Lavettiyhdistelmä hyvä ratkaisu isojen metsäkoneiden siirtoon08.05.2018 13.00
Metsätyö Pasi Leinosen talvella käyttöön ottama uusi koneenkuljetusyhdistelmä koostuu Sisu Polar Carrier 6x6 veturista ja ATC Forest lavetista. Kyydissä kulkee isot metsäkoneet ilman murheita kantavuudesta tai akselipainoista - myös kuljetuskorkeudet pysyvät niin matalina että siltoja ei tarvitse kiertää. Yhteensä viisi henkilöä työllistävä Metsätyö Pasi Leinonen urakoi puuta kahdella harvesterilla ja yhdellä ajokoneella. (kuva: - Uusi Sisu Polar on kaikin puolin hyvä kuorma-auto ja tämä on samalla hyvä toimisto yrityksen asioiden hoitoon, sanoo Pasi Leinonen uuden siirtoautonsa ohjaamosta.) - Olemme osakkaana Kasiforest Oy:ssä mikä koostuu toiminta-alueemme kahdeksasta ammattimaisesta puukorjuuyrityksestä. Kasiforest operoi Mikkelin ja Mäntyharjun alueella - asiakkaina ovat Stora Enso ja UPM sekä Metsänhoitoyhdistykset, kertoilee Pasi Leinonen, joka aloitti koneyrittäjänä vuonna 2001: - Sitä ennen olin koneenkuljettajana Timo Kosusella, jokasiirtyi eläkkeelle ja myi toimintansa minulle; kalustoon kuului silloin Timberjackin koneketju ja Sisu SM ritilä-auto. Olen ura- koinut aina vihreillä koneilla; tänä päivänä konekannan muodostaa John Deere 1270E ja 1170 E harvesterit sekä 1210E ajokone, joista kaupat on tehty John Deere Forestryn Jussi Mustosen kanssa. (kuva: Matalarakenteiseen lavettiin koneet on helppo ajaa päälle ja pois kyydistä. Koneen kiinnitys tehdään huolellisesti ketjuilla.) Ritiläauto vaihtui lavettiyhdistelmään Pasi Leinoselle tuli koneiden siirtoon vuonna 2014 uusi Sisu Polar ritiläauto. - Auto oli kaikin puolin hyvä mutta uudet koneet kasvoivat kooltaan sen verran että 4-akselisella ritiläautolla ei enää kanta- vuudet oikein riittäneet ja koneiden kuljetuskorkeudenkin kanssa oli ongelmia. Niinpä päätin siirtyä ritiläautosta lavettiyhdistelmään ja tein kaupat Sisu Auton Liisa Kaattarin kanssa uudesta Sisu Polar Carrier 6x6 veturista ja vasta alle 120 000 km ajettu ritilä-Sisu meni vaihdossa. Lavetiksi tuli uusi 3-akselinen ATC-Forest Traktori Savolta, toteaa Leinonen. (kuva: Sisun Z-mallin runko on mahdollistanut vetopöydän matalan asennuskorkeuden.) Uudella yhdistelmällä ei enää tarvitse murehtia kantavuuksista, akselipainoista tai kuljetuskorkeudesta. - Matalarakenteisen lavetin ansiosta isoimmatkin harvesterit kulkevat siltojen alta, joita Mikkelin alueella on paljon - se tehostaa koneiden siirtelyä kun ei tarvitse niitä kierrellä. Toki lavetin kanssa kääntely ahtaissa paikoissa on välillä haasteellista mutta silti siinä on meidän käytössä enemmän etuja joten ratkaisu on jo nyt osoittautunut oikeaksi, kommentoi Leinonen joka ajaa itse lavettia päivittäin: - Tämä on samalla hyvä toimisto yrityksen asioiden hoitoon. Iltaisin ja viikonloppuisin käyn tekemässä vielä puuta motolla varsinkin nyt talvella kun korjuutahti on kiivaimmillaan. (kuva: Pasi Leinonen laskee lavetin ajosillat maahan jonka jälkeen metsäkoneen voi ajaa alas työmaalle.) Myös muita yrittäjiä palvellaan siirroissa Pasi Leinonen siirtää omien koneiden lisäksi myös muiden metsäkoneyrittäjien koneita sekä jonkin verran myös maarakennuskalustoa. - Hankin liikenneluvan viime keväänä eli jos on tällä alueella tarvetta koneiden siirrolle, kannattaa soitella, ilmoittaa Leinonen. (kuva: Lavettiyhdistelmän peruuttelua helpottaa MXN -kamerajärjestelmä, mitä maahantuo Kaha Oy.) Metsässä kuin kotonaan Uusi Sisu Polar Carrier 6x6 on näyttänyt kyntensä metsässä heti alusta lähtien. - Kyllä uusi auto on aina parempi kuin edellinen sillä kehitys menee eteenpäin. Metsässä koneita siirtäessä arvostaa Sisun korkeaa maavaraa ja tässä autossa olevaa mekaanista etuvetoa, joka parantaa lavetinvetäjän maasto-ominaisuuksia oleellisesti. Sisun telinkevennin nostaa toisen taka-akselin ilmaan, mikä siirtää painoa vetäville pyörille, parantaa kääntyvyyttä ja tyhjänä saa ajaa toinen akseli ilmassa mikä säästää polttoaineita ja renkaita. Auton 16-litrainen ja 517 hevosvoimainen Mercedes- Benzin moottori on vahva vääntäjä ja polttoainetaloudellinen. Sisun Z-mallin runko on mahdollistanut vetopöydän matalan asennuskorkeuden ja autossa on myös hydrauliikkavalmius vaikkapa alusterälle, kertoo Leinonen tyytyväisenä suomalaiseen Sisuun. (kuva: Metsässä koneita siirtäessä Pasi Leinonen arvostaa Sisun korkeaa maavaraa ja autossa olevaa mekaanista etuvetoa, joka parantaa lavetinvetäjän maasto-ominaisuuksia oleellisesti.)
(kuva: Taka-akseleilla vetokyvystä talven liukkailla vastaa Bridgestone W990 -renkaat.)
(kuva: Eturenkaatkin vetävät ja nastoitus takaa Nokian Hakkapeliitan talvipidon.) |