Scania esittelee uuden Super-voimansiirtolinjan ja digitaaliset taustapeilit

11.11.2021 15.58

Scania tuo tarjolle täysin uuden Super voimalinjan, joka rakentuu Traton-yhteistyössä MAN:n kanssa kehitetyn 13 litran moottorin ympärille. Samalla Scania tuo tarjolle kamerapeilit ja päivittää ohjamoiden sisustat.

Aluksi uudessa DC13-moottorivalikoimassa on neljä kuusisylinteristä moottoria, teholuokissa 420, 460, 500 ja 560 hv. Voimanlähteet on optimoitu Opticruise -vaihteistoihin (G25 ja G33, joka esiteltiin vuonna 2020) ja uusiin Scania-taka-akseleihin. Uuden Super-voimalinjan avulla voidaan saavuttaa jopa kahdeksan prosentin polttoaineensäästö esimerkiksi tavaraliikenteessä ja kylmäkuljetuksissa. Kaikki moottorit voivat käyttää HVO:ta, ja kaksi voi tilata 100% uusiutuvaa biodieseliä käyttävinä.

Kaikki on muuttunut

Edellisestä sukupolvesta ei ole mitään jäljellä. Iskutilavuus on 12,74 litraa ja puristussuhde on korkeaksi luokiteltava 23:1. Nokka-akselit, joita on kaksi on sijoitettu sylinterikanteen. Moottorin sydän, kampiakseli, on optimoitu painon, tehokkuuden ja kestävyyden osalta. Työtahdin aikana paine sylintereissä nousee nyt 250 baariin, mikä yhdessä kehittyneiden ruiskutussuuttimien kanssa varmistaa, että polttoaineen energiasisältö tulee hyödynnetyksi mahdollisimman täydellisesti.

Alhainen kitka ja optimoitu voitelu

Nykyisissä moottoreissa, myös uusissa Scania-moottoreissa, käytetään häviöiden vähentämiseksi tehokkaita ja pitkäikäisiä, hyvin ohuita öljyjä ja poiskytkettäviä lisälaitteita. 

 - Kaikki tähtää kitkan minimointiin; liikkuvien osien pinnat on kiillotettu, ja asennukset hiottu äärimmilleen. Jäähdytysjärjestelmä tuottaa oikean määrän jäähdytystä oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan, mikä onkin olennaista sekä suorituskyvyn että kestävyyden kannalta. Huolehtimalla siitä, että käyttölämpötila pysyy optimialueella kaikissa käyttöolosuhteissa varmistamme, että moottorimme toimii odotetusti ja samalla sen, että moottoreidemme korkea käyttöaste ja tunnetusti ylivertainen käyttöikä säilyvät, sanoo pääinsinööri Magnus Henrikson, joka on johtanut viisi vuotta kestänyttä kehitysprosessia.

Moottorijarru Scaniaan

Uuden moottorivalikoiman valinnaisvarusteena tarjottava Scanian uusi puristuksen vapautusjarru CRB (Compression Release Brake). CRB-tekniikka tarkoittaa, että monet yhdistelmänveturit eivät tarvitse hidastinta, kunhan tiestö ei ole liian mäkinen. 

- Hidastinta tarvitaan edelleen vaativissa olosuhteissa kokonaismassojen noustessa korkeiksi, Henrikson sanoo. 

Uudella moottorilla varustetussa autossa voi olla sekä perinteinen pakokaasujarru pakosarjassa sijaitsevine läppineen, uusi CRB-järjestelmä ja (poiskytkettävä) R4700D-hidastin, joista muodostuu vaativimpiinkin olosuhteisiin soveltuva lisäjarrujärjestelmä.

Alhaisemmat käyntinopeudet matkanopeudessa

Scania esittelee nyt myös uuden nopean taka-akselin. Nopein välitysvaihtoehto on 1,95:1. Kuorma-auto pyrkii normaalisti käyttämään 12. vaihdetta, koska se on suora ja aiheuttaa vähiten vaihteistohäviöitä. Ylivaihde kyteytyy ainoastaan edullisissa olosuhteissa. 

