Magneettimäki legendaarinen osuus vanhaa Jäämerentietä Uruspäällä, Kaunispään tunturin pohjoispuolella on nimetty Tiehallituksen toimesta tiemuseokohteeksi vuonna 1992. Miksiköhän?

12.07.2013 0.07

Petsamon, Suomelle Tarton rauhansopimuksessa 1920 liitetyn alueen liikennöinti tapahtui lähes yksinomaan 5 metrin levyistä II -luokan sorapintaista maantietä pitkin, joka kulki Rovaniemeltä entisen Kyrön kylän (nyk. Ivalo) kautta Nellimiin, sieltä edelleen Paatsjoen rantoja seuraillen Könkäänjärven kautta Salmijärvelle, mistä poikkesi Yläluostarille yli tunturivyöhykkeen jatkaakseen vielä Petsamojoen vartta lähes kolmen peninkulman verran. Liinahamariin saakka tie valmistui lopullisesti vuonna 1931. Tämä, jo 1912 rakentamaan aloitettu Jäämeren tien nimellä tunnettu tie oli aikanaan varsin merkittävä ja vilkas matkailureitti, jota 30-luvun vilkkaimpina aikoina liikennöi säännöllisesti jopa viisikin postiautovuoroa päivässä. Petsamon kievareissa, majataloissa ja hotelleissa kirjattiin yöpymisvuorokausia 12 500 vuodessa ennen toisen maailmansodan puhkeamista.

Majataloja Jäämeren tien varrella oli kaikkiaan 12 Ivalo, Könkäänjärvi, Mustola, Virtaniemi, Nautsi, Höyhenjärvi, Pitkäjärvi, Salmijärvi, Kuvernöörin-koski, Haukilampi, Yläluostari ja Liinahamari. Vuonna 1940, välirauhan aikana, Jäämeren tie nousi arvoon arvaamattomaan mahdollistaessaan Suomen ainoan ja koko Euroopassakin harvinaisen, jatkuvasti avoimen syvänmeren sataman, Liinahamarin, liittämisen maantie- ja rautatieyhteyksimme. Petsamon tavarakuljetuksia varten perustettiin Suomen valtiovallan toimesta keväällä 1940 Oy Pohjolan Liikenne Ab, jonka eri puolilta Suomea keräämä kalusto oli suurimmillaan maaliskuun lopussa 1941. Tuolloin käytössä oli yhtäaikaisesti 1573 kuorma-autoa, joista yhtiön omia 516 kpl, sekä noin 1000 perävaunua. Kaikkiaan Petsamon rahtirallissa oli käytössä n. 2500 autoa, pääosin ajamassa Rovaniemi - Liinahamari -väliä, jonka pituus oli yhteensä 531 km.

Urakka-ajoon kutsutut autoilijat käyttivät järjestäytymistään (mm. Lapin Autoilijayhdistys) hyväkseen työnantajansa kanssa ehdoista ja korvauksista neuvotellessaan. Neuvottelutarvetta aiheuttivat mm. lastaus- ja purkausjärjestelyt, kuljetusmatkalla kadonneiden tavaroiden korvaamiset, ajotaksat, teiden kunnossapito, vakuutukset sekä liikenneturvallisuus. Jäämeren tie oli monella tavalla hyvin merkittävä työllistäjä, sillä erilaisissa liikenteen hoidon tehtävissä oli n. 3000 henkilöä, lastauksissa ja purkutöissä n. 2000, tienhoidossa n. 4000 ja huoltotehtävissä n. 1000, eli siis yhteensä lähes 10 000 henkilöä sai siitä elatuksensa. Ruotsalaisetkin tarvitsivat kipeästi yhteyttä Jäämerelle omien satamiensa toimintakyvyn lamaannuttua Saksan suorittamaan Tanskan ja Norjan miehitykseen.

Pohjolan Liikenteen hallituksen puheenjohtaja Paavo Tavela teki kesäkuussa -40 Ruotsissa sopimuksen, jonka mukaan Ruotsi toimitti 100 kpl Volvo kuorma-autoja perävaunuineen vastineeksi oikeudestaan liikennöidä Petsamon tiellä. Ruotsalaisten ensimmäinen kuljetustapahtuma oli 40:llä kuorma-autolla hoidettu Amerikkalaisten J9-hävittäjäkoneiden siirto puulaatikoihin pakattuina Liinahamarin satamaan ankkuroidusta höyryalus Mathilda Tordénista Haaparantaan. Enimmillään ruotsalaisautoja oli liikenteessä heinäkuussa 1940 401 kpl. Pohjolan Liikenteen kanssa ruotsalaisyhtiö tasasi kuljetuksia myöhemmässä vaiheessa tonni tonnia vastaan -periaatteella, riippuen kumman autoissa oli kulloinkin kapasiteettia tiettyyn suuntaan.

