IAA 2018 -hyötyautonäyttelyn ennakkomaistit: Sähköä, kaasua ja liitettävyyspalveluita17.09.2018 21.01
Eurooppalaisten hyötyauto- ja perävaunuvalmistajien ylin johto avasi Saksan autoteollisuuden etujärjestö VDA:n heinäkuussä järjestämässä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa näkemyksiään autoalan nykytilasta sekä edustamiensa merkkien tulevaisuudennäkymistä. Lisäksi kuultiin mitä eri valmistajilla on tarjolla syyskuussa IAA 2018 hyötyautonäyttelyssä. (kuva yllä: Daimer hyötyautojohtaja Martin Daum kertoi Daimlerin eri merkkien tekevän uraauurtavaa kehitystyötä kaikilla kuljetusalan sektoreilla: - Käynnistelemme USA:ssa ja Japanissa seuraavan eli 2 tason automaatioprojekteja, mutta niistä tiedotamme myöhemmin. Sähköautoissa tarjoamme koko paletin henkilöautoista aina linja-autoihin ja kuorma-autoihin saakka.) Aikaisempien vuosien tapaan Frankfurtin lentokenttähotellissa järjestetyn tapahtuman korkeaarvoisat puhujat korostivat uusien ja vielä kehitteillä olevien liitettävyyspalveluiden merkitystä ja keskeistä roolia liikenneturvallisuuden sekä kuljetustehokkuuden parantamiseen tähtäävässä kehitystyössä. Eri liikenne- ja logistiikkaketjuja yhdistävien palveluiden arvo on puhujien mukaan ulosmitattavissa myös polttoainesäästöinä sekä haitallisten päästöjen vähenemisenä. VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes (kuvassa yllä) nosti kuorma-autojen joukkueajon esimerkiksi digitalisaation edistysaskeleista. - Truck Platooning on osoittautunut teknisesti mahdolliseksi ja sitä testataan jo eri valmistajien toimesta reaaliaikaisesti. Joukkueajo mahdollistaa polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen piennentämisen jopa kymmenellä prosentilla. Seuraava kehitysaskel on ns. sekaverkkojen rakentaminen, mikä tarkoittaa eri valmistajien kuorma-autojen yhdistämistä joukkueajokokeilussa, Mattes summaa. Tärkeä edellytys liikenteen digitalisaatiolle, oli kyseessä sitten henkilö- tai tavaraliikenne, on sopivan digitaalisen infrastruktuurin luominen. Suomi on ottanut tässä kehityksessä hyvän etumatkan moniin Euroopan maihin nähden. - Innovatiiviset liikkumismahdollisuudet ovat mahdollisia vain, jos uusimmat matkaviestintäteknologiat kattavat myös haja-asutusalueet ja pienemmät tiet, Mattes sanoo. (kuva: MAN Truck&Bus pääjohtaja Joachim Drees uskoo pian julkaistavien eTGE ja eTGM -täyssähköhyötyautojen menestykseen: - Saksassa kuljetetaan tänä vuonna lähes 3 miljardia pakettilähetystä ja vuonna 2021 luvun odotetaan nousevan 4 miljardiin. Verkkokaupan kasvu ja tiukentuvat päästömääräykset luovat luontaista kysyntää kustannustehokkaille kuljetusjärjestelmille.) Päästötavoitteet puhuttaa Euroopan komission asettamat päästövähennystavoitteet tuottavat suurta päänvaivaa hyö- tyautovalmistajille. Paikalla olleet auto- ja perävaunuvalmistajat pitävät Euroopan komission vuodelle 2025 asettamia hiilidioksidipäästöjen 15 prosentin ja vuodelle 2030 asettamia 30 prosentin vähentämistavoitteita erittäin kunnianhimoisina ja suh- teettomina. - Suunniteltu 30 prosentin vähennys vuoteen 2030 mennessä on jo erittäin kunnianhimoinen henkilöautoille. Pakettiautojen osalta tämä arvo ei ole realistinen, VDA:n presidentti Bernhard Mattes