AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Professional Ducato 2.3 Multijet 140 10m3 L2H1 9 Speed AT - Uuteen nousuun!27.03.2021 17.00
Fiat Professional päivitti Ducaton pakettiauton tekniikkaa vuodelle 2020. Loppuvuodesta 2020 Ducatoon tuotiin tarjolle täysin uusi ja erittäin huokuttelevasti hinnoiteltu 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Suomessa tarjottavan malliston kasvattamisella ja uudella vaihteistolla haetaan uutta nostetta nyt jo teini-ikään ehtineen mallisarjan myyntiin. (kuva yllä: Fiat Ducaton 2020-päivityksen ulkoiset uudistukset ovat maltillisia mutta tekniikassa on tapahtunut paljon. Edelliseen versioon näkyvin muutos on maskia kiertävä kehys mikä on nyt hopean sijasta titaanin harmaa.) Nykyinen Fiat Ducato pohjautuu vuonna 2006 ensiesiteltyyn malliin. Sittemmin mallia on toki päivitetty jo moneen kertaan. Tuorein ulkonäköpäivitys tehtiin vuonna 2014, sisustaa päivitettiin jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Tuoreimmassa MY2020-päivityksessä ulkonäköä kohennettiin vain etumaskin kehyksen osalta, mikä on nyt hopeanharmaan sijasta titaanin värinen. Tekniikan puolelta on enemmänkin kerrottavaa. Kaikki Ducaton dieselmoottorivaihtoehdot perustuvat nyt 2,3-litraiseen MultiJet 2 Euro 6d moottoriin, josta on tarjolla kaikkiaan neljä eri tehovaihtoehtoa, välillä 120 - 180 hevosvoimaa. Tehon tuottoa säädellään sähköisesti ohjatun muuttuvageometrisen pakokaasuahtimen voimin, mikä valmistajan mukaan takaa konetehosta riippumatta korkean vääntömomentin laajalla kierrosalueella ja pienen polttoaineenkulutuksen. (kuva: Suurten lasipintojen ja asiallisten sivupeilien ansiosta Ducatosta on hyvä näkyvyys.) Uusi vaihteisto Kovin juttu on päivityksen jälkimainingeissa tarjolle tuotu täysin uusi ZF:n valmistama 9Speed-automaattivaihteisto. Tasan 1000 euron lisähinnasta tarjottava vaihteisto korvaa mallistossa pitkään palvelleen 6-pykäläisen robottivaihteiston. Fiat esitteli uuden automaattilaatikon jo puolitoista vuotta sitten, mutta koko alkupään tuotanto varattiin asuntoautoalustoihin, joiden markkinaa Fiat hallitsee liki 75 prosentin markkinaosuudella Euroopassa. Sittemmin Fiat on tuonut automaattivaihteiston tarjolle myös Ducato umpipakettiautoihin. PSA Yhtymän Peugeot ja Citroen antavat vielä toistaiseksi odotuttaa omia automaattivaihteistojaan Boxer ja Jumper -malleissaan. (kuva: Automaattivaihteistoa ohjataan perinteisellä vivulla. Ajotilan valinta käy Mode-nappulasta.) Runsaasti vaihtoehtoja Automaattivaihteiston myötä Fiatia maahantuova Italmotor Finland Oy kasvatti merkittävästi Ducato mallivaihtoehtojen tarjontaa Suomessa. Ducatoa saa nyt yli 70 eri varianttina. Koripituuksia on neljä ja korkeuksia kolme. Kaikki mallit ovat etuvetoisia ja kokonaismassaltaan 3500 kiloisia. Suurin vetokuorma on 2,5 tonnia. Kantavuutta on parhaimmillaan noin 1400 kg. Kuormatilavaihtoehtoja on kaikkiaan kuusi välillä 8-17 kuutiometriä. Dieselien lisäksi Ducatoa tarjotaan myös maakaasu- ja täyssähkömalleina. Niiden ja alustamallien liittäminen Suomen maahantuontiohjemaan on vielä toistaiseksi avoinna. Nyt koeajettava auto sijoittuu 140 hv konetehon ja 10 kuutiometrin kuormatilan puolesta valikoiman kevyempään päähän. (kuva: Kuormatilan puolella on hyödynnetty jokainen liikenevä senttimetri. Kuormansidontapisteitä soisi olevan nykyistä enemmän.) Raskaan työn raataja Kymppikuutioinen Ducato on ollut Suomessa aina hyvä myyntiartikkeli. Tavaratilan koon sekä tilavan ja valoisan ohjaamon puolesta se sopii vaikkapa huoltoautoksi, firman yleispeliksi tai vuokrauskäyttöön. Koeajorupeaman ensikilometrit paljastavat Ducaton jousituksen ja automaattivaihteiston esisäädetyn terveisien viennin asemesta vaatiivaan ammattikäyttöön. Kuormatta ajettaessa jousitusta voi luonnehtia jopa poikkeuksellisen kovaksi, kuin sitä ei olisi lainkaan ja myös vaihteensiirrossa