Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

17.01.2022 14.55

vta12.jpg

Puutavaranosturin käytössä vain koura koskettaa käsiteltävää materiaalia, joten sen ominaisuudet ovat ratkaisevia kuormauksen tehokkuudessa ja työnteon mukavuudessa. 

(kuva yllä: Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran, minkä kehitystyössä ovat olleet keskeisessä roolissa suomalaiset puutavara-autoilijat.)

Vastatakseen suomalaisten asiakkaiden toiveisiin, maailman suurin puutavaranosturivalmistaja Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran suosituimpaan 53-kokoluokkaan. Suomessa puutavaranosturi ja -koura joutuu jatkuvaan käyttötestiin sillä meillä kuormataan tiukoilla aikatauluilla Euroopan suurimpia yhdistelmiä, sääolosuhteet ovat haastavat ja kuormausta on muutenkin paljon mm. junaanajosta johtuen. 

- Asiakkailta on saatu palautetta miten kouraa voisi kehittää paremmaksi ja sen perusteella lähdimme viemään aikanaan projektia eteenpäin Palfinger Epsilonin tehtaan kanssa, kertoo VTA Tekniikka Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Jari Kossi.

Uuden V-mallin kouran kenttätestit aloitettiin Suomessa viime vuonna 2020 ja kun tuote oli hioutunut lopulliseen muotoonsa niin sen myynti starttasi nyt alkukesästä. 

- Protokourista saatu palaute oli todella kannustavaa. Palfinger Epsilon tekee kaikki tuotekehitysprojektit todella perusteellisesti eikä keskeneräisiä tuotteita oteta sarjatuotantoon. Siitä hyvänä esimerkkinä tämä V-sarjan kouran huolellinen kehityskaari minkä tuloksena asiakkaille on tarjolla nyt aivan loistava tuote ilman lapsentauteja, sanoo VTA Tekniikka Oy:n tuotepäällikkö Jussi Kanto.

vta22222.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetuksen käytössä on vuosimallin 2016 Palfinger Epsilon M12Z nosturi, minkä ominaisuuden muuttuivat vieläkin paremmiksi kun päähän asennettiin uusi V-mallin koura.)

Menee nätisti pinoon...

Uudessa Palfinger Epsilon FG53S-V kourassa on tehty useita rakenteellisia muutoksia, jotka eivät kaikki näy silmään mutta tuntuvat käytössä.

- Kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa. Samoin leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti. Myös käytettyjä erikoisteräksiä on vahvistettu Epsilonin S-sarjan tyyliseksi mutta silti tarkkaan harkiten, joten ison kokoluokan kouran paino on saatu pidettyä alhaisena eli selvästi alle 300 kilossa, ilmoittaa Jari Kossi.

Kestävää tekoa

Palfinger Epsilon kourat ovat meilläkin kestävän kouran maineessa ja uusi V-sarjan malli on vieläkin lujempaa tekoa.

- Kaikissa kouramalleissa on hyvät helat ja holkitukset sekä tapit ja laakeroinnit. Valituissa komponenteissa laatu ja kestävyys on ykköskriteeri, puhuttiin sitten Epsilonin kourista tai koko nosturista, huomauttaa Jussi Kanto.

vta32.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetus Ky otti huhtikuussa 2021 käyttöön uuden Palfinger Epsilon FG53S-V kouran. Kuvassa VTA Teknikka Oy:n Jari Kossi (oik.) keskustelee kuljetusyrittäjä Mauri Halisevan kanssa kouraan tehtyjen rakennemuutosten postiivista vaikutuksista kuormaustyöhön.)

Yli puolen vuosisadan kokemus nostureista

Vesilahden Kuljetus Ky on Narvan kylässä eteläisellä Pirkanmaalla kotipaikkaansa pitävä yritys jolla on puunajossa yli kuuden vuosikymmenen perinteet.

