Volkswagen panostaa edelleen sähkön lisäksi maa-/biokaasuun

08.02.2019 10.00

polo_kaasu.png

Volkswagen on valinnut maa-/biokaasun tulevaisuuden käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa maa-/biokaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007. Tällä hetkellä Volkswagen-mallistossa on maa-/biokaasuversio seuraavista malleista: up!, Golf, Golf Variant, Caddy ja Caddy Maxi sekä Polo, joka saapuu mallistoon helmikuussa 2019.

Kaasumoottori tuottaa 25 % vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottori (bensiini). Maa-/biokaasu myös palaa puhtaammin ja päästää merkittävästi vähemmän typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa pidemmät toimintamatkat maa-/biokaasulla.

Volkswagenin 1,4 TGI-moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Volkswagenin laajan maa-/biokaasumalliston autot ovat optimoitu kaasulle, joten ne käyttävät aina ensin maa-/biokaasun, kaasun loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Alle -10 asteen lämpötilassa ja maa-/biokaasutankkauksen jälkeen autoa käynnistettäessä, moottori käy ensin hetken bensiinillä.

Volkswagen Golf TGI

Volkswagen Golf TGI:n uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen TGI-moottori tuottaa tehoa 96 kW (130 hv). Golf TGI on saatavilla joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. Golf TGI Hatchback tai Variant -mallit ovat varustelutasoltaan joko Trendline, Comfortline tai Highline. Volkswagen Golf TGI tuottaa maksimissaan vääntöä 200 Nm, joka on käytössä laajalla alueella 1400 ja 4000 kierroksen välillä. Sen huippunopeus on 206 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 9,6 sekunnissa. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 4,1 kg/100 km ja CO2-päästöt vain 113 g/km.

Volkswagen Golf TGI:ssä on kolme korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 115 litraa, joka tarkoittaa, että niihin mahtuu 17,3 kg kaasua. Volkswagen Golf TGI:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 440 km. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 11,8 litraa. Kaasun loputtua polttoaineeksi vaihtuu bensiini, jolla pääsee vielä noin 150 km, jolloin kokonaistoimintamatka on noin 590 kilometriä.

Volkswagen Golf TGI:n vakiovarustelu eroaa normaalista polttomoottorimallista mm. siten, että vararengas jää pois ja tilalla on renkaanpaikkaussarja. Golf TGI:ssä ei ole myöskään muunneltavaa tavaratilanpohjaa ja Highline-varusteluversiossa digitaalinen mittaristo Active Info Display on korvattu värillisellä monitoiminäyttö Premiumilla. Volkswagen Golf TGI:ssä on aina mallikohtainen mittaristo, jossa on omat polttoainenäytöt sekä maa-/biokaasulle että bensiinille. Saatavilla on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka käytöllä ennen liikkeellelähtöä sekä parantaa liikenneturvallisuutta että lisää mukavuutta.

Golf TGI Hatchback hinnat alkavat 24 521,26 eurosta ja Variant-mallin hinnat puolestaan 26 267,74 eurosta (Volkswagen Golf 1,5 TGI 96 kW (130 hv) BlueMotion, Trendline, manuaalivaihteisto).

Volkswagen Polo TGI

Helmikuussa 2019 saataville tulee Volkswagen Polo uudella 66 kW:n (90 hv) TGI-kaasumoottorilla. Volkswagen Polo TGI on varustettu 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla ja on aina Comfortline-varustelutasoinen. Polo TGI tuottaa maksimissaan vääntöä 160 Nm, sen huippunopeus on 183 km/h ja se kiihtyy 0-100 km/h 11,9 sekunnissa.

Volkswagen Polo TGI:ssä on myös kolme korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 13,8 kg. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 9 litraa. Volkswagen Polo TGI:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 365 ja kokonaistoimintamatka noin 515 kilometriä. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 3,8 kg/100 km ja CO2-päästöt 105 g/km.

Volkswagen Polo TGI:n hinnat julkaistaan helmikuussa 2019.

Volkswagen eco up!

Volkswagen eco up! 50 kW (68 hv) on Volkswagenin pienin maa-/biokaasumoottorilla varustettu malli. Volkswagen eco up! on varustettu 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla. Eco up! tuottaa maksimissaan vääntöä 90 Nm, sen huippunopeus on 165 km/h ja se kiihtyy 0-100 km/h 16,3 sekunnissa.

