Metsäkoneyrittäjä Hans Gummerus: "Koneiden uusi teknologia tehostaa puunkorjuuta"

13.02.2019 19.11

gumm2.jpg

Hans Gummerus Kannonkoskelta on nuoren polven metsäkoneurakoitsija, joka perusti yrityksensä Gummerus Forest Oy:n vuonna 2008 heti lukion ja armeijan käynnin jälkeen. 

(kuva: Hans Gummerus aloitti metsäkoneyrittäjänä 18-vuotiaana heti lukion ja armeijan käynnin jälkeen. Koneiden kehitystä hän seuraa tarkasti aitiopaikalta kuljettajan roolissa.) 

- Olin silloin 18-vuotias ja uravalinta oli selvä asia jo lapsesta. Edesmennyt isäni Jorma Gummerus aloitti metsäkoneurakoinnin vuonna 1974 Yhtyneille Paperitehtaille. Tämä yhteistyö jatkuu osaltamme katkeamattomana edelleen tänä päivänä UPM:n ja Viitaforest Oy:n välillä, missä olemme osakasyrityksenä, kertoo Hans Gummerus

Hyvää yhteistyötä

Vuonna 2006 perustettu Viitaforest Oy tarjoaa puunkorjuuta seitsemän ammattitaitoisen metsäkoneyrityksen voimin UPM Metsälle: vuodessa pyöreää puuta korjataan yli 400 000 kuutiota. Viitaforest Oy:n osakasyrityksiä ovat Gummerus Forestin lisäksi Koneyhtymä Veikko Pasanen ja pojat, Lahtinen Forest Oy, Metsäkone Honkoset Ay, Metsäkoneurakointi Välipakka, Moisio Forest Oy ja Puunkorjuu J. Valkeinen Oy. Aliurakoitsijoina toimivat lisäksi Koneurakointi Kananen Oy, Koneurakointi Pekka Närhi Ky ja Veli Paananen. 

Viitaforestin toimialuetta on pohjoinen Keski-Suomi: Kannonkoski, Karstula, Kivijärvi, Pihtipudas, Viitasaari ja Keitele. Toimenkuvaan kuuluu myös saaripuun korjuu Keitelejärvellä ja lähialueen vesistöissä, mihin kanavia myöten pääsee. Konekalustoa Viitaforestin käytössä on tällä hetkellä 11 ketjua puunkorjuussa sekä 5 kaivuria maanmuokkauksissa. Viitaforestilla on palkattuna kaksi toimihenkilöä, jotka vastaavat yrityksen korjuuohjauksesta. Yhteensä osakasyrityksien palveluksessa on henkilöstöä nelisenkymmentä.

- Yhteistyö Viitaforestin osakasyritysten välillä sujuu mallikkaasti hyvässä hengessä ja toiminta on kaikin puolin tehokasta. Itse olen mieltynyt yhdellä koneketjulla operointiin; siinä saa omalla työpanoksella vaikuttaa vahvasti tekemiseen ja pystyy keskittymään koneella ajoon enemmän kuin hallinnollisiin asioihin. Alueellamme leimikkorakenne on hyvä joten saamme toimia noin 70 kilometrin säteellä kotoa eikä siirtojakaan tarvitse tehdä liikaa, toteaa Gummerus. 

gumm1.jpg

(kuva: Syksyllä 2018 Gummerus Forest Oy:lle tuli harvesteriksi uusi 8-pyöräinen John Deere 1170G varustettuna IBC-kärkiohjauksella. ”Kun kärkiohjaukseen tottuu ei enää tee mieli ajaa konetta missä joutuu itse käyttämään yletintä”, kommentoi Hans Gummerus.)

Kokemusta kaikista valtamerkeistä

Hans Gummeruksen isän ensimmäinen metsätraktori oli vuonna 1974 Ford ja sitten alkoi Valmetien aika; ensimmäinen harvesteri, nelipyöräinen 901 tuli ajoon 1980-luvun lopulla: 

- Timberjackeihin meillä siirryttiin 1990-luvun alussa ja ensimmäinen vihreä kone oli 1270 harvesteri. Itse aloitin harvesterihommat Komatsulla joita tuli sitten kaksi peräkkäin ja ajokoneina oli viimeiset kymmenisen vuotta Ponsseja. Viime syksyn FinnMetkon jälkeen harvesteriksi vaihtui uusi 8-pyöräinen John Deere 1170G ja nyt talvella kuormatraktoriksi tulee uusi John Deere 1210G, joista kaupat tehtiin John Deere Forestryn Herkko Saukkomaan kanssa.

