AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt

19.01.2021 17.40

bemu1.jpg

Viime vuonna katukuvaan tullut BMW X5:n neljäs sukupolvi ja liki samaan aikaan markkinoille täysin uutena mallina tuotu BMW X7 alleviivaavat esimerkillisesti valmistajan tunnuslauseen ajamisen ilosta. 

(kuva yllä: Hiljattain markkinoille tuotu neljännen sukupolven BMW X5 (vas.) ja uusi BMW X7 puhuttelevat paitsi ulkonäöllään myös ajettavuudellaan. Valmistajalle ominaiseen tapaan molempiin on tarjolla mitä mielikuvituksellisimpia varusteita ja konehuoneeseen todella eksoottista tekniikkaa. Ajovalot ovat tietenkin adaptiiviset ja valo tuotetaan tehokkaiden ledien voimin.)

BMW on valmistanut suosittua X5 katumaasturiaan jo parin kymmenen vuoden ajan. Henkilöautopuolen 5-sarjan tavoin myös X5-mallisto on kestänyt ulkomuotojen osalta hyvin aikaa. Tuoreimman ja vasta järjestyksessään neljännen mallisukupolven myötä X5:n koria kasvatettiin kaikissa suunnissa. Akseliväli on nyt 2,975 metriä, mikä on peräti 42 mm entistä enemmän. Kokopituus kasvoi maltillisemmin 36mm, samoin korkeus 19 mm, mutta  suurin venytys 66 mm tehtiin leveyssuunnassa. Kasvun myötä X5:n toi kaivattuja lisäsenttimetrejä ohjaamoon, ja erityisesti takamatkustajille. Liki viiden metrin pituinen katumaasturi on kookas, mutta näyttää ja myös tuntuu isoveli X7:n vieressä, mallinimensä mukaisesti paria kokoluokkaa pienemmältä autolta. 

bemu2.jpg

(kuva: Kojelautaa hallitsee kaksi suurikokoista näyttöä. Näkyvyys on hyvä ja ajotuntuma erinomainen. X5:n keskikonsolissa on lisähinnasta tarjottava lämmitettävä/jäähdytettävä mukiteline. Erittäin toimiva ja hintansa väärti lisävaruste, oikeasti!)

BMW X7:llä on pituutta puskurista puskuriin mitattuna peräti 5,15 metriä, mikä on 38 cm enemmän kuin X5:ssä. Kun leveyttäkin on tasan kaksi metriä ja korkeutta 1,8 metriä muodostuu X7:n sovittamisesta suomalaisiin parkkipaikkoihin omat haasteensa. Tosin kuljettaja voi tällaisissa tilanteissa hyödyntää valinnaisvarusteista löytyvää ja asiallisesti pelaavaa pysäköintiavustinta tai tarkkailla auton ympäristöä eri puolille autoa sovitettuja kameroita hyödyntäen. 

Valmistaja tuntien molemmissa mallivaihtoehdoissa hyödynnetään alan uusinta ja turvallisinta tekniikkaa, mitä on tarjolla todella laajalla skaalalla, kaikkiin mieltymyksiin. Suomessa X5:n verolliset hintapyynnit alkavat xDrive 45e bensiinihybridin reilusta 86 000 eurosta päättyen X5 M mallin hulppeaan yli 230 000 euron hintapyyntiin. Nyt ajettavan BMW X5 xDrive30d:n hinnat alkavat noin 98 000 eurosta. Kattavin M-Sport, BMW Inividual ja talvipaketein sekä lukuisin valinnaisvarustein täydennetyn X5:n hintapyynti nousee päälle 137 000 euron. 

bemu3.jpg

(kuva: X7 on kuljettajan paikalta tarkasteltuna likipitäen yhteneväinen pikkuveli X5:n kanssa.)

Taloudellista voimaa

Molempien nyt koeajettavien X-sarjalaisten kulkupuolesta vastaa kaksoisahdettu, tilavuudeltaan kolmelitrainen dieselmoottori. Kierrosherkästä kuusisylinterisestä moottorista irrotetaan 265 hv / 620 Nm suoritus arvot. Huipputeho saadaan puristettua irti kierroslukumittarin neulan osoittaessa 4000 r/min lukemaa. Paras vääntö on tarjolla kierrosalueella 2000-2500 r/min.

