Kuljetusyritykset elävät nopeasti muuttuvassa maailmassa - visuaalinen ilme ja imago ratkaisevassa roolissa18.09.2018 19.11
Kun puhutaan liikkuvan kaluston teippauksesta, nousee yksi tekijä keskusteluissa yleensä omalle tasolleen. Jo yli 35 vuotta alalla toiminut Timo Teippi on legendan maineessa näkemyksensä ja kokemuksensa ansiosta - slogan ”Ihan omat kuviot” kertookin enemmän kuin kolme sanaa. (kuva yllä: Timo Teipin toimitilat eli legendaarinen Navetta sijaitsee Pyhtäällä osoitteessa Siltakyläntie 264. Tutustumisen arvoinen paikka kun ajelet Kotkan suunnalla - kahvit tarjotaan aina.) - Olemme olemassa, jotta asiakkaamme näkyisi ja erottuisi - oikealla tavalla. Valmis työ ja tyytyväinen asiakas on paras suosittelijamme, kiteyttää yrittäjä Timo Peri. Timo Teipin ajatusmallissa autoja ei vain teipata vaan kuljetusyritykselle luodaan imago ja identiteetti. - Teippi on meille sama asia kuin muste kirjailijalle; väline saada visio elämään. Kaikki se mitä tapahtuu ennen teippausta on paljon tärkeämpää ja se vie myös enemmän aikaa, sanoo Peri. (kuva: Kuljetuskaluston teippaukset toteutaan Pyhtään Navetassa optimaaalisissa olosuhteissa kovan tason ammattilaisten toimesta, joiden käytössä on uusimmat teipinkäsittelylaitteet ja suunnittelutyökalut.) Toimiva visuaalinen ilme muuttuvaan maailmaan Kun asiakas on yhteydessä Timo Teippiin ja päättää panostaa yritysilmeensä uudistamiseen tai luomiseen, alkaa syvällinen prosessi ja ajatustyö. - Keskustelemme asiakkaan kanssa ja kartoitamme hänen näkemystään mihin suuntaan liiketoiminta on muuttumassa, vaikka asiakas ei sitä aina edes itse tiedosta. Meidän pitää kyetä luomaan yritykselle persoonallinen visuaalinen identiteetti, mikä kantaa ajassa jopa 5-10 vuoden päähän. Ja tällä hetkellä maailma muuttuu entistä nopeammin eivätkä mitkään sopimukset ole ikuisia, mikä vaikuttaa töihimme. Kuljetusyritykselle luotu ilme pitää olla sellainen että se toimii vaikka toiminta muuttuisi radikaalistikin eli jos vaikka puunajo vaihtuu kappaletavarakuljetuksiin tai soranajo elintarvikekuljetuksiin. Nyt jo toimitaan usein monella eri suoritealalla ja palvellaan lukuisia eri asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa oikean ilmeen luomiseen. Ja autoja hankintaan aika lyhyilläkin leasing- ja vuokrasopimuksilla, joten maalaaminen tulee enää harvoin kyseeseen. Kun yrityksellä on vahva imago niin lajin vaihtokin on helpompaa: kun astuu täysin tuntemattomasta ovesta sisään neuvotteluun, niin on usein silti jo tunnettu luotettava toimija. Ja kuljetusalalla pula kuljettajista vain kasvaa jolloin ne talot joilla on vahva imago löytävät myös helpommin ammattitaitoista työvoimaa, toteaa Peri. (kuva: Kuljetusalalla kalusto on yrityksen vahvin käyntikortti, joten autojen ilme ja imago kannattaa rakentaa huolella.) Suojaa some-myrskyille Tänä päivänä viestintä on nopeaa ja some-maailma tuo mukanaan myös negatiivisia asioita. - Joskus tapahtuu joku inhimillinen virhe, mistä saattaa nousta todellinen some-myrsky jopa täysin aiheettomasta asiasta. Some-maailmassa ihmiset ja yritykset ovat vapaata riistaa myös mustamaalaamiskampanjoille, joita vastaan paras tapa puolustautua on vahva yrityskuva mitä on luotu järjestelmällisesti ja pitkään. Kuljetusalalla kalusto on yrityksen näkyvin käyntikortti, joten autojen visuaalinen ilme kannattaa rakentaa huolella niin että se toimii psykologisesti, neuvoo Peri. (kuva: Timo Teippi luo kuljetusyrityksille persoonallisen visuaalisen identiteetin, mikä kantaa ajassa pitkään.) Vaativat kokonaisuudet vahvinta osaamisaluetta Timo Teipin vahvinta osaamisaluetta on vaativat teippaustyöt kuljetusyrityksille kokonaispalveluna - suunnittelusta toteutukseen. - Noudatamme käytännössä alan kovimpia vaatimuksia, joista tärkeimpiä on tekninen laatu, virheettömyys ja korkea moraali. Teippaukset toteutaan Pyhtään Navetassa optimaaalisissa olosuhteissa kovan tason ammattilaisten toimesta. Me kaikki tekijät olemme uteliaina ja kehityshakuisina mukana asiakasrajapinnassa sekä käytännön töissä päivittäin. Porautuminen raskaankaluston ja yritysautojen teippausmaailmaan sekä yritysten näkymiseen ja ongelman ratkaisuun jatkuu edelleen - tämä on ikuinen oppimisprosessi, sanoo Peri. (kuva: Timo Teipin tuotannosta valmistuu kaiken kokoista kuljetuskalustoa - teippauksia tehdään työkoneisiikin.) Timo Teippi on kulkenut autoteippauksissa koko ajan laajempiin ja haastavampiin töihin. - Perusteippien lätkäisy kylkeen ei ole meidän juttu. Niinpä koko 2000-luvun ajan kappalemäärissä laskettuna vuosittaiset työmme ovat laskeneet: kun aikanaan teimme lähes 500 eri autoteippausta vuodessa niin nyt teemme alle 200. Silti liikevaihtomme on kasvanut viimeiset kolme vuotta kaksinumeroisia prosenttilukuja, mikä kertoo jalostusarvon oleellisesta noususta, toteaa Peri. (kuva: - Olemme olemassa, jotta asiakkaamme näkyisi ja erottuisi - oikealla tavalla. Valmis työ ja tyytyväinen asiakas on paras suosittelijamme, kiteyttää yrittäjä Timo Peri Navetan portailla.) Legenda jatkuu... Timo Teippi elää vahvasti tulevaisuudessa vahvuutenaan alalla poikkeuksellinen kokemuskertymä. - Tarinalle pitää luoda jatkumo mikä jossain vaiheessa tarkoittaa viestikapulan siirtämistä nuorille tekijöille. Omalta osaltani työn teko ei ole koskaan tuntunut niin hyvälle kuin tänä päivänä, joten Timo teippaa itsekin vielä pitkään, lupaa Peri. Lisätietoja Timo Teipin tekemisestä löydät osoitteesta www.timoteippi.fi |