Scania esittelee uuden Super-voimansiirtolinjan ja digitaaliset taustapeilit

11.11.2021 15.58

Scania tuo tarjolle täysin uuden Super voimalinjan, joka rakentuu Traton-yhteistyössä MAN:n kanssa kehitetyn 13 litran moottorin ympärille. Samalla Scania tuo tarjolle kamerapeilit ja päivittää ohjamoiden sisustat.

Aluksi uudessa DC13-moottorivalikoimassa on neljä kuusisylinteristä moottoria, teholuokissa 420, 460, 500 ja 560 hv. Voimanlähteet on optimoitu Opticruise -vaihteistoihin (G25 ja G33, joka esiteltiin vuonna 2020) ja uusiin Scania-taka-akseleihin. Uuden Super-voimalinjan avulla voidaan saavuttaa jopa kahdeksan prosentin polttoaineensäästö esimerkiksi tavaraliikenteessä ja kylmäkuljetuksissa. Kaikki moottorit voivat käyttää HVO:ta, ja kaksi voi tilata 100% uusiutuvaa biodieseliä käyttävinä.

Kaikki on muuttunut

Edellisestä sukupolvesta ei ole mitään jäljellä. Iskutilavuus on 12,74 litraa ja puristussuhde on korkeaksi luokiteltava 23:1. Nokka-akselit, joita on kaksi on sijoitettu sylinterikanteen. Moottorin sydän, kampiakseli, on optimoitu painon, tehokkuuden ja kestävyyden osalta. Työtahdin aikana paine sylintereissä nousee nyt 250 baariin, mikä yhdessä kehittyneiden ruiskutussuuttimien kanssa varmistaa, että polttoaineen energiasisältö tulee hyödynnetyksi mahdollisimman täydellisesti.

Alhainen kitka ja optimoitu voitelu

Nykyisissä moottoreissa, myös uusissa Scania-moottoreissa, käytetään häviöiden vähentämiseksi tehokkaita ja pitkäikäisiä, hyvin ohuita öljyjä ja poiskytkettäviä lisälaitteita. 

 - Kaikki tähtää kitkan minimointiin; liikkuvien osien pinnat on kiillotettu, ja asennukset hiottu äärimmilleen. Jäähdytysjärjestelmä tuottaa oikean määrän jäähdytystä oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan, mikä onkin olennaista sekä suorituskyvyn että kestävyyden kannalta. Huolehtimalla siitä, että käyttölämpötila pysyy optimialueella kaikissa käyttöolosuhteissa varmistamme, että moottorimme toimii odotetusti ja samalla sen, että moottoreidemme korkea käyttöaste ja tunnetusti ylivertainen käyttöikä säilyvät, sanoo pääinsinööri Magnus Henrikson, joka on johtanut viisi vuotta kestänyttä kehitysprosessia.

Moottorijarru Scaniaan

Uuden moottorivalikoiman valinnaisvarusteena tarjottava Scanian uusi puristuksen vapautusjarru CRB (Compression Release Brake). CRB-tekniikka tarkoittaa, että monet yhdistelmänveturit eivät tarvitse hidastinta, kunhan tiestö ei ole liian mäkinen. 

- Hidastinta tarvitaan edelleen vaativissa olosuhteissa kokonaismassojen noustessa korkeiksi, Henrikson sanoo. 

Uudella moottorilla varustetussa autossa voi olla sekä perinteinen pakokaasujarru pakosarjassa sijaitsevine läppineen, uusi CRB-järjestelmä ja (poiskytkettävä) R4700D-hidastin, joista muodostuu vaativimpiinkin olosuhteisiin soveltuva lisäjarrujärjestelmä.

Alhaisemmat käyntinopeudet matkanopeudessa

Scania esittelee nyt myös uuden nopean taka-akselin. Nopein välitysvaihtoehto on 1,95:1. Kuorma-auto pyrkii normaalisti käyttämään 12. vaihdetta, koska se on suora ja aiheuttaa vähiten vaihteistohäviöitä. Ylivaihde kyteytyy ainoastaan edullisissa olosuhteissa. 

- Uuden Scania Opticruisen esittely viime vuonna avasi meille uusia mahdollisuuksia, Henrikson sanoo. Sen välitysalue on laajempi; siinä on suora 12. vaihde ja aito ylivaihde, mikä tarkoittaa, että voimme pitää moottorin käyntinopeuden vielä alhaisempana matkanopeudessa. Yhdessä nopeiden taka-akselivälitysten kanssa voidaan päästä jopa 8 prosenttia alhaisempaan kulutukseen.