- Uuden Scania Opticruisen esittely viime vuonna avasi meille uusia mahdollisuuksia, Henrikson sanoo. Sen välitysalue on laajempi; siinä on suora 12. vaihde ja aito ylivaihde, mikä tarkoittaa, että voimme pitää moottorin käyntinopeuden vielä alhaisempana matkanopeudessa. Yhdessä nopeiden taka-akselivälitysten kanssa voidaan päästä jopa 8 prosenttia alhaisempaan kulutukseen.

Ensimmäisenä uudesta mallistosta esittelyssä on R756; siihen voidaan valita kahdeksan välityssuhdetta, joista nopein on 1,95:1. G25- ja G33-vaihteistojen laajan välitysalueen ansiosta liikkeellelähtö sujuu hyvin myös nopealla välityksellä. Ajoneuvoa määriteltäessä yhteistyössä Scanian kanssa on luonnollisesti arvioitava erilaisia tekijöitä kuten yhdistelmän keskimääräistä bruttomassaa ja reitin mäkisyyttä.

 Opticruise -vaihteistot 

Viime vuonna Scania alkoi esitellä uuden automaattivaihteisto-ohjelman, joka vähitellen korvaa kaikki nykyiset automatisoidut Opticruise-ratkaisut. G33CM oli uuden vaihteistovalikoiman ensimmäinen, ja nyt esiteltävä G25CM on hieman kevyempiin tehtäviin tarkoitettu vaihteisto. Voimansiirtolinjassa molemmat yhdistetään Scanian uusiin moottoreihin.

Ensimmäiset automatisoidut Scania Opticruise -nimellä tunnetut käsivalintaiset vaihteistot esiteltiin 1990-luvulla. Uusin sukupolvi, jonka ensimmäinen edustaja G33CM on, on edeltäjäänsä n. 60 kg kevyempi alumiinikotelon ja pienemmän kokonsa ansiosta. Sen melutaso on myös alhaisempi, minkä jo lainsäädäntö edellyttää. 

fian voi viedä vielä pitemmälle ja käyttää suoraa 12. vaihdetta nopeampaa aitoa ylivaihdetta. 

Palvelut ja varusteet

Scania ei pelkästään esittele moneen eri sovellukseen sopivaa uutta voimansiirtolinjaa, se tuo myös useita muita hyödyllisiä ominaisuuksia alustarakenteeseensa.

MACH, Scanian uusi moduulirakenteinen alusta (Modular Architecture Chassis), on nykyistä huomattavan paljon joustavampi asiakkaiden toivomusten suhteen. Päällimmäisenä piirteenä on uusi runkoon porattavia reikäyhdistelmiä koskeva säännöstö, johon sisältyy rungon sisä- ja ulkopuolelle asennettaville osille tarkoitettuja vakioreikiä. Tuloksena on modulaarisempi ja ennustettavampi alustarakenne, mikä lisää mahdollisten alustamuunnosten määrän eksponentiaalisesti.

Polttoaineoptimointiyksikkö

Esiteltävänä on myös täysin uusi valikoima dieselpolttoaineelle tarkoitettuja säiliöitä, tilavuudeltaan 165–700 litraa. Pääasiallisia kokoja on kolme (S, M ja L), joista valmistetaan pituudeltaan erilaisia versioita. Yhteistä niille on uusi nerokas D-muoto, joka lisää merkittävästi niiden kestävyyttä, ja ne kiinnitetään alustaan C-muotoisilla kannakkeilla.

Polttoaineen matalapainepumppu, polttoaineen pääsuodatin ja vedenerottelusuodatin on siirretty pois moottorista erilliseksi polttoaineenoptimointiyksiköksi. Yksikkö on asennettu pääpolttoainesäiliön kylkeen. Tällä tavoin Scania on keksinyt lopullisen ratkaisun klassiseen ongelmaan: miten hyödyntää kaikki säiliössä oleva polttoaine.

