Kuva-albumi / Puutavara-autot / Ruotsalainen kuljettaja Johanna Funck pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa yli satatonnista yhdistelmää.
Ruotsalainen kuljettaja Johanna Funck pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa yli satatonnista yhdistelmää.

Ruotsalainen kuljettaja Johanna Funck pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa yli satatonnista yhdistelmää.

Lisätty: 29 Maaliskuu 2016

Arvostele ( 1 )

Share |

Kommentit

Jätti kuskaa puuta Rovaniemelle
Share|
29.03.2016 21:14
Jättirekka 104 tonnia. Euroopan suurin puutavarayhdistelmä Metsähallituksen ajossa.
Ketosen Kuljetus Oy aloitti lokakuussa 2015 puunkuljetukset jättirekalla Ylä-Lapista Rovaniemelle. Kokeiluluvalla saa ajaa Euroopan järeintä yhdistelmäajoneuvoa ilman erikoiskuljetuksen merkkejä. Yhdistelmän kokonaismassa saa olla 104 tonnia, josta kuorman massaa 77 tonnia. Eli kuormaa voi olla enemmän, kuin nykyisissä yhdistelmissä on kokonaismassaa.
Jättirekka 104 tonnia. Euroopan suurin puutavarayhdistelmä Metsähallituksen ajossa.
Jättirekka ajaa kaksi kuormaa joka päivä Ivalosta Rovaniemelle. 33 metrinen rekka on ehtinyt kuljettaa yli 25 miljoonaa kiloa puuta junaan lastattavaksi ja ajaa yli 200 tuhatta kilometriä alle puolen vuoden aikana. Tutkimusaineistoa alkaakin olla kertynyt siinä määrin, että voidaan jo nähdä tutkimustulosten suuntia. Esimerkiksi polttoaineen kulutus kuljetettua tonnia kohden on selvästi pienempi, kuin samaa väliä ajavalla 76 tonnisella verrokkiajoneuvolla.
Jättirekka 104 tonnia. Euroopan suurin puutavarayhdistelmä Metsähallituksen ajossa.
Kokeilun alkaessa pelättiin muun muassa ohitusten vaikeutuvan ja liikenteen jonoutuvan. Jo nyt Aalto-yliopiston analysoima aineisto osoittaa, että pelko on ollut turha. Pitkät jonot jättirekan takana ovat harvinaisia. Ohitusten osalta on huomattu, että tyhjän jättirekan ohittamiseen käytetään kuormattua yhdistelmää enemmän aikaa. Kuitenkin verrokkiajoneuvoon verrattuna erot ohitusajoissa ovat odotettua pienempiä ollen alle sekunnin luokkaa. Myös ohitusten turva-ajat ovat olleet pitkiä Lapin suhteellisen hiljaisilla teillä.


Johanna Funck oli tyytyväinen jätin ajettavuuteen ja tehokkuuteen. (kuva Metsähallitus/ Juri Laurila)

Aiemmin tänä vuonna uutisoitiin ruotsalaisten kadehtivan jättirekkaa. Tällä viikolla ruotsalainen kuljettaja Johanna Funck pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa yli satatonnista yhdistelmää. Johanna on demokuljettaja seitsemän vuotta kestäneessä ETT-demo ?hankkeessa, jossa kokeillaan erilaisia yhdistelmiä ja hän on ajanut aiemmin Pohjois-Ruotsissa 90 tonnisella ETT?demo ?yhdistelmällä puuta ja malmia, joten hän on todellinen HCT(High Capasity Transport) ?yhdistelmien konkari nuoresta iästään huolimatta.


Johanna Funck ja Aki Suoraniemi ovat tyytyväisiä yhdistelmään. (Kuva Metsähallitus/Juri Laurila)

?Pitkän yhdistelmän eri osat vaimentavat muun muassa heilahtelua tehden ajamisesta rauhallisempaa ja vakaampaa, kuin tavallisella yhdistelmällä ?, Johanna kuvailee. Hän kertoi myös, että suuren massan huomaa heti liikkeelle lähtiessä.
Lähettäjä jättirekkakuski / 29.3.2016

Kommentoi kuvaa

Kommentti:*
Nimi:*