AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toimiva sähkö-Ducato26.06.2022 12.00
Fiat seuraa kilpailijoiden esimerkkiä tuomalla tarjolle sähköisellä voimalinjalla varustetun Ducaton. Valmistajan mallistossa e-Ducatona tunnettavaa täyssähköautoa tarjotaan Suomessa toistaiseksi vain 13 kuutiometrin kuormatilavaihtoehtona ja 47 kWh ajo-akustolla. (kuva: Fiat e-Ducaton perustana on perus Ducato, jossa polttomoottori-voimalinja on korvattu sähköisellä vastineella. Ajoltaan e-Ducato on yhtä vaivaton kuin dieselsisarensa.) Fiat e-Ducato ei tuo markkinoille oikeastaan mitään ennennäkemätöntä tai muutakaan mullistavaa. Auton perustana on perus Ducato, jossa polttomoottorivoimalinja on korvattu sähköisellä vastineella. Tehoa etuakselille sovitetusta sähkömootorista irrotetaan 122 hv ja vääntömomenttia 280 Nm. Huippunopeus on rajoitettu 100 km/h tasoon. Ajotiloja on kolme: Eco, Normal ja Power. Näistä ensin mainitun tarjotessa parhaan toimintamatkan, joka on kuljettajan kohdalle alustaan sovitetun ja kapasiteetiltaan 47 kWh akuston kanssa 170 km (WLTP). Valmistajalla on tarjolla on myös jykevämpi 79 kWh:n ja liki 300 km toimintamatkaan yltävä akusto, mutta sen Suomeen tulo on vielä toistaiseksi kysymysmerkin alla. Lataus sujuu Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuvan 11 kWh kolmivaihelatauksen avuin. Fiatin tehdaslisävarusteluettelossa on myös tarjolla 22 kWh latausvaihtoehto. Tarjolla olevien latausvaihtoehtojen valossa e-Ducaton kanssa reittisuunnitteluun kannattaa panostaa, etenkin pidemmille taipaleille haikailtaessa. (kuva: Ducaton avarasta ohjaamosta näkee hyvin ulos. Kojelauta on aikaisemman mallisukupolven peruja.) Vaivaton ajoltaan Ajoltaan e-Ducato on yhtä vaivaton kuin dieselsisarensa. Ohjaamon puolella voimalinjan sähköistyminen näkyy kojelautaan, kuljettajan puoleisen A-pilarin viereen tuodusta lisänäytöstä ja vaihdevivusta, joka sekin pelaa lähes samaan tapaan, kuin aikaisemmassa robottivaihteistolla varustetussa variantissa, toimien samalla sujuvatoimisena regeneroinnin käyttövipuna. (kuva: Suunnanvalitsin toimii samalla regeneroinnin vipuna. Ajotila valitaan kätevästi ”kepin” yläpuolen Drive Mode -napista.) Sähkölämmityksen teho ansaitsee kipakassa pakkaskelissä kiitoksen sanan. Tosin toimintamatkan kustannuksella. Taajamanopeuksilla, muutaman asteen pakkaskelissä ja matkustamomukavuudesta tinkimättä e-Ducatolla on tyytyminen noin sadan kilometrin toimintamatkaan. Kuormaa kyytiin Rahtiosaston puolelle voimalinjalla ei ole vaikutusta, kuin korkeintaan kantavuuden osalta, jota on noin tonnin verran. Dieselissä kantavuutta on reilut parisataa kiloa enemmän. Suomi-mallit ovat 13 kuutioisia ja muualla sähkäriä saa 10-17 kuutiometrin kopalla. Peräkärryä e-Ducaton jatkeeksi ei näillä toimintamatkoilla kannata liioin suunnitella. (kuva: Latauspistoke on sovitettu polttoainetankin luukun taakse. Se kysyy hieman mielikuvitusta julkisilla latauspisteillä vierailtaessa, missä johdot ovat usein lyhyen puoleisia.) Mitä maksaa? e-Ducaton hankinta on tehty Suomen markkinoilla suoraviivaiseksi. Tarjolla on tätä kirjoitettaessa tasan yksi vaihtoehto. Toisin kuin dieselmallit, sähköautot ovat yhä edellistä vuoden 2020 malliversiota, joten sisusta ja varusteet eivät ole aivan hiljattain uudistuneiden dieselvaihtoehtojen tasolla. Fiat e-Ducato 47kWh L3H2:n arvonlisäverollinen hintapyynti on noin 72 000 euroa. Autoveroa sähköautoista ei enää kanneta. Hinnan puolesta e-Ducato asemoituu suoraan saksalaisten valmistajien erittäin kattavasti varusteltujen sähköpakettiautojen kanssa samalle viivalle; tässä kilpailussa Fiatin parhaaksi ja ehkäpä ainoaksi aseeksi jää parin kuutiometrin etu kuormatilan koossa. (kuva: Tehoa etuakselille sovitetusta sähkömootorista irrotetaan 122 hv ja vääntömomenttia 280 Nm. Sähköisen voimalinjan toiminnot löytyvät kojelaudan lisänäyttöstä.) |