Volkswagen eco up!:ssa on kaksi korkeapainesäiliötä ja säiliöiden tilavuus on yhteensä 11,0 kg. Polttonestesäiliön tilavuus on noin 10 litraa. Volkswagen eco up!:n toimintamatka maa-/biokaasulla on noin 290 km ja kokonaistoimintamatka noin 440 kilometriä. Yhdistetty polttoaineen kulutus on maa-/biokaasulla 3,8 kg/100 km ja CO2-päästöt 103 g/km.

Volkswagen eco up!:n hinnat alkavat 16 171,41 eurosta (Volkswagen eco up! 1,0 50 kW (68 hv), manuaalivaihteisto).

Volkswagen vauhdittaa kaasun (CNG) liikennekäyttöä

Volkswagen-konserni on suurin maa-/biokaasuautomallien valmistaja. Volkswagen-konserni ja yhteistyökumppanit pyrkivät yhdessä muiden autonvalmistajien kanssa siihen, että esimerkiksi Saksan kaasuautojen määrä kymmenkertaistuu miljoonaan ajoneuvoon vuoteen 2025 mennessä. Tarkoituksena on vauhdittaa Saksan kaasutankkausverkoston laajentamista nykyisestä 900:sta 2000:een asemaan vuoteen 2025 mennessä. EU-direktiivin mukaan kaasutankkausverkoston laajentumista tulee edistää myös muissa Euroopan maissa. Suomessa esimerkiksi kaasun tankkausasemia oli vuoden 2019 alussa noin 42 kappaletta.

”Kemiallisen koostumuksensa ansiosta luonnonkaasun käyttö vähentää jo sinällään fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Jos se tuotetaan kestävällä tavalla, esimerkiksi biometaanina maatalouden jätteistä, well-to-wheel-elinkaaritarkastelu kertoo, että liikkuminen tuottaa tuntuvasti aiempaa vähemmän hiilidioksidia. Käytämme e-kaasu-termiä kuvaamaan synteettisesti tuotettua kaasua, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista uusuituvan sähköntuotannon ylijäämäenergialla. E-kaasu on ihanteellinen ratkaisu liikenteen uusiutuvan energian käyttämiseksi ja varastoimiseksi”, kertoo Volkswagenin bensiinimoottoreiden kehityksestä vastaava Wolfgang Demmelbauer-Ebner.

Alhaisten päästöjen avaintekijä on pakokaasujen metaanin optimaalinen muuttaminen. Volkswagen on kehittänyt lambda-jakoprosessin katalysaattorin saamiseksi nopeasti käyttölämpötilaan ja pitämiseksi siellä. Moottorin käydessä lämpimänä kevyellä kuormalla kahteen sylinteriin syötetään rikasta polttoaine-ilmaseosta ja yhteen laihaa seosta. Tärkeä osa on lämmitetty lambda-anturi, joka toimii alle 10 sekunnissa kylmäkäynnistyksen jälkeen, vaikka pakokaasuissa ja pakojärjestelmässä on vielä kondensoitunutta vettä.

Kaasuteknologiaa edistetään muutenkin kuin teknisin ratkaisuin. Volkswagen keskustelee intensiivisesti muiden markkinaosapuolten ja poliittisten toimijoiden kanssa. Yhteistyössä energia-alan toimijoiden, kaasuteollisuuden, muiden OEM-valmistajien ja ministeriöiden kanssa edistetään kaasun tunnettuutta ja houkuttelevuutta polttoaineena.

Volkswagen seuraa kaikkia hiilioksidineutraaliin liikkuvuuteen johtavia polkuja. Nykyisten voimalinjojen järjestelmällisen optimoinnin lisäksi mallistoon lisätään vaihtoehtoisia teknologioita. Sähkökäyttöisten teknologioiden skaalautuminen avaa uusia mahdollisuuksia. Kokonaisuutta tarkastellessa avaintekijä ovat polttoaineen elinkaaren kokonaishiilidioksidipäästöt. Tältä osin kaasulla on e-kaasun ja biokaasun muodossa yhä tärkeämpi rooli. 

Hinnastot:

Volkswagen Golf TGI:n hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/VolkswagenGolfTGIHinnasto
http://bit.ly/VolkswagenGolfTGILisävarustehinnasto

Volkswagen eco up! hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/VolkswagenecoupHinnastot
http://bit.ly/VolkswagenecoupLisävarustehinnasto

28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin

Näytä lisää »