IAA 2018: Renault EZ-PRO - Autonominen jakeluajoneuvo

19.09.2018 10.45

ezpro2.jpg

Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä esitellään Renaultin visio ratkaisusta tulevaisuuden tavarankuljetuksiin. Renault EZ-PRO on sähköllä ja autonomisesti liikkuva, useamman eri toimijan jaettavissa oleva kuljetusratkaisu.

EZ-PRO on muunneltavissa helposti erilaisiin käyttötarpeisiin ja asiakkaiden aikataulujen ja toiveiden mukaan. Täysin uudenlaiseen ajatteluun perustuva EZ-PRO on jatkoa Renaultin tulevaisuuden visioille SYMBIOZ ja EZ-GO.

Renaultin näkemyksen mukaan puhtaampaa tulevaisuutta kehitettäessä on erityisen tärkeää se, miten tavarat toimitetaan perille vähäpäästöisesti ja tehokkaasti sekä sopivaan aikaan. Vastauksena haasteisiin Renault kehitti EZ-PROn, joka on sähkömoottorinen autonomisesti toimiva jakelukonsepti, johon kuuluu järjestelmään kytkettäviä ja jaettavia, itsenäisesti liikkuvia yksikköjä. 

Renault EZ-PRO pähkinänkuoressa

Joustavaan tavaroiden kuljettamiseen suunniteltu moduulirakenteinen EZ-PRO on räätälöitävä kuljetusratkaisu, joka on kehitetty jakeluyhtiöille, logistiikkaoperaattoreille, vähittäiskaupoille ja loppukäyttäjille. Se sopii myös ammatinharjoittajille, yrittäjille tai vaikkapa kahvilan pitäjille. Järjestelmään kuuluu kaksi erilaista yksikköä, joista toinen on autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja toinen kuljettajaton robottiyksikkö. Kumpikin ovat muunneltavissa valtavaan määrään eri käyttötarkoituksia. 

EZ-PRO tarvitsee edelleen ihmistä, kuljettajaa, joka hoitaa erikoistoimitukset ja johtaa robottiyksiköiden laivuetta. Renaultilla uskotaan, että ihminen pysyy tärkeänä osana kuljetusten ytimessä vielä pitkän aikaa. 

EZ-PRO:n avulla käyttäjät voivat valita tarkkaan, minne ja milloin kuljetukset toimitetaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä. Renault EZ-PRO:n lokerikot ja erilaiset kuljetusratkaisut voidaan muuttaa kaikenlaisille paketeille sopiviksi ja koko tila hyvin erilaisiin käyttöihin. 

EZ-PRO edistää tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien rakentamista, sillä se vähentää omalta osaltaan ruuhkia ja pakokaasupäästöjä. Muotoilussa on pyritty siihen, että EZ-PRO sulautuisi täydellisesti kaupunkikuvaan. 

Kestävää kehitystä 120 vuotta

Ympäristön huomioon ottava liikkuminen on Renaultin toiminnan keskipisteessä tänään ja tulevaisuudessa. Tavoitteen täyttymiseksi on tärkeää tarjota liikkumisratkaisuja, jotka tavoittavat mahdollisimman hyvin kaikkien käyttäjien tarpeet ja ovat samalla uskollisia yhtiön DNA:lle. Huomisen liikkuminen on sähköistettyä, yhdistettyä, autonomista ja jaettua. Siinä on tärkeässä osassa tietenkin myös tavaroiden kuljetus ja etenkin niiden toimitus loppukäyttäjille.

Renault uskoo, että tavaroiden kuljetus perille on tärkeimpiä kehitysalueita, kun luodaan tulevaisuuden puhtaampaa, tehokkaampaa ja ruuhkattomampaa liikennettä. Kaupallisten kuljetusten on oltava joustavia ja samaa kalustoa on voitava käyttää sekä yritysten välisissä että yksityisasiakkaille tehtävissä toimituksissa. 

