Moottorin talvirengastesti: Nastarenkailla isoja eroja eri keleillä12.09.2018 8.23
Moottori -lehti on toteuttanut ensimmäisen kerran ison talvirengastestin. Keskiviikkona 12.9. ilmestyneessä numerossa julkaistaan testin ensimmäinen osa, nastarenkaiden testi. Nastattomat talvirenkaat ovat tarkastelussa Moottorissa 10, joka ilmestyy 10.10. – Renkaiden ominaisuudet erilaisissa olosuhteissa korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla tai lumella paras voi olla muissa olosuhteissa keskikastia, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen. – Renkaita valittaessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse haluaa parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat. – Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että eri renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin ja kuluttaja voi itse harkita niiden perusteella, mikä on omaan käyttöön se paras valinta, Parviainen kertoo. Kisa nastojen määrästä Taistelu nastamääristä käy rengasalalla kuumana. Michelin toi tänä vuonna markkinoille uuden talvirenkaan, jossa on ennätykselliset 250 nastaa rengasta kohti. Kilpailijoilla nastoja on 130–190 per rengas. Moottorin testissä Michelinin ennätysnastoitettu rengasuutuus oli jääpidossa selvästi kilpailijoitaan parempi. Muita paremman jääpidon lisäksi Michelin X-Ice North 4 on erityisen rauhallinen ajettava, ja myös lumella pito on testin parhaita. Varjopuolena on vastaavasti kärkirenkaita heikompi sivuttaispito sulalla kelillä. Kaksi tasapainoisinta Niinpä testimme tasapainoisimmiksi kokonaisuuksiksi rankattiin Continental Ice Contact 2 ja Nokian Hakkapeliitta 9. Continental otti lumikokeissa ykköspaikan – ei tosin muihin verrattuna yhtä selvästi kuin Michelin jäällä – ja oli yhdessä Gislaved Nord Frost 200:n kanssa testin hiljaisin rengas kuivalla asvaltilla. – Continentalin, kuten myös Nokian renkaan vahvuus oli nimenomaan siinä, että renkaat suoriutuvat tasaisesti eri olosuhteissa, sekä jäisellä ja lumisella tiellä että märällä ja kuivalla asvaltilla. Testin loput viisi rengasta sisältävät jo selvästi heikompia ominaisuuksia, vaikka pärjäävätkin osassa kokeista hyvin, toteaa rengastestissä mukana ollut toimittaja Jussi Saarinen Moottorista. Testit toteutettiin yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen sekä jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen – ja olosuhteiden säilymisen luotettavina ja vertailukelpoisina.
Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Noranza 001 Continental Ice Contact 2 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultragrip Ice Arctic Hankook Winter I*Pike RS2 W429 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Sava Eskimo Stud |