BMW on tunnettu läpi historian korkeaan hyötysuhteeseen yltävistä moottoreistaan. X-sarjalaiset eivät tee tähän poikkeusta. Yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemiksi ilmoitetaan X5:lle 7,9 l / 100 km ja X7:lle 8,5 l / 100 km. Lukemat saattavat tuntua optimistisilta omapainoltaan liki 2200 kg ja yli 2300 kg painaville, yli 20-tuumaisten vanteiden ja leväprofiilisten renkaiden turvin kulkeville jäteille. Tosiasia kuitenkin se että molemmat pysyvät vaivatta luvatuissa lukemissa ja maantieajossa jopa alittavat yli litralla valmistajan ilmoittamat lukemat. 

Mielenkiintoista on sekin että autot ovat luonteiltaan täysiä vastakohtia toisilleen, vaikka tekniikkaosastolla on täysin samat varusteet. X5:n tuntuu ajossa merkittävästi X7:aa pirteämmälle; kaikilla ajotapatiloilla. X5:n kohdalla BMW on sortunut auton äänimaailman manipulointiin lisäämällä pakoääniä audiojärjestelmän kautta ohjaamon puolelle. X7 on puolestaan käyntiääniltään sekä rengasmelultaan ehkäpä hiljaisin koskaan Ammattilehden koeajama katumaasturi. 

Molemmissa autoissa on korkeussäädettävä täysilmajousitus ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet, mikä mahdollistaa alustan säätämisen vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. 

bemu4.jpg

(kuva: Mittaristo edustaa kehityksen kärkeä. Ajoneuvon turvallisuusvarusteet tarkkailevat infrapunakameralla kuljettajan vireystasoa. Palaute tulee järjestelmästä nopeasti, jos katse alkaa harhailla.)

Mukavuuslippulaivat

Jättimäisellä ja äärimmäisen tyylikkäällä X7:lla BMW astuu hienostuneesti Mersun ja Range Roverin ja raskaalla saappaalla kokoluokan luoneiden Yhdysvaltalaisvalmistajien varpaille. 

Vaikka X5 sai malliuudistuksessa lisää sisätilaa on se edelleen tehty etumatkustajien ehdoilla. X7 tuo ensimmäisen istuinrivin ylellisen mukavuuden ja kattavat sähköiset säädöt myös toiselle istuinriville. X7 tarjoaa vakiovarustein kelvolliset oltavat myös takimmaisella istuinrivillä matkustaville. Paremmissa varustelutasoissa X7:aan on tarjolla jopa viisialueinen ilmastointi, mikä tuo omat ilmastoinnin säätimet kaikille istuinriveille; USB-latauspisteet löytyy kaikille istuinpaikoille. 

bemu5.jpg

Ammattikäyttöön

Jos BMW X5 ja X7:aa peilataan ammattikäytön vaatimusten valossa, niin 3-litran dieselmoottori on ainoa järkevä valinta. Ergonomia ja ajettavuus sekä loppuun harkittu mukavuus on molemmissa vaihtoehdoissa huippuluokkaa. Tankkausvälin eli noin tuhannen kilometrin siivu sujuu tottumattomaltakin yhdellä pysähdyksellä. Monissa autoissa suunnittelun kukkasiksi luonnehdittavat Hands Free -järjestelmän puutteet ja etenkin se että vastapuhujan äänet kantautuvat auton ulkopuolelle on eliminoitu molemmissa onnistuneesti. 

bemu6.jpg(kuva: BMW X7:n viimeinen eli kolmas istuinrivi tarjoaa asialliset oltavat myös aikuisille. Tosin silloin keskimmäisen rivin matkustajien täytyy tinkiä hieman jalkatiloistaan - istuimet siirtyvät sähköllä, joten isosta vaivasta ei ole kyse.)

BMW:n maasturit ovat saaneet pitkään kiitosta kaksiosaisesta takaluukun kannestaan, mistä alempi puolikas taittuu pick-upin tapaan perälaudaksi. Tällä säästetään maalatun puskurin pintoja ja samalla kuormaa tekevän vaatteet pysyvät siisteinä. 

Ilmajousituksen ansiosta molempien autojen perän saa napin painalluksella laskettua vajaan kymmenisen senttiä, mikä helpottaa merkittävästi kuormausta.

