AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 A3 - Urakoitsijan nelivetounelma

25.02.2023 16.00

meze1.jpg

Nyt koeajettava nelivetoinen Sprinter retkeilyauto on ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan kuin suoraan leimikon reunalla tuurin vaihtoa vartoavan motokuskin päiväunesta. On näköä ja kokoa, neliveto, mikro ja jääkaappikin löytyy sekä viimeisen päälle tyylikäs ja käytännöllinen sisusta. 

Yli neljännesvuosisadan tuotannossa olleen Mercedes-Benz Sprinterin uusimman mallisukupolven nelivetoinen ja alustaltaan korotettu variantti lukeutuu saksalaisvalmistajan hyötyautomalliston kirkkaimpiin kruununjalokiviin. Tuorein mallipäivitys toi etu- ja takavetoisista Sprintereistä tutun kaksilitraisen OM 654 dieselmoottorin myös neliveto-Sprinterin keulalle. Sen myötä ikoninen kolmelitrainen V6:n ja niin ikään toinen diesel-yleiskone eli vuosituhannen alkuvuosista tähtikeula-mallistolle sujuvaa matkantekoa tarjonnut 2,1 litran rivinelikko jäivät pois tuotannosta. Ottajia vinkkelille olisi varmasti yhä löytynyt mutta tarina katkesi uusiin ja aikaisempaa tiukempiin päästömääräyksiin. Moottoripäivityksen myötä polttoaineekulutuksen kehutaan pienentyvän, mikä on pelkästään positiivinen uutinen pakettiauton polttoainelaskut kuittaavalle.

Teholtaan 190 hevosvoimainen ja hulppeat 450 Nm vääntömomentin tarjoava dieselvoimanlähde ja sen jatkeeksi liitetty yhdeksänportainen 9G-Tronic automaatti tarjoavat valmistajan henkilöautoista tutun ajokokemuksen. Vakuuttavan vääntömomentin ansiosta omapainoltaan yli kolmetonninen ”jättipaku” kulkee jopa odotettua paremmin muun liikenteen seassa. 

Tekniikkapäivitys, joka muuten koskee jatkossa myös USA:n markkina-aluetta toi moottorin rinnalla runsaasti muutakin uutta ja mielenkiintoista Sprinterin nelivetomalliin, mistä seuraavassa.

meze4.jpg

(kuva: Sprinterin kuljettajan paikalla on ergonomia ja viihtyvyys huipussaan. Polttoaineen pitkän ajan keskikulutus asettuu ajotietokoneen mukaan reilun 12 litran tuntumaan sadalla kilometrillä. Maantiellä 80 rajoituksella keskikulutus oli kitkarenkailla kympin luokkaa.)

Uusi nelivetojärjestelmä

Sprinterin uusi nelivetojärjestelmä perustuu Mercedes-Benz E- ja GLE-sarjoissa hyväksi koettuun rakenteeseen. Voimajako etu- ja takavedon välillä hoidetaan vaihteiston yhteydessä sijaitsevan monilevykytkimen kautta. Lähtökohtaisesti nelivetoinen Sprinter on takavetoinen ja tarpeen vaatiessa voimaa jaetaan portaattomasti etupyörille elektronisesti ohjatun levykytkimen kautta. Erillistä nelivedon kytkemistä ei siis enää Sprinterissä ole tai tarvita. Levykytkimeen kohdistuu aina vähintään 40 Nm esijännitys, joten Sprinter 4x4 on pääsääntöisesti aina nelivetoinen. Levykytkimeen kohdistettu esijännitys takaa nopean reagoinnin pidon muutoksiin sekä poistaa voimansiirron värinöitä. Lyhytkestoisissa ajotilanteissa, yhdelle vetävälle akselille voidaan hetkellisesti ohjata kaikki moottorin tuottama vääntömomentti, jolloin auto on joko etu- tai takavetoinen. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi ristiriipunnassa, jolloin yksi tai jopa kaksi vetävää pyörää on niin sanotusti ilmassa. Vetopidon säätö tapahtuu ajovakauden- ja vetopidonhallinnan kautta jarruja hyödyntäen, eli tasauspyörästöissä ei ole enää mekaanisia lukkoja. Aikaisemmin Sprinterin nelivetojärjestelmä piti sisällään myös alennusvaihteiston. Mercedeksen mukaan 9-vaihteisessa automaatissa ensimmäinen vaihde on välitetty niin lyhyeksi, ettei alennusvaihteistoa enää tarvita. Nopea kokeilu vaihteiston pakko-ohjauksella antaa tukea valmistajan väitteelle. 

