Suzuki S-Cross palaa uudistuneena Suomen markkinoille25.11.2021 15.00
Uudistunut Suzuki S-Cross asettuu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin. Aiempaan SX4 S-Crossiin perustuvassa mallissa uutta ovat niin ulkonäkö, voimalinja kuin varustelu. Suomeen vain nelivetoisena hybridivaihtoehtona tarjottavan S-Crossin hinnat alkavat noin 29 400 eurosta. Paluun Suomen markkinoille tekevä Suzukin S-Cross on kattavasti varusteltu niin mukavuus kuin turvallisuusvarusteiden osalta. Moottorina on nyt uusi 1,4-litrainen turbomoottori, jonka myötä kaikkien Suzukin Euroopassa myymien henkilöautojen voimalinjat ovat jatkossa hybridejä eli sähköistettyjä.
Katumaasturimainen Ensimmäisen mallin Jimnyn esittelystä on kulunut viisikymmentä vuotta, sitä seuraava Vitara tuli sen rinnalle kymmenen vuotta myöhemmin. Kaksituhatta luvun alussa tuotiin markkinoille SX4 malli, joka on uuden S-Crossin edeltäjä. Suzuki S-Cross on jämäkän näköinen. Siihen vaikuttavat varsinkin ledivalot edessä ja takana. Sivulla pyöränaukot ovat maastureille tyypillisesti kulmikkaat. Myös vanteiden muotoilussa on tavoiteltu maasturin henkeä. Kattavat varusteet Suzukeille tunnusomainen piirre on kattava vakiovarustelu. Tilavassa matkustamossa hallitsee tyylikkyys. Tilat ovat korin ulkomittoihin nähden hyvät ja takapenkkiläisten mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö. Tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 430 litran verran, kun takapenkin selkänoja on pystyssä se kasvaa kymmenellä litralla. Takapenkin selkänojat taittamalla se nousee 1 230 litraan.
Kojelaudassa on katumaasturiin sopivaa kolmiuloitteisuutta. Kosketusnäytön saa joko 7- tai 9-tuumaisena. Paremmin varusteltuun GLX+SR autoon älypuhelimen liittäminen onnistuu langattomasti ja mukana ovat ääniohjaus, navigointi, pysäkointikamera ja 360-asteen peruutuskamera. Toisessa vaihtoehdossa GL+ autossa näytössä on mukana peruutuskamera, sekä langallinen liitäntä autoon. Suuremmissa Suzukeissa on panostettu turvallisuuteen ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Muutamia turvallisuutta lisääviä varusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Turvallisuuden lisäksi S-Crossin varustelu on muiltakin osin korkeatasoinen, sillä ulkonäköä kohentavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja keskipilarista taaksepäin tummennetut ikkunat. Mukavuutta lisäävät mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys sekä hämärä- ja sadetunnistin. Mittareiden välissä olevasta ajotietokoneesta voi seurata käytettävän moottorin tehoa vääntömomenttia, sivuttaiskiihtyvyyttä tai kaasu- ja jarrupolkimen käyttöä. Vakiona neliveto Suzuki S-Crossin katumaasturimaiseen olemukseen sopii mainiosti se, että kaikki Suomessa myytävät versiot ovat nelivetoisia. Suzukin kehittämän AllGrip Select -nelivetojärjestelmän voi säätää olosuhteisiin sopivaksi. Autossa on neljä ajotilaa auto-, sport-, snow- ja lock-ajotilat. Konepellin alta löytyy 1,4-litrainen Boosterjet-turbomoottori, jonka apuna on 48 voltin hybridijärjestelmä. Jo bensiinimoottori sinällään on etevä, sillä siinä on välijäähdytetty ahdin ja polttoaineen suorasuihkutus. Polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluvat sähköisesti säätyvä imuilman säätö ja säätyvä venttiilien ajoitus. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti 235 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 - 3 000 r/min. Lisävoimalla saadaan paremman taloudellisuuden lisäksi myös miellyttävää voimaa tavalliseen ajoon. Ostaja voi valita joko täsmällisesti ja kevyesti toimivan kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 2 000 euron lisähintaan kuusivaihteisen automaatin. Vaihtoehtoina on 29 390 euroa maksava Suzuki S-Cross GL+, sekä GLX+SR, joka tarjoaa 2 600 euron lisähintaan vielä enemmän varusteita ja ylellisyyttä. Suurin ulkoinen ero on kiillotetut kevytmetallivanteet ja avattava lasikattoluukku, sekä nahkainen verhoilu, ja jo aiemmin mainittu 9 tuumainen kosketusnäyttö. Kirjoittanut TET-harjoittelija Olivia Lahtinen |