Vaihtoehtoiset käyttövoimat kuljetusyritysten kasvun mahdollistajina

12.03.2021 18.03

gas12.jpg

Valtion kaasukäyttöisille kuorma-autoille myöntämä hankintatuki on saanut kuljetusyritysten päättäjien mielenkiinnon hetkeksi kaasukäyttöisten hyötyautojen puoleen. Mitä mieltä kaasuauton kannattavuudesta ovatkaan useilla kaasukäyttöisillä Iveco kuorma-autoilla pääkaupunkiseudulla liikennöivät Ossi ja Kim Tiilikainen?

(kuva yllä: K&O Tiilikainen Oy:n ja K Tiilikainen Oy:n kaasuautokalusto ja osa henkilökunnasta Vantaalla DB Schenkerin terminaalilla kuljettajavaihdon aikaan. Kuvassa vasemmalta lukien Henri Mäkinen, Joakim Kuisma, Jere Ojanen, Seppo Harinen, Kim Tiilikainen, Ossi Tiilikainen ja Miro Ohvo.)

Maakaasukäyttöisten kuorma- autojen rekisteröinnit ovat asettuneet parin viime vuoden rekisteröintitilastojen perusteella noin 75 auton vuositasolle. Tänä vuonna kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän uskotaan kasvavan. Ja on vähän pakkokin, mikäli valtio aikoo pysyä tavoitteessaan liikenteen päästöjen merkittävässä vähtentämisessä vuoteen 2030 mennessä. 

Vähäpäästöiseksi luokiteltujen liikennekaasujen käyttöä edistetään EU-vetoisesti ja rahoitteisesti koko Euroopan kattavan ja satoja miljoonia maksavan Blue Corridor -kaasuväylähankkeen muodossa.

Kaasun käyttöä puoltavat matalat lähipäästöt ja etenkin haitallisten  pienhiukkaspäästöjen osalta, joita kaasun poltosta ei muodostu nimeksikään. Myynnin vauhdittamiseksi valtion omistama kaasuyhtiö Gasum on laajentanut osittain edellä mainitun EU-tukirahan voimin sekä paineistetun (CNG) että nesteytetyn (LNG) maakaasun jakeluverkostoa Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi liikennekaasujen sopimushinnoittelu on tehty kuljetusyrityksille houkuttelevaksi.

Uusimpana kannustimena valtio on alkanut jakaa kaasukuorma-autoille kuluvan vuoden loppuun saakka 5 000 - 12 000 euron edestä hankintatukea, jota on mahdollista saada myös pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin.

Edellä mainitut toimet ja etenkin joulukuussa 2020 vauhtiin saatu hankintatuki ovatkin saaneet aikaan toivottua pöhinää kuljetusyrityksissä.  

- Hankintatuen vaikutukset näkyvät merkittävänä nousuna kaasuautojen kysynnässä ja kaupassa. Ainakin Ivecon osalta se tulee näkymään positiivisena kehityksenä kevään ja kesän rekisteröinneissä, paljastaa Iveco Finland Oy:n kuorma-automyyjä Juhani Havia.

gas22.jpg

(kuva: Yrittäjät Ossi (oik.) ja Kim Tiilikainen sekä autonkuljettaja Tursun Nizamutdinov näkevät kaasun liikennekäytössä mielummin mahdollisuutena kuin uhkana.)

Toimivaa tekniikkaa

Helsinkiläisellä K&O Tiilikainen Oy:llä on nimissään kaikkiaan kolme kaasukäyttöistä Iveco Stralis kuorma-autoa. Näistä ensimmäinen Iveco Stralis S 440 NP rekanvetäjä hankittiin yhti- öön vuonna 2017. 

Yrittäjä Ossi Tiilikaisen mukaan kaasukäyttöiseen kuljetuskalustoon siirtyminen on sujunut mutkattomasti ja autot ovat täyttäneet valmistajan antamat lupaukset:

- Kyllähän se on myönnettävä, että aluksi mietitytti oikein kovasti. Saimme kuitenkin autolle aikaan kuljetussopimuksen yhdessä DB Schenkerin kanssa, joten lähdimme luottavaisin mielin matkaan uuden tekniikan kanssa. Iveco oli meille sikäli luonnollinen valinta, kun kaikki yrityksen raskaat autot ovat olleet Ivecoja jo yli kahden vuosikymmenen ajan. 

