AMMATTILEHTI KOEAJAA: Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter - Pakut uudelle tasolle

22.09.2018 9.00

sprii1.jpg

Mercedes-Benz on uudistanut erittäin suositun Sprinter tavara-automallistonsa. Perinteisten taka- ja nelivetomallien rinnalla saa nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisen vaihtoehdon. Uudenmaan alueella tehty lyhyt koeajo ei odotetusti tarjonnut suuria yllätyksiä, mutta paljasti kehitystä tapahtuneen kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla. 

(kuva yllä: Perinteisesti saksalaisvalmistajat uudistavat mallejaan ulkoisesti varsin konservatiivisin ottein. Uusi Mercedes-Benz Sprinter on kuitenkin kaikin puolin edeltäjäänsä sulavalinjaisempi.)

Mercedes-Benz tuo pakettiautoihin tarjolle tukun kuljetustehokkuutta nostavia liittettävyyspalveluita, joiden kerrotaan olevan aktiivisia tulevan syksyn aikana. Sprinterin uudistus ei suinkaan jää tähän sillä ensi vuonna markkinoille tuodaan täyssähköinen eSprinter, mikä korvaa valmistajan mallistosta pois jätetyt NGT -maakaasumallit. 

sprii12.jpg

Alkuvuodesta ensiesittelynsä saanut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter mallisto on laajempi ja kattavampi kuin koskaan yli 20-vuotisen mallihistoriansa aikana. Sprinteriä on nyt saatavana etu-, taka- ja nelivetoisena yhteensä viidessä eri kokonaispainoluokassa, välillä 3,0 - 5,5 tonnia. Näistä 3,0 tonninen on täysin uusi kokonaispaino. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja useissa eri koripituuksissa ja korkeuksissa. Akselivälejä on viisi: 3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm.

Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla. 

Kuormatilan lattiapituus on mallista riippuen 2732 - 4810 mm ja leveys parhaimmillaan 1787 mm. Suurimpaan 17 m3 kuormatilaan kerrotaan sopivan jopa 7 eurokokoista kuormalavaa. 

Etuvetomallien myötä Sprinterin suurimmat kuormatilakorkeudet kasvoivat ja ovat nyt 1719 - 2243 mm välillä. 

sprii2.jpg

(kuva: Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla.)

Asiakkaiden tarpeisiin

Etuvetoisuus on saavuttanut suosiota myös isojen pakettiautojen puolella. Nyt sellainen on tarjolla myös Mercedeksen Sprinter -mallistossa ja vieläpä kahtena eri akselivälivaihtoehtona: 3259 mm ja 3924 mm sekä kolmena kokonaispainovaihtoehtona: 3,0, 3,5 ja 4,1 tonnia. 

Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehdot asettuvat 3250 - 4325 mm väliin.

Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 mm.

Etuvetomalleissa akseliväli on noin 300 mm vastaavan pituista takavetomallia suurempi. Akselivälin kasvatuksella haetaan parempaa pitoa vetäville pyörille. Valmistajan mukaan etuvedon etuja ovat esimerkiksi kevyesti kuormatun auton hyvä vetopito ja kuormatilan suurempi tilavuus, suurempi kantavuus ja matalampi kuormauskorkeus.

Takaveto merkitsee ohjauksen ja vedon voimien parempaa toisistaan erottamista ja siten parempaa ajomukavuutta ja pienempää kääntöympyrää. Koeajossa takavedon ohjaus tuntui havaittavasti etuvetoista tunnokkaammalle. Etuvetomallien kuormaustaso on 80 mm matalampi ja ovet vastaavasti 80 mm korkeammat kuin takavetomallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.

Voimansiirtojärjestelmän rakenteen ansiosta etuvetomallin kantavuus on parhaimmillaan jopa 50 kiloa suurempi kuin vastaavassa takavetomallissa. Mikäli autoon valitaan lisähinnasta tarjottavat komposiitti-takajouset sekä muoviset tavaratilan verhoilut, kantavuus kasvaa vielä noin 30 kg. 

sprii7.jpg

(kuva: Jousitusmukavuutta ja kantavuutta voi kohentaa lisähinnasta tarjottavien kevyiden lasikuitulehtijousien avuin.)

