AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaan

17.02.2019 16.44

mitsu12.jpg

Mitsubishi L200 Club Cab osoittaa perinteisen lujarakenteisen lava-auton puolustavan yhä paikkaansa kilpailussa nelivetoisia umpipakettiautoja vastaan ammattikäyttäjien jokapaikan höylänä.  

(kuva yllä: Lava-autot ovat suosittuja urakointikäytössä. Mitsubishi L200 Club Cab on erinomainen valinta työmailla liikkumiseen ja tavaran kuljetukseen vaikeissa maastoissa.)

Pari vuotta takaperin uudistunutta Mitsubishi L200 lava-autoa tarjotaan kahtena eri mallivaihtoehtona: Club Cab ja Double Cab. Akseliväli on molemmissa sama eli tasan 3 metriä, mikä on vajaat kymmenen senttimetriä lähimpiä kilpailijoita vähemmän ja tekee L200:sta ketterän käänneltävän ahtaissa paikoissa. 

Neliovista DoubleCabia saa sekä kahdelle että viidelle rekisteröitynä. Sen lavan hyötypituus on muovikaukalon kanssa vajaa 1,5 m. Double Cab on aina kaksipaikkainen ja sen suurin lavapituus on kaukalon kanssa noin 1,8 m. Kokonaismassaltaan, mallista riippuen, 2900 kilon molemmin puolin asettuvan auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle tai sitten hiekoituslaitteelle ja aurausvarusteille. Suurin sallittu perävaunumassa on 3000 - 3100 kg. 

mitsu2.jpg

(kuva: Mitsubishi L200:ssa yhdistyy onnistuneesti lava-auton kuormauskapasiteetti ja maasturin etenemiskyky. Kiitokset koeajoauton lainasta lähtevät Nummelaan, Vihdin Autotalo Oy:lle!)

Voimanlähteenä on tehokas ja polttoainetaloudellinen 2.4-litran dieselmoottori, jota tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 153 hv / 380 Nm ja 181 hv / 430 Nm. Alempitehoista moottoria tarjotaan ainoastaan edullisimman eli PRO -mallin yhteydessä. Vaihteistopuolella on tarjolla 6-vaihteinen manuaali ja 5-portainen automaatti, mikä on tarjolla vain DoubleCab -malleihin.

Syy miksi L200:n on niin suosittu juuri ammattikäyttäjien keskuudessa piilee sen nelivetojärjestelmässä, mikä perustuu erinomaisen maastokelpoiseen, tosin nyt jo Suomen maahantuontiohjelmasta pois jätetyn Mitsubishi Pajeron Super Select 4WD-II -järjestelmään. Kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta. Näistä 2H eli takavetotila tuo parhaan polttoainetalouden. Nelivedolle on kolme eri ajotilaa 4H, 4HLc ja 4LLc, mitkä soveltuvat päivittäisestä ajosta aina vaikeakulkuiseen maastoon. Vahvan etenemiskyvyn ohella L200 tunnetaan jämäkästä alustasta, joka ottaa raskaat kuormat ja tienpinnan rasitukset väsymättä ja vankkumatta vastaan. 

mitsu3.jpg

(kuva: Neliveto on peruja valmistajan legendaarisesta Pajero-maasturista.)

Tehokkaammalla moottorivaihtoehdolla ja perinteisellä manuaalivaihteistolla varustetun koeajoauton kulku on kaikin puolin sujuvaa. Auton käyttötarkoitus raskaiden kuormien ja vaativien olosuhteiden kuormajuhtana paljastuu vain kuormatta ajettaessa etäisenä takajousituksen töksähtelynä. 

Kiitoksen sanan ansaitsee myös kattava vakiovarustelu, joka pitää sisällään: peruutuskameran, kaistavahdin, perävaunun vakautusjärjestelmän, mäkilähtöavustimen, sadetunnistimen ja vakionopeudensäätimen. Koeajettavan auton Magnum -varusteluun kuuluvat näiden lisäksi vielä ainakin automaattinen ilmastointi, lavakaukalo ja astinlaudat.

mitsu4.jpg

(kuva: Pitkän lavan kuormapituus on reilut 180 cm. Kuormansidontalenkkejä on kuusin kappalein. Auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle.)