Päällerakentaminen helpottuu

Muista uuden alustarakenteen myötä tulevista parannuksista mainittakoon kaksi runkoon asennettavaa entistä suurempaa uutta AdBlue-säiliötä. Scania esittele myös hydraulisille lisälaitteille (esim. nostimille) tarkoitettuja ”wet kit” säiliöitä, jotka polttoainesäiliöiden tapaan ovat D:n muotoisia. Myös ilmasäiliöille on tullut uusia vaihtoehtoja, joiden kiinnikkeet ja putkitus hyödyntävät joustavan alustarakenteen uusia reikäkuvioita, jotka tuovat uusia mahdollisia asennuspaikkoja.

Jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan nyt asentaa kolmeen eri vakiopaikkaan, ja myös pakoputken sijainti ja suunta on valittavissa. Lisäksi kaikki pakoputket ovat halkaisijaltaan entistä suurempia, mikä vähentää pakokaasujen nopeutta ja potentiaalista pölyongelmaa.

Jos kolme vakiopaikkaa ei riitä, jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan asentaa vapaasti runkoon, sillä Scania tukee myös päällirakentajia poikkeavia asennuksia koskevin ohjein.

ProCare palvelu

Teknisten uudistusten lisäksi Scania esittelee täysin uuden premium-palvelun, Scania ProCaren, joka on saatavana vuoden 2019 jälkeen valmistettuihin Scania kuorma-autoihin. Palvelu perustuu siihen, että ProCareen liitetyt kuorma-autot raportoivat teknisen tilansa Scanialle säännöllisesti antaen siten tietoa ennalta ehkäisevien toimien ja osien ennakoivan vaihtamisen tarpeesta. Suuren moottoririkon korjaus saattaa kestää 40 korjaamotuntia, kun taas perimmäisen syyn korjaaminen ennen haveria kestää ehkä muutaman tunnin. Scania ProCare -palvelu otetaan käyttöön Suomessa vuoden 2022 aikana.

Scania_ddigital_mirror.png

Kamerapeilit valinnaisvarusteena

Yhdessä uusien voimansiirtolinjojen ja palvelujen kanssa Scania esittelee uusia valinnaisvarusteita. Muutoksista suurin on uusi Scania Mirror View Camera (SMVC) -järjestelmä. Kamerapeilien ansiosta autosta on parempi näkyvyys A-pilareiden tienoilla, mikä on selkeä etu vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ja ahtaissa paikoissa. 12,3 tuuman suurresoluutionäyttöjen katsominen on helppoa, joten kuljettaja näkee koko tilanteen parilla vilkaisulla. 

Kameroiden (auton väreihin maalattavien) suojusten muoto on kehitetty tuulitunnelikokein, jotta ne aiheuttavat mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Suojukset ovat taittuvia, ja niissä on tehokas roiskesuojus, joka estää sadepisaroiden pääsyn linssille, ja sähkölämmitys poistaa linssistä huurun, lumen ja jään.

Super_cabin.jpg

Uutta ilmettä ohjamoon

Kuljettajan mukavuutta entisestään lisäämässä on päivitetty verhoilu- ja väriohjelma sekä neljä eri vuodevaihtoehtoa. Uusia varuste-, verhoilu ja värivaihtoehtoja on lisätty ja joitakin nykyisiä on poistettu.

- Tarjoamme edelleen jopa neljä erilaista Scania-patjaa: Bonnell, vaahtomuovi, erillisjousitettu sekä levennetyn vuoteen patja, Scania Trucksin tuoteanalyytikko Louise Törnsten sanoo. Yhteistä niille kaikille on se että ne antavat asiakkaille valinnanvaraa ja mukavan nukkumapaikan.

