SCANIA SYYSKARAVAANI KIERTUE JATKUU - TÄNÄÄN JYVÄSKYLÄ06.11.2013 0.07
Scanian odotettu syyskaravaani kiertää Suomen 23.9.-12.11.2013. Ensin karavaani suuntaa itäistä Suomea pohjoiseen ja Pohjois-Suomen kierrettyään läntistä Suomea etelään. Manner-Suomen osalta karavaani päättyy torstaina 7. marraskuuta Jyväskylään, minkä jälkeen se vierailee vielä tiistaina 12. marraskuuta Maarianhaminassa. 76-tonniset pääosassa Tämänsyksyisen karavaanin kalustoon kuuluu kolme uusien mitta- ja massasäännösten mukaista yhdistelmää. Ensi kertaa yhdistelmien veturit olivat alustoina nähtävinä kevään Kuljetusmessuilla Jyväskylässä. Sen jälkeen ne esittäytyivät päällirakennettuina Alahärmän Power Truck Showssa. Maxpo 13 -näyttelyssä nähtävänä olivat kokonaiset yhdistelmät. Karavaanissa ympyrä tavallaan sulkeutuu kun koeajettavana ovat kantavuuskuormiin kuormatut yhdistelmät. Uutta ja perinteistä Kokonaan uudenlaista kalustoa karavaanissa siis edustavat 1. lokakuuta kuluvana vuonna voimaan tulleen uuden mitta- ja massasäännöstön mukaiset yhdistelmät. Puutavara- ja hakeyhdistelmien eteen on valjastettu 4-akseliset Scania R 730 -veturit, joissa on vetävän teliakseliston takapuolella ohjaava tukiakseli. Autoista puutavara-auto on perustaltaan rautajousinen ja napaperäinen hakeauton ollessa täysilmajousitettu ja akseliperäinen. Molemmat on varustettu Hihgline-ohjaamolla ja kytkinpolkimella varustetulla Opticruise-vaihdeautomatiikalla. Karavaanin sorakasettiyhdistelmän eteen on valjastettu 5-akselinen Scania R 620, jonka perässä on neliakselinen perävaunu. Normaalikorkuisella päiväohjaamolla ja kytkinpolkimellisella Opticruise-vaihdeautomatiikalla varustetun auton päällirakenteen ja perävaunun on valmistanut KOME. Kaksi puolikasta – niin samanlaiset ja niin erilaiset Scanian syyskaravaanissa voi erinomaisesti verrata viimeisintä sukupolvea edustavaa moottoritekniikkaa tuttuun ja vuosia koeteltuun, lähes idioottivarmaan perustekniikkaan. Vertailuyhdistelminä karavaanissa on kaksi täysilmajousista takatelistä rekanveturia, joissa molemmissa on Topline-ohjaamo ja kahden polkimen Opticruise-vaihdeautomatiikka. Olennaisin ero ohjaamojen ulkovärin ohella löytyy konehuoneesta. Toinen vetureista on varustettu Euro 5 -normin mukaisella 500-hevosvoimaisella V8-moottorilla, jonka suurin vääntömomentti on 2500 Nm. Toinen vetureista on puolestaan varustettu Scanian toisen sukupolven 13-litraisella Euro 6 -moottorilla, jonka suurin teho on 490 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti 2550 Nm. Perustellusti voidaan todeta, että vertailtavana olevat autot ovat samalla kertaa niin samanlaiset ja niin erilaiset. Euro 6 myös koukkuautossa Karavaanikalustossa viimeisintä ja Euro 5 -autojen tuotannon loppuun myynnin myötä käytännössä nykyistä moottoritekniikkaa edustaa 9-litraisella Euro 6 -moottorilla varustettu 3-akselinen koukkuauto. Ohjaavalla takatelillä varustetun 3-akselisen koukkuauton voimanlähteenä on 9-litrainen ja 360-hevosvoimainen Euro 6 -moottori, jonka suurin vääntömomentti on 1700 Nm. Tervetuloa koeajolle! Scanian syyskaravaani vierailee kaikkiaan 29 paikkakunnalla. Arkisin autot ovat koeajettavissa klo 11–19, paitsi lauantaina 19.10. Närpiössä, jolloin autot ovat koeajettavissa klo 9-15. Karavaani 2013 reitti ja aikataulu: Ma 23.9. Kotka Scania, Ristinkalliontie 39 Ma 30.9. Joensuu E. Hartikainen Oy, Pamilonkatu 31 Ma 7.10. Kajaani E. Hartikainen Oy, Syväojankatu 5 Ma 14.10. Oulu Scania, Terminaalitie 2 Ma 21.10. Seinäjoki Scania, Kuortaneentie Ma 28.10. Lohja Scania, Mustalahdentie 101 Ma 4.11. Hämeenlinna Scania, Varastokatu 1 Ti 12.11. Maarianhamina Teknikpartner, Vikingagränd 6 |