Ensimmäisenä uudesta mallistosta esittelyssä on R756; siihen voidaan valita kahdeksan välityssuhdetta, joista nopein on 1,95:1. G25- ja G33-vaihteistojen laajan välitysalueen ansiosta liikkeellelähtö sujuu hyvin myös nopealla välityksellä. Ajoneuvoa määriteltäessä yhteistyössä Scanian kanssa on luonnollisesti arvioitava erilaisia tekijöitä kuten yhdistelmän keskimääräistä bruttomassaa ja reitin mäkisyyttä.

 Opticruise -vaihteistot 

Viime vuonna Scania alkoi esitellä uuden automaattivaihteisto-ohjelman, joka vähitellen korvaa kaikki nykyiset automatisoidut Opticruise-ratkaisut. G33CM oli uuden vaihteistovalikoiman ensimmäinen, ja nyt esiteltävä G25CM on hieman kevyempiin tehtäviin tarkoitettu vaihteisto. Voimansiirtolinjassa molemmat yhdistetään Scanian uusiin moottoreihin.

Ensimmäiset automatisoidut Scania Opticruise -nimellä tunnetut käsivalintaiset vaihteistot esiteltiin 1990-luvulla. Uusin sukupolvi, jonka ensimmäinen edustaja G33CM on, on edeltäjäänsä n. 60 kg kevyempi alumiinikotelon ja pienemmän kokonsa ansiosta. Sen melutaso on myös alhaisempi, minkä jo lainsäädäntö edellyttää. 

fian voi viedä vielä pitemmälle ja käyttää suoraa 12. vaihdetta nopeampaa aitoa ylivaihdetta. 

Palvelut ja varusteet

Scania ei pelkästään esittele moneen eri sovellukseen sopivaa uutta voimansiirtolinjaa, se tuo myös useita muita hyödyllisiä ominaisuuksia alustarakenteeseensa.

MACH, Scanian uusi moduulirakenteinen alusta (Modular Architecture Chassis), on nykyistä huomattavan paljon joustavampi asiakkaiden toivomusten suhteen. Päällimmäisenä piirteenä on uusi runkoon porattavia reikäyhdistelmiä koskeva säännöstö, johon sisältyy rungon sisä- ja ulkopuolelle asennettaville osille tarkoitettuja vakioreikiä. Tuloksena on modulaarisempi ja ennustettavampi alustarakenne, mikä lisää mahdollisten alustamuunnosten määrän eksponentiaalisesti.

Polttoaineoptimointiyksikkö

Esiteltävänä on myös täysin uusi valikoima dieselpolttoaineelle tarkoitettuja säiliöitä, tilavuudeltaan 165–700 litraa. Pääasiallisia kokoja on kolme (S, M ja L), joista valmistetaan pituudeltaan erilaisia versioita. Yhteistä niille on uusi nerokas D-muoto, joka lisää merkittävästi niiden kestävyyttä, ja ne kiinnitetään alustaan C-muotoisilla kannakkeilla.

Polttoaineen matalapainepumppu, polttoaineen pääsuodatin ja vedenerottelusuodatin on siirretty pois moottorista erilliseksi polttoaineenoptimointiyksiköksi. Yksikkö on asennettu pääpolttoainesäiliön kylkeen. Tällä tavoin Scania on keksinyt lopullisen ratkaisun klassiseen ongelmaan: miten hyödyntää kaikki säiliössä oleva polttoaine.

Päällerakentaminen helpottuu

Muista uuden alustarakenteen myötä tulevista parannuksista mainittakoon kaksi runkoon asennettavaa entistä suurempaa uutta AdBlue-säiliötä. Scania esittele myös hydraulisille lisälaitteille (esim. nostimille) tarkoitettuja ”wet kit” säiliöitä, jotka polttoainesäiliöiden tapaan ovat D:n muotoisia. Myös ilmasäiliöille on tullut uusia vaihtoehtoja, joiden kiinnikkeet ja putkitus hyödyntävät joustavan alustarakenteen uusia reikäkuvioita, jotka tuovat uusia mahdollisia asennuspaikkoja.

Jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan nyt asentaa kolmeen eri vakiopaikkaan, ja myös pakoputken sijainti ja suunta on valittavissa. Lisäksi kaikki pakoputket ovat halkaisijaltaan entistä suurempia, mikä vähentää pakokaasujen nopeutta ja potentiaalista pölyongelmaa.

Jos kolme vakiopaikkaa ei riitä, jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan asentaa vapaasti runkoon, sillä Scania tukee myös päällirakentajia poikkeavia asennuksia koskevin ohjein.

ProCare palvelu

Teknisten uudistusten lisäksi Scania esittelee täysin uuden premium-palvelun, Scania ProCaren, joka on saatavana vuoden 2019 jälkeen valmistettuihin Scania kuorma-autoihin. Palvelu perustuu siihen, että ProCareen liitetyt kuorma-autot raportoivat teknisen tilansa Scanialle säännöllisesti antaen siten tietoa ennalta ehkäisevien toimien ja osien ennakoivan vaihtamisen tarpeesta. Suuren moottoririkon korjaus saattaa kestää 40 korjaamotuntia, kun taas perimmäisen syyn korjaaminen ennen haveria kestää ehkä muutaman tunnin. Scania ProCare -palvelu otetaan käyttöön Suomessa vuoden 2022 aikana.

Scania_ddigital_mirror.png

Kamerapeilit valinnaisvarusteena

Yhdessä uusien voimansiirtolinjojen ja palvelujen kanssa Scania esittelee uusia valinnaisvarusteita. Muutoksista suurin on uusi Scania Mirror View Camera (SMVC) -järjestelmä. Kamerapeilien ansiosta autosta on parempi näkyvyys A-pilareiden tienoilla, mikä on selkeä etu vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ja ahtaissa paikoissa. 12,3 tuuman suurresoluutionäyttöjen katsominen on helppoa, joten kuljettaja näkee koko tilanteen parilla vilkaisulla. 

Kameroiden (auton väreihin maalattavien) suojusten muoto on kehitetty tuulitunnelikokein, jotta ne aiheuttavat mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Suojukset ovat taittuvia, ja niissä on tehokas roiskesuojus, joka estää sadepisaroiden pääsyn linssille, ja sähkölämmitys poistaa linssistä huurun, lumen ja jään.

Super_cabin.jpg

Uutta ilmettä ohjamoon

Kuljettajan mukavuutta entisestään lisäämässä on päivitetty verhoilu- ja väriohjelma sekä neljä eri vuodevaihtoehtoa. Uusia varuste-, verhoilu ja värivaihtoehtoja on lisätty ja joitakin nykyisiä on poistettu.

- Tarjoamme edelleen jopa neljä erilaista Scania-patjaa: Bonnell, vaahtomuovi, erillisjousitettu sekä levennetyn vuoteen patja, Scania Trucksin tuoteanalyytikko Louise Törnsten sanoo. Yhteistä niille kaikille on se että ne antavat asiakkaille valinnanvaraa ja mukavan nukkumapaikan.