05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin
30.08.2023 10.01Metsäteollisuuden maine suomalaisten keskuudessa on parantunut
30.08.2023 9.00Kölnin-Bonnin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin koko dieselkäyttöisen maakalustonsa polttoaineena
29.08.2023 14.00Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
29.08.2023 11.00Luken uusi verkkopalvelu paljastaa maatalouden investointien talousvaikutukset
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.43Luke: Uudet metsävarakartat ja kuntakohtaiset tilastot julkaistu
28.08.2023 10.02Valmet toimittaa seitsemännen pehmopaperin tuotantolinjan Meksikoon
28.08.2023 10.00Arnold Schwarzeneggeristä Parksiden uusi mainoskasvo
25.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! erikoislähetys Brasilian ExpoForest 2023 -metsäkonemessuilta -
25.08.2023 10.00Kansainvälinen työvoimatutkimus: Suomalaiset karttavat toimistotyötä
24.08.2023 15.51Transit- ja E Transit -mallien digitaalisiin ominaisuuksiin on tulossa merkittäviä päivityksiä Euroopassa vuonna 2024.
24.08.2023 15.39Kirjanpainajan parveilu hiljenemässä - tuhotilanne jatkuu paikoin runsaana
24.08.2023 12.00DAF päivittää kaupunkijakelukuorma-autojen mallistoon
24.08.2023 9.28Teollisuuspuun pystykauppahinnat laskivat heinäkuussa
23.08.2023 12.04metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen osallistui yhteensä 660 hakijaa
23.08.2023 12.00Allison panostaa sähköisien voimansiirtoratkaisujen kehitykseen
23.08.2023 11.00Suomen metsäkeskus: Taimikot hoidetaan pääosin hyvin
22.08.2023 11.12Metsäteollisuus toivoo puukaupan vilkastuvan syksyä kohti
22.08.2023 10.22Kylmä alkukesä enteilee hyvää puolukkasatoa
22.08.2023 8.02Volvon Yhdessä kohti nollaa -koeajokiertue vauhtiin Seinäjoella
18.08.2023 22.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Lepaa 2023 -näyttelystä
18.08.2023 11.00Earthpac Oy ostaa Hoky Lavarakenne Oy:n liiketoiminnan
16.08.2023 13.09S-ryhmä avaa sähköautojen ABC-suurteholatausaseman Kaaren kauppakeskukseen​ Helsinkiin
16.08.2023 10.11Nyt myös Metsä Group laskee kuitupuun minimiläpimittaa Suomessa
16.08.2023 10.00Kia paljasti uuden lippulaivamalli EV9:n hinnat - Ei mikään koko kansan Kia
16.08.2023 9.22Keslan puolivuotiskatsaus: liikevaihto kasvoi ja tulos parani
15.08.2023 15.33Liikennekaasua ja energiaa yhdyskuntajätteistä sekä karjanlannasta - Yleisötapahtuma Toholammilla perjantaina 25.08.2023
15.08.2023 11.34Stora Enso pienentää kuitupuun minimiläpimittaa
15.08.2023 11.32Metsä Fibren Vilppulan sahalla käynnistyy vuosihuoltoseisokki
15.08.2023 11.20LVI-tukkumyynti Q2/2023: Odotettu kyykkäys
15.08.2023 9.44Teollisuuden liikevaihto roimassa laskussa
15.08.2023 9.08Ponssen puolivuosikatsaus: Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta Ponsse investoi merkittävästi yhtiön kehittämiseen
14.08.2023 10.13Helsingissä Kivihaan tunneli kiinni 21.- 25.8.2023 välisinä öinä klo 22.00?05.00
14.08.2023 9.43Pellon odotettu tuotto, alueelliset tekijät sekä yleinen taloustilanne selittävät peltojen kauppahintoja sekä yleistä peltojen hintakehitystä Suomessa
14.08.2023 9.12IVECO BUS on toimittanut kaksi E-WAY-kaupunkibussia HZ Bussarille
12.08.2023 10.00KATSO VIDEO! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Power Truck Showsta 11.8.
10.08.2023 11.11Hymer-asuntoautoille uusi maahantuoja
10.08.2023 11.00Vapaaehtoisen pelastuspalvelu tarjoaa vinkit metsässä eksymisen ehkäisyyn
10.08.2023 9.47Energiapuun kauppa ennätyksellisen vilkasta
09.08.2023 14.44Aalto-yliopistossa tehty merkittävä edistysaskel langattoman latauksen saralla
09.08.2023 9.12Kesäkuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,9 miljoonaa kuutiometriä
08.08.2023 14.09Renault Trucks Power Truck Show:ssa 2023