Kertomuksesta voi päätellä että kokemusta on kertynyt johtavista metsäkonemerkeistä eikä yhteen väriin ole sitouduttu ”ikuisesti”.

- Yhden ketjun yrittäjänä ajaa itse paljon joten koneiden teknistä kehitystä saa seurata aitiopaikalta. Olemme tehneet kaikkien valmistajien kanssa hyvää yhteistyötä eikä konemerkin vaihtopäätöstä ole tehty koskaan kovin nopeasti eikä ikinä hätiköiden. John Deereen vaihtamisen perusteina oli tekninen edistyksellisyys ja erityisesti uudet innovatiiviset ratkaisut kuten IBC-kärkiohjaus ja kuormatraktoriin tuleva TimberMatic Kartat -järjestelmä. John Deeren G-sarjalaiset ovat lisäksi luotettavan ja tehokkaan koneen maineessa urakoitsijoiden keskuudessa. Tärkeä asia on tietenkin myös toimivat huoltopalvelut, perustelee Gummerus.   

Kärkiohjaus saa kiitosta

Haastatteluhetkellä joulukuun alkupuolella 2018 Gummeruksen John Deere 1170G -harvesterissa on käyttötunteja n. 900.

- Ajamme kahdessa vuorossa sekä motolla että ajokoneella. Tämä uusi John Deeren harvesteri on jo nyt vakuuttanut minut siitä että, konevalinta osui oikeaan. Pääsin nopeasti sinuiksi Deeren minivipujen kanssa ja myös koneen keskellä sijaitsevaan nosturiin alkaa tottua. 8-pyöräisenä kone on erittäin vakaa vaikka nosturina on pitkäpuominen CH6 11-metrin ulottuvuudella. Kouraksi valitsin John Deere H413 -mallin, mikä on sopivan kokoinen pitkän puomin päähän sekä meidän alueen puulle: teemme pääosin harvennuksia ja aukollakin puu on yleensä melko pientä. Toki kourassa riittää kapasiteettia isommallekin puulle jos niitä kohdalle osuu ja H413 prosessoi niin järeän puun kuin kouraan mahtuu. Rullina on kumitetut mutta silti aggressiiviset Moipu-rullat, jotka pitävät eivätkä jätä puuhun liikaa jälkiä. Mitalletulon voi tehdä vauhdikkaasti ja silti mittatarkkuudessä päästään aina yhtiön asettamiin vaatimuksiin. Ja kun tarkkuus pysyy kohdillaan niin ylimääräisiä kouralle hyppimisiä ei tarvitse ohjaamosta tehdä, mikä onkin todella viihtyisä ja hiljainen työpaikka, kertoo Gummerus.

John Deeren harvesterin IBC -kärkiohjaus on ainutlaatuinen metsäkonemaailmassa ja sen kehittämisestä Gummerus antaa valmistajlle ansaitut kehut: 

- Kun kärkiohjaukseen tottuu ei enää tee mieli ajaa konetta missä joutuu itse käyttämään yletintä. Kärkiohjaus helpottaa oleellisesti kuljettajan työtä ja antaa aikaa keskittyä vaikka puuvalintoihin kuin ylettimen käyttöön tai nosturin liikkeiden korjailuun. Ja minusta tuntuu että kärkiohjauksella on vaikutusta myös siihen että pysyy töissä virkeämpänä. Odotankin innolla kun saamme IBC:n talvella myös kuormatraktorikäyttöön samoin kuin TimberMatic Kartat -järjestelmän, mistä tulee olemaan varmasti apua koko korjuutyön tehostamisessa, toteaa Gummerus. 

gumm3.jpg

(kuva: Gummerus Forest Oy on osakasyrityksenä Viitaforest Oy:ssä, mikä korjaa puuta UPM Metsälle noin 400 000 kuutiota vuodessa seitsemän urakointiyrityksen yhteisvoimin pohjoisen Keski-Suomen alueelta. Gummerus Forestin koneketju tekee pääasiassa harvennushakkuita.)

05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa

Näytä lisää »