Tavaroiden kuljettamiselta vaaditaan saumattomuutta. Tavaroiden vastaanottajien on voitava valita tarkkaan, missä, milloin ja miten he vastaanottavat toimituksen. Renault uskoo edelleen, että tavaroiden toimituksissa asiakkaille, niin yksityisille kuin yrityksille, tarvitaan edelleen inhimillinen kosketus, henkilö, joka on olennainen osa toimitusketjua. 

Kaupunkikuljetusten merkitys korostuu senkin takia, että ihmiset keskittyvät pienille alueille. Vuonna 2030 melkein neljä viidesosaa eurooppalaisista asuu kaupungeissa. Yli kolmasosa tavaroiden pakkaus- ja kuljetuskustannuksista tulee viimeisestä etapista loppukäyttäjälle. Lisäksi kuljetusten määrä kasvaa 20 prosentin vuosivauhtia, kun ihmiset tilaavat tavarat yhä enenevässä määrin internetistä tai haluavat ostoksensa kotiin toimitettuina. 

ez-pro.jpg

Käytännöllinen ja ihmiskeskeinen

Renaultin kaikkien 120 vuotta valmistamien ajoneuvojen tapaan EZ-PRO edustaa ranskalaista muotoilua parhaimmillaan ja noudattaa samalla Easy Life -periaatteita. Erittäin tyylikäs EZ-PRO on suunniteltu tehokkaaksi työpaikaksi, jonka kuljetuskapasiteetti on mahdollisimman suuri ulkomittoihin nähden. 

Kaikki EZ-PRO-yksiköt ovat 4,8 metriä pitkiä, 2,1 metriä leveitä ja 2,2 metriä korkeita. Peräti 3,88 metrin akseliväli varmistaa suuren, monikäyttöisen tilan. Autonomisesti liikkuvassa johtoyksikössä on tavaratilaa kuusi kuutiometriä. Täysin kuljettajattomissa robottiyksiköissä on kaksinkertainen kahdentoista kuutiometrin tavaratila. Suurin kantavauus on vastaavasti tonni ja kaksi tonnia. 

Johtoyksikössä on kaksi erillistä tilaa. Kuljettaja on ohjaamossa, joka on erotettu savulasilla tavaratilasta. Ohjaamon lasit kiertävät koko ajoneuvon niin, että sieltä on esteetön näkyvyys joka suuntaan. Koska liikkuminen on autonomista, kuljettaja voi ajon aikana keskittyä tavarantoimitusten ja robottiyksiköiden hallintaan. Johtoyksikössä on lisäksi joystick-hallintalaite, jolla sitä voi ohjata, jos halutaan siirtyä autonomisesta ajotilasta perinteiseen. 

Robottiyksiköissä on sama perusrakenne kuin johtoyksikössä, johon kuuluvat takapyörille voiman antava sähkömoottori ja nelipyöräohjaus. Akkujen lataus toimii induktiivisesti eli langattomasti. 

Robottiyksiköihin voidaan kiinnittää suurista jakelukeskuksista tulevat tavaramoduulit samalla tavalla kuin kontit lastataan rekkoihin. Sen jälkeen johtoyksikön vetämä saattue voi lähteä paikallisjakelukeskuksesta toimittamaan tavarat perille. Saattueessa voi olla yhden käyttäjän hallittavana monenlaisia tavaroita kuljettavia robottiyksiköitä, tai yhdessä yksikössä voi olla monen yrityksen tavaraa. Mikäli yksiköiden varsinaisella käyttäjällä ei ole niille tarvetta, niiden kapasiteettia voidaan vuokrata väliaikaisesti niin, että ne ovat jatkuvasti liikkeellä ympäri vuorokauden. 

Suurempien tavaraerien lisäksi robottiyksiköllä voidaan hoitaa vaikkapa pesulan asiakastoimitukset. Pyykit voidaan viedä suoraan asiakkaille tai robottiyksikkö pysäköidään ihmisvirran lähelle esimerkiksi metroasemalle. Asiakkaat saavat omat vaatteensa avattuaan lokeron älypuhelimeen toimitetun viestin koodilla. Yhdessä robottiyksikössä voi olla usean eri palveluita tarjoavan liikkeen lokeroita.