X5:ssa takapenkkirivin selkänojat taittuvat alas mekaanisesti. X7:ssa sama sujuu sähköllä, molempiin suuntiin. Istuimien selkänojat taitettuina X7:n tavaratila kasvaa reilusta 320 litrasta pitkälti yli kahteen kuutiometriin. Ja kun kantavuuttakin on liki 900 kg verran käy X7 paremman puutteessa vaikka pakettiautosta. Eikä X5 kalpene tässäkään vertailussa. Kantavuutta on 650 kg ja kuormatilaa reilut 1850 litraa. 

Molempiin autoihin on tarjolla automaattisesti esiin- ja poistaittuva vetokoukku. Vetopainot ovat molemmissa samat 750 / 3500 kg.

bemu7.jpg(kuva: Malliuudistuksen myötä X5:n tavaratila kasvoi hitusen (kuva). Seiskassa sitä on pienimmilläänkin tavallisen perheauton verran ja kaikki istuimet taitettuna hulppeat 2120 litraa.)

Ajomukavuus huipussaan

Molemmat BMW katumaasturit yllättivät monipuolisuudellaan. Parasta antia on huippuunsa viety ajomukavuus. X5 on selvästi viritetty nuorempaa, merkin urheilullisia perinteitä arvostavaa eurooppalaista ostajakuntaa silmälläpitäen. Kaikki Ammattilehden mukavuusmittarit rikkova X7 puhuttelee Amerikkalaisten autojen ylellisyyttä ja mukavuutta arvostavaa ostajaa. Auto on kokoisekseen yllättävän ketterä ja saa tässä vertailussa raadilta pykälää X5:sta paremman arvosanan. Ratkaisevaksi nousi jyhkeä ulkonäkö sekä ennen kaikkea takamatkustajien arvosanat. 

Olipa ostopäätöksen alla BMW X5 tai X7, niin virhemarginaali väärän valinnan suhteen on todella mitätön, sillä valmistaja on karsinut huonot vaihtoehdot pois jo suunnitteluvaiheessa.