Toisen vähäpäästöisen Iveco Stralis S 440 NP kaasuauton Tiilikainen hankki noin vuotta myöhemmin ja sittemmin taloon hankittiin myös kolmas auto. Ja jatkoa seuraa, sillä tilauksessa on tulevalle kesälle valmistuva uusi Iveco X-Way kaasuauto, joka tulee nykyisten Stralisten rinnalle terminaalien välisiin kuljetustehtäviin. 

- Maa- ja biokaasussa ja miksei myös muissa vaihtoehtoisissa käyttövoimissa on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Ne eivät vielä nykyisellään sovi tai ole kustannustehokkaita vaihtoehtoja kaikkiin työtehtäviin, mutta ainakin meidän kohdallamme ne ovat avanneet ovia uusiin asiakkuuksiin ja sitä kautta kuljetussopimuksiin, toteaa Ossi Tiilikainen. 

gas32.jpg

(kuva: Iveco Stralis S 440 NP:n voimanlähteenä oleva 9 litran maakaasumoottorin suurin teho on 400 hv. Polttoainetaloudellista moottoria ruokitaan sekä paineistetulla että nesteytetyllä maakaasulla. Käytettävän säiliön valinta käy ohjaamon puolelta.)

Samaa mieltä Ossi Tiilikaisen kanssa on K Tiilikainen Oy:n yrittäjä Kim Tiilikainen. Neljän pakettiauton ja yhden kuorma- auton yrityksen jakelukorilla varustettu kuorma-auto vaihtui joulukuun alussa dieselistä Iveco Eurocargo ML 160 E maakaasumalliin, joka on vastannut täydellisesti omistajien ja kuljettajien odotuksia.

- Noin 5 000 kilometrin käyttökokemuksella ei ole enemmin kaipuuta takaisin entiseen. Ajamme paljon taajamassa, missä liikenteestä syntyvien lähipäästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa. Ajoltaan kaasuauto on täysin samanlainen kuin dieselkoneinen ja tankata pitää yhtä lailla päivittäin. Joskaan nyt ei tarvitse pelailla adblue-liuoksen kanssa. 

Nuoremman eli Kim Tiilikaisen kokonaispainoltaan 16-tonnisen Iveco Eurocargon voimanlähteenä on parhaalta teholtaan 210 hevosvoimainen moottori. Sen polttoaineena käytettävä CNG/BNG kaasu kulkee alustaan sovitetuissa, yhteistilavuudeltaan 480 litran kaasusäiliöissä:

- Päivittäiset noin 250-300 km ajot menee sujuvasti yhdellä tankkauksella. Vaikka asemien peitto on nyt entistä parempi, täytyy tämän kanssa kuitenkin olla tarkkana kaasun riittävyyden suhteen.

K&O Tiilikainen Oy:n raskaissa Stralis rekanvetäjissä on sekä LNG- että CNG/BNG -kaasusäiliöt. 

- Niin näissä on säiliöt molemmille vaihtoehdoille. Ojan puolella on tilavuudeltaan 190 kilon LNG-säiliö ja tien puolella 400 litran CNG-säiliöt, Ossi Tiilikainen kertoo ja jatkaa: ajamme pääsääntöisesti LNG:llä, joka on pidemmän päälle CNG:tä kustannustehokkaampi vaihtoehto. Ihanneolosuhteissa tällaisella pitäisi päästä jopa 1 500 kilometriä, mutta silloin pitäisi varmasti ajaa molemmat puolet tyhjiksi. 

gas42.jpg

(kuva: Iveco Eurocargo ML160E NP:n polttoaineena käytettävä maakaasu on ihanteellinen ja ympäristöystävällinen polttoainevaihtoehto jakeluautoon. Kaasumoottorin typen oksidi eli NOx-päästöt ovat hyvin alhaiset ja niiden aiheuttama hiukkaskuormitus on jopa 95 % pienempi dieseliin verrattuna.)

Kannattavuudesta

Kohta neljän vuoden ajan sekä diesel- että kaasukäyttöisen kuorma-autokaluston omistamiseen liittyviä kustannuksia keskenään verrannut Ossi Tiilikainen sanoo yrityksensä panostavan jatkossakin maakaasuun.

- Molemmissa on puolensa, emmekä ole hukkaamassa nykyisiä dieselautoja mihinkään. Itse asiassa tilasimme juuri uuden telivetoisen Iveco X-Wayn HCT -yhdistelmän keulille. Olisimme toki ottaneet kaasuauton, jos sellainen olisi ollut tarjolla sopivan tehokkaalla moottorilla. Ehkäpä sellaisia on tulevaisuudessa tarjolla Ivecon mallistossa, Tiilikainen aprikoi.

Oman kiitoksensa Tiilikaisilta saavat myös autovalmistaja ja maahantuontiorganisaatio:

- Me olemme erittäin tyytyväisiä Ivecolta saatavaan palveluun ja tukeen sekä tietenkin valmistajan tuoteperheeseen. Kaasuautojen tekniikka on toiminut siinä missä dieselitkin. Konerikkoja tai muuta odottamatonta ei ole reilun parinkymmenen vuoden rinnakkaiseloon mahtunut. Autokaupat kätellään, ja viime aikoina jopa melko usein Havian Jussin kanssa. Jussissa yhdistyy kokemus ja asiantuntemus. Hän on tehnyt jo pitkään töitä kaasuautojen kanssa.

Tiilikaiset kokevat kaasuautoihin siirtymisen vieneen sekä omien että asiakkasyritysten toimintaa kokonaisuutena positiivisesti eteen päin:

- Ennen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaan kalustoon siirtymistä asiaa kannattaa tunnustella asiakkaiden puolelta. Valon värisävy on yleensä vihreä, mutta sävy tahtoo helposti haalistua tai jopa kokonaan vaihtua, kun puhe kääntyy kustannuspuoleen. 

Selkeitä sudenkuoppia Tiilikaiset eivät kaasuautoissa näe, mutta jonkin sortin asiakaslähtöisyyttä ja yhteispeliä kuljetusten tilaajan kanssa uuteen tekniikkaan siirtyminen vaatii

- LNG:n hinnoittelua voi luonnehtia kohtuulliseksi ja sitä kautta tietyissä ajotehtävissä voidaan saavuttaa jopa säästöjä. Fakta on kuitenkin se että kaasuauton hankintahinta on merkittävästi dieseliä suurempi. Lisäksi autoa on huollettava dieseliä useammin. Pitkässä juoksussa ja etenkin korkeilla ajosuoritteilla hintaero on mahdollista kuroa kiinni ja kääntää jopa tulopuolelle, toteaa yrittäjä Ossi Tiilikainen.

gas52.jpg

(kuva: K&O Tiilikainen Oy:ssä kuljetuksia tarjotaan työtehtävään sopivimmalla kalustolla. Portista terminaaliin kaartavan Iveco Straliksen voimanlähteenä on teholtaan 570 hv Cursor 13 dieselmoottori.)

05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin
30.08.2023 10.01Metsäteollisuuden maine suomalaisten keskuudessa on parantunut
30.08.2023 9.00Kölnin-Bonnin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin koko dieselkäyttöisen maakalustonsa polttoaineena
29.08.2023 14.00Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
29.08.2023 11.00Luken uusi verkkopalvelu paljastaa maatalouden investointien talousvaikutukset
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.43Luke: Uudet metsävarakartat ja kuntakohtaiset tilastot julkaistu
28.08.2023 10.02Valmet toimittaa seitsemännen pehmopaperin tuotantolinjan Meksikoon
28.08.2023 10.00Arnold Schwarzeneggeristä Parksiden uusi mainoskasvo
25.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! erikoislähetys Brasilian ExpoForest 2023 -metsäkonemessuilta -
25.08.2023 10.00Kansainvälinen työvoimatutkimus: Suomalaiset karttavat toimistotyötä
24.08.2023 15.51Transit- ja E Transit -mallien digitaalisiin ominaisuuksiin on tulossa merkittäviä päivityksiä Euroopassa vuonna 2024.
24.08.2023 15.39Kirjanpainajan parveilu hiljenemässä - tuhotilanne jatkuu paikoin runsaana
24.08.2023 12.00DAF päivittää kaupunkijakelukuorma-autojen mallistoon
24.08.2023 9.28Teollisuuspuun pystykauppahinnat laskivat heinäkuussa
23.08.2023 12.04metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen osallistui yhteensä 660 hakijaa
23.08.2023 12.00Allison panostaa sähköisien voimansiirtoratkaisujen kehitykseen
23.08.2023 11.00Suomen metsäkeskus: Taimikot hoidetaan pääosin hyvin
22.08.2023 11.12Metsäteollisuus toivoo puukaupan vilkastuvan syksyä kohti
22.08.2023 10.22Kylmä alkukesä enteilee hyvää puolukkasatoa
22.08.2023 8.02Volvon Yhdessä kohti nollaa -koeajokiertue vauhtiin Seinäjoella
18.08.2023 22.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Lepaa 2023 -näyttelystä
18.08.2023 11.00Earthpac Oy ostaa Hoky Lavarakenne Oy:n liiketoiminnan
16.08.2023 13.09S-ryhmä avaa sähköautojen ABC-suurteholatausaseman Kaaren kauppakeskukseen​ Helsinkiin
16.08.2023 10.11Nyt myös Metsä Group laskee kuitupuun minimiläpimittaa Suomessa
16.08.2023 10.00Kia paljasti uuden lippulaivamalli EV9:n hinnat - Ei mikään koko kansan Kia
16.08.2023 9.22Keslan puolivuotiskatsaus: liikevaihto kasvoi ja tulos parani
15.08.2023 15.33Liikennekaasua ja energiaa yhdyskuntajätteistä sekä karjanlannasta - Yleisötapahtuma Toholammilla perjantaina 25.08.2023
15.08.2023 11.34Stora Enso pienentää kuitupuun minimiläpimittaa
15.08.2023 11.32Metsä Fibren Vilppulan sahalla käynnistyy vuosihuoltoseisokki
15.08.2023 11.20LVI-tukkumyynti Q2/2023: Odotettu kyykkäys
15.08.2023 9.44Teollisuuden liikevaihto roimassa laskussa
15.08.2023 9.08Ponssen puolivuosikatsaus: Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta Ponsse investoi merkittävästi yhtiön kehittämiseen
14.08.2023 10.13Helsingissä Kivihaan tunneli kiinni 21.- 25.8.2023 välisinä öinä klo 22.00?05.00
14.08.2023 9.43Pellon odotettu tuotto, alueelliset tekijät sekä yleinen taloustilanne selittävät peltojen kauppahintoja sekä yleistä peltojen hintakehitystä Suomessa
14.08.2023 9.12IVECO BUS on toimittanut kaksi E-WAY-kaupunkibussia HZ Bussarille
12.08.2023 10.00KATSO VIDEO! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Power Truck Showsta 11.8.
10.08.2023 11.11Hymer-asuntoautoille uusi maahantuoja
10.08.2023 11.00Vapaaehtoisen pelastuspalvelu tarjoaa vinkit metsässä eksymisen ehkäisyyn
10.08.2023 9.47Energiapuun kauppa ennätyksellisen vilkasta
09.08.2023 14.44Aalto-yliopistossa tehty merkittävä edistysaskel langattoman latauksen saralla
09.08.2023 9.12Kesäkuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,9 miljoonaa kuutiometriä
08.08.2023 14.09Renault Trucks Power Truck Show:ssa 2023
08.08.2023 10.52Merihanhen ja kanadanhanhen peltometsästys alkaa 10.8.
08.08.2023 10.00Metsäteollisuuden ulkomaankauppa toukokuu 2023
07.08.2023 21.12Ponsse ja PacWest solmivat jälleenmyyntisopimuksen Yhdysvaltojen länsirannikolla
07.08.2023 10.07Volvo-sähkörekka kuljettaa leipää Lahti-Vantaa-välillä - Rekan tunnistaa Reissumies-ilmeestä
07.08.2023 9.02Metsästyskausi käynnistyy sepelkyyhkyillä
07.08.2023 8.00Koulujen alkaessa SKAL ja kuljetusyrittäjät muistuttavat: liikenne on yhteispeliä
06.08.2023 10.00UPM:lle platinaa ja erinomaiset pisteet EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa
04.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 4.8. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.08.2023 18.33Nimityksiä Metsätyö Oy:ssä
04.08.2023 14.00Supersuosittu Stadin Rekkaspottauspäivä tulee taas lauantaina 19.8.2023
04.08.2023 10.00Puu 2023 -messujen ohjelmassa tehdään kattava katsaus puualan tulevaisuuteen - mukana nimekkäitä keynote-puhujia
03.08.2023 15.00Suomen kivijalka kuntoon - tiestöön panostusta -seminaari järjestetään Power Truck Showssa perjantaina 11.8. alkaen kello 11.30
03.08.2023 13.44Nurminen Logistics Oyj:n puolivuotistulos oli yhtiön historian paras
02.08.2023 10.00Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille
02.08.2023 9.5112 600 maatalouden tai vesiviljelyn harjoittajaa haki sähkö- ja lannoitetukea
02.08.2023 0.07Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
01.08.2023 10.44Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa
01.08.2023 9.53Mercedes uudistaa keskikokoiset tila- ja pakettiautomallinsa
31.07.2023 11.43Pohjoisella Itämerellä tutkitaan panssarilaiva Ilmarisen hylkyä
31.07.2023 8.00Janne Rinne nimitetty tutkimusprofessoriksi Luonnonvarakeskukseen
30.07.2023 15.00Energiapuun korjuuta tehtävään soveltuvalla järkikalustolla
29.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 15,1 % vuoden 2023 kesäkuussa
28.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 28.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.07.2023 12.59Yamahan 2024 -malliston mönkijöiden ja rinnakkain istuttavien mallien uutuudet
27.07.2023 11.00Valmet Automotive jälleen maailman 100 suurimman autoteollisuuden toimittajan joukossa
27.07.2023 9.34Syntyvyys laskussa - maahanmuutto ylläpitää väestönkasvua Suomessa
26.07.2023 14.44Valmetin puolivuosikatsaus: Saadut tilaukset pysyivät edellisvuoden tasolla - Liikevaihto kasvoi
25.07.2023 13.33Joutsenon sellutehtaalla neuvotellaan lomautuksista
25.07.2023 10.09Rakennuslupien kuutiomäärät jyrkässä laskussa
25.07.2023 9.55Jättiputket kukoistavat - ELY-keskus kannustaa vieraslajin tuhoamiseen
25.07.2023 8.00Metsä Group kutsuu asiantuntijat etsimään parhaita tapoja käyttää metsiä
24.07.2023 15.00DAF LF Electric saavutti EV Rally 2023 -tapahtuman maaliviivan
24.07.2023 8.33Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 kesäkuussa 9,5 % vuoden takaisesta
24.07.2023 8.00Mustikka- ja suomuurainsato on korkeintaan keskinkertainen, puolukkaa voidaan saada paikoin runsaasti
21.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 21.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
21.07.2023 9.15Stora Enson puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2023: Uudelleenjärjestelyjä nopeutetaan haasteellisissa markkinaolosuhteissa
21.07.2023 9.00Mika Heino Aari Rahoitukselle
20.07.2023 9.00Tieliikenteessä kuoli 16 ihmistä kesäkuussa 2023
19.07.2023 15.00Simeon turvaa kaasuntoimitukset Ruotsissa ja Norjassa
19.07.2023 13.00DINO280RXT - kompaktia tehokkuutta KATSO VIDEO!
18.07.2023 12.00Sinilevälautat tekevät jälleen Itämeren rehevöitymisen näkyväksi
18.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 8,3 % vuoden 2023 toukokuussa

Näytä lisää »