AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Van - Sesam aukene!

18.06.2022 15.01

kangoo1.jpg

Renault tuo uuteen Kangoo Vaniin tarjolle ensimmäisenä autovalmistajana innovatiivisen Easy Side Access -sivuoviratkaisun, mikä vie mallin käytännöllisyyden osalta suoraan kokoluokkansa kärkeen. 

(kuva yllä: Renault Kangoon kolmas mallisukupolvi ensiesiteltiin viime vuoden puolella. Suomessa myynti käynnistyy kuluvan vuoden syksyllä.)

Viime vuonna tarjolle tuodun Renault Express Vanin vanavedessä ranskalaisvalmistaja on tuomassa Suomen markkinoille myös palkitun kolmannen sukupolven Kangoon. Aikaisempaa linjakkaampi sekä pituus että leveyssuunnissa kasvatetun Kangoon keulailmeeseen on tuotu valmistajan henkilöautoista ominaisia piirteitä. Mallisarjan valmistus käynnistyi lyhyen eli 3,3-3,9 kuution tavaratilan tarjoavan koripituusvaihtoehdon voimin. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmalli Mercedes-Benz Citanit, joiden toteutuksessa on nyt aikaisempaa selvemmin esillä valmistajakohtaiset ominaisuudet. 

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat tutut 1,5 litran diesel ja 1,3 litran bensiinimoottorit, useina eri tehovaihtoehtoina. Täyssähköistä Kangoo E-Tech mallia voidaan odotella saapuvaksi kesän aikana. Suomessa Kangoon myynti on tarkoitus käynnistää vuoden toisella puoliskolla pidemmän akselivälin (4,2-4,9 m3) malleilla. Suomen Renault maahantuonnista kerrotaan että pidemmän akselivälin Kangoo asemoituu paremmin meidän markkinoillemme.

kangoo2.jpg

(kuva: Uuteen Kangooseen on tarjolla lisähinnasta uusi ja innovatiivinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, mikä helpottaa kuormausta merkittävästi. Uutta ovat myös 90 astetta avautuvat ovet.)

Vallankumouksellinen

Nyt koeajettavassa ”stumppi- mallissa” on Renaultin kehittämä ja kenties jopa vallankuomouksellinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, jossa apumiehen puolella ei ole lainkaan B-pilaria kuormatilan ja matkustamon välissä. Maahantuojan mukaan alle tuhannen euron lisähinnasta tehdastilauksena tarjottava kyljen avoin tila on peräti 1,4 metriä eli yli kaksinkertaisesti edellisen sukupolveen Kangoohon verrattuna. Perusmallissa lastausaukko on leveimmillään 70 cm luokkaa. Etuistuin alas kännettynä ja verkkomallin väliseinä sivuun taitettuna kylkilastausaukosta saa soviteltua vaikkapa Euro-lavan kyytiin. Renault toi rahtitilan perään pariovet vuonna 1997, sittemmin niistä on muodostunut standardi pienten pakettiautojen kokoluokassa. Metsurit ja muut ulkona työskentelevät arvostavat perinteistä ja tarvittaessa jonkinmoisen sateensuojan virkaa tekevää läppämallin luukkua. Se on tarjolla myös uuteen Kangoohon, joskin pienestä lisähinnasta. 

Kantavuutta ”stumppi-Kangoo” tarjoaa rapiat 500 kg, mikä tuntuu auton joustitusominaisuudet huomioon ottaen pieneltä. Uudelleen suunnitellun jousitusgeometrian ja kelvollisen maavaran ansiosta Kangoolla kelpaa taivaltaa myös pääteiden ulkopuolella. Sähköisen ohaustehostimen myötä Kangoon ohausvaste on saatu aikaisempaa täsmällisemmäksi, mutta petrattavaakin vielä olisi. Etenkin maantienopeuksilla tuntuma jää ohueksi. Samalta tuotantolinjalta valmistuvassa sisarmalli Mercedes-Benz Citanissa ohjauksen puutteet ovat korjattu. 

