Suomen kansainvälisen saavutettavuuden kehitystä on seurattava monipuolisesti04.01.2023 14.44
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen, jossa laadittiin Suomen kansainvälisen saavutettavuuden tarkastelukehikko. Se koostuu kansainvälisen saavutettavuuden käsitteestä, kansainvälisen saavutettavuuden mittaamisesta sekä ehdotuksesta Suomen kansainvälisen saavutettavuuden seurannasta. Selvitys antaa Traficomille lähtökohdan seurannan kehittämiselle. Selvityksessä ehdotetaan, että Traficom tarkastelee Suomen kansainvälistä saavutettavuutta Suomen liikenteellisenä saavutettavuutena. Sillä tarkoitetaan, kuinka hyvin liikenne- ja digitaaliset yhteydet mahdollistavat yritysten ja kansalaisten kansainvälisten liikkumis-, kuljetus- ja yhteydenpitotarpeiden toteutumisen. Suomen kansainvälisen liikenteellisen saavutettavuuden tilan selvittämiseksi ehdotetaan kansainvälisten kuljetustarpeiden ja liikkumistarpeiden toteutumisen sekä logistiikan digitalisaation tilan mittaamista. "Selvitys antaa Traficomille hyvän lähtökohdan kehittää kansainvälisen saavutettavuuden seurantaa osana liikennejärjestelmäanalyysiä. Kansainvälinen saavutettavuus on tärkeä osa liikennejärjestelmän tarkastelua, ja sen arviointi on tullut erityisen ajankohtaiseksi maailmanpoliittisen muutoksen takia", toteaa johtava asiantuntija Johanna Juusela. Traficom julkaisee ja kehittää liikennejärjestelmäanalyysiä eli strategisen tason kokonaiskuvaa liikennejärjestelmän nykytilasta, tarpeista ja kehitystrendeistä. Liikenne- ja kuljetusyhteyksien palvelutasoa voidaan seurata Saavutettavuuden ymmärtäminen, mittaaminen ja seuranta ovat liikennejärjestelmäsuunnittelun tärkeimpiä lähtötietoja. Saavutettavuuteen kytkeytyy tiiviisti maankäyttö ja toimintojen sijainti, joiden vaikutus saavutettavuuteen on suurempi kuin liikenneyhteyksien. "Kansainväliseen saavutettavuuteen vaikuttavat merkittävästi yritysten tarvitsemien toimintojen ja palveluiden sekä asiakkaiden sijainti ulkomailla. Käytännössä näitä voidaan seurata tarkastelemalla liikenne- ja kuljetusyhteyksien palvelutasoa", toteaa Henriika Weiste WayStep Consulting Oy:stä, toinen selvityksen tekijöistä. Seurannan apuna indeksit satamien linjaliikenneyhteyksistä ja lentoasemien yhdistävyydestä Suomen liikenteellisen saavutettavuuden merkittävimmät tarpeet johtuvat vienti- ja tuontikuljetusten tarpeista, kansainvälisen työasioinnin tarpeista sekä ulkomaisen työvoiman liikkumistarpeista. Jotta Suomen kansainvälisen liikenteellisen saavutettavuuden tila saataisiin selvitettyä, ehdotetaan selvityksessä kansainvälisten kuljetustarpeiden ja liikkumistarpeiden toteutumisen sekä logistiikan digitalisaation tilan mittaamista. Näiden seurantaan voidaan käyttää olemassa olevia kansainvälisiä indeksejä logistiikan palvelutasosta, satamien linjaliikenneyhteyksistä sekä lentoasemien yhdistävyydestä. Kansallisesti Väyläviraston toteuttama elinkeinoelämän asiakastutkimus kertoo kansainvälisten kuljetustarpeiden ja liikkumistarpeiden toteutumisesta. Logistiikan digitalisaation etenemistä tulisi puolestaan seurata erillisellä asiantuntija-arviolla. "Yritysten omat päätökset vaikuttavat merkittävästi saavutettavuuteen. Yrityksillä on tärkeä rooli myös seurantatietojen tuottamisessa, koska monet seurantamittarit saadaan kyselytutkimuksista. Olemassa oleviin kyselyihin voitaisiin myös ottaa nykyistä enemmän kysymyksiä kansainvälisestä saavutettavuudesta, jolloin tilannekuva kuljetusten kannalta merkittävistä puutteista tai esteistä tarkentuisi", toteaa Heikki Metsäranta Wuutis Oy:stä, toinen selvityksen tekijöistä. |