E. Kannonlahti Oy, Jalasjärvi: Puunajoa Scanialla yli 50 vuotta

12.09.2018 19.33

kannon1.jpg

Jalasjärveläisen E. Kannonlahti Oy:n pirteän keltaiset Scania -puutavara-autot ovat tuttu näky maanteillä. Ensimmäinen Scania tuli taloon vuonna 1967 ja siitä lähtien ruotsalaismerkkiin on luotettu yhtäjaksoisesti jo yli 50 vuoden ajan. 

(kuva yllä: E. Kannonlahti Oy Jalasjärveltä on luottanut puunajossa Scaniaan jo yli 50 vuoden ajan. Yrityksen pirteän keltaiset autot erottuvat edukseen liikenteessä.) 

Kannonlahden kuljetusyrittäminen juontaa vuoteen 1959 jolloin veljeksistä Esko osti traktorin mm. tukinajoon. Erkki oli armeijan jälkeen hetken töissä vierailla; ensin linja-auton apupoikana ja sitten kuorma-autokuskina. Vuonna 1963 Esko hankki ensimmäisen kuorma-auton Urho-Sisun hiekan ajoon ja Erkille tuli vuonna 1964 Kontio-Sisu tukinajoon. Vuonna 1967 puunajo kasvoi kun Yhtyneet paperitehtaat tarjosi ajoja Valkeakoskelle ja samana vuonna hankittiin ensimmäinen Scania - malli 76 - Ruotsista uitettuna.

kannon3.jpg

(kuva: Puunajon hienoa historiaa: Erkki Kannonlahden kuorma-auton päällä on Valkeakosken kuorma 1960-luvun lopulla. Kaksimetriset tukit on nostettu käsin Ruotsista tuodun Scania 76:n päälle.)

Toiminta laajeni 1960-luvun lopussa, kun Kannonlahdelle ostettiin Scania 75 jolla ajettiin puita Serlachiukselle (myöhemmin Metsä Serla). Myös Metsäliitolle ajettiin puuta ensin satunnaisesti ja Kaskisten sellutehtaan valmistuttua 1977 ajot lisääntyivät. 1960-luvun lopulla ajoon otettiin puuautojen rinnalle öljyauto ja 1980-luvulla mukaan toimintaan tuli turpeen ja asvalttimassan ajo. 

kannon4.jpg

(kuva: Scania 141 V8 moottorilla varusteltiin vuonna 1978 Alukarikan alumiinivarusteilla Maksamaalla. - Jokelan Heikki on tehnyt eniten kehitystyötä puuautojen päällirakenteiden eteen, sanoo Erkki Kannonlahti.)

- Tänä päivänä meillä on palveluksessa noin 25 henkilöä ja ajossa 13 yhdistelmää joilla aje- taan pääasiassa puutavaraa sekä soraa ja asfalttimassaa. Asiakkaitamme ovat mm. Metsä Group, Metsähallitus, YIT ja NCC Industry. Muutamat autoistamme ovat päällerakenteiltaan muuttuvia eli puuvarusteiden tilalle voidaan vaihtaa lavavehkeet ajotilanteen mukaan. Puuvarusteet ovat Weckmanin tekemiä ja olemme itse ne päällerakennelleet - myös kärryissä luotamme Weckmanin kevyisiin, kestäviin ja mataliin rakenteisiin. Yhdistelmien kuormatilat olemme maksimoineet Terminator XXL -pankoilla. Nosturit joita meillä on montaa eri merkkiä, kulkevat melkein koko ajan autojen perässä ja niillä kuormataan paljon. Merkkiuskollisuus Scaniaa kohtaan on ollut vahvaa, toki välillä on kokeiltu muitakin merkkejä mutta nytkin rivissä on 12 Scaniaa, kertoilee Erkin poika Kai Kannonlahti joka on vastannut kuljetusliikkeen toiminnasta vuodesta 2008.

kannon2.jpg

(kuva: Erkki Kannolahti (77) on edelleen aktiivisesti mukana kuljetusyrityksen toiminnassa mm. hallilla asioita hoidellen. Poika Kai otti vetovastuun vuonna 2008 ja on kehittänyt asioita eteenpäin muuttuvassa maailmassa.)

kannon8.jpg

(kuva: Eemeli´s Rekka Teamin päämajassa Jalasjärvellä tehdään kaluston huollot todellisten osaajien toimesta.)

