Otto Lahti, Traficom: Moduuliyhdistelmän vetolaitevaatimukset

23.11.2021 11.00

dolly1.jpg

Auto, dolly ja puoliperävaunu moduuliyhdistelmä ei kaipaa esittelyä rakenteen tai käytön osalta. Niitä on käytetty monipuolisesti erilaisissa kuljetustehtävissä 90-luvun lopulta lähtien. Vetolaitteiden osalta ensimmäiset 15 vuotta menivät aika helposti. 

(kuva yllä: Vuonna 2019 voimaantulleet uudet mitat ovat lisänneet merkittävästi raskaampien moduuliyhdistelmien käyttöä. 35 t auto ja 48 t dolly + puoliperävaunu 74 t yhdistelmämassalla ovat varsin yleisesti käytössä monissa eri tehtävissä.)

Dollyn kanssa piti käyttää ”dolly-kitaa” eli keskiakseliperävaunun vetoon tarkoitettua kitaa, mikä kestää myös pystyvoimia. Markkinoilla olleiden tuotteiden lujuudet riittivät 60 t massoille. Lainsäädännössä ei ollut suoria numeerisia vaatimuksia kolmesta eri ajoneuvosta muodostetun yhdistelmän vetolaitteiden hyväksyntäarvoille. 

Perinteinen moduuli näyttää kovin samanlaiselta kuin täysperävaunuyhdistelmä, mutta vetolaitteiden osalta rasitukset ovat selkeästi haastavampi tapaus. Täysperävaunun aisa on nivelöity perävaunun etukelkkaan minkä takia se välittää vain vaakasuoria voimia. Dolly on keskiakseliperävaunu, missä runko ja aisa ovat samaa jäykkää kokonaisuutta. Vetokidalle, palkkiin, poskilevyille ja silmukalle kohdistuu tämän takia myös pystysuuntaisia voimia horisontaalisten voimien lisäksi.

pohjis1.jpg

(kuva: Ruotsissa paikallisen suurimman sallitun 25,25 m mitan saa vain moduuliyhdistelmällä. Tämä asettaa haasteita täyttä pituutta ja 74 t massaa hyödyntäville rajan ylittävässä liikenteessä.)

Merkittävin rasitus vetolaitteisiin syntyy jatkuvasta tykyttävästä kuormituksesta, kun auto ja perävaunu tuuppivat ja nykivät toisiaan jokaisesta maantiellä olevasta patista. Auton ollessa selkeästi perävaunua kevyempi tämän aistii hyvin kuskinpenkille asti etenkin silloin, kun tapissa ja silmukassa ja reilummin välystä. Suurin kuormituskertymä ei synny kovista kiihdytyksistä ja jarrutuksista vaan ihan tasaisesta ajosta, missä jokainen auton perän ja kärryn keulan eriaikainen pystyliike kallistavat aisaa, mikä vetää perävaunua lähemmäs autoa ja seuraavaksi työntää taas kauemmaksi toisistaan. 

Kun auton massa on yli 30 t ja perävaunun yli 40 t syntyy tästä tuuppimisesta varsin kova tykyttävä kuormitus. Hidastin täysillä alamäkeen laskettaessa tämän tykytyksen lisäksi aisassa on kova puristus ja pystykuorma (aisapaino).

dollya1.jpg

(kuva: Johtavat vetolaitevalmistajat VBG ja TAV tarjoavat raskaiden moduuliyhdistelmien vaatimustason täyttävät dolly-vetokytkimet.)

Uusi tieliikennelaki ja määräyksellä annetut tarkemmat vaatimukset

Tieliikennelain 150 §:ssä annetaan yleinen vaatimus: Ajoneuvoyhdistelmässä ei saa ylittää ajoneuvoille, ajoneuvoyhdistelmälle eikä kytkentälaitteille teknisesti sallittuja massoja. Teknisesti sallittujen massojen laskemisesta annetaan tarkemmat vaatimukset Traficomin määräyksessä ajoneuvoyhdistelmien teknisistä vaatimuksista (HCT- määräys). Perusvaatimuksena on E-sääntö 55 muutossarja 2 ja sen lisäys 3, missä annetaan dollyille hyvin merkittävä trade-off-laskenta. Tavalliseen keskiakseliperävaunukäyttöön nähden suomalaisissa moduuliyhdistelmissä dollyn aisapaino on huomattavasti pienempi, mutta massat kahta puolta vetokitaa huomattavasti suuremmat.

Etenkin singlepyöräyhdistelmissä ajoneuvojen teknisesti sallittujen massojen summa on merkittävästi suurempi kuin yhdistelmälle liikenteessä sallittujen massojen summa. Tämän takia kansallisella määräyksellä annetaan merkittävät helpotukset laskennassa käytettävään perävaunun massaan. Suoraan E -sääntö 55 mukaiset vaatimukset johtaisivat kohtuuttomaan ylimitoitukseen komponenteissa. Vuonna 2013 voimaantulleiden massamuutosten jälkeen Suomessa sovellettiin teknisesti suurimpien sallittujen massojen sijaan suurimpia tiellä sallittuja ajoneuvokohtaisia massoja. Vuonna 2019 käyttöön tulleet uudet pitkät yhdistelmät muuttivat tilannetta jälleen ja uuden tieliikennelain yhteydessä annetussa HCT-määräyksessä annettiin jyvityslaskenta. Sillä tiputetaan laskennassa käytettävää perävaunujen massaa siten, että laskennassa käytettävien ajoneuvojen massojen summa on sama kuin yhdistelmän suurin sallittu massa tieliikenteessä.    

Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom

26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta
24.12.2021 14.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lehden mukana postitetaan Hyviä uutisia! 2022 -seinäkalenteri
24.12.2021 11.00Marttiini Metal Oy on ostanut RODO Machinery Oy liiketoiminnan
24.12.2021 9.33KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetys - mukavia alan joulutunnelmia
23.12.2021 9.00Suomen Rengaskierrätys etsii tehokasta palveluntarjoajaa
22.12.2021 19.00Laki vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista voimaan
22.12.2021 10.00DFDS tilaa ennätystilauksensa lisäksi vielä 25 raskasta sähkökuorma-autoa Volvolta
21.12.2021 13.00Kimmo Tiilikainen PEFC Suomen hallituksen puheenjohtajaksi
21.12.2021 11.00R.M. Laine Oy:lle uusi Renault Trucks C520 10x4 200-tonnimetrin kuormanosturilla ja kiinteällä lavalla
21.12.2021 9.00Rasin metsäsäätiöltä lahjoitus Itä-Suomen yliopistolle
20.12.2021 10.00Junnikkala rakentaa uuden sukupolven sahakokonaisuuden Ouluun
20.12.2021 9.00Metsä Fibren Merikarvian sahan johtajaksi Mikko Lintula
19.12.2021 14.00HUOMIO ALAN YRITYKSET JA TOIMIJAT! Lähde mukaan joulutervehdyksellä Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetykseen...
18.12.2021 17.00UPM Plywood tavoittelee tuloskasvua investoimalla Joensuun vaneritehtaan kilpailukykyyn
18.12.2021Metsätilastollinen vuosikirja 2021 on ilmestynyt
17.12.2021 22.00KATSO TÄSTÄ 17.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.12.2021 12.12Suomen Lähilogistiikka Oy vastaa Kela-korvattavista taksimatkoista 1.1.2022 alkaen
17.12.2021 12.00Dacian uusi 7-paikkainen Jogger sai Suomen hinnat
17.12.2021 9.50Forest Flux -palvelu tarjoaa tarkkaa ja vertailukelpoista tietoa metsien kyvystä sitoa hiiltä
17.12.2021 9.47Metsä Group: hae kesätöihin kasvavalle toimialalle
16.12.2021 20.00Vuoden Auto Suomessa 2022 on Skoda Enyaq
16.12.2021 9.54Satamaoperaattori Hangö Stevedoring siirtyy Europortsin omistukseen
16.12.2021 8.30Citroën vety ë-Jumpy tuotantoon
15.12.2021 11.33Scania sähköistää bulkkikuljetukset
15.12.2021 10.22Kian malliuudistuksen seuraava askel Kia Sportage saapuu Suomeen alkuvuodesta
14.12.2021 14.43Kiinasta Venäjän kautta Suomeen kulkeva junarahti ylitti miljoonan TEU:n rajapyykin
14.12.2021 9.07Volvon sähkökuorma-autoja testattu äärimmäisissä talviolosuhteissa
13.12.2021 12.20Pölliralli Oy - vuoden 2021 Qteam Verkostoyritys
13.12.2021 12.00Teboil laajentaa jälleen uusiutuvan dieselin jakeluverkostoaan
13.12.2021 11.00Nurminen Logistics kasvattaa konttijunapalvelua Aasian ja Pohjois-Euroopan väliselle markkinalle
13.12.2021 9.00Stora Enso nimittää Johanna Hagelbergin Biomaterials-divisioonan johtajaksi
12.12.2021 14.00Stihl RMHS Magnum: Kestävä ja tuottava teräketju nykyaikaisiin harvestereihin
11.12.2021 11.00UPM:n kestävä metsänhoito CDP:n A-listalle
10.12.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 10.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
10.12.2021 8.34Scania esittelee uusia hybridisähkövoimalinjoja
09.12.2021 13.00Taksonomia lisää byrokratiaa, mutta ei tuo merkittäviä ilmastohyötyjä
09.12.2021 10.11Stora Enso hakee yli 800 kesätyöntekijää tehtaille ja puunhankintaan ympäri Suomea
09.12.2021 8.00Valmet yhteistyöhön Metsä Board Husumin kanssa Ruotsissa taivekartongin tuotantokapasiteetin lisäämiseksi
08.12.2021 13.42Uusi Volkswagen Amarok esitellään ensi vuonna - ensimmäiset havainnekuvat julkaistu
07.12.2021 16.14Vehon kasvu jatkuu: yhtiö ostaa Ruotsin Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnin
07.12.2021 16.00Energiapuun korjuukohteet näkyvät nyt uudessa karttapalvelussa
07.12.2021 11.01Tiukentuneet ilmanlaatusuositukset asettavat uusia haasteita - pakokaasupäästöt laskusuunnassa
07.12.2021 9.14Euroseteleiden ulkoasua uudistetaan
06.12.2021 13.00Kuorma-autot toivat evakot turvaan
05.12.2021 18.11Metsätehon työturvallisuuskyselyyn saatiin vastauksia yli 2000
04.12.2021 16.00Ford tutkii Euroopassa autonomisten autojen käytön tuomaa hyötyä liiketoiminnalle
03.12.2021 21.50KATSO TÄSTÄ 3.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
