- Uudelle renkaalle määritellään vaatimukset muun muassa lainsäädännön, nykyisten renkaiden suorituskyvyn sekä alkuperäisvalmistaja-asiakkaiden toiveiden perusteella. Rengasinsinöörit tekevät useampia uusia rengasehdokkaita, joita kehitetään lisää useilla rengastesteillä, kertoo tuotespesialisti Ernestas Cejauskas Goodyear Nordicilta.

- Jokainen uusi rengasmallimme arvioidaan EU:n rengasmerkintäjärjestelmän kolmen kriteerin, autoalan järjestöjen sekä eri julkaisujen riippumattomasti arvioimien noin 15 suorituskykykriteerin perusteella. Näiden lisäksi Goodyearin insinöörit arvioivat uudet rengasmallit yli 50 kriteerin perusteella, sisältäen muun muassa käsittely, jarrutus, mukavuus ja melu, Cejauskas sanoo.

Renkaan pitää olla muun muassa hiljainen ja mahdollisimman ympäristöystävällinen, ja vierintävastuksen alhainen. Renkaita testataan monenlaisissa olosuhteissa.

- Meillä tuotekehitys keskittyy täysin testikeskuksiin, joissa pystytään tuottamaan tuotantoversioita edeltäviä prototyyppejä. Niitä testataan sekä ulkoradoilla että erilaisten koneiden avulla, jolloin rengasta voidaan kuormittaa merkittävästi suuremmilla voimilla kuin mitä renkaaseen kohdistuu normaaleissa olosuhteissa auton alla, kertoo tuotepäällikkö Lasse Wirama Bridgestonelta.

Renkaiden testausmäärät ovat huimia. Esimerkiksi Continentalilla testataan joka vuosi 140 000 rengasta, sekä uusia että tuotannossa olevia. Testauksessa kertyy yhteensä noin 200 miljoonaa ajokilometriä.

- Ammattilaistestaajiemme kansainvälinen tiimi tekee kaikkiaan yli 67 000 testiä vuodessa ja ajaa niiden yhteydessä matkan, jolla pääsisi 500 kertaa maapallon ympäri. Olemme ainoa rengasvalmistaja, jolla on automatisoitu testilaboratorio jarrutusmatkan mittaamiseen. Sen avulla voimme tehdä testejä vaikka vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, kertoo markkinointipäällikkö Marko Pursiainen Continental Rengas Oy:sta.

Goodyearilla puolestaan on testikeskuksia ympäri maailman, muun muassa Luxemburgissa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Lumi- ja jäätestejä ajetaan marraskuun ja huhtikuun välisenä aikana 25 hehtaarin kokoisessa Goodyear Arctic Center -testikeskuksessa, joka sijaitsee Ivalossa 300 kilometriä napapiiriltä pohjoiseen.

Laadukas rengas on kuluneenakin turvallinen

Turvallisuus on renkaan ykkösominaisuus, ja renkaan pitää täyttää lain asettamat vaatimukset. Mutta mitä kaikkea turvallisuus oikeastaan tarkoittaa?

- Renkaan pitää suoriutua hyvin niissä olosuhteissa, joihin se on tarkoitettu. Kesärenkaan pitää olla turvallinen sekä kuivalla että märällä tiellä, ja talvirenkaan pitää selviytyä hyvin lumella ja jäällä. Talvirenkaassa myös kumiseoksen pitää toimia kylmissä olosuhteissa ja pysyä joustavana pakkasessakin, kertoo tuoteasiantuntija Toni Rämet Micheliniltä.

Renkaan suorituskykyyn vaikuttavat monet asiat, muun muassa materiaalien laatu, pintakuvio sekä rungon rakenne. Laadukas rengas on kuluneenakin turvallinen – jopa turvallisempi kuin uusi, huonompilaatuinen rengas.

- Autoilijan pitää pystyä luottamaan renkaiden turvalliseen suorituskykyyn ja pitkään käyttöikään. Laadukkaita renkaita ei tarvitse kiirehtiä vaihtamaan uusiin merkittävästi ennen kuin minimiurasyvyys tulee vastaan, vaan ne kestävät käytössä pitkään. Tämä säästää sekä ympäristöä että autoilijan kukkaroa, Rämet sanoo.

Renkaan pitää tuntua vakaalta ajaessa ja tarjota tarkka ohjaustuntuma.