Neliveto-Sprinteristä puhuttaessa ei voi jättää manitsematta auton korkeutta. Alustaa on korotettu etuakselin kohdalta 155 mm ja taka-akselilla 135 mm takavetomalliin nähden. Pitkä eli valmistajan listoilla A3 koripituus tarkoittaa noin seitsemän metrin kokonaispituutta ja korotuksen myötä auton katto on 2,8 metrin korkeudessa. Tarjolla on myös pykälää lyhyempi ja hieman matalamman katon omaava keskipitkä- sekä korkealla katolla varustettu extrapitkä vaihtoehto. Nyt koeajettava auto sijoittuu 3500 kg kokonaismassallaan pakettiautoluokkaan. Tarjolla on myös kuorma-autovaihtoehtoja aina 5000 kg kokonaispainoon saakka. Ja mainittakoon sekin että kuorma-autoja tarjotaan ainoastaan taka- ja nelivetovaihtoehtoina. Pakua saa myös etuvetoisena. Ja kuten aikaisemmin todettiin on kaikkien vaihtoehtojen voimanlähde nyt mallinimestä riippumatta tilavuudeltaan kaksilitrainen.

Nelivetoisuus todellakin näkyy Sprinteristä. Ja onhan reippaasta maavarasta ihan hyötyäkin. Lisäksi alustaa on suojattu kriittisistä kohdista erilaisin paneelein. 

Vetopitoa

Koeajorupeama ajoittui sopivasti joulukuun alun pahimpien lumimyräköiden ympärille, joten Sprinterin nelivetojärjestelmä pääsi heti oikeuksiinsa. Ja hienosti sekä luottamusta herättävästi järjestelmä ajossa pelaakin. Vetopitoa on tarjolla kaikilla alustoilla ja ajovakaudenhallinta suorituu tehtävistään ensiluokkaisesti. Tosin se on todettava että aivan ääritilanteissa, kuten esimerkiksi jäisellä alustalla kaasupolkimen pohjaan runttaaminen aiheuttaa nelivetojärjestelmälle pientä ahdistusta, jarruja hyödyntävän luistonestojärjestelmän arpoessa kaasupolkimelta saatua komentoa. Toisaalta vetopitoa on jatkuvasti tarjolla ja se on tärkeintä.

meze2.jpg

(kuva: Lahtelaisen Hifix Oy:n toteuttama retkeilyautovarustus on viimeistelyltään ja käytännöllisyydeltään ensiluokkainen. Laminaattilattialla on tilaa vaikka tansseille.)

Viimeisen päälle asiallisesti toteutettu ja puhtaasti Sprinteriä varten räätälöity HiFix Interior Sprinter -retkeilyautovarustelu on lahtelaisen Hifix Oy:n käsialaa. Pitkään Sprinteriin Hifixillä on yhteensä kuusi erilaista perusvarusteluvaihtoehtoa 5-7 paikkaisena. Nyt koeajettavaan autoon on valittu taakse ainoastaan kolme penkkiä, millä saavutetaan kyytiläisille mukavan väljät oltavat. Reipaasti auton keskilinjan takapuolelle viedyn väliseinän ansiosta etu- ja takaistuimien väliin jää lähemmäs pari metrinen tila, joten takaistuimien väliin ei tarvitse varata asetuksen mukaista erillistä käytävätilaa. Perusvarustelu sisältää noin metrin levyisen kiinteän pöytätason, jonka alle on sovitettu liki 50 litran jääkaappi ja sen vieressä on tilava säilytyskaappi. Pöydän ja kuljettajan istuimen väliin on viety 230V / 1500 W invertteri, joka tarjoaa virran jääkaapin lisäksi myös katon rajaan, pöytätason yläpuolelle tehtyyn avohyllyyn sovitetulle mikroaaltouunille. Invertterin tuottamaa verkkovirtaa on tarjolla myös rahtiosastolle. 

Yrityksen nimen mukainen osaamisala näyttäytyy erittäin laadukkaasti toteutettuna äänentoistona, joka on sovitettu Mercedeksen omaan MBUX-järjestelmään. Ainoa lisäsäädin löytyy kojelaudasta; sekin Subwooferia varten. 

Retkeilyautossa yöpyminen on tärkeä elementti. Ja se on toteutettu järkevästi. Peti rakentuu näppärästi kolmesta päällystetystä vanerilevystä ja kahdesta pystytukien varaan tuetusta tukitangosta. Petiosaston levitys ja kasaus takaisin säilytysasentoon sujuu pienen harjoittelun jälkeen muutamassa minuutissa. Pitkälle viedyn väliseinän ansiosta pedin levitys onnistuu auton sähkötoimista liukuovea avaamatta ja lisäksi petiosaston ja ohjaamon väliin jää vielä oleskeluun.

meze3.jpg

(kuva: Matkustamotilan lämmitys/viilennys tulee oikeaoppisesti lattiatasosta. Ja vieläpä kahdesta eri kohdasta. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin pitää pakkasella hyvin eristetyn tilan sopivan lämpöisenä.)

Rahtiosasto

Pitkässä Sprinterissä jää asiallisesti tilaa rahtiosastollekin. Tässä vaihtoehdossa kuormatilaa on lattiatasossa reilut 2,5 metrin verran ja punkan kohdalta pituutta on noin metri vähemmän. Sisäkorkeutta on enimmillään reilut 190 cm ja valaistus on hoidettu tehokkaiden led-valokiskojen voimin. Löytyypä katosta pari pientä kattoikkunaakin.

meze5.jpg

(kuva: Kuormatila on vuorattu kauttaaltaan. Väliseinässä on alhaalla ns. pitkän tavaran luukku. Ylemmän osan lukittavan luukun takana on paikat vaikkapa metsästysaseille.)

Kuten mainittiin on Hifixin mallistossa useita erilaisia valmiiksi mietittyjä retkeilyauto ja jatko-ohjaamovarusteluvaihtoehtoja. Ja mikäli näistä ei löydy sopivaa, vaikkapa tavaratilan pituuden osalta, niin asiakaskohtainen räätälöinti lienee mahdollista. Ympäriinsä verhoiltu tila on myös kauttaaltaan eristetty, kuten matkustamokin. Ja eristys on myös hyvin onnistunut, mitä kokeiltiin pakkasella. 

Tekniikka turvana

Mercedes-Benz Sprinterissä on panostettu erityisesti kuljettajan mukavuuteen ja turvallisuuteen, mistä kertoo liki yhden A4-arkin mittainen turvallisuuteen ja mukavuuteen tarkoitettujen avustimien ja toimintojen lista. Veholle ominaiseen tapaan Mercedeksen vakiovarustelut sisältävät Suomessa liki kaiken tarvittavan. Ja ne mitä ei mahdollisesti ole valmiina, ovat rakennettu houkuttelevasti hinnoitelluiksi paketeiksi. Tämän kokoluokan autossa arvostimme risteävän liikenteen tunnistusta ja kattavaa kameravarustusta sekä pyyteettömästi toimivaa adaptiivista vakionopeuden säädintä. Lisäksi maastossa lisäpisteet on annettava asiallisesti tehtävästään suorituvasta ja säädettävästä alamäkiavustimesta. Kokonaisuutena tekniikaltaan uudistunut ja Hifix Oy:n varustelema nelivetoinen Sprinter-retkis oli oikein piristävä tuttavuus, joka ei jättänyt oikeastaan mitään toivomisen varaa. Kiitos kattavan varustelun ja hyvin rakennetun lämmitysjärjestelmän, tuli vietettyä tavanomaista enemmän aikaa. 

meze6.jpg

(kuva: Neliveto-Sprinteristä puhuttaessa ei voi jättää manitsematta auton korkeutta. Alustaa on korotettu etuakselin kohdalta 155 mm ja taka-akselilla 135 mm takavetomalliin nähden. Pitkä eli valmistajan listoilla A3 koripituus tarkoittaa noin seitsemän metrin kokonaispituutta ja korotuksen myötä auton katto on 2,8 metrin korkeudessa.)

Hintapuolesta

Mercedes-Benz Sprinter 319 4x4 pitkällä eli A3 koripituudella kustantaa pakettiautoverottomana retkeilyautona Hifix retkeilyvarustein hieman päältä 100 000 euroa (sis. ALV.). Tästä auton osuus on noin 81 000 euroa ja Hifix varustelun lisäherkkuineen noin 19 500 euroa. Jos katsotaan vastaavaa autoa pelkkänä pakettiautona, niin sen verollinen hintapyynti nousee reiluun 110 000 euroon. Vastaavan koripituuden takavetoisen vaihtoehdon autoverollinen hintapyynti on, perävälityksestä riippuen noin 80 000 - 85 000 euron haarukassa. Verottomana vastaavasti 67 800 - 71 500 euron luokkaa. Etuvetoisesta Sprinteristä ei A3 varianttia ole tarjolla. 

Hintavertailun perusteella Sprinter-retkeilyautossa nelivetoisuuden lisähinta on kymppitonnin luokkaa eli varsin houkutteleva. Ja hintaero säilyy samalla tasolla, jos valitaan vielä tästäkin pidempi eli A4 koripituus. Tosin silloin alkaa jo pakettiautoluokassa tulla kantavuudet vastaan.   

16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin

Näytä lisää »