Maininnan arvoinen eroavaisuus etu- ja takavetomallien välillä liittyy etujousitukseen. Etuveto-Sprintereissä on kierrejouset ja takavetoisissa lehtijousi, molemmat suoriutuvat tehtävistään erinomaisesti. Jousitus-uutta on myös takapäässä. Edellämainittujen komposiittilehtijousien lisäksi Sprinteriä saa nyt myös tehdasasenteisilla taka-akselin lisäilmajousilla.

Ensiesittelyyn valjastettujen koeajoautojen joukkoon oli saatu sovitettua ainakin yksi komposiittijousilla varustettu auto. Sen jousitus pelasi ajossa ensiluokkaisen hienosti. Komposiittijousitusta voikin hyvällä omallatunnolla suositella esimerkiksi henkilökuljetukseen tarkoitettuihin autoihin.

Jousitusmukavuuden lisäksi Sprinterissä on parannettu alustan kestävyyttä ruostumista ja kolhuja vastaan, mikä tehdään galvanoinnilla ja alustasuojauksella.

Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky voi olla jopa 3,5 tonnia. Uutta on myös se että Sprinteriä saa yksittäispyörillä vielä 5 tonnin kokonaispainossa. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa suurin kantavuus lähetelee kolmea tonnia. Raskaimman Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia.

sprii6.jpg

(kuva: Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori.)

Rivi- tai kulmakoneella

Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori. Rivikonetta saa 84 - 130 kW / 300 - 400 Nm suoritusarvoilla. Vinkkeliä tarjotaan 140 kW / 440 Nm teholla. 

Etuvetomalleissa joissa moottori on asennettu menosuuntaan nähden poikittain on VGT-turboahdin ja takavetomalleissa, joissa moottori on menosuuntaan nähden pitkittäin on tuplaturboahdin.  Molempia vetotapavaihtoehtoja päästiin kokeilemaan noin 50 km mittaisella koeajolenkillä. Päällimmäiseksi jäi sellainen vaikutelma että tuplaturbo vastaa hieman VGT-ahdinta nopeammin kaasupolkimen komentoihin. Tarkemmin eri mallien eroihin tutustutaan syksyn aikana, kun saamme molemmat mallivaihtoehdot kattavampaan koeajoon.

sprii8.jpg

(kuva: Päiväajovalojen moutoilu on lainattu henkilöautopuolelta. Kuvan Ksenon-valot on tarjolla lisähinnasta.)

Pihistelijä

Polttoaineen kulutuksen kerrotaan vaihtelevan auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,8-9,7 litran välillä/100 km ja CO2 -päästöt vastaavasti 178-253 g/km. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan. SCR-katalysaattoriteknologian sekä AdBlue -lisäaineen ansiosta tervey- delle haitallisten typpioksidien määrä pakokaasuissa on valmistajan mukaan vähentynyt yli 80 prosentilla edelliseen mallisukupolveen verrattuna.

Auton käyttökulujen arvioinnin kannalta merkittävä tieto on se että etuvetomallien huoltoväli on 40 000 km / 2 vuotta ja takavetoisten 60 000 km / 2 vuotta. Huoltotarvetta ja ajoneuvon kuntoa sekä moottorin öljytasoa seurataan Assyst Plus -huoltotietokoneen avulla.

Lisää pykäliä

Malliuudistus toi uutta myös vaihteistovalikoimaan. Vakiovaihteisto on edelleen 6-portainen manuaali, automaattivaihteisto on tarjolla lisähinnasta. Etuvetomalliin tuotiin täysin uusi hyötyautokäyttöön tarkoitettu 9-vaihteinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Sprinterin taka- ja nelivetomalleihin tarjotaan 7-portaista 7G- Tronic-automaattivaihteistoa. Molemmat automaattivaihteistot suoriutuvat tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vaihtotapahtumat sujuvat eleettömästi ja ilman turhaa kierrosten ryntäilyä.

sprii32.jpg

(kuva: Ohjamon näkyviin uudistuksiin lukeutuu suurikokoinen multimediakeskus ja automaattimalleissa vaihdevivun siirtyminen ohjauspörän viikseen. Myös vakionopeuden säädin on uusi ja sitä käytellään nyt ohjauspyörän nappuloista. - ja hyvä niin!)