- Tavoitteena on tehdä turvallisia ja mahdollisimman yllätyksettömiä renkaita, oli kyse sitten maantieajosta tai nopeasta väistöliikkeestä vaaratilanteessa. Renkaan pitää käyttäytyä loogisesti ja ennalta arvattavasti, sanoo Marko Pursiainen Continentalilta.

Jatkuvaa kehitystyötä

Rengasvalmistajien työ tuotekehityksen parissa on jatkuvaa.

- Rengasteollisuuden on vastattava autoteollisuuden asettamiin haasteisiin. Autot ovat raskaampia, melun suhteen on kovemmat vaatimukset, vierintävastuksen pitää olla alhainen ja renkaan ympäristöystävällinen, listaa Toni Rämet Micheliniltä.

Lisäksi rengasvalmistajien täytyy valmistautua autojen käytön ja asiakkaiden odotusten muutoksiin. Yhteiskäyttöautojen, itsestään ajavien autojen ja sähköautojen yleistyessä Goodyear kehittää aktiivisesti renkaita näihin muuttuviin asiakastarpeisiin.

- Pienempi vierintävastus vähentää kulutusta ja pidentää sähköautojen toimintasädettä. Sähköautot ovat akkujen vuoksi painavampia, joten niissä käytettävien renkaiden kantavuuden on oltava suurempi kuin perinteisissä autoissa käytettävien renkaiden. Lisäksi sähköautoissa kiihdytys- ja hidastusvoimat ovat suuremmat, joten renkaiden täytyy kestää paremmin työntövoimaa ja vääntöä, sanoo Ernestas Cejauskas Goodyear Nordicilta.

Continentalilla tehdään töitä paitsi turvallisuuden eteen, myös uusien materiaalien kehittämiseksi ja rengasmelun vähentämiseksi. Esimerkkinä tästä on uusi ContiFlexStud -kumirunkonasta.

- Tähtäämme kestävään kehitykseen. Hyvä esimerkki siitä on voikukkaprojektimme, jossa käytetään voikukkaa vaihtoehtoisena materiaalina luonnonkumille. Yhteistyökumppanimme kanssa olemme jo kehittäneet ensimmäiset voikukasta saatavasta kumista tehdyt kuorma-autonrenkaat, Pursiainen kertoo.

Rengasvalmistajat panostavat tutkimus- ja kehitystyöhön merkittävästi. Esimerkiksi Bridgestone investoi siihen vuosittain lähes 800 miljoonaa euroa globaalisti.

- Näillä investoinneilla luodaan uusia, uraa uurtavia tuotteita, teknologioita ja digitaalisia ratkaisuja, jotka vastaavat kuluttajien tarpeisiin ja muovaavat osaltaan liikkuvuuden tulevaisuutta. Samalla varmistetaan mahdollisimman ekologinen tuotantoprosessi uusien innovatiivisten valmistusmenetelmien ja materiaalien avulla, Lasse Wirama kertoo.

01.07.2019 17.10Kenneth Störsjöllä käytössä neljäs Logset harvesteri vuodesta 2007
01.07.2019 16.00Ammattilehden tuotteet tunnistaa trikolorista
01.07.2019 10.01Metsien tuulituhoriskikartan aineisto on avattu
01.07.2019 9.11Maailmassa on yksityistä varallisuutta jo yhteensä 182 biljoonaa euroa - Suomessa monimiljonäärien määrän odotetaan kasvavan lähivuosina
30.06.2019 15.55Mikko Laurilasta Logsetin toimitusjohtajan sijainen
30.06.2019 12.33Osallistu Ammattilehden Facebookissa kilpailuun ja voita tyylikäs KESLA kesävarustesetti!
30.06.2019 9.11EU:n sisäisiä pakettilähetyksiä koskevaan sääntelyyn muutoksia
29.06.2019 11.01Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
29.06.2019 10.04Suurten yritysten liikevaihto laski hieman toukokuussa - tuotannot silti korkealla tasolla
28.06.2019 23.26Seuraavaksi Terminator XXL keskittyy kehitystyössään kuormansidontaan - kitkapinnat ja joustokevennykset ovat jo täysin valmina 2020 vaatimuksille !!!
28.06.2019 18.01KATSO VIDEO! Jonne Ollikainen luo kansainvälistä kilpa-autoilijan uraa RX Academy rallicross luokassa
28.06.2019 16.01Energiaturpeen kulutus laski 24 % alkuvuonna
28.06.2019 10.22Riverside Truck Meeting 2019 nyt lauantaina 29.6. Loviisassa - Ammattilehden Mediamobiilista saat matkaan uusimmat lehdet
28.06.2019 9.22Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan hankesuunnitteluun sisältyvät valmistelevat työt aloitetaan tehdasalueella
28.06.2019 8.00Energian kokonaiskulutus laski 9 prosenttia tammi-maaliskuussa
27.06.2019 21.01KATSO VIDEO! Ammattilehden koeajossa I-Save toiminnolla ja D13TC-moottorilla varustettu Volvo FH kuorma-auto
27.06.2019 18.01Volvo Trucks: Turvavyöt pelastaneet ihmishenkiä jo 60 vuotta
27.06.2019 16.00Kalmar jatkaa ruotsalaisen sahan sisäisen logistiikan palveluntarjoajana
27.06.2019 14.11Stora Enso suunnittelee keskittävänsä kuusisahatavaran tuotannon Suomessa Varkauteen
27.06.2019 8.11Metsäteho: Metsätiedon palvelualusta tehostamaan metsätiedon käyttöä
26.06.2019 16.55John Deere investoi asiakaspalvelukeskuksiin Skotlannissa, Ruotsissa ja Suomessa
26.06.2019 16.05Romuta Oy: Ammattina ympäristöteot - materiaalinkäsittelyyn hankittiin sähkökäyttöinen Sennebogen
26.06.2019 15.20Kuudennen Karhufestivaalin ohjelma on valmistunut
26.06.2019 15.02Skodalta uusi kaasukäyttöinen SCALA G-TEC -malli
26.06.2019 9.46SKAL: Voiko tieverkon korjausvelan maksaa älykkäästi?
26.06.2019 9.23PSA tuo Suomen markkinoille valmiiksi esiasennetut kevytautot
25.06.2019 17.56PONSSE-asentajakilpailun voittajaksi Facundo Leal Uruguaysta
25.06.2019 15.33Motonet luovutti työkalukiertueen arvontavoittajalle Truckmasters OX -kevytkuorma-auton
25.06.2019 15.01Uusi Mercedes-Benz GLS: SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen
25.06.2019 13.33Mönkijöiden myynti huimassa kasvussa Suomessa - kokonaismyynti +43 %
25.06.2019 13.01Kronos tuo kärkiohjauksen metsäkuormaimiin
25.06.2019 9.00Kesän iso Metsäalan Ammattilehti on työn alla - valmistuu ensijakeluun Power Truck Showhun - LÄHDE MUKAAN ILMOITUKSELLA!
25.06.2019 8.00Kesälomareissulle autolla: "Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin"
24.06.2019 18.11Renault Trucks luovutti D Wide Z.E. sähkökuorma-auton Lyonin kaupungille
24.06.2019 17.11Bridgestonen organisaatio uudistuu Pohjoismaiden markkinoilla: Jonas Fodstad Suomen ja Norjan maajohtajaksi
24.06.2019 10.37Satelliittiseuranta tehostaa hakkuiden valvontaa koko Suomessa
24.06.2019 10.34Metsämiesten Säätiö: Ympäristöjärjestöt asettavat agendaa metsäkeskusteluun
24.06.2019 10.13Metsäasiantuntija Vesa Hyyryläiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
23.06.2019 12.11Kesällä kerätään tarkempaa tietoa tunturikoivikoiden tilasta
23.06.2019 11.11Yrityssektorin voittoaste kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
22.06.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Sähköläskipyörällä liikkuu kätevästi tunturissa ja kuntokin nousee
22.06.2019 10.00Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuudelle viiden vuoden jatkosopimus
22.06.2019 9.00Itäisessä Suomessa myyrähuippu tulevana syksynä
21.06.2019 13.11Metsäalan työntekijöiden tehtäviä, vastuunjakoa sekä työn muutosnäkymiä selvitetään
21.06.2019 11.11Lisätalousarviossa raide- ja tiehankkeille 111 miljoonaa euroa tänä vuonna
20.06.2019 12.22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkailla
20.06.2019 11.23Gasum suunnittelee biokaasulaitosta Ouluun
20.06.2019 10.01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseen
19.06.2019 17.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14.11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9.33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8.11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10.40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10.22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8.11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.
17.06.2019 17.23Nokian Raskaiden Renkaiden suurinvestointi etenee aikataulussa
17.06.2019 17.09Kolmannen sukupolven Renault ZOE - kompaktien sähköautojen uusi standardi
17.06.2019 16.11Vehon kasvu Ruotsissa jatkuu - ostaa kuorma-autotoiminnan Malmössä
17.06.2019 9.55Subaru tuo markkinoille nelivetoisen sähköauton
17.06.2019 9.50Topi Talvitiestä Vuoden tiepalvelumies 2019
17.06.2019 9.45Uusi MasterTig - tehokas TIG-hitsauksen mestari
16.06.2019 12.33Liitinlevyt yleistyvät puutavara-autokäytössä - useamman letkun liitos kätevästi yhdellä kerralla ja myös paineen alaisena
16.06.2019 12.01Ammattilehden Facebookissa järjestetty Puunkuormaajamestari-veikkaus on ratkennut - upea puukko lähtee Pentti Heinoselle
16.06.2019 11.00Uusi älykäs ajopiirturi ei tule vielä käyttöön itärajan ylittävässä liikenteessä
16.06.2019 9.00Sanna Marinista liikenne- ja viestintäministeri
15.06.2019 15.01KATSO TÄSTÄ TULOKSET! Saku Simpanen on Puunkuormaajamestari 2019 - hopeaa otti Sami Eklund ja pronssia Kari Heinonen
15.06.2019 12.55Leo Koikkalainen on veteraanien Suomen mestari Puunkuormauksessa
15.06.2019 12.22Jonna Matikainen voitti Puunkuormauksen naisten sarjan Suomen mestaruuden 2019
15.06.2019 12.11Sateinen alkukesä auttoi metsänistutusta Etelä-Suomessa
15.06.2019 10.11Moottorisahauksen SM-kilpailun tulokset 14.6.2019 Lusto
15.06.2019 9.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
14.06.2019 17.33Metsätyön päätoimipaikka Jyväskylässä - asiakaspalvelua vuodesta 1979
14.06.2019 15.22KATSO VIDEO! Komatsu Forest esitteli uudet 2020-mallin metsäkoneet Uumajassa
14.06.2019 11.50Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 7,0 prosenttia
14.06.2019 11.32Ladattavan hybridin Audi Q5 55 TFSI e quattron myynti alkoi erikoismallilla
14.06.2019 10.00Puuenergian kysyntä vakaata - metsähakkeen kysyntä kääntymässä kasvuun
13.06.2019 16.01Energiapuun osuus runkopuun hakkuukertymästä pienenee
13.06.2019 15.49Maantiekuljetukset: Girteka Logistics huipputulokseen
13.06.2019 15.15Kaahasitko Euroopassa - sakko tulee jatkossa yhä varmemmin kotiin
13.06.2019 12.53Ouluun kaksi uutta kaasutankkausasemaa
13.06.2019 11.20Volvo Trucks Vera: autonominen kuljetusratkaisu logistiikkakeskuksen ja sataman välillä
13.06.2019 10.40Runkopuun hakkuut uuteen ennätykseen
13.06.2019 10.10Kaupan liikevaihdon kehitys positiivisessa kasvussa - Autokauppaa lukuun ottamatta
13.06.2019 10.00Suomalaiset yritykset digitalisoivat hitsauksen - tuotanto tehostuu ja jäljitettävyys paranee.
13.06.2019 9.0025 000 rekkalastillista kertopuuta
12.06.2019 17.50Komatsu Forest uutuudet esillä Komatsu Days 2019 tapahtumassa
12.06.2019 16.00Ympäripyörivä keto-harvesteri urea-läpiviennillä esillä skogsnolia messuilla 13 ? 15.kesäkuuta
12.06.2019 12.55Uuden Actrosin tuotanto vauhtiin
12.06.2019 9.40Mercedekseltä täysin uusi perheille sovitettu kaupunkimaasturi
12.06.2019 9.09Puuaineksesta yli puolet käytetään energian tuotannossa
12.06.2019 9.07Pohjoismaiden suurin LNG-terminaali käyntiin Torniossa
11.06.2019 13.54Peugeot Partner nyt myös 4x4 vaihtoehtona
11.06.2019 10.45Uusia kokoja Nokian HTS G2 -rengasperheeseen
11.06.2019 9.00PEFC-metsät Jukolan viestin areenana
10.06.2019 21.22Bridgestone lanseeraa linja-autoihin suunnatun renkaan
10.06.2019 14.34Korkealaatuinen autonrengas on miljoonien testikilometrien summa
10.06.2019 14.24Puumessujen ohjelmassa: Syysriihi 2019
10.06.2019 13.00Rengascenter ja Atoy yhteistyöhön
10.06.2019 12.44Bridgestone esittelee uuden Duravis R002 -renkaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin
10.06.2019 12.15Uusi Bridgestone Ecopia H002 auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia myös haastavissa olosuhteissa

Näytä lisää »