Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n uusi Bruks 806.2 PT Truck -autohakkuri: Käyttömukavuus ja tehokkuus huipussaan11.09.2018 19.00
Haketuspalvelu J. Mickos Oy itäiseltä Uudeltamaalta Heikinkylästä urakoi haketta lähes 40 vuoden kokemuksella. Ensimmäinen käsisyöttöinen Bruks -laikkahakkuri hankittiin vuonna 1979 oman maatilan hakelämmitykseen eli 2019 on 40-juhlavuosi hakkeen teossa. (kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy otti alkukesästä 2018 käyttöön uuden Bruks 806.2 PT Truck -autohakkurin, mikä on asennettu Volvo FH 16 650 hv 6x4 -kuorma-auton päälle ja nosturina Kesla 2012. Bruksin tehtaalla Ruotsissa päällerakennettu kokonaisuus on kaikin puolin laadukas ja tyylikkään näköinen.) - Isoisäni Bertel täytti hiljattain 90 vuotta ja on hyvässä kunnossa; hänellä on edelleen ajokorttikin. Isäni Christer oli se joka aloitti varsinaisen hakeurakoinnin ja hän on vahvasti mukana toiminnassa tänäkin päivänä operoiden toisella autohakkurillamme ja minä ajan itse tätä toista, kertoo Jonas Mickos, joka on vastannut yrityksen toiminnasta vuodesta 2011 lähtien. (kuva: Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n yrittäjä Jonas Mickos (vas.) ja Bruks-hakkureiden maahantuoja Sawcenter Oy:n Joakim Lund ovat tehneet jo pitkään hyvää yhteistyötä. Sawcenter toimitti koko uuden Bruks 806.2 PT Truck -autohakkuripaketin avaimet käteen -periaatteella.) Haketuspalvelu J. Mickoksen autohakkurit liikkuvat Itä-Uudenmaan, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella. Hakkeen kuljetuspalvelut ostetaan kuljetusliikkeiltä. Vuodessa haketta tuotetaan metsäteiden varsilta ja maatilojen pihoilla noin 150 000 irtokuutiota, josta noin 100 000 kuutiota Bruksilla. - Suurimmat asiakkaamme ovat Nyved ja Koskitukki. Lisäksi erittäin tärkeä osa toimintaamme on maatilojen haketuspalvelu mistä kaikki on lähtenytkin. Maatilat työllistävät meitä erityisesti kesäaikaan, jolloin isojen laitosten toimitukset ovat hyvin vähäisiä. Maatilojen kanssa on mukava tehdä yhteistyötä sillä ihmisten kanssa ollaan suoraan tekemisissä kasvokkain - monesta asiakassuhteesta onkin kehittynyt ystävyyssuhde niin että syntymäpäivillekin kutsutaan, kiittelee Mickos. (kuva: Volvon modifioitu ohjaamo on loistava työpaikka hakkurin syötössä ja näkyvyys esteetön koko työskentelyalueelle.)
(kuva: Paksusta ja turvallisesta polykarbonaatista valmistettu ohjaamon takaikkuna on nyt yhtenäinen.)
(kuva: Bruks autohakkurin toimintoja ohjataan keskitetysti kosketusnäytöltä. Käyttöjärjestelmä on helppo ja selkeä, vaikka informaatiota on paljon.) Asiakaspalvelu onkin yksi syy siihen että Haketuspalvelu J. Mickoksen hankkiessa traktorihakkureiden jälkeen ensimmäisen autohakkurin vuonna 2012, päädyttiin kuorma-auton ohjaamosta käytettävään Bruksiin. - Kuorma-auton ohjaamosta käsin hakkurin käyttö on turvallista, ergonomista ja viihtyisää. Ja kyllä sieltä näkee ihan hyvin kasat vaikka moni toisin luulee. Selkeä etu ratkaisussa on myös se että kuorma-auton ohjaamoon pääsevät asiakkaat istuskelemaan ja juttelemaan maailman menosta samalla kun haketamme heidän kasaa. Usein siinä myös kahvitkin juodaan joten mikäs olisi parempaa asiakassuhteen hoitoa kiireisessä nykymaailmassa, pohtii Mickos. (kuva: Volvo FH 16 650 hv 6x4 tarjoaa oivat maasto-ominaisuudet. Maavaraa on riittävästi metsäteillä liikkumiseen ja pyörät kääntyvät tarpeeksi.) Autohakkurit kehittyvät Kesäkuun alussa 2018 Haketuspalvelu J. Mickos otti käyttöön uuden Bruks 806.2 PT Truck -hakkurin, mikä on asennettu Volvo FH 650 hv 6x4 kuorma-auton päälle yhdessä Kesla 2012 -nosturin kanssa. Volvon ohjaamomuutoksen hakkurikäyttöön teki ammattitaidolla Auto-Kirmola ja päällerakentamisen teki Bruks Ruotsissa tehdaslaadullaan. - Hyvin palvellut vm. 2012 Bruks 805.2 PT -autohakkuri meni samantien kaupaksi Viroon kun Bruks-maahantuoja Sawcenter Oy löysi sille ostajan. Myös edellisen autohakkurin alta Sawcenter löysi uuden asiakkaan vanhalle traktorihakkurille. Toiseksi autohakkuriksi tämän uuden Bruksin rinnalle meille jäi MAN kuorma-auton päällä oleva Jenz HEM 540R vm. 2013, kertoo Mickos. (kuva: Uuden Bruks 806.2 PT Truck -hakkurin syöttöpöytä on aiempaa pidempi ja rullat aggressiivisemmat. Pöydän toinen reunalevy tehtiin asiakkaan toiveesta matalammaksi mikä parantaa näkyvyyttä pöydälle ohjaamosta.) Uudella Bruksilla on tehty kesän aikana hyvää tahtia haketuksia pääasiassa maatiloille. - Sen voin jo nyt todeta että hakkuri on tehokas ja kokonaisuudesta tuli oikein toimiva. Bruksin uudenlainen combirumpu (voi käyttää lyhyitä tai pitkiä teriä) tuottaa laadukasta haketta suurella volyymilla ja risun syöttö on tehokasta aiempaa pidemmän ja aggressiivisemmilla rullilla varustetun syöttöpöydän ansiosta. Halusimme syöttöpöydän toisen reunalevyn matalammaksi niin että ohjaamosta näkee paremmin pöydälle. Ja nyt ohjaamon mukavuus on viety uudelle tasolle ilmastoituine penkkeineen jne. Takaikkuna on nyt yhtenäinen ja näkyvyys esteetön joka suuntaan. Lisäksi hakkurin torvessa ja auton perässä sijaitsevat kamerat kahdella ohjaamonäytöllä tehostavat työskentelyä, sanoo Mickos. (kuva: Bruksin rullapöydän saa nostettua pystyyn ja pyöritettyä kätevästi puhtaaksi kivistä ja maa-aineksista.) Bruksin jatkuva tuotekehitys hioo hakkureita koko ajan paremmiksi käyttäjäpalautteen perusteella. - Esimerkiksi uusi hydrostaattinen hakkeen heitin on todella hyvä ja toimiva ratkaisu. Nyt torvi ei tee heilumisliikettä ja hakesuihku on tasaisen hallittu. Heittimessä on myös portaaton säätö jolloin hakkeen heitto on aina optimaalinen. Heittotehon tarve riippuu materiaalista sekä myös mihin sitä heitetään; pitkään autoon tai pieneen konttiin tai kärryyn. Säätimellä saadaan optimoitua ettei polttoainetta mene turhaan. Muutenkin Bruksin polttoainetaloudellisuus on markkinoiden parasta. Myös torven kääntömoottori on uudenlainen; aiemmin oli ketju/ratasveto ja nyt suoravetoinen ”matoruuvi” - enää ei ole väljyyttä joten pystyssä oleva torvi ei heilu jos tekee lyhyitä siirtoja, kertoilee Mickos. (kuva: Jonas Mickos päätyi nosturivalinnassa kotimaiseen Kesla 2012 -nosturiin, mihin tehtaalla räätälöitiin normaalia lyhyempi vain 3,9 metrin pääpuomi ja 2+2 m jatkopuomit. Liikerarat ovat näin optimaaliset syöttöön.) Ei lämpöongelmia Tänä kesänä lämpömittari on noussut viikosta toiseen jopa historiallisen koviin hellelukemiin. - Säätötilavuuspumpulla varustetun Bruksin hydrauliikka ja jäähdytys on suunniteltu ammattitaidolla. Eilen esimerkiksi haketin risua kuusi täyttä autokuormaa eikä lämpöongelmia ilmennyt vaikka varjossa oli lämmintä +30°C. Viimeisen kuormankin jälkeen hydrauliöljyn lämmöt olivat jopa yllättävän alhaalla. Ja täällä Volvon tasokkaassa ohjaamossa hakkuria käyttäessä ei haittaa oli ulkona sitten kova helle tai paukkupakkanen, toteaa Mickos.
(kuva: Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n autohakkurit operoivat pääasiassa metsässä ja maatiloilla, joten tehokas liikkuminen ahtaissa ja vaikeissakin paikoissa on ratkaisevan tärkeää.)
|