03.12.2021 17.02Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne avatumassa kuun puoliväliin mennessä
03.12.2021 15.00Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013
03.12.2021 12.12Atria satsaa biokaasuun
03.12.2021 9.44Rauman sahaprojektin kuulumisia - Projektijohtajan terveiset
03.12.2021 5.252021 hinnaton mukaiset XXL 8 aerot joulukuun toimituksiin.
02.12.2021 14.53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12.18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11.54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9.52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9.12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11.32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11.11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16.00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15.22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään
30.11.2021 14.33Henkilövalintoja Metsämiesten Säätiön hallituksessa
30.11.2021 10.00Renault Trucks sähkökuorma-autot tositoimiin Tampereella
29.11.2021 9.00Metsätie tarvitsee säännöllistä kunnossapitoa
28.11.2021 12.11PONSSE Elephant King - enemmän puuta yhdellä ajokerralla
28.11.2021 9.00Pöytyäläiselle hankintaesimies Seppo Anttilalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
27.11.2021 11.0776 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on suuria painoeroja
26.11.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 26.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
26.11.2021 15.10Saksalainen rekkalehti palkitsi MAN OptiView -kamerapeilit
25.11.2021 16.20Traficom: Varo asentamasta haittaohjelmaa laitteellesi
25.11.2021 15.00Suzuki S-Cross palaa uudistuneena Suomen markkinoille
25.11.2021 9.00Seuraavan sukupolven Ford Ranger Suomeen vuonna 2023
24.11.2021 9.14Moottori julkaisi kattavan tietopankin autojen tyyppivioista
24.11.2021 9.00Flexovit tuo markkinoille uuden light comfort hiomalaikkavalikoiman
23.11.2021 17.00Seppo Parvi jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
23.11.2021 11.00Otto Lahti, Traficom: Moduuliyhdistelmän vetolaitevaatimukset
23.11.2021 8.00Lambi liikuttaa lapsia yhdessä Suomen Tennisliiton kanssa Lambi Street Tennis Tour -tapahtumissa
22.11.2021 14.24Markku Kaunola nimitetty MAN Truck&Bus kuorma-automyyntiin
22.11.2021 9.30Verkkokauppa Amazon viisinkertaistaa Iveco maakaasukuorma-autojensa määrän Euroopassa
22.11.2021 9.05Moottoripyörien rekisteröinnit hienoisessa kasvussa
22.11.2021 6.55Ilkka Hämälä eurooppalaisen paperi- ja selluteollisuuden etujärjestön Cepin puheenjohtajaksi
21.11.2021 19.02Komatsu Smart Crane hakkuukoneille - fiksumpaa nosturin käyttöä
21.11.2021 17.20Pewag panostaa vahvasti metsäkonetuotteisiin
21.11.2021 9.00Vuoden metsäasiantuntija on Pasi Parviainen
20.11.2021 11.00Valmet sisällytettiin Dow Jones Sustainability -indeksiin maailman kestävän kehityksen johtajien joukkoon
19.11.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 19.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
19.11.2021 15.00Meton hallitus on valinnut Vuoden Metsäasiantuntijaksi Pasi Parviaisen Ruokolahdelta
19.11.2021 13.04Puupohjainen akkumateriaali voitti Metsä360-tunnustuspalkinnon
18.11.2021 17.50DAF XF, XG ja XG+:lle International Truck of the Year -palkinto
18.11.2021 9.00Neljännesvuosisata menestystä, 1,4 miljoonaa toimitettua autoa - viiden sukupolven jälkeen vuorossa täyssähköinen eActros
17.11.2021 22.38Kangoo ja Citan nimetty vuoden 2022 pakettiautoksi
17.11.2021 15.07Turbo Compound -moottorit Renault Trucks kuorma-autoihin
17.11.2021 9.15Renault Trafic uudistuu - ensimmäiset asiakasautot Suomeen maaliskuussa
16.11.2021 16.50Skandinaavijätin edustus Parlokille
16.11.2021 13.40MAN TGX on "Sustainable Truck of the Year 2022"
16.11.2021 13.20Kantavilla teloilla hyvätkin metsäkoneet muuttuu paremmiksi
16.11.2021 10.00Stora Enso investoi Kristiinankaupungin aaltopahvipakkaustehtaaseen noin 2 miljoonaa euroa
15.11.2021 16.44Ponsse avasi uuden palvelukeskuksen Tomskissa Venäjällä

Näytä lisää »