Daimlerilla vahva alkuvuosi02.05.2018 11.03
”Jatkoimme kestävällä ja kannattavalla kasvu-urallamme ja myimme enemmän ajoneuvoja vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana kuin koskaan aikaisemmin. Rakennamme jatkossakin tämän menestyksen varaan ja vahvistamme johtavaa asemaamme premium-segmentissä, sillä meillä on suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetschekommentoi. ”Strategiassamme on viisi pilaria: Core, Case, Culture, Company ja Customer, joiden tukemina olemme täysin valmistautuneet yhtiömme ja koko autoalan muutokseen.” Daimler AG:n viisi strategista peruspilaria käsittävät perusliiketoiminnan vahvistamisen (Core), CASE-toimintastrategian tavoitteiden edistämisen (Connected, Autonomous, Shared&Services, Electric), yrityskulttuurin kehittämisen (Culture), yhtiörakenteen optimoinnin (Company) sekä keskittymisen asiakkaan tarpeisiin (Customer). ”Saimme vuoteen hyvän startin ja jatkoimme investointeja tulevaisuuteen. Vahvan taseemme ja tuloksemme ansiosta olemme oikealla kurssilla sekä yhtiömme että liikkumisen tulevaisuuden suhteen”, Daimler AG:n talousjohtaja Bodo Uebber toteaa. ”Yhdessä BMW:n kanssa suunnittelemallamme yhteisyrityksellä haluamme luoda kokonaisvaltaisen ekosysteemin asiakkaidemme liikkumispalveluille ja tarjota yksilöllisen liikkumisratkaisun vain napin painalluksella.” Liikevaihto 39,8 miljardia euroa Daimlerin liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 39,8 miljardia euroa eli 3 prosenttia suurempi kuin alkuvuonna 2017. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto kohosi 8 prosenttia. Yhtiö kokosi vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen toiminnastaan 3,3 miljardin euron vertailukelpoisen liikevoiton (Q1 2017: 3,8 mrd.). Tulosta kertyi 2,4 miljardia (Q1 2017: 2,7 mrd.). Tulos osaketta kohden oli 2,12 euroa (Q1 2017: 2,39 e). Daimler myi alkuvuoden kolmen kuukauden aikana ennätykselliset 806 900 henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa eli 7 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi aikaisemmin. Daimler AG työllisti maaliskuun lopussa 2018 yhteensä 294 029 henkeä, joista 173 882 Saksassa. Vuosineljänneksen tulos toimialoittain Mercedes-Benz Cars teki uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 594 300 uutta autoa (+5 %). Kasvua kirjasivat erityisesti SUV-mallit ja S-sarja. Voimakkainta myynnin kasvu oli Kiinassa (+16 %), Etelä-Koreassa (+18 %), Intiassa (+26 %) ja Malesiassa (+29 %). Euroopassa myynti lisääntyi prosentilla yhteensä 244 200 Mercedes-Benziin ja smartiin. Mercedes-Benz Cars -ryhmän osuus Daimlerin liikevaihdosta oli 23 miljardia euroa (+2 %) ja osuus vertailukelpoisesta liikevoitosta 2 miljardia euroa. Mercedes-Benz Vans teki uuden ensimmäisen vuosineljänneksen ennätyksen, kun myynti kasvoi 7 prosenttia 93 000 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon, Vianoon, Citaniin ja X-sarjan pickupiin. Liikevaihto oli 3,1 miljardia (+4 %) ja vertailukelpoinen liikevoitto 172 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi erityisesti NAFTA-maissa ja Kiinassa ja esimerkiksi Turkissa 60 prosenttia. EU30-alueella myytiin yhteensä 60 400 Mercedes-Benz-pakettiautoa eli yhtä paljon kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Daimler Trucksin myynti nousi peräti 21 prosenttia 113 800 kuorma-autoon. Tulokseen vaikutti eniten markkinoiden kehitys NAFTA-maissa, joissa myytiin autoja yhteensä 40 800 kappaletta (q1 2017: 32 900 kpl). Latinalaisessa Amerikassa myynti 1,5-kertaistui 9400 kuorma-autoon. EU 30 -alueella saavutettiin viime vuoden taso 17 300 autolla. Daimler Trucksin liikevaihto oli 8,6 miljardia euroa (+ 8%) ja vertailukelpoinen liikevoitto 647 miljoonaa euroa. Daimler Buses (Mercedes-Benz ja Setra) myi 5700 uutta linja-autoa ja koria (+6 %). Hyvää kehitystä siivitti korien kasvanut kysyntä Latinalaisessa Amerikassa. EU30-alueella myytiin yhteensä 1400 linja-autoa. Ryhmän liikevaihto oli 850 miljoonaa euroa (- 8 %) ja vertailukelpoinen liikevoitto 37 miljoonaa euroa. Daimler Financial Services –yksikön osuus Daimlerin tammi-maaliskuun liikevaihdosta oli 6 miljardia euroa (+ 2%) ja vertailukelpoisesta liikevoitosta 548 miljoonaa euroa. Valmet Automotive jatkaa mukana menestyksessä Tammi-maaliskuussa 2018 Daimler investoi tuotantolaitoksiinsa ja valmistukseensa 1,3 miljardia euroa sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen 2,3 miljardia. Mercedes-Benz tavoittelee yksikkömyynnin lievää kasvattamista ja uutta myyntiennätystä vuoden 2018 loppuun mennessä. Katalysaattoreina ovat uudet A- ja C-sarjat, E-tuoteperhe sekä SUV-mallisto, erityisesti GLC. Uuden täyssähköisen EQ-malliston ensimmäiset autot aloittavat testiajot toukokuussa. Mercedes-AMG:n uutuusmallit ovat E 53 (coupe ja avomallit), C 63 ja C 43 sekä neliovinen GT. Daimler odottaa vuodelta 2018 lievää kasvua niin ajoneuvomyynnissä, liikevoiton määrässä kuin liikevaihdonkin kehityksessä. Suomi on vahvasti mukana Mercedes-Benzin menestyksessä, sillä sopimusvalmistus Valmet Automotiven kanssa jatkuu. Uuden A-sarjan tuotanto alkaa tämän vuoden aikana Uudessakaupungissa, ja GLC:n valmistus jatkuu. GLC:n kysyntä lisääntyi alkuvuoden aikana 33,4 prosenttia. |