16.12.2021 9.54Satamaoperaattori Hangö Stevedoring siirtyy Europortsin omistukseen
16.12.2021 8.30Citroën vety ë-Jumpy tuotantoon
15.12.2021 11.33Scania sähköistää bulkkikuljetukset
15.12.2021 10.22Kian malliuudistuksen seuraava askel Kia Sportage saapuu Suomeen alkuvuodesta
14.12.2021 14.43Kiinasta Venäjän kautta Suomeen kulkeva junarahti ylitti miljoonan TEU:n rajapyykin
14.12.2021 9.07Volvon sähkökuorma-autoja testattu äärimmäisissä talviolosuhteissa
13.12.2021 12.20Pölliralli Oy - vuoden 2021 Qteam Verkostoyritys
13.12.2021 12.00Teboil laajentaa jälleen uusiutuvan dieselin jakeluverkostoaan
13.12.2021 11.00Nurminen Logistics kasvattaa konttijunapalvelua Aasian ja Pohjois-Euroopan väliselle markkinalle
13.12.2021 9.00Stora Enso nimittää Johanna Hagelbergin Biomaterials-divisioonan johtajaksi
12.12.2021 14.00Stihl RMHS Magnum: Kestävä ja tuottava teräketju nykyaikaisiin harvestereihin
11.12.2021 11.00UPM:n kestävä metsänhoito CDP:n A-listalle
10.12.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 10.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
10.12.2021 8.34Scania esittelee uusia hybridisähkövoimalinjoja
09.12.2021 13.00Taksonomia lisää byrokratiaa, mutta ei tuo merkittäviä ilmastohyötyjä
09.12.2021 10.11Stora Enso hakee yli 800 kesätyöntekijää tehtaille ja puunhankintaan ympäri Suomea
09.12.2021 8.00Valmet yhteistyöhön Metsä Board Husumin kanssa Ruotsissa taivekartongin tuotantokapasiteetin lisäämiseksi
08.12.2021 13.42Uusi Volkswagen Amarok esitellään ensi vuonna - ensimmäiset havainnekuvat julkaistu
07.12.2021 16.14Vehon kasvu jatkuu: yhtiö ostaa Ruotsin Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnin
07.12.2021 16.00Energiapuun korjuukohteet näkyvät nyt uudessa karttapalvelussa
07.12.2021 11.01Tiukentuneet ilmanlaatusuositukset asettavat uusia haasteita - pakokaasupäästöt laskusuunnassa
07.12.2021 9.14Euroseteleiden ulkoasua uudistetaan
06.12.2021 13.00Kuorma-autot toivat evakot turvaan
05.12.2021 18.11Metsätehon työturvallisuuskyselyyn saatiin vastauksia yli 2000
04.12.2021 16.00Ford tutkii Euroopassa autonomisten autojen käytön tuomaa hyötyä liiketoiminnalle
03.12.2021 21.50KATSO TÄSTÄ 3.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
03.12.2021 17.02Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne avatumassa kuun puoliväliin mennessä
03.12.2021 15.00Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013
03.12.2021 12.12Atria satsaa biokaasuun
03.12.2021 9.44Rauman sahaprojektin kuulumisia - Projektijohtajan terveiset
03.12.2021 5.252021 hinnaton mukaiset XXL 8 aerot joulukuun toimituksiin.
02.12.2021 14.53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12.18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11.54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9.52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9.12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11.32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11.11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16.00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15.22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään
30.11.2021 14.33Henkilövalintoja Metsämiesten Säätiön hallituksessa
30.11.2021 10.00Renault Trucks sähkökuorma-autot tositoimiin Tampereella
29.11.2021 9.00Metsätie tarvitsee säännöllistä kunnossapitoa
28.11.2021 12.11PONSSE Elephant King - enemmän puuta yhdellä ajokerralla
28.11.2021 9.00Pöytyäläiselle hankintaesimies Seppo Anttilalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
27.11.2021 11.0776 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on suuria painoeroja
26.11.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 26.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
26.11.2021 15.10Saksalainen rekkalehti palkitsi MAN OptiView -kamerapeilit
25.11.2021 16.20Traficom: Varo asentamasta haittaohjelmaa laitteellesi
25.11.2021 15.00Suzuki S-Cross palaa uudistuneena Suomen markkinoille
25.11.2021 9.00Seuraavan sukupolven Ford Ranger Suomeen vuonna 2023
24.11.2021 9.14Moottori julkaisi kattavan tietopankin autojen tyyppivioista
24.11.2021 9.00Flexovit tuo markkinoille uuden light comfort hiomalaikkavalikoiman
