CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone07.06.2022 18.00
Sahojen tukkikentillä operoivilta pyöräkuormaajilta vaaditaan tehokkuutta ja kestävyyttä; työ on raskasta, käsiteltävät massat suuria ja vuosittaiset ajotuntimäärät korkeita. Luotettavuus on kaiken perusta sillä sahalaitos ei voi pysähtyä yhden työkoneen takia. (kuva yllä: Sjöblom Infra Oy otti tammikuussa 2022 käyttöön uuden sukupolven CAT 980 XE -pyöräkuormaajan, millä operoidaan UPM:n Pietarsaaren sahan tukkikentällä.) Sjöblom Infra Oy on Pohjanmaan rannikolla Pietarsaaressa kotipaikkaansa pitävä koneurakoinnin monialayritys. - Tarjoamme laajan valikoiman palveluita, jotka toimitamme varmalla, tehokkaalla ja laa- dukkaalla tavalla. Tämä on mahdollista, sekä pätevän yli 80 henkisen henkilökunnan, että modernin ja monipuolisen yli 100 kappaleen konekannan ansiosta, kertoo toimitusjohtaja Matts Sjöblom, jonka isä Svante ja setä Gösta aloittivat urakoinnin 1950-luvulla ensin hevosilla ja sitten traktoreilla: - Jo silloin ajettiin puuta, min- kä käsittely on edelleen todella tärkeässä roolissa toiminnassamme. Itse olen ollut mukana perheyrityksessä vuodesta 1987 eli heti armeijasta päästyäni, jolloin käytössä oli kahdeksan konetta ja kuusi työntekijää, mistä sitten asioita lähdettiin rakentamaan eteenpäin. Meillä on ollut pitkän matkan aikana loistava henkilökunta ja yhteistyökumppanit, mikä on mahdollistanut laajentumisen useille eri segmenteille ja merkittäväksi alan toimijaksi. Pätevyys, luotettavuus, yhteistyöhalukkuus ja jatkuva kehitys ovat tehneet meistä luotettavan yhteistyökumppanin sekä pienille että suuremmille asiakkaille, summaa Sjöblom. Laaja-alaista urakointia - sahat tärkeässä roolissa Sjöblom Infran toiminta-alueena on mm. maarakennus- ja perustustyöt, kunnallistekniset työt, tehdaspalvelut, satamaoperoinnit, saneeraustyöt, tie-, katu- ja raiderakentaminen, puutavarakuljetukset, puukauppa sekä ratatyöt erikoiskalustolla. Lisäksi sisaryhtiö Biokross Oy suorittaa biopolttoaineiden murskausta ja käytössä on kierrätysasema purkupuolen toimintoihin. Asiakaskunta koostuu metsäteollisuudesta, tehtaista, rakennusyrityksistä, kaupungeista ja kunnista, tieosuuskunnista ja yksityishenkilöistä. - Sahat ovat todella tärkeitä asiakkaitamme ja tällä hetkellä teemme laaja-alaista urakointia kahdessa laitoksessa. Pietarsaaressa UPM:n sahalla on käytössä puolenkymmentä trukkia, pari pyöräkuormaajaa ja High-lift pyöräkone. Porissa UPM:n Seikun sahalla operoidaan lähes kymmenellä trukilla ja High-Lifteja sekä pyöräkuormaajia on molempia kolme kappaletta. Puuta siirretään todella merkittäviä määriä sahalaitosten prosessien eri vaiheissa, toteaa Sjöblom. (kuva: Sjöblom Infran CAT 908 XE:ssa käytetään 4,4 neliömetrin kokoista tukkipihtiä, mikä otetaan yleensä niin täyteen että leuat jää reippaasti auki ja puuta käsitellään kerralla noin 14 tonnia.) Cat näyttänyt kyntensä Sjöblom Infran laajasta konekannasta löytyy useita Caterpillareita, joista on kokemusta vuosikymmenten ajalta. - Käytössä on tälläkin hetkellä CAT kaivukoneita, puskukoneita ja pyöräkuormaajia, joten kyseessä on meille yksi tärkeä konetoimittaja. Itseasiassa CAT on viime vuosina vakuuttanut ominaisuuksillaan niin että se on varmasti erittäin vahva vaihtoehto tulevia koneinvestointeja mietittäessä, pohtii Sjöblom. Kun tarve syntyi uudelle sahojen tukkikentillä operoivalle järeälle pyöräkuormaajalle, niin Sjöblom Infra päätyi Caterpillariin erittäin hyvin kokemusten perusteella. - Hankimme alle viisi vuotta sitten voimalaitoksen hakkeensyöttöön CAT 962M -pyöräkuormaajan, millä ajettiin yli 33 000 tuntia eli kone pyöri lähes 24/7 ja joka vuosi tunteja kertyi lähes 7000. Koneessa oli 10 kuution kauha, joten se oli käsiteltävien massojen suhteen tosi töissä. Kone kesti tehtävässään ihan uskomattoman