Voimalinjan perustana on luo- tettavan ja polttoainetaloudellisen moottorin maineen saavuttanut 1,5 litrainen dCi diesel. Teräsmännillä ja pakokaasuahtimella varustetusta polttomoottorista irrotetaan huipputehoa maltillisesti, versiosta riippuen 86, 95 tai 115 hevosvoimaa. Maahantuojan esittelyautossa on näistä keskimmäinen eli 95 heppainen variantti. Sen kanssa pärjää mainiosti muun liikenteen seassa. Alkuvaiheessa kaikissa vaihtoehdoissa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka päivitettiin malliuudistuksessa uusimpaan kehitysversioonsa. Suosittu EDC -kaksoiskytkinvaihteisto tuodaan tarjolle kaikkiin vaihtoehtoihin myöhemmin tämän vuoden aikana. 

Ajossa Kangoo tarjoaa yllätyksetöntä matkantekoa. Polttoaineenkulutus pysyttelee moottorille tyypillisellä noin 5,5 litran tasolla sekalaisella ajotavalla. 

Kylkilastausaukosta johtuen matkustamon ja rahtitilan jakava väliseinä on vänkärin paikalta verkkoseinää, joten sisämelu nousee ajoittain korkeaksi. Samaisesta syystä auton lämmityslaite joutuu pakkaskeleillä koetukselle. Miellyttävän lämpötilan saavuttaminen kestää ilman lisälämmitintä hyvän tovin. Muutoin ajettavuudessa ei ole sanottavaa. Tehoa piisaa ja vaihteet soljuvat paikoilleen sujuvasti.  Myös jarrutuntuma on asiallinen, vaikka taka-akselilla onkin perinteiset rumpujarrut.

kangoo3.jpg

(kuva: Täysin uusi kojelauta on asiallinen. Säilytystiloja on hyvin ja viihdejärjestelmä integroituine peruustuskameranäyttöineen ja liitettävyyspalveluineen on tätä päivää.)

Sisusta tähän päivään

Kangoo sai malliuudistuksessa täysin uuden kojelaudan ja istuimet. Samalla kuljettajaa avustavien järjestelmien määrää kasvatettiin.

Ohjaamossa korostuvat vaakasuorat linjat ja runsaat säilytystilat, mitä on kaikkiaan 60 litraa. Kokonaan uudelleen suunnitellut istuimet tarjoavat aiempaa enemmän mukavuutta. Istuinlämmityksessä on nyt kaksi tehoaluetta. Soisi olla useampikin, sillä nyt vaihtoehdot ovat kuuma tai tosikuuma. Käyttökytkin on sentään saatu nostettua istuimen rungosta kojelautaan. Kilpailussa asiakkaista Renault jää pienoiselle takamatkalle siinä, ettei Kangoohon ole lainkaan tarjolla tuulilasilämmitystä tai ratinlämmitystä. 

Kangoo Vanin varusteisiin kuuluu Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä ja kuljettajaa avustaviin järjestelmin kuuluu mm. Kaistallapitoavustin, perävaunun ajonvakautus, jarrutuksen vakautus sekä hätäjarrutusavustin.

Hinnat avoinna

Pari pientä harmittavaa seikkaa muutoin niin onnistuneen Kangoon suunnittelusta löytyy. Ensimmäinen ja perustavanlaatuinen suunnittelun kukkanen ovat näköesteen kuljettajan eteen jättävät paksut A-pilarit. Toinen ja täysin korjattavissa oleva häiriötekijä on täysin ala- arvoinen lasinpesunesteen annostelu. On vain ihmeteltävä kuinka järjestelmä on saatu nykyisellään läpi valmistajan laadunvalvonnasta. Muuten niin asialliset avustimetkin toimivat vain kun auton keula on lumesta puhdas. Jo vähäinen auton keulaan tarttuva lumi tukkii tutkat ja herättävät mittariston eloon, eri avustimien toimimattomuudesta kertovien varoitusvalojen merkeissä. Hyvän ajettavuuden ja nerokkaiden kuormatilan käytettävyysratkaisujen vastapainoksi Kangoon uusimmasta malliversiosta löytyy yhä petrattavaa.  

Suomen hinnastoa tai saatavuutta Renaultia maahantuova Renault Nordic ei ole tätä kirjoitettaessa Kangoolle julkistanut. Markkina pitää huolen että pyyntihinnat pysyttelevät kilpailijoiden tasolla.    

kangoo42.jpg

(kuva: Takaovet avautuvat perusmallissa 60/40 -suhteessa. Läppämallin luukku on tarjolla lisähinnasta.)

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »