Lähes 33 metrin HCT yhdistelmässä kulkee neljä konttia kierrätysmateriaalia

19.09.2018 9.56

Kuva: JuhoKuva

Suomen teillä on poikkeusluvalla kokeiluliikenteessä yli 30 metrin pituisia jättirekkoja, jotka pystyvät kuljettamaan kerralla peräti neljä konttia. Mutta miten SSAB EcoUpgraded ja Hardox In My Body liittyvät näihin maanteiden jättiläisiin?

Jättirekan virallisempi nimi on HCT-yhdistelmä, mikä tulee sanoista High Capacity Transport. Sen kuljetuskapasiteetti on kolmanneksen suurempi kuin tavallisen yhdistelmäajoneuvon. Suomessa liikenteessä on joitakin kymmeniä tällaisia yhdistelmiä, joille Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluontoisen poikkeusluvan ajaa ennalta määriteltyä reittiä.

Yksi rekoista kuljettaa kontteja kierrätykseen erikoistuneen Stena Recyclingin alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välillä. Tässä kuljetusjärjestelmässä kierrätysmetallit lajitellaan ja lastataan VR Transpointin vihreisiin kierrätyskontteihin. Uusi 12-akselinen ja 32,9 metriä pitkä HCT-yhdistelmä pystyy kuljettamaan kerralla neljä tällaista erikoisvalmisteista konttia. Hardox In My Body™ ja SSAB EcoUpgraded liittyvätkin juuri näihin kontteihin.

Kokemukset positiivisia

”HCT-liikenne on rullannut tällä reitillä nyt säännöllisesti runsaan vuoden ajan. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia. Tilaa vievien kierrätysjakeiden kuljetustehokkuus paranee monella tavalla, kun kolmen kontin sijasta käytössä on neljä ja lisäksi Hardox®-kulutusteräksen ansiosta myös kontin laitakorkeutta ja pituutta voidaan kasvattaa. Yksittäisiä ajoja tarvitaan vähemmän, kun kerralla kulkee selvästi suurempi lasti. Näin ollen maantiellä liikkuu vähemmän rekkoja. Turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja tehokkuus paranevat, luettelee VR Transpointin maantielogistiikan kuljetuspäällikkö Juha-Pekka Kuusisto saavutettuja etuja.

”Suomi on varsin suuri maa, ja meidän pitää selvittää kaikki mahdollisuudet, joilla kierrätystuotteiden logistiikan kustannusten nousupaineita ja ympäristövaikutuksia voi pienentää”, kertoo puolestaan Stena Recyclingin kuljetusjärjestelijä Matti Nummela.

Kontit valmistaa Ferreus Oy Hardox®-kulutusteräksestä

Liedossa, Turun lähellä toimiva Ferreus Oy on valmistanut vihreät kierrätyskontit VR Transpointille käyttäen SSAB:n Hardox®-kulutusterästä. Teräslavoja ja kontteja valmistava perheyritys Ferreus on perustettu vuonna 2008, ja se jatkaa Konepaja R. Raudan yli 40-vuotisia perinteitä laadukkaiden kuljetustuotteiden valmistajana. Yrityksen omistavat Mika ja Petri Rauta.

”Käytämme ainoastaan sertifioituja, laadukkaita tuotteita. Ensimmäiset Hardox®-kulutusteräksestä valmistetut kierrätyskontit toimitettiin VR-yhtymälle jo vuonna 2009, minkä jälkeen konttien rakenteessa on käytetty yksinomaan Hardox®-terästä - keskeisinä syinä kestävyys, keveys ja polttoainetalous. SSAB:n Hardox In My Body™ -verkoston jäsen olemme olleet vuodesta 2010 – itse asiassa ensimmäisinä Suomessa. Omat asiakkaamme tuntevat varsin hyvin Hardox®-terästen korkean laadun ja muun muassa markkinoiden laajimman paksuusalueen, joten jäsenyys verkostossa tuo kilpailuetua”, kertoo Ferreus Oy:n toimitusjohtaja Mika Rauta.

Hardox In My Body -verkosto kasvaa

”Kulutusterästen ykkönen Hardox® on ollut markkinoilla jo yli 40 vuotta. Hardox In My Body™ -merkki tuotteessa puolestaan tarkoittaa sitä, että se on valmistettu aidosta Hardox®-kulutuslevystä, eikä huonolaatuisesta jäljitelmästä. Hardox In My Body™ -verkostoon kuuluvalle valmistajalle merkki tuo lisää uskottavuutta, se on tae laadusta ja markkinoiden parhaista tuotteista”, kuvailee aluemyyntipäällikkö Jussi Joensuu SSAB Special Steels -divisioonasta.

Verkostossa on nyt yli 400 jäsentä eri puolilla maailmaa, Suomessa yhteensä 18. Jäsenyritysten päätuotteita ovat kontit, kippiautot, kauhat, murskaimet ja purkutyökalut sekä maatalouskoneet (esim. peräkärryt) ja metsäkonevarusteluosat (esim. hakkuupäät ja leikkurit).

”Hardox In My Body™ -valmistajat pääsevät hyödyntämään SSAB:n uusimpia materiaaliteknologiaan, käyttösovelluksiin ja valmistustapoihin liittyviä tietoja. Näin saadaan nopeasti aikaan parempia ja tehokkaampia tuotteita. Jäsenyritykset arvostavat myös tarjoamiamme markkinoinnin työkaluja ja tietysti vahvasta brändistä on hyötyä myös tuotteen mahdollisen jälleenmyynnin yhteydessä. Jäsenyys tuo myös mahdollisuuksia verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa”, jatkaa Jussi Joensuu.

SSAB EcoUpgraded –konsepti tuo huomattavia ympäristöhyötyjä

VR Transpointin edistykselliset kontit ovat hyvä esimerkki hiilijalanjäljen pienentämisestä. Se on keskeinen tekijä SSAB EcoUpgraded -konseptissa. Tiivistetysti konsepti tuo mukanaan sekä erikoisterästen hyödyt pienemmän painon, paremman polttoainetehokkuuden ja pidemmän käyttöiän kautta että pienemmän teräksen tarpeen lopputuotteessa. Hiilidioksidipäästöt vähenevät siis sekä tuotantovaiheessa että erityisesti koneiden elinkaaren aikana.

Siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä valmistajat voivat kompensoida teräksentuotannon aiheuttamat hiilidioksidipäästöt nopeasti koneiden käytön aikana. Kun kriittinen piste on saavutettu, käyttökohteen päästövähennykset jatkuvat ja ovat moninkertaisia alkuperäisiin päästöihin verrattuna. Päästövähennykset voidaan laskea tarkasti tuotekohtaisesti.

Vuonna 2017 SSAB asetti tavoitteen, jonka mukaan siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä asiakkaat voivat vähentää lopputuotteiden käytön aikaisia vuotuisia hiilidioksidipäästöjä yhteensä 10 miljoonalla tonnilla. Noin 7,8 miljoonaa tonnia tästä tulee nimenomaan SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla ja loput autoteollisuuden premium-tuotteiden kautta.

Osa SSAB:n kasvustrategiaa

Sekä Hardox In My Body™ että SSAB EcoUpgraded ovat tärkeässä roolissa SSAB:n vuoteen 2020 asetettujen kasvutavoitteiden saavuttamisessa. SSAB Special Steelsin tavoitteena ovat 1,35 miljoonan tonnin vuotuiset toimitukset 2020 mennessä. Vuonna 2017 määrä oli 1,2 miljoonaa tonnia ja vuonna 2016 1,0 miljoonaa tonnia. Suurin osa kasvusta tulee päivittämisestä erikoislujiin teräksiin.

SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla kyetään puolestaan löytämään käyttökohteita, joissa erikoisteräksistä on suurin hyöty hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Konseptin avulla voidaan verrata käyttökohteiden käytönaikaisten hiilidioksidipäästöjen potentiaalisia vähennyksiä terästen tuotannosta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin.

https://www.ssab.fi/ssab-konserni/kestava-kehitys/kestava-tuotevalikoima/ecoupgraded


FACT BOX

Hardox®-kulutusteräksen avulla voidaan keventää kuorma-autojen, konttien, kippiautojen, kauhojen, jäteautojen ja muiden vastaavien painoa ja pidentää niiden käyttöikää. Painon keveneminen säästää polttoainetta, parantaa hyötykuormaa ja voi jopa tehdä koneista pienempiä, jolloin ne tavallisesti kuluttavat vähemmän. Kun ajoneuvojen rungot ovat kevyempiä, samalla ajoneuvokannalla voidaan kuljettaa suurempia kuormia. 

Hardox®-teräksen käyttö takaa ylivoimaisen kulutuskestävyyden ja iskusitkeyden. Nämä ominaisuudet säästävät asiakkaillemme sekä aikaa että rahaa.

SSAB myöntää Hardox In My Body™ -logon käyttöoikeuden sellaisille johtaville valmistajille, jotka täyttävät SSAB:n laatuvaatimukset. Nämä yritykset tuntevat teräksen ominaisuudet erinomaisesti, tietävät kaikki Hardox®-tuotteiden edut ja soveltavat osaamistaan jatkuvasti omassa tuotekehityksessään. Jokaisessa Hardox In My Body™ -tuotetarrassa on sarjanumero, jonka avulla voidaan selvittää tuotteen ja sen valmistajan tarkat tiedot.

28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin

Näytä lisää »