Huippuluokan ohjaamoergonomiaa 

Mercedes-Benz on toiminut esimerkkinä kuljettajan työolojen parantamiseen tähtäävässä työssä, mikä saa nyt odotettua jatkoa. Ohjaamon puolelle on tuotu uudet ergonomisesti muotoillut istuimet, avaimeton käynnistys sekä uusi entistä parempi ilmastointijärjestelmä. 

Koeajolenkillä tarjoutui mahdollisuus kokeilla kaikkia ohjaamopaikkoja ja hyvää kehitystä on tarjolla myös tällä osa-alueella. Uusi ohjaamo tuntuu entistä tilavammalta ja istuimet kaikin puolin mukavammilta. Positiivisena kehityksenä voidaan pitää panostusta pikkutavaroiden säilytystiloihin. Lokeroita ja kannellisia luukkuja on nyt vähintäänkin riittävästi, joskin mukitelineiden määrä tuntuu jo liioittelulta. 

sprii4.jpg

(kuva: Uusi ohjauspyörä on lainattu suoraan henkilöautopuolelta. Entistä pienikehäisempään ”ruoriin” saa nyt valmistajan luksusmalleista tutut hipausukytkimet ja muut herkut.)

Avustimia kaikkiin tilanteisiin ja tarpeisiin

Kuljettajaa avustavista turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic -etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Vakiovarusteita ovat muun muassa sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin EPS. Mercedes-Benz on ensimmäinen pakettiautovalmistaja, joka tarjoaa EPS:n Sprinter -kokoluokassa aina 5,5 tonnin painoluokkaan saakka.

Valinnaisvarusteena ovat saatavina niin ikään pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot. Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näky auton taustapeilissä.

sprii5.jpg

(kuva: Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille.)

Mercedes PRO Connect ja MBUX-multimediajärjestelmä

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Järjestelmä sisältää myös kuljettajan digitaalisen ajopäiväkirjan. Mercedes PRO connect palvelu on saatavana 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien ja Yhdysvalloissa loppuvuoden aikana.

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä esitellään Sprinterissä yhtä aikaa kompaktikokoluokan uuden A-sarjan henkilöauton kanssa. MBUX toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla. Suurimman 10-tuumaisen näytön kanssa tulee aina mukana navigointi. MBUX kykenee oppimaan ja omaksumaan kuljettajan tapoja ja käyttäytymistä ja ehdottaa sen perusteella esimerkiksi sopivia radiokanavia ja ajokohteita. MBUX:n ominaisuuksiin kuuluvat myös nopea navigointi ja tarkat topografiset 3D-karttapohjat.

Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet. USB-liittimet ovat mallia USB-C eli useimmat joutuvat hankkimaan adapterin, jotta voivat käyttää kannettavia laitteitaan.

sprii9.jpg

(kuva: Mercedes-Benz pakettiautojen myyntipäällikkö Juha Aromaalla (vas.) ja tuotepäällikkö Jani Tolosella oli uuden Sprinterin esittelyssä hymy ansaitusti herkässä - tuote on nyt hiottu huippuunsa.)

Asiakastoimitukset vauhtiin

Ensimmäiset uudet Sprinterit toimitetaan asiakkaille kesä-heinäkuun aikana. Uutta Sprinteriä on testattu neljässä maassa, ja sen vaativat talvitestit ajettiin Suomessa. Jatkossa Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019. Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, ja auto voi kantaa yli 1000 kilon hyötykuorman.

sprii10.jpg

(kuva: Uuden Mercedes-Benz Sprinter -mallisukupolven Suomen ensiesittely järjestettiin kesällä Vantaalla Veho Airportin tyylikkäissä tiloissa.)
05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa

Näytä lisää »