23.11.2021 17.00Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
23.11.2021 11.00Otto Lahti, Traficom: Moduuliyhdistelmän vetolaitevaatimukset
23.11.2021 8.00Lambi liikuttaa lapsia yhdessä Suomen Tennisliiton kanssa Lambi Street Tennis Tour -tapahtumissa
22.11.2021 14.24Markku Kaunola nimitetty MAN Truck&Bus kuorma-automyyntiin
22.11.2021 9.30Verkkokauppa Amazon viisinkertaistaa Iveco maakaasukuorma-autojensa määrän Euroopassa
22.11.2021 9.05Moottoripyörien rekisteröinnit hienoisessa kasvussa
22.11.2021 6.55Ilkka Hämälä eurooppalaisen paperi- ja selluteollisuuden etujärjestön Cepin puheenjohtajaksi
21.11.2021 19.02Komatsu Smart Crane hakkuukoneille - fiksumpaa nosturin käyttöä
21.11.2021 17.20Pewag panostaa vahvasti metsäkonetuotteisiin
21.11.2021 9.00Vuoden metsäasiantuntija on Pasi Parviainen
20.11.2021 11.00Valmet sisällytettiin Dow Jones Sustainability -indeksiin maailman kestävän kehityksen johtajien joukkoon
19.11.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 19.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
19.11.2021 15.00Meton hallitus on valinnut Vuoden Metsäasiantuntijaksi Pasi Parviaisen Ruokolahdelta
19.11.2021 13.04Puupohjainen akkumateriaali voitti Metsä360-tunnustuspalkinnon
18.11.2021 17.50DAF XF, XG ja XG+:lle International Truck of the Year -palkinto
18.11.2021 9.00Neljännesvuosisata menestystä, 1,4 miljoonaa toimitettua autoa - viiden sukupolven jälkeen vuorossa täyssähköinen eActros
17.11.2021 22.38Kangoo ja Citan nimetty vuoden 2022 pakettiautoksi
17.11.2021 15.07Turbo Compound -moottorit Renault Trucks kuorma-autoihin
17.11.2021 9.15Renault Trafic uudistuu - ensimmäiset asiakasautot Suomeen maaliskuussa
16.11.2021 16.50Skandinaavijätin edustus Parlokille
16.11.2021 13.40MAN TGX on "Sustainable Truck of the Year 2022"
16.11.2021 13.20Kantavilla teloilla hyvätkin metsäkoneet muuttuu paremmiksi
16.11.2021 10.00Stora Enso investoi Kristiinankaupungin aaltopahvipakkaustehtaaseen noin 2 miljoonaa euroa
15.11.2021 16.44Ponsse avasi uuden palvelukeskuksen Tomskissa Venäjällä
15.11.2021 16.11Wihuri on ostanut RealMachinery Oy:n - pitkään valmisteltu kauppa päätökseen
15.11.2021 10.33Metsien kasvuvauhti hidastui, mutta puuston tilavuus suureni
15.11.2021 9.00Posti siirtyy sähköön myös raskaassa sarjassa: Volvo FL Electric -sähkökuorma-auto tuotantokäyttöön
15.11.2021 8.00Metsäteollisuus, Kemianteollisuus ja Palta: Palkkojen pakkojulkisuus vaarantaisi työntekijöiden yksityisyydensuojan sekä uhkaisi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä
14.11.2021 11.00Metsä Groupille jättipotti Suomen laatupalkinto 2021 -kilpailussa
13.11.2021 11.22Tuulienergian, metsänhoidon ja soiden käytön hiilihyödyt yhteen ja kartalle
12.11.2021 23.11KATSO TÄSTÄ 12.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
12.11.2021 9.00Ilmalämpöpumppua ei välttämättä kannata sammuttaa pakkasella
11.11.2021 15.58Scania esittelee uuden Super-voimansiirtolinjan ja digitaaliset taustapeilit
11.11.2021 8.00Stora Enso nimittää René Hansenin brändi- ja viestintäjohtajaksi
11.11.2021 7.18Metsäteollisuus ry: Puukauppa käy edelleen hyvin
10.11.2021 16.11Gazpromneftin laadukkaat voiteluaineet liikkuvaan kalustoon
10.11.2021 14.55AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express 1.5 dCi 95 - Kompakti jakoraketti Kaamasen tiellä
10.11.2021 11.42Valmet Automotivesta Volvon OEM-akkutoimittaja
10.11.2021 11.30Volvo Trucks uudistaa 11- ja 13-litraiset moottorit
10.11.2021 10.00Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit
09.11.2021 12.00Porvoon kaasutankkausaseman tankkauskapasiteettia nostettiin
09.11.2021 9.20Metsäjärjestelmä LeafPoint käyttöön kaikissa Suomen metsänhoitoyhdistyksissä
09.11.2021 9.11VebaBox kylmäkuljetuslaatikoiden maahantuonti Autovarustamo ProVan Oy:lle
08.11.2021 10.00Erikoiskuljetusten hakemusmäärissä neljänneksen kasvu
08.11.2021 7.00Pori Tuorsniemen ammattiliikenteen Teboil D-automaatin avajaiset ti 9.11.2021
07.11.2021 15.20Konekorjuu Aaltonen Oy: Puunkorjuuta Kanta-Hämeen alueella puolen vuosisadan kokemuksella
06.11.2021 15.44Vyöhykeharvennusmenetelmällä korkeampaa tuottavuutta ja mahdollisuuksia monimuotoisuuden lisäämiseen

Näytä lisää »