Tekniikka kehittyy

Kannonlahden lähes 60-vuoden kuljetusyrittämisen aikana kuorma-autot ovat kehittyneet valtavasti.

- Hevosella kun on ensimmäiset kuormat vienyt niin osaa arvostaa kehitystyötä mitä puutavara-autoissa on tapahtunut. Isoimpia askeleita ovat luonnollisesti ensimmäisen kuorma-auton alle saaminen ja sitten hydraulinen nosturi mikä helpotti kuormantekoa jonkin verran, virnistää Erkki Kannonlahti. 

Pitkään Scania-historiaankin mahtuu monia teknisiä kehitysaskeleita, jotka ovat jääneet Erkin mieleen:

- Heti ensimmäiset 75 ja 76 mallit mitä meille tuli oli hyviä autoja: myös vuonna 1971 hankittu pikkukoppinen telivetoinen Scania 110 oli hyvä peli. Ensimmäinen Scania V8 moottorilla, malliltaan 140, meille tuli 1970 -luvun puolivälissä ja siitä lähtien V8 on jyrissyt tällä markilla. Seuraavaan malliin Scania 141:een tuli vauhtipyörärakenne mikä helpotti liikkeellelähtöä. Ohjaamoiden kehitys on ollut merkittävää alusta lähtien ja aina uudessa Scaniassa on tarjolla edellistäkin mallia viihtyisämpi työpaikka. Sitten 1995 kun Scania esitteli uuden 4-sarjan päästiin uudelle tasolle teknologiassa ja siitä eteenpäin kehitystä on tapahtunut paljon muussakin kuin raudassa. ”Rikitaalisuus” on tullut puunajoonkin monessa muodossa. Silti aina kaikki uudet ratkaisut eivät ole meidän käyttöön lopulta olleetkaan par- haita, kuten esimerkiksi ilmajouset joita kokeilimme puuautoissa jo vuonna 1995 mutta tänä päivänä kaikki automme ovat perusalustaltaan rautajousisia.

kannon5.jpg

(kuva: Uusimmat Kannonlahden Scaniat - kuten kuvassa Parkanon asemalla kuormaa purkava R730 - on otettu ajoon 2018 vuoden puolella. Käytössä on sekä 730 hv että 580 hv moottoreilla varustettuja puutavara-autoja.)

Yhteistyö Scanian kanssa on ollut tiivistä puutavara-auton optimoinnissa.

- Meille tuli vuonna 2015 tehtaalta ensimmäinen 2+2 akselinen rautajousinen alusta missä kakkosakseli on ilmalla ja nouseva. Olimme aktiivisessa roolissa että kyseinen todella hyvin toimiva alusta saatiin valikoimaan ja siitä on tullut Scanialle jopa myyntimenestys; meillekin niitä on tullut kohta kymmenkunta, toteaa Kai Kannonlahti. 

kannon9.jpg

(kuva: E. Kannonlahti Oy:llä on käytössä tällä hetkellä täysi tusina Scanioita, joista suurin osa puunajossa. Kalustosta on tehty mahdollisimman monikäyttöistä: muutamassa autossa jopa päällerakenteet muuttuvat tarvittaessa ajotehtävän mukaan.)

Scanian palvelu pelaa

Tällä hetkellä ajossa olevat Scaniat on varustettu 730 hv ja 580 hv moottoreilla.

- Vain yksi vanhempi yhdistelmämme on vielä 68 tonninen, loput ovat 76 tonnisia. Iso 730 hv kone tarjoaa voimaa haastavampiin paikkoihin ja 580 hv riittää hyvin polttoainetaloudelliseen siirtoajoon. Autojen mittareihin rullaa parhaimmillaan vuodessa jopa 250 000 kilometriä. Jatkojalostamme usein 3-5 vuotta puunajossa olleita autoja asvaltti- ja soranajoon joten autot palvelevat meillä yleensä pitkään eli kestävyys on tärkeä asia hankintapäätöksiä tehtäessä, toteaa Kai Kannonlahti. 