Robottiyksiköt voivat toimia myös lähetteinä ja hakea vaikka aamulla kukkakaupoille tukusta heidän tilauksensa. Myöhemmin päivän aikana joko robottiyksikkö tai johtoyksikkö toimittaa valmiit kukka-asetelmat asiakkaille. Etenkin kuitattavissa erikoislähetyksissä, arvokuljetuksissa tai herkästi vaurioituvien esineiden toimituksissa korostuu ihmisen merkitys myös tulevaisuudessa.

Renault EZ-PRON ihmiset huomioon ottava suunnittelu korostuu sen turvallisuudessa. Ajoneuvon tutkat, anturit ja kamerat tarkkailevat kaiken aikaa sen ympäristöä. Valot ja äänimerkit varoittavat kevyttä liikennettä, kun yksiköt lähtevät liikkeelle. Mikäli varoituksia ei havaita, yksikön turvallisuusratkaisut pysäyttävät sen automaattisesti. 

 
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin
30.08.2023 10.01Metsäteollisuuden maine suomalaisten keskuudessa on parantunut
30.08.2023 9.00Kölnin-Bonnin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin koko dieselkäyttöisen maakalustonsa polttoaineena
29.08.2023 14.00Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
29.08.2023 11.00Luken uusi verkkopalvelu paljastaa maatalouden investointien talousvaikutukset
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.43Luke: Uudet metsävarakartat ja kuntakohtaiset tilastot julkaistu
28.08.2023 10.02Valmet toimittaa seitsemännen pehmopaperin tuotantolinjan Meksikoon
28.08.2023 10.00Arnold Schwarzeneggeristä Parksiden uusi mainoskasvo
25.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! erikoislähetys Brasilian ExpoForest 2023 -metsäkonemessuilta -
25.08.2023 10.00Kansainvälinen työvoimatutkimus: Suomalaiset karttavat toimistotyötä
24.08.2023 15.51Transit- ja E Transit -mallien digitaalisiin ominaisuuksiin on tulossa merkittäviä päivityksiä Euroopassa vuonna 2024.
24.08.2023 15.39Kirjanpainajan parveilu hiljenemässä - tuhotilanne jatkuu paikoin runsaana
24.08.2023 12.00DAF päivittää kaupunkijakelukuorma-autojen mallistoon
24.08.2023 9.28Teollisuuspuun pystykauppahinnat laskivat heinäkuussa
23.08.2023 12.04metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen osallistui yhteensä 660 hakijaa
23.08.2023 12.00Allison panostaa sähköisien voimansiirtoratkaisujen kehitykseen
23.08.2023 11.00Suomen metsäkeskus: Taimikot hoidetaan pääosin hyvin
22.08.2023 11.12Metsäteollisuus toivoo puukaupan vilkastuvan syksyä kohti
22.08.2023 10.22Kylmä alkukesä enteilee hyvää puolukkasatoa
22.08.2023 8.02Volvon Yhdessä kohti nollaa -koeajokiertue vauhtiin Seinäjoella
18.08.2023 22.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Lepaa 2023 -näyttelystä
18.08.2023 11.00Earthpac Oy ostaa Hoky Lavarakenne Oy:n liiketoiminnan
16.08.2023 13.09S-ryhmä avaa sähköautojen ABC-suurteholatausaseman Kaaren kauppakeskukseen​ Helsinkiin
16.08.2023 10.11Nyt myös Metsä Group laskee kuitupuun minimiläpimittaa Suomessa
16.08.2023 10.00Kia paljasti uuden lippulaivamalli EV9:n hinnat - Ei mikään koko kansan Kia
16.08.2023 9.22Keslan puolivuotiskatsaus: liikevaihto kasvoi ja tulos parani
15.08.2023 15.33Liikennekaasua ja energiaa yhdyskuntajätteistä sekä karjanlannasta - Yleisötapahtuma Toholammilla perjantaina 25.08.2023
15.08.2023 11.34Stora Enso pienentää kuitupuun minimiläpimittaa