01.02.2021 13.00Pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvussa
01.02.2021 11.11Seat käynnisti Tarraco katumaasturin hybridimallin myynnin
01.02.2021 9.53Tutkimus: Kasvispainotteinen ruokavalio voi olla riski luuston terveydelle
01.02.2021 8.55TTS kerää maatalouskone- ja traktoriurakoinnin hintatietoja tilastointia varten
31.01.2021 14.40HS-Tekniikalle asiakkaan tehokas prosessi on ykkösasia
31.01.2021 11.00Auton muuttaminen sähkö-, kaasu- tai etanolikäyttöiseksi helpottuu
31.01.2021 9.22Kuluttajien luottamus tammikuussa vahvinta yli kahteen vuoteen
30.01.2021 15.10Scanian hyötyosat - edullinen vaihtoehto
29.01.2021 22.33KATSO TÄSTÄ 29.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
29.01.2021 15.00Raskone uuteen omistukseen
29.01.2021 14.12Tuotanto vauhtiin Stora Enson Oulun pintakartonkitehtaalla
29.01.2021 12.35Nissan luopuu polttomoottoritekniikasta vuoteen 2030 mennessä
29.01.2021 9.46SSAB:n Raahen tehtaalla maakaasua hyödynnetään myös materiaalien kuljetuksissa
29.01.2021 9.30Asuntovelallisilla asuntokunnilla velkaa yli kaksi kertaa vuositulojen verran
29.01.2021 9.00Stora Enson tilinpäätöstiedote 2020
28.01.2021 14.14Mercedeksen uuden S-sarjan myynti käynnistyy Suomessa
28.01.2021 13.17Metsäteollisuus: Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista
28.01.2021 13.00Auton muuttamista sähkö, kaasu tai etanolikäyttöiseksi helpotetaan
28.01.2021 12.55Valtakunnalliset Metsäpäivät verkossa 4.2.2021 kello 10?17
28.01.2021 12.30Nokian Hakkapeliitta 10 tarjoaa seuraavan sukupolven turvallisuutta
28.01.2021 11.30VTT testaa selluloosapohjaista elintarvikepakkausmateriaalia teollisessa tuotannossa
28.01.2021 9.20Vuoden Auto Suomessa 2021 on ?koda Octavia
27.01.2021 15.23Renault Trucks huoltopalvelut vahvistuvat
27.01.2021 14.13Radio Novan Yöradio jatkuu helmikuussa
27.01.2021 10.50Suomen ensimmäiset Fuso eCanter kuorma-autot DB Schenkerille
26.01.2021 18.21Nokian Renkailla ennätysvuosi työturvallisuudessa
26.01.2021 12.22Miehistöohjaamot Volvon FM ja FMX -malleihin
26.01.2021 11.00Raumalla ja Eurassa poistetaan raskaan liikenteen painorajoituksia siltatyömailta
26.01.2021 9.40Tuoteuutta: SONAXilta! XTREME Muovinkirkaste
25.01.2021 12.12Nimitysuutinen: Pekka Pöllänen Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtajaksi
25.01.2021 10.30Lähde ilmoituksella talven Metsäalan Ammattilehteen - ulkoasu uudistuu 35. juhlavuoden kunniaksi
25.01.2021 9.00Gasum lisää biokaasun saatavuutta
25.01.2021 8.44LUT-yliopisto käynnistää maksuttoman konetekniikan avoimen koulutuksen
24.01.2021 14.11Nuorista osaajista kysyntää metsäteollisuudessa - alan kesätyöpaikkoja on tarjolla tuhansia tänäkin vuonna
24.01.2021 12.50RST-Steel: Kotimaista laatua kuorma-autojen ja työkoneiden varusteluun
24.01.2021 10.33Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö jatkuu myös alkaneella kaudella 2021
23.01.2021 16.00Raskaan kaluston huollot ja varustelut kehittyy alan muuttuviin tarpeisiin
23.01.2021 11.00Päivitä metsäkoneen mittalaite-PC edullisesti vaatimusten mukaiseksi
22.01.2021 23.25KATSO TÄSTÄ 22.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.01.2021 13.02Metsä Board suunnittelee taivekartogin tuotannon kasvattamista
22.01.2021 10.15Uusi hakkuulaite vaativiin kohteisiin - Komatsu C164
22.01.2021 7.44Nokian Renkaiden Suomen-tehtaalla solmittiin joustosopimus vuodelle 2021
21.01.2021 17.45HELLAlta uuden sukupolven LED-työvalot työkoneisiin ja kuljetuskalustoon
21.01.2021 16.10Uudet pakkas-sylinterit ja jarruliittimet Metal Worksilta
21.01.2021 11.52Suomen Partiolaiset: Lasten ja nuorten harrastustoiminta mahdollistettava poikkeusoloista huolimatta
21.01.2021 9.15Ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden miesten työllistyminen naisia hankalampaa
21.01.2021 8.404-tiellä käynnistymässä mittavat muutokset Vaajakosken kohdalla
21.01.2021 8.12Lihan kuljetusavustukset vuodelle 2020 ovat haettavissa 12.2.2021 saakka
20.01.2021 17.22Toukokuun alusta 2021 muuttuvat rengasmerkinnät tarjoavat kattavasti tietoa uuden renkaan ominaisuuksista
20.01.2021 16.30HAWE säätötilavuuspumppu vakuuttanut puutavara-autoilijat