hyvin eikä siinä ollut koko aikana oikeastaan mitään vikaa. Kerran vaihdettiin vaihdelaatikosta yksi jousi ja yksi letkukin taisi kerran mennä mutta siinä ne taisivat olla koko puolen vuosikymmenen suurimmat remontit - myös urealaitteet pelasivat kiitettävästi. CATin lujuus ja luotettavuus oli sellaisella tasolla, että uutta tukkikenttien pyöräkuormaajaa mietittäessä merkin valinta oli oikeastaan itsestään selvä asia; varsinkin nyt kun tehtävään oli tarjolla juuri oikean kokoinen 30-tonnin painoluokkaan sijoittuva uuden sukupolven CAT 980 XE malli. Siitä kaupat tehtiin hyvässä hengessä Avesco Vaasan CAT-myyjän Erik Enqvistin kanssa, kertoo Sjöblom. (kuva: CAT 980XE:n työtehtäviin kuuluu tukkien kanto pinolta sahan prosessiin ja linjaston taskujen tyhjentäminen. Ajomatkat vaihtelevat normaalisti 30 metristä aina 350 metriin suuntaansa.) Kehitys mennyt harppauksin eteenpäin Caterpillar on tehnyt Sjöblomin mukaan viime vuosina oikeansuuntaista kehitystyötä. - Kyllä CAT oli mielestäni joskus aikanaan melko suuriruokainen pyöräkuormaaja, missä kuljettajaystävällisyyskään ei ollut aivan sillä tasolla kuin oli- si odottanut. Mutta jo edellisessä M-sarjassa mentiin valtavasti eteenpäin molemmissa ja nyt nämä Next Generation -mallit ovat jo koko alan kehityksen kärjessä edellä mainituissakin asioissa, analysoi Sjöblom. Tehokkuutta sahan tukkikentän puuralliin Sjöblom Infran uusi CAT 980 XE pyöräkuormaaja aloitti UPM:n Pietarsaaren sahan tukkikentällä tositoimissa tammikuun alkupuolella. - Koneella on reilussa parissa kuukaudessa ajettu kahdessa vuorossa kohta tuhannen tuntia - viikossa pyritään 90 tunnin suoritteeseen läpi vuoden. Työtehtäviin kuuluu tukkien kanto pinolta sahan prosessiin ja linjaston taskujen tyhjentäminen. Ajomatkat vaihtelevat normaalisti 30 metristä aina 350 metriin suuntaansa, joten kyllä vuodessa kilometrejäkin kertyy, laskeskelee Sjöblom. (kuva: Sjöblon Infran ammattikuljettajat ovat päässet nopeasi sinuiksi CAT 980 XE:n kanssa: - CVT-vaihtteisto vaati hieman totuttelua mutta kun sen niksit oppii niin ajaminen sujuu tehokkaasti, kommentoi Jyrki.) Uusi CAT on vakuuttanut kuljettajat lyhyessä ajassa vahvuudellaan ja ominaisuuksillaan. - Uusi CVT-vaihteisto yhdistettynä hydrostaattiseen voimansiirtoon on aivan mahdottoman hyvä ja pehmeä ajaa. Se tarjoaa mekaanisen vaihteiston edut portaattomasti ja parantaa polttoainetaloutta merkittävästi, kun voidaan mennä matalilla moottorin kierroksilla. Puomistossa on normaalia voimakkaammat nostosylinterit, mitkä ovat tarpeen kun mennään äärirajoille. Koneessamme käytetään 4,4 neliömetrin kokoista tukkipihtiä, mikä otetaan yleensä niin täyteen että leuat jää reippaasti auki ja puuta käsitellään kerralla noin 14 tonnia. Ja vaikka käsitellään suuri massoja joita nostetaan korkealle, niin CAT 980 XE on todella tasapainoinen kone, sillä runkorakenne on tottua pidempi mennen reilun puoli metriä normaalia enemmän taka-akselin yli ja perässä on lisävastapaino. Tarpeen vaatiessa voidaan laittaa vielä nesteet renkaisiin mutta näyttää siltä että ilmankin pärjätään. Olemme asentaneet koneeseen kameran ohjaamon päälle ja näytön sisään, mikä mahdollistaa sen että ajettaessa voi pitää taakan alhaalla ja silti nähdä ajosuuntaan kameran kautta. Sitten kun lähestytään pöytää niin nostetaan taakka ylös. Kun voidaan ajaa taakka alhaalla, säästetään merkittävästi koneen rakenteita ja se on myös turvallisempaa kun vain ensin tottuu kameran käyttöön, toteaa Sjöblom. Kokonaisuus iskussa Koneen perushuollot Sjöblom Infra hoitaa itse ja laajemmat huollot hoitaa Avesco tehden myös öljyröntgenit ym. - Avescon palvelut pelaa kiitettävästi ja kun kone on todella laadukasta tekoa jokaista tappia ja letkua myöten, niin uskon että CAT pyöräkuormaajat tulee yleistymään sahakäytössä, sanoo Matts Sjöblom. |