Vaihtoehtoiset käyttövoimat kuljetusyritysten kasvun mahdollistajina12.03.2021 18.03
Valtion kaasukäyttöisille kuorma-autoille myöntämä hankintatuki on saanut kuljetusyritysten päättäjien mielenkiinnon hetkeksi kaasukäyttöisten hyötyautojen puoleen. Mitä mieltä kaasuauton kannattavuudesta ovatkaan useilla kaasukäyttöisillä Iveco kuorma-autoilla pääkaupunkiseudulla liikennöivät Ossi ja Kim Tiilikainen? (kuva yllä: K&O Tiilikainen Oy:n ja K Tiilikainen Oy:n kaasuautokalusto ja osa henkilökunnasta Vantaalla DB Schenkerin terminaalilla kuljettajavaihdon aikaan. Kuvassa vasemmalta lukien Henri Mäkinen, Joakim Kuisma, Jere Ojanen, Seppo Harinen, Kim Tiilikainen, Ossi Tiilikainen ja Miro Ohvo.) Maakaasukäyttöisten kuorma- autojen rekisteröinnit ovat asettuneet parin viime vuoden rekisteröintitilastojen perusteella noin 75 auton vuositasolle. Tänä vuonna kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän uskotaan kasvavan. Ja on vähän pakkokin, mikäli valtio aikoo pysyä tavoitteessaan liikenteen päästöjen merkittävässä vähtentämisessä vuoteen 2030 mennessä. Vähäpäästöiseksi luokiteltujen liikennekaasujen käyttöä edistetään EU-vetoisesti ja rahoitteisesti koko Euroopan kattavan ja satoja miljoonia maksavan Blue Corridor -kaasuväylähankkeen muodossa. Kaasun käyttöä puoltavat matalat lähipäästöt ja etenkin haitallisten pienhiukkaspäästöjen osalta, joita kaasun poltosta ei muodostu nimeksikään. Myynnin vauhdittamiseksi valtion omistama kaasuyhtiö Gasum on laajentanut osittain edellä mainitun EU-tukirahan voimin sekä paineistetun (CNG) että nesteytetyn (LNG) maakaasun jakeluverkostoa Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi liikennekaasujen sopimushinnoittelu on tehty kuljetusyrityksille houkuttelevaksi. Uusimpana kannustimena valtio on alkanut jakaa kaasukuorma-autoille kuluvan vuoden loppuun saakka 5 000 - 12 000 euron edestä hankintatukea, jota on mahdollista saada myös pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin. Edellä mainitut toimet ja etenkin joulukuussa 2020 vauhtiin saatu hankintatuki ovatkin saaneet aikaan toivottua pöhinää kuljetusyrityksissä. - Hankintatuen vaikutukset näkyvät merkittävänä nousuna kaasuautojen kysynnässä ja kaupassa. Ainakin Ivecon osalta se tulee näkymään positiivisena kehityksenä kevään ja kesän rekisteröinneissä, paljastaa Iveco Finland Oy:n kuorma-automyyjä Juhani Havia. (kuva: Yrittäjät Ossi (oik.) ja Kim Tiilikainen sekä autonkuljettaja Tursun Nizamutdinov näkevät kaasun liikennekäytössä mielummin mahdollisuutena kuin uhkana.) Toimivaa tekniikkaa Helsinkiläisellä K&O Tiilikainen Oy:llä on nimissään kaikkiaan kolme kaasukäyttöistä Iveco Stralis kuorma-autoa. Näistä ensimmäinen Iveco Stralis S 440 NP rekanvetäjä hankittiin yhti- öön vuonna 2017. Yrittäjä Ossi Tiilikaisen mukaan kaasukäyttöiseen kuljetuskalustoon siirtyminen on sujunut mutkattomasti ja autot ovat täyttäneet valmistajan antamat lupaukset: - Kyllähän se on myönnettävä, että aluksi mietitytti oikein kovasti. Saimme kuitenkin autolle aikaan kuljetussopimuksen yhdessä DB Schenkerin kanssa, joten lähdimme luottavaisin mielin matkaan uuden tekniikan kanssa. Iveco oli meille sikäli luonnollinen valinta, kun kaikki yrityksen raskaat autot ovat olleet Ivecoja jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Toisen vähäpäästöisen Iveco Stralis S 440 NP kaasuauton Tiilikainen hankki noin vuotta myöhemmin ja sittemmin taloon hankittiin myös kolmas auto. Ja jatkoa seuraa, sillä tilauksessa on tulevalle kesälle valmistuva uusi Iveco X-Way kaasuauto, joka tulee nykyisten Stralisten rinnalle terminaalien välisiin kuljetustehtäviin. - Maa- ja biokaasussa ja miksei myös muissa vaihtoehtoisissa käyttövoimissa on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Ne eivät vielä nykyisellään sovi tai ole kustannustehokkaita vaihtoehtoja kaikkiin työtehtäviin, mutta ainakin meidän kohdallamme ne ovat avanneet ovia uusiin asiakkuuksiin ja sitä kautta kuljetussopimuksiin, toteaa Ossi Tiilikainen. (kuva: Iveco Stralis S 440 NP:n voimanlähteenä oleva 9 litran maakaasumoottorin suurin teho on 400 hv. Polttoainetaloudellista moottoria ruokitaan sekä paineistetulla että nesteytetyllä maakaasulla. Käytettävän säiliön valinta käy ohjaamon puolelta.) Samaa mieltä Ossi