20.01.2021 15.35Lantikan myyntiä kiritetään uudella pakuversiolla
20.01.2021 14.01Uudistettu TANA 440 -repijä - ainutlaatuista monikäyttöisyyttä
20.01.2021 12.00Konnekuljetus laajentaa kierrätysliiketoimintaan ostamalla Kosken Megawatin
20.01.2021 9.10Porsche esittelee uuden perustason Taycan-mallin
20.01.2021 8.30Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin
20.01.2021 8.00Nurminen Logistics avaa kolme uutta junareittiä Kiinasta Suomeen
19.01.2021 17.40AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt
19.01.2021 14.50Gasumin myymällä liikennekaasulla vähennettiin liikenteen hiilidioksidipäästöjä Suomessa vuonna 2020 peräti 26 000 tonnia
19.01.2021 14.05Logset ja OOO Vertikal solmivat jälleenmyyntisopimuksen Länsi-Venäjän alueelle
19.01.2021 12.00Helsingin yliopisto ja Metsä Group luomaan yhdessä ratkaisuja uusiutuvien luonnonvarojen kestävälle käytölle
19.01.2021 9.20HUOMIO! Vielä pari banneripaikkaa vapaana vuodelle 2021 ammattilehti.fi uutispalvelussa
19.01.2021 8.30Uuden teknologian työvalot Startaxilta
18.01.2021 18.55Täysin uusi Isuzu D-MAX haastaa markkinajohtajat
18.01.2021 14.11Gasumin biojätteen siirtokuormausasema Vantaalla avasi ovensa
18.01.2021 13.55Volvon Dynafleet on jatkossa Volvo Connect
18.01.2021 9.50Lapua-ketjut saavutti ennätysliikevaihdon koronavuodesta huolimatta
18.01.2021 8.48Suomen 35000. Peugeot Turkuun
18.01.2021 8.45Lumenpudotuksen turvavarusteet samassa pakkauksessa
18.01.2021 7.40Henkilönostokorit vaatimustenmukaisiksi
18.01.2021 7.22Hyvä männyn siemenvuosi turvaa metsäpuiden geeniperimän suojelua
17.01.2021 13.33Komatsu Forest uudistaa ja laajentaa MaxiVisionin kartta-aineistoja
16.01.2021 17.04Siirrot.fi - Ratkaisu tehokkaaseen metsäkonelogistiikkaan
15.01.2021 19.35KATSO TÄSTÄ 15.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
15.01.2021 18.00Uudistuksia John Deere kuormatraktoreiden kuormaimiin
15.01.2021 11.00Scania päivittää toimintaansa Suomessa - Uusi alueorganisaatio astui voimaan vuoden 2021 alusta
15.01.2021 9.00Valmet toimittaa laajan pehmopaperikoneen uusinnan Metsä Tissuen Mäntän tehtaalle
15.01.2021 8.30Indutrade konserniin kuuluva Filterteknik laajentaa Suomeen
15.01.2021 8.00Vuoden 2020 kalastonhoitomaksut tuottivat yli 10,4 miljoonaa euroa
14.01.2021 14.50Satamien tilanne odotettua vakaampi
14.01.2021 14.35Dacia Bigster Concept - esimakua uudesta suuresta mallista
14.01.2021 11.12Yläkoululaisten Metsävisa järjestetään nyt jo 40. kerran
14.01.2021 11.11Milwaukeen mutterilinkomallisto uudistuu kampaktimpaan kokoluokkaan
14.01.2021 11.00Aalto-yliopisto etsii käyttökohteita vettähylkivälle panssaripinnoitteelle
13.01.2021 10.01Pääkaupunkiseudun biojätteistä luomulannoitteita ja biokaasua - Lohjan biokaasulaitoksen kaupallinen käyttö alkoi
13.01.2021 9.45Volvo Cars kolminkertaistaa sähköautojen tuotantokapasiteetin Gentin tehtaalla
13.01.2021 9.30Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit
12.01.2021 14.30Luonnonvarakeskus aloitti hirvien lentolaskennat
12.01.2021 9.00Scania esittelee uuden nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon
11.01.2021 22.00Ekotehokkuutta puukuljetuksiin: Lappiin kokeiluluvat kahdelle "Pikkujätille"
11.01.2021 13.44Jylhänrannan sillan uusimisurakasta häiriötä Nelostien liikenteelle
11.01.2021 8.44Metsänomistajien tiedot metsäasioissa kohdallaan
11.01.2021 7.00SSAB toimittaa 6 000 tonnia terästä aurinkokennopuistoon Angolaan
11.01.2021 7.00Laivaliikenteen liikennöintivelvoitteita jatketaan Suomi-Ruotsi ja Suomi-Viro väleillä
10.01.2021 17.04Apuja hakkuukoneenkuljettajan työhön harvennushakkuille
09.01.2021 16.22Työkoneiden ja kuljetuskaluston tietokoneasiat kuntoon
08.01.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 8.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
08.01.2021 11.41LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
07.01.2021 11.00Vihreää valoa fossiilivapaalle teräkselle Oxelösundissa
07.01.2021 10.22Kansainvälinen yhteistyöhanke avaa paperinvalmistuksen historiaa
06.01.2021 12.04Voiteluaineet ja suodattimet metsäalan haastaviin käyttöolosuhteisiin

Näytä lisää »