Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon

19.11.2018 20.11

cyc1.jpg

Kaikki sai oikeastaan alkunsa mukautettujen syklonitankkien valmistamisesta linja-autojen hydraulitoimista tuuletusta varten. Thomas Dahl ja Sten Frödin kehittivät tätä periaatetta eteenpäin silloisella Berendsenillä. Itse säiliön kehittämistyöstä voit lukea Fluid Finlandin numerosta 2/2016, minkä löydät lukukoneesta osoitteessa www.fluidfinland.fi.

(kuva yllä: Nosturiautoille on kehitetty yhteistyössä HIABin kanssa säiliöitä, jotka asennetaan suoraan jalustaan. Kun kuorma-autoissa on edessä kaksi vetoakselia ja takana vaikkapa kolme akselia, alkaa tilaa olla rajoitetusti esimerkiksi polttoainesäiliöille ja nostovarusteiden säilytyslaatikoille. Syklonisäiliökonsepti vapauttaa tärkeää tilaa kuorma-auton sivuilta.) 

Kuorma-autoja varten mukautetuista syklonisäiliöistä on tullut kasvava markkina PMC Hydraulicsille, ja useat erilaiset sovellukset kulkevat jo teillä. Yleisesti säiliön koko suunnitellaan vastaamaan hydraulijärjestelmän vaatimia öljyn tilavuusvaihteluita, lisättynä tietyllä marginaalilla. Syklonikonseptilla mahdollistetaan poikkeava suunnittelu, joka mahdollistaa merkittävän painon- ja tilansäästön. 

Tämän lisäksi sykloni luo positiivisen ylipaineen hydraulipumpun imuyhteeseen paluuvirtauksien aikana, mikä vaikuttaa suotuisasti pumpun käyttöikään dieselefektin suhteen sekä parantaa pumpun hyötysuhdetta. Vaativassa kylmäkäynnistyksessä syklonisäiliöllä varustetun järjestelmän pumppu saa nopeammin lämmintä ja ilmatonta öljyä sekä ylipaineen imupuolelle.

cyc3.jpg

(kuva: Tukkirekkaan asennettu ruostumattomasta teräksestä valmistettu syklonisäiliö sekä kuorma-auton paineilmasäiliöt. Syklonisäiliön kokoero on todella suuri kun sitä vertaa perinteiseen puuauton hydraulisäiliöön.)

Ruostumaton syklonisäiliö tukkirekkaan

HIAB ja PMC Hydraulics ovat yhteistyössä kehittäneet ruostumattoman syklonisäiliön tukkirekkoja ja jäteautoja varten. Säiliökonseptia on kokeiltu yhteistyössä HIAB-jälleenmyyjä Thyréns Kran & LV Servicen kanssa. Uuden säiliökonseptin ansiosta öljytilavuus on pienentynyt 280 litrasta sataan litraan!

cyc4.jpg(kuva: Tämä syklonisäiliö korvaa edeltäjänsä kymmenesosalla öljytilavuudesta.)

Kyseisen sovelluksen toiminnallisissa testeissä on mitattu noin 20 litraa pienempi tilavuusvaihtelu, puuvaunun kallistus toiminnon ollessa päällä. Testejä suoritettiin vuoden 2017 aikana, ja nyt jo useat tukkirekat käyttävät tätä ratkaisua. Toiminto on ollut erittäin hyvä sekä kylmissä talvioloissa, kuten vuoden 2018 alussa, että lämpimällä säällä kesällä 2017. Kevyempi paino tarkoittaa myös matalampia hiilidioksidipäästöjä, parempaa polttoainetaloudellisuutta ja suurempaa kuormakapasiteettia. 

HIAB on myös kehittänyt HiVision -ohjausjärjestelmän tukkirekoille. Kuorma-autonkuljettaja voi jäädä istumaan hyttiin ja kuormata tai purkaa puuta VR -teknologiaa ja 3D-laseja käyttämällä. VR-teknologialla voidaan mahdollisesti korvata tukkirekan takaosan nosturihytti. HiVision-järjestelmän ja syklonisäiliön yhdistelmä tekee kuorma-autosta huomattavasti kevyemmän, jolloin tukkirekan kuormakapasiteettia voidaan kasvattaa yli 600 kilolla. Tuloksena kannattavuus kasvaa, mikä näkyy suoraan sekä tuloksessa että hiilidioksidipäästöissä.

cyc5.jpg

(kuva: Syklonisäiliön rakenne on ainutlaatuinen mutta melko yksinkertainen; kuvassa näkyy sykloni, suodatus ja liitännät.)

cyc2.jpg

(kuva: HIABilla syklonisäiliöt ovat osa uutta tuoteohjelmaa nimeltä HIAB Frameworks.)

Selkeitä etuja nosturiautoihin

Nosturiautoille on kehitetty yhteistyössä HIABin kanssa säiliöitä, jotka asennetaan suoraan jalustaan. Kun kuorma-autoissa on edessä kaksi vetoakselia ja takana vaikkapa kolme akselia, alkaa tilaa olla rajoitetusti esimerkiksi polttoainesäiliöille ja nostovarusteiden säilytyslaatikoille. Syklonisäiliökonsepti vapauttaa tärkeää tilaa kuorma-auton sivuilta.

Syklonisäiliön avulla voidaan hyödyntää lähes koko hydraulijärjestelmän öljytilavuuden vaihtelu, kuormanosturin sylintereiden ollessa ääriasennoissaan. Jalustaan asennetuilla säiliöillä saavutetaan myös erittäin merkittävä tuotannollinen etu, jolloin tehdasvalmiin kuorma-auton varustaminen kuormausnosturilla on nopeampaa ja edullisempaa. HIABilla syklonisäiliöt ovat osa uutta tuoteohjelmaa nimeltä HIAB Frameworks. Tavoitteena on minimoida kuorma-autojen toimitusvalmiiksi varustamiseen kuluva aika lukuisien standardiosien avulla. HIABin laskelmien mukaan kappaletavara-autojen kohdalla syntyy viiden vuoden aikana noin 3 000 euron säästöt ja kolmen tonnin hiilidioksidipäästövähennys. Tämän saa aikaan vähäisempi öljyntarve sekä kuorma-autojen pienentynyt polttoaineen tarve normaalissa 100 000 kilometrin vuosittaisessa ajossa.

Hakkuriautoissa säiliö pienee oleellisesti

Haketta tuottaville kuorma- autoille on kehitetty öljytilavuutta huomattavasti pienentäviä säiliöitä. Parhaimmillaan säiliön tilavuus on kymmenesosa pumpun tuotosta! Tietyissä sovelluksissa pumpun tuotto on useita satoja litroja minuutissa pienin tilavuusmuutoksin. Tukkinosturilla ja hakettimella varustetuista autoista on enää pieni askel todellisiin metsäkoneisiin, kuten harvestereihin ja kuormatraktoreihin. Kuvan syklonisäiliössä on kaksi SAE 2,5” imuliitäntää sekä paluusuodatin ja sykloni 500 litralle minuutissa. Tämä säiliö soveltuu myös teolliseen käyttöön, esimerkiksi 140 kuutioiselle säätötilavuuspumpulle ja tarvittaessa samankokoisella jäähdytys/suodatinpiirille.

cyc7.jpg

(kuva: PMC Hydraulics on mukana Sirius LTU -maastoajoneuvoprojektissa yhdessä Luulajan teknillisen yliopiston kanssa. Projektiajoneuvo on varustettu hydrostaattisella voimansiirrolla ja nosturilla sekä PMC:n syklonisäiliöllä.)

Muita kiinnostavia projekteja

PMC Hydraulics on mukana Sirius LTU -maastoajoneuvoprojektissa yhdessä Luulajan teknillisen yliopiston opiskelijoiden kanssa. Projektiajoneuvo on varustettu hydrostaattisella voimansiirrolla ja nosturilla sekä PMC:n syklonisäiliöllä.

Myös tiemerkintöjen maalaukseen on kehitetty syklonisäiliösarja, jossa tavoitteena on pienentää säiliön painoa ja tilavuutta, jotta maalin määrää voitaisiin puolestaan lisätä. Samassa järjestelmässä on useita hydraulipumppuja, joten säiliö on varustettu imukammiolla, jossa sykloni palvelee useita imuliitäntöjä yhdellä öljynvirtauksella. Kun lämpötila laskee lähelle 40 pakkasastetta, haastavissa kylmäkäynnistyksissä voidaan käyttää erityistä syklonisäiliötä, jossa paineenrajoitin pumppaa öljyn ympäri syklonia.

cyc8.jpg

(kuva: Kuorma-autoon asennettu syklonisäiliö tiemerkintöjen maalausta varten. Tavoitteena on pienentää säiliön painoa ja tilavuutta, jotta maalin määrää voitaisiin puolestaan lisätä.)

Toinen jo käynnistynyt kiinnostava projekti koskee nosturiautoja, joita käytetään eri tarkoituksiin vuodenajasta riippuen. Projektissa kehitetään hytin taakse sijoitettavaa eturunkosäiliötä, jossa on imuliitännät kahdelle 130 cm³/r säätötilavuuspumpulle. Toinen pumppu tuottaa öljyä jatkuvasti ajon aikana auraukselle, ja toinen tarvittaessa suolaukselle. Säätötilavuuspumput säätelevät virtauksia suolausaggregaatin suhteellisen tasaisen tarpeen ja sivuauran vaihtelevan tarpeen mukaisesti, esimerkiksi auran edellyttäessä lyhytaikaista korkeaa virtausta maantiellä ajettaessa. Tämä säätötilavuuspumpuilla varustettu järjestelmä pienentää tehohäviötä ja järjestelmän lämmön muodostumista. Nykyiset suolausautojen järjestelmät käyvät usein kiinteätilavuuksisilla pumpuilla, jolloin osa öljyn virtauksesta palaa säiliöön aiheuttaen turhaa lämpöhukkaa, lisäten polttoaineenkulutusta.

Kesäisin pumppua voidaan käyttää nosturitoiminnossa tai jossain muussa hydraulitoiminnossa. Toinen säätötilavuuspumppu on varustettu erillisellä ulosottokytkimellä, joka pyörii vain kuorma-auton ollessa paikoillaan. Tämä hydraulipumppu hoitaa kuorma-auton kuormausnosturia.

cyc9.jpg

(kuva: Intiassa PMC ja Atlas Copco tekevät yhteistyötä projektissa, jossa asennetaan syklonisäiliöitä porauslaitteilla varustettuihin kuorma-autoihin.)

Perussäiliökoot eri käyttötarpeisiin

PMC:n perusvalikoimaan kuuluu 100 litran syklonisäiliö, joka on varustettu paluusuodattimella ja syklonilla pumpun tuotolle 200 l/min ja ajoittaiselle paluuvirtaukselle jopa 300 l/min. Suunnitelmissa on myös pienempi säiliö, jonka nettotilavuus on noin 60 litraa, sekä suurempi jopa 180 litran säiliö suurille kippiautoille, joissa on yksi tai useampi teleskooppisylinteri ja suuret öljyn tilavuusvaihtelut. Kokemus on osoittanut, että kuorma-autosovelluksissa on usein hyvin pienet tilavuusvaihtelut suhteessa säiliöiden kokoon. Tästä huolimatta käytetään useiden satojen litrojen säiliöitä. 

cyc6.jpg

(kuva: PMC syklonisäiliöitä tulee saataville hyvä perusvalikoima eri kokoisia malleja.)

PMC:n syklonisäiliöt kuorma-autoihin, joilla on suuri hydraulinen tehontarve ja kaksoispumput, on varustettu suuremmalla paluusuodattimella, 650 l/min syklonilla ja kahdelle SAE 3” imuliitännällä. Tätä säiliöratkaisua voidaan soveltaa esimerkiksi suurissa huuhteluautoissa. 

Pienimmät säiliöt muotoillaan syklonin pituuden ja leveyden sekä paluusuodattimen korkeuden mukaan. Tällä hetkellä valmistetaan nettotilavuudeltaan 18-litraisia syklonisäiliöitä, joissa on 350 l/min sykloni. Näitä kompakteja säiliöitä voidaan esimerkiksi käyttää kylmäautojen hydraulikäyttöisissä jäähdytysjärjestelmissä.

Innovatiivista venttiiliteknologiaa

PMC Hydraulics kehittää omia ratkaisujaan kuorma-autosovelluksiin myös venttiilien alalla, jossa yrityksellä on patentti istukkaventtiileistä. Tekniikka mahdollistaa yksinkertaisen lohkon koneistuksen ja suurten virtausten pienen painehäviön. PMC on suorittanut kuormitustestejä 450 bar:lla.  

cyc102.jpg

Yhteistyössä Sunfabin kanssa on kehitetty täysin uusi kevennysventtiilisarja (kuvassa) kuorma-autojen kiinteätilavuuksisia pumppuja varten. Venttiilit ovat kevyitä ja niillä on pieni painehäviö. Venttiiliä on myös käytetty usean vuoden ajan liikkuvien koneiden tuulettimien ja öljynjäähdyttimien ohjauksiin, saavuttaen pehmeät vaihdot ja pienet painehäviöt. Tällä hetkellä PMC Hydraulicsilla on kolme istukkaventtiilipatenttia ja tekniikkaa käytetään laajasti uusissa sovelluksissa. Valikoimassa on myös kehittyneempiä proportionaalisia venttiilitoimintoja Valvistor ohjauksilla, jotka integroidaan suoraan venttiililohkoon. Teknologia mahdollistaa kevyemmän venttiililohkon painon, suurien virtauksien sovelluksissa, kuten metsäteollisuuden hakkuulaitteissa.

05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa

Näytä lisää »