Tiilikaisen kanssa on K Tiilikainen Oy:n yrittäjä Kim Tiilikainen. Neljän pakettiauton ja yhden kuorma- auton yrityksen jakelukorilla varustettu kuorma-auto vaihtui joulukuun alussa dieselistä Iveco Eurocargo ML 160 E maakaasumalliin, joka on vastannut täydellisesti omistajien ja kuljettajien odotuksia. - Noin 5 000 kilometrin käyttökokemuksella ei ole enemmin kaipuuta takaisin entiseen. Ajamme paljon taajamassa, missä liikenteestä syntyvien lähipäästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa. Ajoltaan kaasuauto on täysin samanlainen kuin dieselkoneinen ja tankata pitää yhtä lailla päivittäin. Joskaan nyt ei tarvitse pelailla adblue-liuoksen kanssa. Nuoremman eli Kim Tiilikaisen kokonaispainoltaan 16-tonnisen Iveco Eurocargon voimanlähteenä on parhaalta teholtaan 210 hevosvoimainen moottori. Sen polttoaineena käytettävä CNG/BNG kaasu kulkee alustaan sovitetuissa, yhteistilavuudeltaan 480 litran kaasusäiliöissä: - Päivittäiset noin 250-300 km ajot menee sujuvasti yhdellä tankkauksella. Vaikka asemien peitto on nyt entistä parempi, täytyy tämän kanssa kuitenkin olla tarkkana kaasun riittävyyden suhteen. K&O Tiilikainen Oy:n raskaissa Stralis rekanvetäjissä on sekä LNG- että CNG/BNG -kaasusäiliöt. - Niin näissä on säiliöt molemmille vaihtoehdoille. Ojan puolella on tilavuudeltaan 190 kilon LNG-säiliö ja tien puolella 400 litran CNG-säiliöt, Ossi Tiilikainen kertoo ja jatkaa: ajamme pääsääntöisesti LNG:llä, joka on pidemmän päälle CNG:tä kustannustehokkaampi vaihtoehto. Ihanneolosuhteissa tällaisella pitäisi päästä jopa 1 500 kilometriä, mutta silloin pitäisi varmasti ajaa molemmat puolet tyhjiksi. (kuva: Iveco Eurocargo ML160E NP:n polttoaineena käytettävä maakaasu on ihanteellinen ja ympäristöystävällinen polttoainevaihtoehto jakeluautoon. Kaasumoottorin typen oksidi eli NOx-päästöt ovat hyvin alhaiset ja niiden aiheuttama hiukkaskuormitus on jopa 95 % pienempi dieseliin verrattuna.) Kannattavuudesta Kohta neljän vuoden ajan sekä diesel- että kaasukäyttöisen kuorma-autokaluston omistamiseen liittyviä kustannuksia keskenään verrannut Ossi Tiilikainen sanoo yrityksensä panostavan jatkossakin maakaasuun. - Molemmissa on puolensa, emmekä ole hukkaamassa nykyisiä dieselautoja mihinkään. Itse asiassa tilasimme juuri uuden telivetoisen Iveco X-Wayn HCT -yhdistelmän keulille. Olisimme toki ottaneet kaasuauton, jos sellainen olisi ollut tarjolla sopivan tehokkaalla moottorilla. Ehkäpä sellaisia on tulevaisuudessa tarjolla Ivecon mallistossa, Tiilikainen aprikoi. Oman kiitoksensa Tiilikaisilta saavat myös autovalmistaja ja maahantuontiorganisaatio: - Me olemme erittäin tyytyväisiä Ivecolta saatavaan palveluun ja tukeen sekä tietenkin valmistajan tuoteperheeseen. Kaasuautojen tekniikka on toiminut siinä missä dieselitkin. Konerikkoja tai muuta odottamatonta ei ole reilun parinkymmenen vuoden rinnakkaiseloon mahtunut. Autokaupat kätellään, ja viime aikoina jopa melko usein Havian Jussin kanssa. Jussissa yhdistyy kokemus ja asiantuntemus. Hän on tehnyt jo pitkään töitä kaasuautojen kanssa. Tiilikaiset kokevat kaasuautoihin siirtymisen vieneen sekä omien että asiakkasyritysten toimintaa kokonaisuutena positiivisesti eteen päin: - Ennen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaan kalustoon siirtymistä asiaa kannattaa tunnustella asiakkaiden puolelta. Valon värisävy on yleensä vihreä, mutta sävy tahtoo helposti haalistua tai jopa kokonaan vaihtua, kun puhe kääntyy kustannuspuoleen. Selkeitä sudenkuoppia Tiilikaiset eivät kaasuautoissa näe, mutta jonkin sortin asiakaslähtöisyyttä ja yhteispeliä kuljetusten tilaajan kanssa uuteen tekniikkaan siirtyminen vaatii - LNG:n hinnoittelua voi luonnehtia kohtuulliseksi ja sitä kautta tietyissä ajotehtävissä voidaan saavuttaa jopa säästöjä. Fakta on kuitenkin se että kaasuauton hankintahinta on merkittävästi dieseliä suurempi. Lisäksi autoa on huollettava dieseliä useammin. Pitkässä juoksussa ja etenkin korkeilla ajosuoritteilla hintaero on mahdollista kuroa kiinni ja kääntää jopa tulopuolelle, toteaa yrittäjä Ossi Tiilikainen. (kuva: K&O Tiilikainen Oy:ssä kuljetuksia tarjotaan työtehtävään sopivimmalla kalustolla. Portista terminaaliin kaartavan Iveco Straliksen voimanlähteenä on teholtaan 570 hv Cursor 13 dieselmoottori.) |