Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun04.12.2018 17.33
MAN kuorma-autojen rekisteröinnit ovat kasvaneet +18,5 % vuonna 2018 verrattuna viime vuoden 2017 vastaavaan jaksoon. Lisävauhtia kaupantekoon on tuonut kesällä käynnistetty organisaatiouudistus, mikä toi kaivattua dynamiikkaa myyntiin. (kuva yllä: - Hyötyautokaupan ala kulkee tällä hetkellä vakaan kasvun tiellä. Tulevaisuuden näkyvät ovat hyvät ja MAN hyötyajoneuvomallisto kasvaa ja kehittyy kysynnän mukaan, sanoo MAN tuoteryhmäpäällikkö Veli Pusa.) Veli Pusa MAN maahantuonnista kertoo suurimman osan uusista kaupoista jakautuvan raskaiden TGS- ja TGX -mallien kesken: - Olemme vahvoilla mm. kaukoliikenne- ja maansiirtoautojen puolella. Positiivisena asiana mainittakoon että jakoautojen markkinat ovat nyt kääntyneet parempaan suuntaan. Etenkin 15-18 tonnin kokonaispainoluokan MAN -autojen tilauskanta on nyt hyvällä pohjalla. Rahtiautojen ohella MAN on saanut vahvan jalansijan myös metsäteollisuuden kuljetuksissa. Puutavara- ja hakeyhdistelmien ohella MAN näkyy metsissämme mm. hakkuriautojen alustana. MAN tulee jatkossakin olemaan varteenotettava tekijä myös metsäsektorilla. - MAN -kuorma-autoja myydään todella vahvaa tahtia ympäri maailman ja tehdas tekee kaikkensa vastatakseen kovaan kysyyntään. Tällä hetkellä vahvaa erikoisosaamista ja suurta päällerakentamisräätälöintiä vaativien ajoneuvojen toimitusajat ovat valitettavan pitkiä, johtuen komponenttien suuresta menekistä maailmalla. Olemme varautuneet toimitusaikojen pidentymiseen etupainotteisesti tilaamalla useille eri suoritealoille sopivia kokoonpanoja varastoon ja nopeaan toimitukseen, toteaa Pusa. Kuorma-autojen rinnalle tuodun TGE pakettiautomalliston myynti on Pusan mukaan sujunut pitkälti ennalta laadittujen askelmerkkien tahdissa: - TGE sopii täydellisesti mallistoomme. Sen myötä voimme tarjota asiakkaillemme tehokkaat ja polttoainetaloudelliset kuljetusratkaisut kaikkiin ajateltavissa oleviin kuljetustarpeisiin. Tulevan kevään ja kesän aikana TGE-mallisto laajenee nykyisestään. Henkilökuljetukseen soveltuvan mallin rinnalle tuodaan hiljattain IAA hyötyautonäyttelyssä suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa esitelty ympäristöystävällinen MAN TGEe -täyssähkömalli. Myyntiverkostoa kehitetään MAN maahantuonnista vastanneen VV-Auton nimi muuttui kesällä K Autoksi. - Uudistus toi toivottuja uudistuksia organisaatioon. Henkilöstön määrä pysyi entisellään, mutta tehtäväjakoa uudistettiin. Toimimme nyt matalammalla ja nopeammin muutoksiin reagoivalla organisaatiolla, mikä peilautuu asiakkaillemme nopeampana ja tehokkaampana palveluna. Toisin sanoen ongelmanratkaisu syntyy nyt nopeasti ja järkevästi, Pusa tarkentaa. Jälleenmyyntiverkoston kohdalla merkittävin uudistus on MAN Centerin oman myyntipisteen avaaminen Tampereella KR Trucksin yhteyteen, joka on myös MAN-sopimushuolto. - Tampereella meillä on kaksi ammattitaitosta myyjää: Marko Laine ja Jere Jokinen, joista Jere keskittyy Pirkanmaan ohella Pohjanmaan ja Keski-Suomen alueen asiakkaiden palveluun. Suvanto Trucks jatkaa toistaiseksi Turusta käsin Länsi-Suomen alueen jälleenmyyjänä. MAN avasi uuden sopimushuoltopisteen Iisalmeen, missä asiakkaita palvelee Joensuun ja Kajaanin tapaan Autotalo Hartikainen Oy. - Koko maan kattava ja joustavasti toimiva huoltoverkosto on välttämättömyys tällä toimialalla, ja meillä sekin puoli on vahvojen ja ammattitaitoisten toimijoiden käsisää, Pusa lisää. Telematiikkapalvelut Kesästä 2017 asti Euro 6c moottorilla varustetuissa kuorma-autoissa vakiovarusteena oleva ja MAN TGE pakettiautoissa lisähinnasta tarjottavat RIO telematiikkapalvelut laajenevat loppuvuodesta kaivatulla MAN ServiceCare palvelulla. Nyt myös MAN asiakkaat voivat hyödyntää etäluettavaa huolto- ja vikadiagnostiikkapalvelua. Myös etäohjelmointi tulee mahdolliseksi ServiceCareen. Markkinoiden paras huoltosopimus MAN asiakkaat ovat pääosin erittäin tyytyväisiä huoltopalvelutarjontaan ja etenkin yrittäjäystävällisesti hinnoiteltuihin huoltosopimusvaihtoehtoihin. Pusan mukaan MAN ComfortSuper huoltosopimus on alalla yksi kokonaistaloudellisimmista vaihtoehdoista - Sanotaan että asiakas valitsee ComfortSuper huoltosopimuksen vaikkapa viideksi vuodeksi, kiinteällä kuukausimaksulla. Mikäli sopimuksen päättyessä huoltokustannukset ovat jääneet asiakkaan maksamaa summaa matalammiksi, palautamme 70 prosenttia käyttämättömästä pääomasta. Huomionarvoista tässä on se että mikäli kustannukset kasvavat suunniteltua suuremmiksi, se jää meidän vastuullemme. |