AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLB 200d Business Progressive Line - järkiratkaisuja sopivaan hintaan09.03.2021 18.01
Mercedes-Benzin katumaasturimallistossa sillan rakentajaksi kompaktin GLA:n ja jykevän GLC:n väliin tarkoitetu täysin uusi GLB täyttää onnistuneesti mallistosta puuttuneen aukon. Jopa seitsemälle rekisteröitävä GLB on mallikelpoinen esitys järkevästä tilankäytöstä. (kuva yllä: Mercedes-Benz GLB on varsin tyylikäs katumaasturi. Sivuhelmojen ja pyöränkoteloiden reunojen mustat muovilistat lisäävät auton offroad-ilmettä ja suojaavat kiveniskemiltä.) Uutta GLB:tä voi hyvällä syyllä luonnehtia Mercedeksen monipuolisimmaksi katumaasturiksi. Valmistajan mukaan se yhdistää tila-auton muunneltavuuden, henkilöauton mukavuuden ja maasturin ajovarmuuden ainutlaatuisella tavalla. Edellä mainitut ominaisuudet eivät ole tuulesta temmattuja, sillä samaan perusrakenteeseen juuri ilmestyneen toisen sukupolven GLA:n kanssa perustuva GLB tarjoaa tarvittaessa tilat jopa seitsemälle hengelle. Mallia on saatavana etu- ja nelivetoisena. Voimanlähdevalikoimassa on bensiini- että dieselmoottorit, joskaan hybridivaihtoehtoja ei ole ainakaan toistaiseksi tarjolla. Mercedeksen tapaan myös GLB:ssä on markkinoiden kehittyneimpiin kuljettajaa avustaviin käyttöliittymiin lukeutuva MBUX, joka ymmärtää niin puhetta kuin kosketustakin. (kuva: Kojelaudan uutuus ovat offroad-henkiset alumiinioptiikkaiset putkielementit, jotka löytyvät myös ovista ja keskikonsolista.) Reilusti tilaa Täysin uusi GLB on Mercedes-Benzin kompaktimaastureista ensimmäinen, johon on saatavana lisävarusteena kolmannelle istuinriville kaksi erillisistuinta. Viisipaikkaisena takaistuimen jalkatilat ovat lähes metrin luokkaa. Pituudeltaan alta viisimetrisen auton runsaat tilat ovat reippaan akselivälin ja auton menosuuntaan nähden poikittain asennetun moottorin ansiota. GLB:llä on pituutta 4,63 metriä ja akseliväliä on liki 2,83 metriä. Samaan perusrakenteeseen uuden GLA:n kanssa pohjautuva GLB jää pituuden ja leveyden osalta vain neljän senttimetrin päähän isoveli GLC:stä. Korkeusvertailussa GLB ottaa peräti kuuden senttimetrin etumatkan GLC:n, mikä ulosmitataan reiluna päätilana matkustamon puolella. Korkeuden ja liki 90 astetta aukeavien takaovien ansiosta takaistuimelle kulku on tehty vaivattomaksi. Edellä mainittujen seikkojen ansiosta GLB kaikilla istuinpaikoilla on varsin väljät ja mukavat oltavat. (kuva: Uuteen GLB:hen on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä Koeajossa 200 d -mallin kulutus asettui 5 - 5,9 litran haarukkaan, mikä on hyvä lukema korkealle autolle.) Tyyli-ikoni Muiden Mercedesten tapaan myös GLB:ssä kuljettajan eteen avautuu tyylikäs ja käytännöllinen kojelauta, mihin on tuotu valmistajan klassisista malleista tuttuja piirteitä. GLB:ssä asiat ovat viety vieläkin pidemmälle. Koristeosissa ja listoissa on maastoautolle sopivaa särmikkyyttä, mikä näkyy vaikkapa ovien sisäkahvojen muotoilussa. Nyt koeajettava viisipaikkainen GLB 200 d on etuvetoinen ja Business varustelutason päälle autoon on valittu Progressive Line ja Avantage -varustepaketit. Ensin mainittu sisältää ilmastointiautomatiikan lisäksi tehokkaat led-ajovalot, 18 tuumaiset kevytmetallivanteet ja joukon käyttömukavuutta kohentavia varusteita kuten esimerkiksi etäisyyssäädettävän takaistuimen ja sisätilan tunnelmavalaistuksen. Advantage tuo kojelautaan vakiovarusteisiin lukeutuvien ja halkaisijaltaan 7-tuuman näyttöjen tilalle yli 10-tuumaiset teräväpiirtonäytöt. Lisävarusteisiin luketuvat lisäksi intuitiivinen MBUX-multimediajärjestelmä sekä kattava Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmä, joka verkottaa auton eri järjestelmät keskenään. Tukea ja turvaa tekniikasta GLB:ssä kuljettajan tukena ovat uusimmat avustinjärjestelmät. Aktiivinen turvallisuus on siten tämän kokoluokan huipputasoa. Uusimpia ajoavustinpaketin toimintoja ovat esimerkiksi kääntymistoiminto ja hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto. Tuoreinta tarjolla olevaa tutka- ja kameratekniikkaa sekä navigaatiotietoja hyödyntävien ajoavustimien ansiosta GLB:llä on mahdollista ajaa hetkittäin automaattisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin sovittaa nopeuden ajoreittiin perustuen, ennakoiden esimerkiksi kaarteet, risteykset ja liikenneympyrät. Sitä täydentävät mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin ja aktiivinen kaista- avustin. Uudessa GLB:ssä on vakiovarusteena laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Se auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. jarrutusavustin hidastaa auton vauhtia lähestyttäessä hitaammin ajavaa ajoneuvoa, vaikka vakionopeudensäädin ei olisi aktivoituna. Ajossa automatiikan tarjoama mukavuus ja huolettomuus tempaiseekin nopeasti pauloihinsa. Esimerkiksi pitkäveteisillä moottoritieosuuksilla GLB:n kuljettaja voi olla hetkittäin liki matkustajan roolissa. Toki vastuu turvallisuudesta on aina kuljettajalla. (kuva: Takamatkustajille on tarjolla mukavat oltavat. Toisen istuinrivin istuimissa on 14 cm etäisyys säätövarat. Etuvedon ansiosta kardaanitunneli on olematon. Siksi myös keskimmäinen istuinpaikka sopii matkantekoon.) Teknistä etumatkaa Mercedes-Benz GLB:n voimanlähdevalikoiman kulmakiviä ovat uudistetut bensiini- ja dieselmoottorit. Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja on kasvatettu selvästi ja taloudellisuutta parannettu sekä päästöjä pienennetty. Bensiinimoottorimallisto alkaa GLB 200:n ahdetusta 1,3 litraisesta ja päättyy GLB 35 4Matic AMG:n 306 hv huipputehon tuottavaan 2-litraiseen rivinelikkoon. Ammatti- ja yrityskäytössä bensiinivaihtoehtoja mielenkiintoisempia ovat niin ikään täysin uudet ja erittäin hyvän hyötysuhteen dieselmoottorit. Uuden E-sarjan yhteydessä esitellystä 2 litran OM 654q-dieselmoottorista on tarjolla kolme tehovaihtoehtoa: 116 hv (180 d), 150 hv (200 d) ja 190 hv ( 220 d 4Matic). Kaikkien edellä mainittujen yhteydessä on uusimman sukupolven 8-vaihteinen 8G-DCT -vaihteisto. (kuva: Tavaratilaa on istuinpaikkojen määrästä ja istuimien asennoista riippuen 130:stä jopa yli 1800 litraan asti. Välipohjan alta paljastuu reilusti lisää säilytystilaa.) Edeltävästä GLK:sta poiketen GLB:n moottori on sovitettu moottoritilaan menosuuntaan nähden poikittain ja vetävät pyörät sijaitsevat nyt etuakselilla. Jatkuva 4Matic-neliveto on tarjolla lisähinnasta. Moottorin voimantuotto on tasaista ja vaihteiston käytös ensiluokkaista. Ohjaustuntumassa ei ole moitittavaa ja jousitus on asiallinen. Pesäero valmistajan suurempiin katumaasturivaihtoehtoihin tulee esiin sisämelussa, joka kantautuu pääasiassa renkaista. Melua ei ole häiritsevästi, mutta kuitenkin havaittavasti. GLB kääntyy etuvetoiseksi ja pitkän akselivälin omaavaksi autoksi yllättävän pienessä tilassa. Valmistaja ilmoittaa kääntöympyrän halkaisijaksi 11,7 metriä, mikä koeajon perusteella pitää aika lailla paikkansa. Plussaa ansaitsee myös inhimillinen ja varsin yleinen rengaskoko 215/65R17 millä on oma osuutensa huippuluokan mukavuuden ja ajettavuuden luomisessa.
(kuva: Uutta GLB:tä voi hyvällä syyllä luonnehtia Mercedeksen monipuolisimmaksi katumaasturiksi.) Mitä maksaa? Mercedes-Benz GLB:n verolliset hintapyynnit alkavat 180 d mallin vajaasta 45 000 eurosta. Teholuokan kasvattaminen 116:sta 150:een hevosvoimaan nostaa hintapyyntiä vajaalla kahdella tuhannella eurolla. Hieman yllättäen bensiinimoottorivaihtoehtojen hintapyynnit lähtevät 180 A:n reilusta 45 500 eurosta ja konetehon korotus seuraavaan luokkaan nostaa auton hintaa reilulla 2 500 eurolla. Toki moottorin koko kasvaa silloin 1,3:sta kahteen litraan. Suomessa perusvarustelutaso on Business, mitä voidaan laajentaa auton ulkonäköä ja varusteita kohentavilla Style, Progressive ja AMG -varustelupaketeilla. Tehokkaimman ja kattavilla AMG varusteilla täydennetyn GLB 35 4Matic AMG:n hintapyynti on jo reilut 72 500 euroa. Yritysautokäytössä kiinnostavia lukemia edustavat käyttöedun ja vapaan käyttöedun kuukausi- osuudet lähtevät 685/850 eurosta. Uuden Mercedes-Benz GLB:n monipuolisuutta kuvastaa muunneltavuuden ohella myös vaihtoehtojen runsaus. Mercedes lyö GLB:n voimin kapulaa lähimpien kilpailijoiden rattaisiin, myös hinnoittelun saralla. |