Tilien rahallinen selvitys tehtiin vasta sodan jälkeen valuuttasäännöstelyn päätyttyä. Saksan armeijan kuljetustarpeita hoidettiin myös Jäämeren tietä käyttäen, osaksi suomalaisen yhtiön, osaksi saksalaisten omien, enimmillään 1140 auton avulla. Tähän ajoon osallistui myös ruotsalaisia kuljettajia merkittävässä määrin. Vuoden 1940 kesällä Petsamon tiellä liikennöi myös kymmenen Norjalaista autoa suorittaen elintarvikekuljetuksia Pohjois-Norjaan. Suomen ja Neuvostoliiton välisen uuden sodan uhatessa siirrettiin kuljetuksia Liinahamarin sataman sijasta myös Norjan Kirkkoniemeen.


Imatran Voima Osakeyhtiön Paatsjoen varrella sijaitseva Jäniskosken voimalaitos vaati myös jatkuvia kuljetuksia, milloin muuntajia, pylväitä, kuparilankaa,eristeitä, tai muita tarvikkeita. Myös nämä kuljetukset tapahtuivat Jäämeren tietä pitkin. Petsamon alueen öljy- ja polttoainehuoltoa hoidettiin ainakin 1940 perustetun Oy Petko Ab:n toimesta. Nimi tulee sanoista Petsamo kol. Yhtiön tarkoituksena oli harjoittaa hiili- ja öljykauppaa sekä siihen liittyvää korviketeollisuutta. Petko rakensi puuhiiltämöitä sekä pilke- ja tervatehtaita. Tervatehtailta saatu kantoterva toimitettiin öljytehtaalle. Siitä tislattiin tervaöljyä ja edelleen vaseliinia, jota käytettiin vähemmän vaativiin voitelukohteisiin. Petkon eri tehtaiden tuotanto oli puolet koko maan tuotannosta.

Magneettimäen nimityksen alkuperästä tuntuu perimätiedossakin liikkuvan useampia eri versioita; Erään version mukaan tietyssä kohdassa maaston muoto saa aikaan optisen harhan, jolloin vaikuttaa siltä, kuin auton vauhti kiihtyisi mentäessä mäkeä ylöspäin. Todellisuudessa kuitenkin ollaan alamäessä, mutta siinäpä aihetta selitykselle, että tunturin kätkemät suuret malmimäärät aiheuttavat niin voimakkaan magneettisen vetovoiman, että metallinen autokin menee itsellään mäen ylös!


Toisen version mukaan syytettiin samaa magneettisuutta muuten niin tehokkaiksi koettujen autojen puhdin loppumisesta tässä näennäisesti pienehkössä mäessä. Tosiasiassa mäki sisältää lähes kahden kilometrin matkan jatkuvaa nousua, joka vielä loppuvaiheessaan jyrkkenee.Veteraanikuorma-autojen seuran vuonna 1990, Petsamon liikenteen aloittamisen 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestämän Jäämeren ajon aikana teki mukana ollut radiotoimittaja Veli Kärkkäinen aloitteen eksottisen magneettimäen hakemisesta museotieksi. Tehdyn aloitteen perusteella Veteraanikuorma-autojen seura päättikin vuosikokouksessaan, että asia esitetään tiehallitukselle.

Vuonna 1992 esitys sitten jätettiinkin Lapin Tiepiirille, jonka jälkeen Tielaitoksen pääjohtajan, Jouko Loikkasen ystävällisellä myötävaikutuksella museotiepäätös syntyi ennätysajassa. Museotie -esityksellään, kuten em. Jäämeren tien ajon järjestämiselläkin, seura haluaa osoittaa kunnioitustaan niille liikenteen ammattilaisille, jotka uhrautuvaisuudellaan ja osaamisellaan mahdollistivat Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämän ja tavaranvaihdon jatkuvuuden vaaran vuosina 1940-41. Tähän yhtyvät myös yhteistyökumppanimme Suomen Kuorma-autoliitto ry ja ruotsalainen Svenska Åkeriförbundet, jotka avustavat osaltaan merkittävästi seuraamme kunnollisen muistomerkin hankkimisessa ja pystyttämisessä Magneettimäen tien varrelle syyskuun 11. pnä 1993.


Muistomerkki on valmistettu Kurun harmaasta graniitista taiteilija Mauno Honkasen suunnitelman mukaan ja se kuljetettiin Rovaniemelle rautateitse, sekä sieltä edelleen Magneettimäelle kuorma-autolla, joka on ollut mukana Petsamon liikenteessä. Siis juuri kuten kuljetukset vuosina 1940-41! Muistomerkin ympäristön pengerryksissä ja porrastusten tukemisessa käytetään alkuperäisen Jäämerentien tarpeisiin louhittuja kivipilareita, jotka ovat säilyneet Tielaitoksen varastoimina näihin päiviin saakka. Tielaitoksen Lapin tiepiiri on juuri aloittanut Magneettimäen museotien varrelle levähdysalueen rakentamisen, joka valmistuttuaan tarjoaa muistomerkille poikkeaville matkailijoille mahdollisuuden pysähtyä muistelemaan tai tutustumaan alueen mielenkiintoiseen historiaan. Paikan historiasta ja matkailupalveluista tullaan kertomaan mm. alueelle pystytettävillä monikielisillä informaatiotauluilla, joihin sisältyvät myös sekä historialliset, että nykyiset kartat.

Laavutyyppinen tulipaikka ja kirkasvetinen luonnonlähde kruunaavat varmasti vaativankin matkailijan tarpeet. Myöhemmässä vaiheessa suunnitelma sisältää myös vanhan kievarialueen kunnostamisen rakennuksineen. Metsäntutkimuslaitos osallistuu hankkeeseen tiealueen ulkopuolisten osien rakentamisessa ja hoitamisessa. Magneettimäen museotien ja autoilijaveteraanien muistomerkin löytää pohjoiseen matkaava valtatie 4:n varrelta Inarin kunnasta, Saariselän matkailukeskuksesta n. 6 km pohjoiseen. Autoilla ajaminen tälle n. 3 km:n mittaiselle museotielle tapahtuu ainoastaan sen pohjoisen puoleisesta päästä, koska Uruspään laelle on vaikeata saada aikaan turvallista liittymää.

Talviaikana museotietä pitkin kulkee moottorikelkkareitti.

Lähdeluettelo:

  • Seppo J Partanen: Magneettimäestä matkailukaupungiksi, Suomen Matkailuliitto 1992
  • Timo Herranen: Petsamosta Hankoon, Pohjolan Liikenteen 50 vuotta
  • Aaro Aitamäki: Lapin Soratiesavotta, Veteraanikuorma-autojen seura 1990
  • Erik Björklund: Petsamotrafiken, Svenska Åkeriförbundet 1985
  • E Kärri: Imatran Voima Oy Kuusikymmentä öljytippaa, Union Oy 1991.