on havaittavissa lievää empimistä. Kun Ducaton avaraan kuormatilaan kammetaan suurista lastausaukoista muutaman sadan kilon edestä kuormaa, muuttuu auton ajokäytös ja vaihteiston toiminta parempaan suuntaan. Välimatka entiseen, robotisoituun manuaalivaihteistoon on positiivisessa mielessä varsin pitkä. Automaattivaihteiston yhteydessä kuljettajalla on valittavanaan kolme erilaista vaihteisto- ohjelmaa: Eco, Normal ja Power eli tehotila. Näistä ensin mainittu on nimensä mukaisesti viritetty parhaan mahdollisen polttoainetalouden ehdoilla ja se sopiikin erityisen hyvin pitkille matkoille ja verkkaiseen ajoon. Toista ääripäätä edustava Power pyrkii hyödyntämään kaiken tarjolla olevan huipputehon ja se onkin järkevä ajotila esimerkiksi peräkärryn vetoon tai raskailla kuormilla ajettaessa. Liikkeellelähdettäessä automaattisesti kytkeytyvä Normal-ajotila vaikuttaisi koeajon perusteella asiallisimmalta ajotilalta jokapäiväisiin ajotilanteisiin. Fiat on aina taitanut polttoainetehokkaiden moottorien valmistuksen, eivätkä nyt tehdyt uudistukset tee poikkeusta tähän sääntöön. Valmistaja ilmoittaa 140 hv moottorin CO2 -päästöksi 204 g/km ja WLTP-mittaustavan mukaiseksi polttoaineenkulutukseksi peräti 11,5 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat jäivät odotetusti saavuttamatta, joskin kulutus asettui poikkeuksellisesti ilmoitettua matalammaksi. Kulutus asettui polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ahkerasti käyttäen 9-10 litran välimaastoon. (kuva: Maavaraa on kuin lava-autossa konsanaan mikä on tärkeä asia vaikkapa työkonetta kentällä huollettaessa.) Avustavia järjestelmiä Ohjaamon puolella uuden löytäminen kysyykin jo suurennuslasia. Uutuuksiin voitaneen nimetä liitettävyysvaihtoehdoilla täydennetty mediasoitin, missä 7-tuuman kosketusnäyttöön on ympätty myös peruutuskameran näyttö ja laajennetut matkapuhelintoiminnot. Jos jotain olisi kaivannut, niin ohjauspyörässä soisi olla nykyistä laajemmat säätömahdollisuudet eikä polkimien uudelleensijoittelustakaan olisi haittaa. Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin on sen sijaan panostettu Fiat-uutuuksilla, joihin lukeutuvat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä ja kaistavahti. Lisäksi kuorman painon mukaan säätyvään ajonvakautusjärjestelmään sisältyy nyt mäkilähtöavustin ja kaatumisenestojärjestelmä. Edellä mainitut lukeutuvat Suomessa vakiovarusteisiin. Valinnaisten tehdaslisävarusteiden listalla ovat vain värivaihtoehdot sekä vetokoukun, peruutuskameran sekä roiskeläpät ym. sisältävä Pack 3, joka nostaa auton hankintahintaa kaikissa koripituuksissa tasan 2000 eurolla. Rahalle vastinetta Uusimman sukupolven Fiat Ducaton verolliset hintapyynnit alkavat noin 31 000 eurosta, millä saa 8 kuutioisen, 120 hevosvoimaisella moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustetun umpipakun. Hinnaston toinen äärilaita tulee vastaan n. 51 000 eurossa, millä saakin jo 17 kuutiometrin tavaratilan, 180 hv moottorin automaattivaihteistolla ja kattavan vakiovarustelun päälle tulevan Pack 3 varustepaketin. Nyt koeajettava auto on niin ikään automaatilla ja Pack 3 varusteilla ja sen hintapyynti on ilman tavaratilan vanerointia aika tarkalleen 40 000 euroa. Maahantuoja on hinnoitellut automaattivaihteiston ja Pack 3 -varustelun niin houkuttelevasti, että on vaikea uskoa monenkaan uuden Ducato-asiakkaan enää kääntyvän ostopäätöksessään manuaalivaihteisen auton puoleen. Vahvan malliston lisäksi Fiatilla on tehty vahvaa jälkeä myös Suomen jälleenmyynti- ja huoltoverkoston kehitystyössä, mistä kiitos kuuluu luonnollisesti maahantuoja Italmotor Finland Oy:lle. Sen ansiosta Fiatin logoa on alkanut jälleen näkymään myös pienemmillä paikkakunnilla ja palvelutaso onkin saatu lyhyessä ajassa nostettua isolle automerkille sopivaksi, koko maan kattavaksi ja asiansa osaavaksi palveluverkostoksi. |