Scanioista Kannonlahdet tekevät kauppaa hyvässä hengessä Seinäjoen kuorma-automyyjä Matti Lintalan kanssa: 

- Teemme pääosin huollot omassa hallissamme joten huoltosopimuksia emme ole vielä kokeilleet; meillä on osaavia kavereita ja homma toimii. Seinäjoen Scaniaa voi kehua hyvällä omallatunnolla - siellä varaosapalvelu pelaa ja teknistä osaamista löytyy ammattitaitoiselta sekä asiakasta hyvin palvelevalta henkilökunnalta. Se onkin yksi syy miksi Scanialla ajetaan vuosikymmenestä toiseen.

Uusimmat Kannonlahden Scaniat on otettu ajoon 2018 vuoden puolella mutta ne ovat vielä ”vanhaa mallia”.

- Kun mallisarja vaihtuu niin yleensä edellisen sarjan viimeiset autot ovat parhaita koska niissä tekniikka on hiotunut huippuunsa. Toki olemme kuulleet hyvää uuden sukupolven Scaniasta ja eiköhän sellaisia päästä jossain vaiheessa puunajossa kokeilemaan meilläkin, vihjaa Kai Kannonlahti. 

kannon7.jpg

(kuva: Weckmanin perävaunut ovat keveitä, kestäviä ja matalia. Kuvassa puretaan pankonsiirtolaitteella eteen siirrettyä takanippua.)

Puu kulkee

Kulunut kesä on ollut puunajossa historiallisen vauhdikas.

- Kyllä tässä on menty täydellä höyryllä jo pitkään eikä kesällä ole tarvinnut himmailla, toteaa Kai Kannonlahti.

- Vaikka lämmintä on riittänyt niin onneksi töitäkin joten valittaa ei saa vaikka hikeä puskee. Toista se oli 1990-luvun laman jälkimainingeissa jolloin yhtenäkin heinäkuuna ei ajettu kapulan kapulaa, muistuttaa Erkki Kannonlahti.

Kymmenen vuotta sitten vetovastuun yrityksestä ottanut Kai saa isältään täyden tunnustuksen osaamisestaan kuljetusyrittäjänä.

- Kyllähän meidän sodanjälkeinen ikäluokka oli kova ajamaan mutta tämä nuorempi polvi osaa myös laskea, kehuu Erkki Kannonlahti.

kannon6.jpg

(kuva: Kuljettaja Esa Anttila viihtyy Scania R730:n ohjaamossa ja kehuu ajo- ominaisuuksia. Yrityksessä henki on hyvä ja huumoria riittää; Esan auton kyljessä komeilee ”The Karvia Man” vaakuna Scania logolla.)

Osaava henkilökunta kaiken perusta

Kannonlahden toiminnassa hyvät autot ovat merkittävässä  roolissa mutta kaikista tärkein voimavara on sitoutunut osaava henkilökunta, mistä löytyy sopivassa suhteessa nuoruuden intoa ja vuosikymmenten kokemusta. 

- Kun kaikki tosissaan yrittää niin yrittäjänkin on hyvä yrittää. Yhteen hiileen puhaltaminen motivoi ja vie asioita eteenpäin, kiteyttää Kai Kannonlahti.

26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin
30.08.2023 10.01Metsäteollisuuden maine suomalaisten keskuudessa on parantunut
30.08.2023 9.00Kölnin-Bonnin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin koko dieselkäyttöisen maakalustonsa polttoaineena
29.08.2023 14.00Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
29.08.2023 11.00Luken uusi verkkopalvelu paljastaa maatalouden investointien talousvaikutukset
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.43Luke: Uudet metsävarakartat ja kuntakohtaiset tilastot julkaistu

Näytä lisää »