- Isäni Olavi ajoitti kuljetustoiminnan 50-luvun puolella ja puuta kuljetettiin jo silloin Austinin ja piikkinokka-Mersun lavalla. Sitten ajoon tuli Kontio-Sisuja ja kuormanteko muuttui oleellisesti 60-luvulla kun Jyry-Sisuun saatiin Joutsalainen nostin. Siitä lähtien olemmekin olleet puutavaranostureiden ja kourien kanssa tekemisissä, joten monenlaisia kehitysvaiheita on matkan varrella nähty, kertoo kuljetusyrittäjä Mauri Haliseva.

Tänä päivänä Vesilahden Kuljetus ajaa puuta yhdellä yhdistelmällä Metsä Groupille Vesilahden ja Nokian alueilta.

- Tukki kulkee Renkoon, Vilppulaan, Kyröön, Karinaisiin ja Merikarvialle kun taas kuitupuu Raumalle ja kasvavassa määrin junaan - joskus heitetään keikka Kirkniemeenkin. Tässä meidän alueella ei enää ole jäljellä puuta käyttäviä laitoksia, joten lähimmätkin keikat ovat yli sataa kilometriä suuntaan. Toki junaan kun ajetaan niin siirtomatkat ovat paljon lyhyempiä. Nosturin käyttöä on todella paljon sillä asemallakin puut puretaan auton nosturilla, sanoo Haliseva.

vta42.jpg

(kuva: V-mallin kourassa leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti.)

Ennakkoluulot osoittautuneet turhiksi

Vesilahden Kuljetuksen parin vuoden ikäiseen Scania R650 auton mittarin kertyy vuodessa noin 160 000 kilometriä. Perässä kulkee Jykin kärry, päällerakenteet on Alucarin tekemät ja nos- turina Palfinger Epsilon M12Z.

- Ajamme autoa kahdessa vuorossa kuljettaja Jari Viikarin kanssa. Vuonna 2016 hankittu Palfinger Epsilon on ollut kaikin puolin hyvä nosturi vaikka täytyy myöntää että ennakkoluuloja itävaltaismerkkiä kohtaan olikin, mutta ne ovat osoittautuneet täysin turhiksi, tunnustaa Haliseva ja jatkaa:

- Hydraulinen esiohjaus on aivan ehdoton asia, sillä vivut ovat köykäiset ja mukavat käyttää. Valoisa ohjaamo on asiallinen työpaikka eikä siellä ole mitään turhaa vaan kaikki tarpeellinen. Nosturin tekniikan kanssa ei ole ollut murheita ja VTA Tekniikan Pirkkalan pisteessä huollot hoidetaan tarkasti. 

vta66666666.jpg

(kuva: Myös kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa eivätkä varise missään tilanteessa.)

Uusi V-mallin koura muutti kuormaamisen

Vaikka Z-mallin nosturi oli kaikin puolin hyvä niin Haliseva kaipasi siihen alkuperäistä tehokkaampaa kouraa.

- Nosturin mukana tullut 43 -koon koura oli ehkä vähän liian pieni meille mutta sen kestävyyden kanssa ei ollut mitään murheita. Kyselin viime keväänä VTA Tekniikalta paremmin pinoon menevää kouraa ja heiltä löytyi hetken testikäytössä ollut uusi V-sarjan Palfinger Epsilon FG53S-V koura heti käyttöön. Kun se vaihdettiin nosturin päähän niin kuormaaminen muuttui merkittävästi; nyt koura menee hienosti pinoon ja puut pysyvät suorassa kourassa eivätkä varise missään tilanteessa. Kouran rakenteen ja muotoilun kanssa on onnistuttu nyt todella hyvin, kehuu Haliseva. 

Uudenmallisella kouralla varustetulla M12Z nosturilla kuormaaminen on nyt aiempaa tehokkaampaa ja mukavampaa.

- Ja kun koura on pykälää suurempi niin aina ei tarvitse ahmia sitä aivan täyteen. Puut pysyvät hyvin kyydissä silloinkin kun käsitellään kuivaa kolmimetristä tavaraa ja leuat jäisivät vähän auki. Reilussa puolessa vuodessa kouralla on mätetty puuta jo paljon ja entistäkin vahvempirakenteisena se kestää varmasti todella pitkään kovaa käyttöä, kertoilee Mauri Haliseva.     

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »