Myrskytuhopuun hakkuun tuottavuus ja kustannukset suurennuslasin alla

13.09.2018 15.00

myris1.jpg

Mikä on yleisin metsätuhojen aiheuttaja Euroopassa? Viiden pisteen vinkki: Se ei ole metsäpalot, mitkä ovat olleet vahvasti esillä kuluneen kuuman, kuivan kesän vuoksi. Oikea vastaus on myrskyt, jotka ovat tuhonneet vuosittain Euroopassa metsiä keskimäärin lähes 20 miljoonaa mottia 50 viime vuoden aikana. 

(kuva: Myrskyt ovat kaataneet puuta Suomessa yli 25 miljoonaa kiintokuutiometriä 2000-luvulla. Metsätuholaki vaatii metsänomistajaa korjaamaan metsistään pois myrskytuhopuut, jos kuusta on kaatunut yli 10 kiintokuutiometriä hehtaarilla ja mäntyä yli 20 kiintokuutiometriä hehtaarilla.)

Suomessa 2000-luvulla myrskyt ovat kaataneet puuta yhteensä yli 25 miljoonaa kiintokuutiometriä. Pahimmat myrskytuhovuodet Suomessa ovat olleet 2001 ja 2010. Heinä-elokuussa 2010 Asta, Veera, Lahja ja Sylvi kaatoivat yhteensä yli kahdeksan miljoonaa kiintokuutiometriä ja marraskuussa 2001 Pyry ja Janika tuhosivat yhteensä yli seitsemän miljoonaa kiintokuutiometriä metsää.

myris2.jpg

(kuva: Myrskyjen kaatama puumäärä Suomessa 2000-luvulla. Kahden viime vuoden aikana metsämme ovat välttyneet isommilta myrskytuhoilta. Lähteet: Suomen metsäkeskus & Luonnonvarakeskus.)

Voimakkaiden myrskyjen ennustettu yleistyvän

Onneksi viime vuosina Suomessa ei ole koettu aivan noin massiivisia myrskytuhoja. Miljoonan motin tuhoihin ovat yltäneet vain Valio-myrsky lokakuussa 2015 sekä Eino- ja Seija -myrskyt marras-joulukuussa 2013. Hengähtää emme kuitenkaan voi, sillä Ilmatieteen laitoksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat ennustaneet, että ilmaston lämpenemisen myötä myrskytuhot yleistyvät Pohjois-Euroopassa tulevina vuosikymmeninä.

- Suomessa Metsätuholaki vaatii metsänomistajaa korjaamaan metsistään pois myrskytuhopuut, jos kuusta on kaatunut yli 10 kiintokuutiometriä hehtaarilla ja mäntyä yli 20 kiintokuutiometriä hehtaarilla. Myrskytuhopuun korjuu metsistä on erittäin tärkeää, koska muutoin kirjanpainajat ja muut tuhohyönteiset pesiytyvät myrskyn tuhoamiin puihin ja edelleen siirtyvät sieltä lähialueen terveisiin puihin ”maukkaille lounaille”, sanoo Stora Enson Kalle Kärhä.

myris3.jpg

(kuva: Hakkuun suhteellinen tuottavuus myrskypuuleimikossa kuljettajittain ja keskimäärin hakatun rungon koon suhteen. Tuottavuus 100 = Hakkuun tuottavuus normaalilla avohakkuulla. Poistuman tiheys 450 runkoa/hehtaari.)

Myrskytuhopuun korjuuta selvitettiin 

Myrskytuhopuun hakkuuta ei ole tutkittu aiemmin Suomessa. On esitetty arvio, että myrskytuhopuun korjuu on 30-70 prosenttia kalliimpaa kuin normaalin pystypuun korjuu. Stora Enso Metsän, Itä-Suomen yliopiston, Metsäteho Oy:n ja Luonnonvarakeskuksen tutkimuksessa 1) selvitettiin myrskytuhopuun hakkuun ajanmenekki ja tuottavuus ja 2) laskettiin myrskytuhopuun hakkuu- ja korjuukustannukset.

- Aikatutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2013 Eino- ja Seija-myrskyjen jäljiltä. Tutkimus oli vertaileva aikatutkimus, jossa myrskytuhopuun lisäksi kuljettajat hakkasivat pystypuuta normaalilla avohakkuulla. Tutkimuksessa oli kolme hakkuukonetta (John Deere 1270D ECOIII/H414, Logset 8H GT/TH 75X ja Ponsse Ergo/H73) ja kolme hakkuukoneen kuljettajaa. Metsätieteiden opiskelija Tuomas Anttonen Itä-Suomen yliopistosta teki opinnäytetyönsä tutkimuksesta, kertoo Kärhä.

myris4.jpg

(kuva: Suhteelliset hakkuukustannukset myrskypuuleimikossa kuljettajittain ja keskimäärin hakatun rungon koon suhteen. Kustannukset 100 = Hakkuukustannukset normaalilla avohakkuulla. Tutkimuksessa oletettiin, että hakkuukoneen käyttötuntikustannukset myrskytuhoavohakkuulla ovat 10 % korkeammat kuin normaalilla avohakkuulla.)

Hakkuutyö hitaampaa myrskypuulla

Myrskytuhopuun hakkuussa hakkuukoneen työpistesiirtymisten ajanmenekki kasvoi 76 prosenttia verrattuna normaalin avohakkuukuusikon hakkuuseen, kun poistuman tiheys oli 450 runkoa hehtaarilla. Lisäksi rungon käsittelyajanmenekki kasvoi kuljettajittain keskimäärin 4-15 sekuntia per runko, eli 15-37 prosenttia myrskytuhoavohakkuulla, kun poistuman järeys oli 300-1500 litraa eli hakattiin rinnankorkeudelta 26-48 senttimetrin tukkipuurunkoja. 

- Erityisesti hakkuutyössä hak- kuulaitteen vienti ja runkoon tarttuminen hidastuivat. Myös hakkuutyön apuaikojen - eli kuljettajan työn suunnittelu, kaatuneiden runkojen siirtely ja järjestely sekä kantojen kaataminen ja lyhentäminen - menekki yli tuplaantui tutkimuksen kuljettajilla, toteaa Kärhä.

Hakkuun kokonaistehoajanmenekki oli 23-49 prosenttia korkeampi myrskytuhoavohakkuulla kuin normaalissa avohakkuukuusikossa, kun poistuman järeys oli 300-1500 litraa. Edelleen hakkuun tehotuntituottavuus laski 19-33 prosenttia myrskytuhoavohakkuulla ja hakkuukustannukset nousivat 35-64 prosenttia, kun poistuman järeys oli 300-1500 litraa. Tutkimuksessa arvioitiin, että hakkuukoneen käyttötuntikustannukset myrskytuhoavohakkuulla ovat kymmenen prosenttia korkeammat kuin normaalilla avohakkuulla, kun hakkuukoneen korjaus- ja huoltokustannukset sekä terälaippa- ja -ketjukustannukset kasvavat.

myris5.jpg

(kuva: Suhteelliset korjuukustannukset myrskypuuleimikossa kuljettajittain ja keskimäärin korjatun rungon koon suhteen. Kustannukset 100 = Korjuukustannukset normaalilla avohakkuulla. Tutkimuksessa oletettiin, että myrskytuhopuun metsäkuljetuksessa kustannukset ovat samat kuin normaalilla avohakkuupuulla.)

Myrskypuun korjuukustannukset korkeammat

Hakatun myrskytuhopuun metsäkuljetusta ei tutkimuksessa selvitetty. Ruotsissa Skogforskissa Gudrun-myrskyn aikaan runsas kymmenen vuotta sitten havaittiin, että metsäkuljetuksessa tuottavuus ja käyttötuntikustannukset ovat samalla tasolla myrskytuhoavohakkuulla ja normaalilla avohakkuulla. 

- Hyödyntäen edellä mainittuja ruotsalaisia kokemuksia - eli myrskytuhopuun lähikuljetuksessa kustannukset ovat samat kuin normaalilla avohakkuupuulla - laskimme tutkimuksessamme, että korjuukustannukset myrskytuhoavohakkuulla ovat 10-30 % korkeammat kuin normaalilla avohakkuulla, mikä on selvästi vähemmän kuin aiemmin on arvioitu, sanoo Kärhä.

Lisätutkimuksia tarvitaan

Valtaosin Eino- ja Seija-matalapainemyrskyjen kaatamat puut olivat juurineen kaatuneita ja lisäksi olivat kaatuneet samaan suuntaan; katkenneita runkoja oli vähän hakkuutyömailla. Kesällä voimakkaat ukkosmyrskyt syöksyvirtauksineen (esimerkiksi Asta-myrsky vuonna 2010) tekevät pahoja metsätuhoja: korjuutyömaalla on paljon katkenneita runkoja ja puut ovat kaatuneet ristiin rastiin toistensa päälle; näky on kuin tykistökeskityksen jäljiltä.

Lisätutkimuksia erilaisilla myrskytuhoalueilla (esimerkiksi voimakas ukkosmyrsky) tarvitaan. 

- Toivottavasti metsämme säästyvät pahoilta myrskyiltä ja näitä lisätutkimuksia ei pystytä tekemään pitkään aikaan Suomessa, sanoo Kärhä.

04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä

Näytä lisää »