08.08.2023 10.52Merihanhen ja kanadanhanhen peltometsästys alkaa 10.8.
08.08.2023 10.00Metsäteollisuuden ulkomaankauppa toukokuu 2023
07.08.2023 21.12Ponsse ja PacWest solmivat jälleenmyyntisopimuksen Yhdysvaltojen länsirannikolla
07.08.2023 10.07Volvo-sähkörekka kuljettaa leipää Lahti-Vantaa-välillä - Rekan tunnistaa Reissumies-ilmeestä
07.08.2023 9.02Metsästyskausi käynnistyy sepelkyyhkyillä
07.08.2023 8.00Koulujen alkaessa SKAL ja kuljetusyrittäjät muistuttavat: liikenne on yhteispeliä
06.08.2023 10.00UPM:lle platinaa ja erinomaiset pisteet EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa
04.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 4.8. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.08.2023 18.33Nimityksiä Metsätyö Oy:ssä
04.08.2023 14.00Supersuosittu Stadin Rekkaspottauspäivä tulee taas lauantaina 19.8.2023
04.08.2023 10.00Puu 2023 -messujen ohjelmassa tehdään kattava katsaus puualan tulevaisuuteen - mukana nimekkäitä keynote-puhujia
03.08.2023 15.00Suomen kivijalka kuntoon - tiestöön panostusta -seminaari järjestetään Power Truck Showssa perjantaina 11.8. alkaen kello 11.30
03.08.2023 13.44Nurminen Logistics Oyj:n puolivuotistulos oli yhtiön historian paras
02.08.2023 10.00Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille
02.08.2023 9.5112 600 maatalouden tai vesiviljelyn harjoittajaa haki sähkö- ja lannoitetukea
02.08.2023 0.07Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
01.08.2023 10.44Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa
01.08.2023 9.53Mercedes uudistaa keskikokoiset tila- ja pakettiautomallinsa
31.07.2023 11.43Pohjoisella Itämerellä tutkitaan panssarilaiva Ilmarisen hylkyä
31.07.2023 8.00Janne Rinne nimitetty tutkimusprofessoriksi Luonnonvarakeskukseen
30.07.2023 15.00Energiapuun korjuuta tehtävään soveltuvalla järkikalustolla
29.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 15,1 % vuoden 2023 kesäkuussa
28.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 28.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.07.2023 12.59Yamahan 2024 -malliston mönkijöiden ja rinnakkain istuttavien mallien uutuudet
27.07.2023 11.00Valmet Automotive jälleen maailman 100 suurimman autoteollisuuden toimittajan joukossa
27.07.2023 9.34Syntyvyys laskussa - maahanmuutto ylläpitää väestönkasvua Suomessa
26.07.2023 14.44Valmetin puolivuosikatsaus: Saadut tilaukset pysyivät edellisvuoden tasolla - Liikevaihto kasvoi
25.07.2023 13.33Joutsenon sellutehtaalla neuvotellaan lomautuksista
25.07.2023 10.09Rakennuslupien kuutiomäärät jyrkässä laskussa
25.07.2023 9.55Jättiputket kukoistavat - ELY-keskus kannustaa vieraslajin tuhoamiseen
25.07.2023 8.00Metsä Group kutsuu asiantuntijat etsimään parhaita tapoja käyttää metsiä
24.07.2023 15.00DAF LF Electric saavutti EV Rally 2023 -tapahtuman maaliviivan
24.07.2023 8.33Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 kesäkuussa 9,5 % vuoden takaisesta
24.07.2023 8.00Mustikka- ja suomuurainsato on korkeintaan keskinkertainen, puolukkaa voidaan saada paikoin runsaasti
21.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 21.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
21.07.2023 9.15Stora Enson puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2023: Uudelleenjärjestelyjä nopeutetaan haasteellisissa markkinaolosuhteissa
21.07.2023 9.00Mika Heino Aari Rahoitukselle
20.07.2023 9.00Tieliikenteessä kuoli 16 ihmistä kesäkuussa 2023
19.07.2023 15.00Simeon turvaa kaasuntoimitukset Ruotsissa ja Norjassa
19.07.2023 13.00DINO280RXT - kompaktia tehokkuutta KATSO VIDEO!
18.07.2023 12.00Sinilevälautat tekevät jälleen Itämeren rehevöitymisen näkyväksi
18.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 8,3 % vuoden 2023 toukokuussa

Näytä lisää »