Sähkökäyttöinen puutavara-yhdistelmä hukkuu akkupatteriston painoon.25.07.2016 1.49 Kun nyt poliitikot ja toimittajat taas kerran intoilevatt sähköautoista ja Teslakin tämän päivän HS:n mukaan ryhtyy tekemään myös kuorma- ja linja-autoja, voidaan aivan mielenkiinnosta selvittää, millainen tuo puutavara-auto sähkökäyttöisenä olisi. Nykyisessä puutavarayhdistelmässä moottorityötä tehdään n. 2.8 kWh/km. Akkujen massa on esim. 1800 kg/160 kWh = 11 kg/kWh. Jos akkuja olisi 1000 kg, olisi kapasiteetti n. 88 kWh. Tällä pääsisi n. 31 km. Toisin sanoen 100 km:n ajoon tarvittaisiin yli 3000 kg akkuja, eikä se massa siitä häviäisi, vaikka kaikki sähköenergia olisi käytetty.- Vastaavasti kolmensadan kilometrin ajomatka vaatii 10.000 kg painoisen akkupatteriston. OHK |