artikkeli : vetku.fi

20.01.2021 14.01Uudistettu TANA 440 -repijä - ainutlaatuista monikäyttöisyyttä
20.01.2021 12.00Konnekuljetus laajentaa kierrätysliiketoimintaan ostamalla Kosken Megawatin
20.01.2021 9.10Porsche esittelee uuden perustason Taycan-mallin
20.01.2021 8.30Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin
20.01.2021 8.00Nurminen Logistics avaa kolme uutta junareittiä Kiinasta Suomeen
19.01.2021 17.40AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt
19.01.2021 14.50Gasumin myymällä liikennekaasulla vähennettiin liikenteen hiilidioksidipäästöjä Suomessa vuonna 2020 peräti 26 000 tonnia
19.01.2021 14.05Logset ja OOO Vertikal solmivat jälleenmyyntisopimuksen Länsi-Venäjän alueelle
19.01.2021 12.00Helsingin yliopisto ja Metsä Group luomaan yhdessä ratkaisuja uusiutuvien luonnonvarojen kestävälle käytölle
19.01.2021 9.20HUOMIO! Vielä pari banneripaikkaa vapaana vuodelle 2021 ammattilehti.fi uutispalvelussa
19.01.2021 8.30Uuden teknologian työvalot Startaxilta
18.01.2021 18.55Täysin uusi Isuzu D-MAX haastaa markkinajohtajat
18.01.2021 14.11Gasumin biojätteen siirtokuormausasema Vantaalla avasi ovensa
18.01.2021 13.55Volvon Dynafleet on jatkossa Volvo Connect
18.01.2021 9.50Lapua-ketjut saavutti ennätysliikevaihdon koronavuodesta huolimatta
18.01.2021 8.48Suomen 35000. Peugeot Turkuun
18.01.2021 8.45Lumenpudotuksen turvavarusteet samassa pakkauksessa
18.01.2021 7.40Henkilönostokorit vaatimustenmukaisiksi
18.01.2021 7.22Hyvä männyn siemenvuosi turvaa metsäpuiden geeniperimän suojelua
17.01.2021 13.33Komatsu Forest uudistaa ja laajentaa MaxiVisionin kartta-aineistoja
16.01.2021 17.04Siirrot.fi - Ratkaisu tehokkaaseen metsäkonelogistiikkaan
15.01.2021 19.35KATSO TÄSTÄ 15.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
15.01.2021 18.00Uudistuksia John Deere kuormatraktoreiden kuormaimiin
15.01.2021 11.00Scania päivittää toimintaansa Suomessa - Uusi alueorganisaatio astui voimaan vuoden 2021 alusta
15.01.2021 9.00Valmet toimittaa laajan pehmopaperikoneen uusinnan Metsä Tissuen Mäntän tehtaalle
15.01.2021 8.30Indutrade konserniin kuuluva Filterteknik laajentaa Suomeen
15.01.2021 8.00Vuoden 2020 kalastonhoitomaksut tuottivat yli 10,4 miljoonaa euroa
14.01.2021 14.50Satamien tilanne odotettua vakaampi
14.01.2021 14.35Dacia Bigster Concept - esimakua uudesta suuresta mallista
14.01.2021 11.12Yläkoululaisten Metsävisa järjestetään nyt jo 40. kerran
14.01.2021 11.11Milwaukeen mutterilinkomallisto uudistuu kampaktimpaan kokoluokkaan
14.01.2021 11.00Aalto-yliopisto etsii käyttökohteita vettähylkivälle panssaripinnoitteelle
13.01.2021 10.01Pääkaupunkiseudun biojätteistä luomulannoitteita ja biokaasua - Lohjan biokaasulaitoksen kaupallinen käyttö alkoi
13.01.2021 9.45Volvo Cars kolminkertaistaa sähköautojen tuotantokapasiteetin Gentin tehtaalla
13.01.2021 9.30Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit
12.01.2021 14.30Luonnonvarakeskus aloitti hirvien lentolaskennat
12.01.2021 9.00Scania esittelee uuden nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon
11.01.2021 22.00Ekotehokkuutta puukuljetuksiin: Lappiin kokeiluluvat kahdelle "Pikkujätille"
11.01.2021 13.44Jylhänrannan sillan uusimisurakasta häiriötä Nelostien liikenteelle
11.01.2021 8.44Metsänomistajien tiedot metsäasioissa kohdallaan
11.01.2021 7.00SSAB toimittaa 6 000 tonnia terästä aurinkokennopuistoon Angolaan
11.01.2021 7.00Laivaliikenteen liikennöintivelvoitteita jatketaan Suomi-Ruotsi ja Suomi-Viro väleillä
10.01.2021 17.04Apuja hakkuukoneenkuljettajan työhön harvennushakkuille
09.01.2021 16.22Työkoneiden ja kuljetuskaluston tietokoneasiat kuntoon
08.01.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 8.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
08.01.2021 11.41LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
07.01.2021 11.00Vihreää valoa fossiilivapaalle teräkselle Oxelösundissa
07.01.2021 10.22Kansainvälinen yhteistyöhanke avaa paperinvalmistuksen historiaa
06.01.2021 12.04Voiteluaineet ja suodattimet metsäalan haastaviin käyttöolosuhteisiin
06.01.2021Nyt on pyhät vietetty - onko yrityksellänne mielenkiintoista kerrottavaa asiakkaille heti vuoden alkuun..?
05.01.2021 13.43Nimitykset: Juhani Kaitila LMCE Groupin vientijohtajaksi
05.01.2021 8.10Hyötyautokaupalla takana henkilöautopuolta vahvempi vuosi
05.01.2021 8.00Scania vahvisti asemiaan Suomen markkinajohtajana - Puuautoissa Scanian markkinaosuus oli yli 44%
04.01.2021 15.33Mercedes-Benzin markkinaosuus kuorma-autoissa kasvoi Suomessa merkittävästi
04.01.2021 12.22Ponssen teknologiayhtiö Epec laajentaa toimintaansa - laajat rekrytoinnit liikkeelle tänään
04.01.2021 8.55Transporter yhä myydyin pakettiautomalli
04.01.2021 8.44Sisäänkääntyvä lasiovi uutuutena Scanian L-sarjan ohjaamoihin
03.01.2021 12.33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti on avattu Seinäjoelle
02.01.2021 13.22Metsäalan työvoimatarve kasvaa - alalle tarvitaan vuosittain noin 1 000 uutta työntekijää
01.01.2021 23.04KATSO TÄSTÄ 1.1.2021 LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa vuodenvaihteen kuulumiset
01.01.2021 18.00Käyttökoulutuksen avulla asiakas saa enemmän irti autohakkuristaan
31.12.2020 9.55Alueellisen kuljetustuen myöntöä jatketaan - tukitasot säilyvät ennallaan
31.12.2020 9.17Asuntokauppa jatkuu nousuvireisenä
31.12.2020 9.00Maaseudun yritysten väliaikaisen tuen hakuaikaa jatketaan kesäkuulle
30.12.2020 20.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun joulukuun voittaja on valittu
30.12.2020 15.47Uusi rehulaki voimaan 1.1.2021
29.12.2020 12.44HUOMIO! Vielä ehdit mukaan uuden vuoden uutislähetykseen
29.12.2020 10.50Nokian Renkaiden nastarengasvalikoima uudistuu
29.12.2020 9.00Kreate yhteistyössä Metsä Fibren miljardihankkeen maanrakennustöissä Kemissä
29.12.2020 9.00Lappeenrantaan rakenteilla uusi kaasutankkausasema
28.12.2020 17.00Komatsu-metsäkoneiden joulukuun tarjouskampanja - kannanotto paremman näkemisen puolesta
28.12.2020 16.11Kuluttajien luottamus suunnilleen ennallaan joulukuussa
28.12.2020 9.30Hyötyajoneuvojen EU-rekisteröinnit kääntyivät kasvuun marraskuussa
27.12.2020 18.00Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita autokuljetukseen ja hakkuutähteiden metsäkuljetuksiin
27.12.2020 11.11Vaatiiko tulevaisuuden liikenne investointeja viestintäverkkoihin?
26.12.2020 11.11Suomen ennakkoväkiluku oli marraskuun lopussa 5 535 605
26.12.2020 9.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on valittu
25.12.2020 18.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! Jouluspesiaalissa mukavia tarinoita ja joulutervehdyksiä alan toimijoilta
25.12.2020 10.11Metsäteho: Metsäkoneautomaation kehitysnäkymät ovat maltilliset
24.12.2020 11.00Kuorman varmistamista ja kuormakoreja koskevat vaatimukset löytyvät jatkossa yhdestä määräyksestä
23.12.2020 11.00Metsäluonnosta arvoaineita koronaviruksen päihittämiseen
22.12.2020 14.05Suvanto Trucksin omistus siirtyy yrityksen avainhenkilöille
22.12.2020 10.44DAF solmi kaupat 1300 autosta
22.12.2020 10.22Metsäluonnon arvoaineet hyötykäyttöön
21.12.2020 18.54YRITYKSENNE JOULUTERVEHDYS MUKAAN? Tulossa joulupäivän Hyviä uutisia! erikoislähetys
21.12.2020 12.53Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
21.12.2020 12.00Biohiilestä kehitteillä uusi kiertotalouden huipputuote
21.12.2020 8.55Suomen kauppalaivastossa yli 1200 alusta
21.12.2020 8.23Moottorisahavalmistajan tekniset ratkaisut palkittiin
20.12.2020 12.35Raskaan kaluston osaavaa rengaspalvelua Hollolassa
19.12.2020 13.38Stora Enso luopuu metsäomistuksistaan Etelä-Ruotsissa
18.12.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 18.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.12.2020 16.11Metsäammattilaisten julkinen riepottelu turhaa - Metsiä hoidetaan Suomessa asiantuntevasti
18.12.2020 9.12Lukiolaiset hakeutuvat harvoin metsäalan jatko-opintoihin
18.12.2020 8.08Metsä Groupin kesätyöpaikat 2021 hakuun
17.12.2020 14.50Nimitykset: Kari Halonen Vehon Suomen liiketoimintojen johtajaksi
17.12.2020 13.02Citroën ë-Jumpy - International Van of the Year 2021, Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2021
17.12.2020 10.28Euro NCAP: Pakettiautojen turvallisuusvarusteissa parantamisen varaa
17.12.2020 9.01Nimitykset: Mikko Silfverberg tuotepäälliköksi MAN Truck&Bus Finlandille
17.12.2020 9.00Stora Enson keätyöpaikat hakuun

Näytä lisää »