Positiivinen kokemus

Mitsubishi L200:n ajettavuudessa on positiivista työkalumaisuutta. Ohjausvaste on asiallinen ja poljintuntuma hyvä, etenkin kytkimen osalta, mistä on etua vaikeakulkuisessa maastossa ajettaessa. Myös manuaalivaihteiston vaihteensiirto ansaitsee kiitosta. Vaihdevivun liikerata on nykymittapuun mukaan reippaan puo- leinen, silti pykälät siirtyvät loviinsa vaivattomasti. 

Kuljettajan paikalla on reilusti tilaa ja kaikin puolin leppoisat oltavat. Mittariston ja kojelaudan muotoilussa ja hallintalaitteiden asettelussa on edetty käytännöllisyyden ehdoilla. Kaikin puolin toimi- va kokonaisuus. 

L200:n alusta on toteutettu perinteisin ratkaisuin. Jäykkä, lehtijousien varaan tuettu taka-akseli ja erillisjousitettu etuakselisto kiinnittyy tukevasti jämäkkään erillisrunkoon. Jo koeajon ensimetrit paljastavat että jousitus on kehittynyt havaittavasti parempaan suuntaan edeltävästä mallisukupolvesta. Takaylitystä on auton lajityypille ominaiseen tapaan reippaasti, jopa 1,33 metriä. Lyhytlavaisessa vielä sitäkin enemmän, joka on osattava huomioida vaikkapa peräkärryn kanssa peruuteltaessa tai kivikkoisessa maastossa ajettaessa, missä takapuskuri saattaa äkkiä ottaa kiinni kiveen tai kantoon. 

Vetotavan vaihto käy kilpailijoiden tapaan sähköisesti keskikonsolin kiertokytkimestä kääntämällä. 

Koeajoauton alle väännetyt Continental IceContact 2 nastarenkaat tarjosivat hyvän pidon jo pelkän takavedon kanssa. Nelivedon ominaisuuksia haastettiin metsätiellä ja osin maastossakin. Valittu vetotapa ei liioin vaikuta Mitsun menohaluihin. 

Mitsubishi on sovittanut onnistuneesti uusimmat ajoavustimet lava-autoonsa. 

Vakiovarusteisiin sisältyy ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmän lisäksi mäkilähtöavustin ja perävaunun vakautus. Kaistavahti on tarjolla lisähinnasta Club Cabiin, mutta vakiona Double Cabissa.

mitsu52.jpg

(kuva: Konehuoneen täyttää tehokas 2,4-litran moottori. Alumiinimoottorista irrotetaan kääntyväsiipisen ahtimen javälijäähdytyksen avuin tehoa 181 hv ja vääntömomenttia jopa 430 Nm.)

Hintapuolesta

L200:sta tarjotaan Suomessa Club Cab- ja Double Cab -versioina. Malliston verolliset hinnat alkavat noin 32 400 eurosta. Sillä saa kaksipaikkaisen ja manuaalivaihteisen ClubCab PRO -mallin, jossa on riittävät varusteet työkäyttöön. Nyt ajettava Magnum varustelutason auto on hinnastossa seuraavana. Sen hinta asettuu 34 000 euron kantimiin. Parin tonnin lisähinnalla saa tehokkamman moottorin ja reilusti kattavamman varustelun. Neliovisten mallien hinnat lähtevät vajaasta 38 000 eurosta ja viisipaikkaisten noin 48 000 eurosta. 

Mitsubishi tarjoaa L200:een viiden vuoden takuun ja kilpailukykyisesti hinnoitellut huoltosopimukset, mitä tarjotaan koko maan kattavan jälleenmyynti ja huoltoverkoston kautta.

mitsu6.jpg

(kuva: L200:n yltää Euro 6 päästötasolle ilman Adblue urealiuosta.)

02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre

Näytä lisää »