15.08.2023 11.32Metsä Fibren Vilppulan sahalla käynnistyy vuosihuoltoseisokki
15.08.2023 11.20LVI-tukkumyynti Q2/2023: Odotettu kyykkäys
15.08.2023 9.44Teollisuuden liikevaihto roimassa laskussa
15.08.2023 9.08Ponssen puolivuosikatsaus: Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta Ponsse investoi merkittävästi yhtiön kehittämiseen
14.08.2023 10.13Helsingissä Kivihaan tunneli kiinni 21.- 25.8.2023 välisinä öinä klo 22.00?05.00
14.08.2023 9.43Pellon odotettu tuotto, alueelliset tekijät sekä yleinen taloustilanne selittävät peltojen kauppahintoja sekä yleistä peltojen hintakehitystä Suomessa
14.08.2023 9.12IVECO BUS on toimittanut kaksi E-WAY-kaupunkibussia HZ Bussarille
12.08.2023 10.00KATSO VIDEO! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Power Truck Showsta 11.8.
10.08.2023 11.11Hymer-asuntoautoille uusi maahantuoja
10.08.2023 11.00Vapaaehtoisen pelastuspalvelu tarjoaa vinkit metsässä eksymisen ehkäisyyn
10.08.2023 9.47Energiapuun kauppa ennätyksellisen vilkasta
09.08.2023 14.44Aalto-yliopistossa tehty merkittävä edistysaskel langattoman latauksen saralla
09.08.2023 9.12Kesäkuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,9 miljoonaa kuutiometriä
08.08.2023 14.09Renault Trucks Power Truck Show:ssa 2023
08.08.2023 10.52Merihanhen ja kanadanhanhen peltometsästys alkaa 10.8.
08.08.2023 10.00Metsäteollisuuden ulkomaankauppa toukokuu 2023
07.08.2023 21.12Ponsse ja PacWest solmivat jälleenmyyntisopimuksen Yhdysvaltojen länsirannikolla
07.08.2023 10.07Volvo-sähkörekka kuljettaa leipää Lahti-Vantaa-välillä - Rekan tunnistaa Reissumies-ilmeestä
07.08.2023 9.02Metsästyskausi käynnistyy sepelkyyhkyillä
07.08.2023 8.00Koulujen alkaessa SKAL ja kuljetusyrittäjät muistuttavat: liikenne on yhteispeliä
06.08.2023 10.00UPM:lle platinaa ja erinomaiset pisteet EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa
04.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 4.8. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.08.2023 18.33Nimityksiä Metsätyö Oy:ssä
04.08.2023 14.00Supersuosittu Stadin Rekkaspottauspäivä tulee taas lauantaina 19.8.2023
04.08.2023 10.00Puu 2023 -messujen ohjelmassa tehdään kattava katsaus puualan tulevaisuuteen - mukana nimekkäitä keynote-puhujia
03.08.2023 15.00Suomen kivijalka kuntoon - tiestöön panostusta -seminaari järjestetään Power Truck Showssa perjantaina 11.8. alkaen kello 11.30
03.08.2023 13.44Nurminen Logistics Oyj:n puolivuotistulos oli yhtiön historian paras
02.08.2023 10.00Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille
02.08.2023 9.5112 600 maatalouden tai vesiviljelyn harjoittajaa haki sähkö- ja lannoitetukea
02.08.2023 0.07Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
01.08.2023 10.44Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa
01.08.2023 9.53Mercedes uudistaa keskikokoiset tila- ja pakettiautomallinsa
31.07.2023 11.43Pohjoisella Itämerellä tutkitaan panssarilaiva Ilmarisen hylkyä
31.07.2023 8.00Janne Rinne nimitetty tutkimusprofessoriksi Luonnonvarakeskukseen
30.07.2023 15.00Energiapuun korjuuta tehtävään soveltuvalla järkikalustolla
29.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 15,1 % vuoden 2023 kesäkuussa

Näytä lisää »