huomauttaa, ja jatkaa: - Ensinnäkin, on olemassa monenlaisia ja pakettiautoja, joiden rakenteet vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaisesti, mikä vastaavasti näkyy polttoaineenkulutuksessa. Joten on erittäin vaikeaa toteuttaa standardoitua ja kaikkiin malleihin sopivaa CO2-arvoa. Olemme lähestyneet asian tiimoilta Euroopan parlamenttia ja ministerineuvostoa, Mattes sanoo. (kuva: Ivecon dynaaminen pääjohtaja Pierre Lahutte on puhunut jo vuosia maakaasun puolesta. Eikä syyttä, sillä Iveco on alan kiistaton johtaja hyötyajoneuvoissa: - Tarjoamme asiakkaillemme vaihtoehtoja kaikkiin laajalla mallistolla. Maakaasu ja sähkö tulevat olemaan ykkösprioriteetteja IAA:ssa. Dieselit jäävät tällä kertaa näyttelyalueen ulkopuolelle. Meillä on 100 prosenttisesti dieselvapaa näyttelyosasto.) Sähköinen tulevaisuus Sähköinen liikkuvuus on keskeisessä roolissa tulevassa IAA hyötyautonäyttelyssä. Kaikki suurimmat hyötyautovalmistajat tuovat näyttelyyn omat mallinsa. Keskiössä ovat pakettiautot ja kaupunkiliikenteen linja-autot, mutta myös lähijakeluun tarkoitetut kuorma-autot, jopa 26 tonnin kokonaispainossa. - Sähkön ja erityisesti akkuihin liittyvät haasteet korostuvat erityisesti hyötyajoneuvoissa. Esimerkiksi tällä hetkellä käytössä olevalla teknologialla e-kuorma-auto kuluttaa kahden päivän ajosyklillä, pitkillä etäisyyksillä, saman verran sähköä kuin saksalainen kotitalous vuodessa. Se asettaa selkeät rajoitukset sähkökäyttöisten kuorma-autojen yleistymiselle raskaissa kuljetuksissa. Sen sijaan sähköauton tulevaisuus näyttää lupaavalta kaupunkialueiden jakeluliikenteessä sekä linja-autopuolella, kertoo Volkswagen Truck & Bus pääjohtaja Andreas Renschler (kuvassa alla). Daimlerin hyötyautojohtaja Martin Daum jakaa saman ajatuksen Volkswagenin Renschlerin kanssa: - Tähän mennessä saavutettujen kokemustemme mukaan sähköauto tarjoaa elinkelpoiset liiketoimintamallit erityisesti kaupunkien ja tiheään asuttujen taajamien jakelusegmentissä. Meillä on kattavin sähköautojen mallisto tähän segmenttiin. Viime vuonna sarjatuontantoon siirtynyt päästötön ja hiljainen FUSO eCanter kuorma-automme on saanut hyvän vastaanoton asiakkailtamme. Sähkö on teemana myös päällerakenne- ja komponenttivalmistajien osastoilla, joilla saadaan nähdä erilaisia sähköautoihin tarkoitettuja perävaunuja, päällerakenteita sekä järjestelmiä. Järjestäjien mukaan IAA:ssa vierailijoille tarjoutuu mahdollisuus tutustua sähköisen liikkuvuuteen kokonaisvaltaisesti tarkoitusta varten rakennetulla testiradalla. Järjestyksessään 67. IAA hyötyautonäyttely järjestetään Saksan Hannoverissa 20.-27. syyskuuta 2018. (kuva: Scanian viestintäjohtaja Erik Ljundbergin mukaan Scanian IAA-osastolla kaikki autot kulkevat vaihtoehtoisilla polttoaineilla: - Tulemme olemaan vahvasti esillä ja mielenkiintoisella tarjonnalla, mikä sisältää vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntävien autojen lisäksi uusia palveluratkaisujamme.)
(kuva: Opel tuo markkinoille uudet tavara-autot. - PSA:n hyötyautojen kehitys tapahtuu jatkossa Rüsselsheimissa. Ensin tuomme markkinoille uuden Combon ja myöhemmin täysin uuden Vivakinoille myös sähkömallit 2021 alkaen, kertoi OPEL hyötyautojen pääjohtaja Tobias Stöver.) |