AMMATTILEHTI KOEAJAA: Maakaasukäyttöinen Opel Combo Van GNC - ympäristölähettiläs17.02.2018 13.01
Opel Combo Van on yltänyt Euroopassa myyntitilastojen kärkisijoille jo ties kuinka monetta vuotta perätysten. Suosion takana on kattava mallisto ja kilpailukykyinen hinnoittelu. Combo on saanut hyvän jalansijan myös suomalaisilla markkinoilla. Kokeilimme miten maakaasun sekä bensiinin voimin kulkeva Opel Combo CNG selviää Suomen ilmastossa. (kuva yllä: Opel Combo on tavara-autoksi varsin sulavalinjainen. Kuvassa ollaan Gasumin uudella kaasutankkausasemalla Vantaalla.) Comboa tarjotaan useilla eri voimanlähde vaihtoehdoilla. Dieselin lisäksi saatavilla on bensiini- ja maakaasuvaihtoehdot. Täyssähköautoa ei mallistosta löydy, ainakaan toistaiseksi. Vaihteistona on aina manuaali, joko 5- tai 6-pykäläisenä. Koripituuksia sekä korkeuksia on kaksi kutakin. Kuormatilaa on mallista riippuen 3,4 - 5,0 kuutiometriä.
(kuva: Combon konehuoneessa kaasunsyötölaitteistosta on näkyvillä ainoastaan vasemmalla näkyvä sähköohjattu venttiili.) Kaksineuvoinen Nyt koeajattavan Combon konehuoneeseen sovitetusta 1,4 litran otto-moottorista irrotetaan pakokaasuahtimen avuin 88 kW (120 hv) teholukema. Paras vääntömomentti 206 Nm saavutetaan 3000 r/min kohdalla. Puhtia tarvitaankin sillä Combon kantavuus on ilman kaasulaitteita on tasan 1000 kg ja laitteiden kanssa noin 850 kg. Kaasu-Combossa on yhteistilavuudeltaan 16,5 kg kaasusäiliöt. Lisähinnasta on tarjolla 22,1 kg säiliöt, joka on litroiksi muutettuna noin 32 litraa. Samalla pisin toimintamatka kasvaa reilusta 300:sta 450 kilometriin. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 4,9 kg / 100 km. Koeajokulutukseksi mitattiin noin 5,4 kg /100 km. Maakaasulla ajettaessa on mahdollista säästää polttoainekuluissa, jos vertailukohdaksi otetaan diesel tai bensiinivaihtoehdot. Samasta linjasta saatavalla, mutta reilusti kalliimpaa biokaasua tankattaessa ero kaventuu. Kaasusäiliöiden lisäksi autossa on 22 litran bensiinitankki, jolla toimintasädettä saadaan jatkettua 290 kilometrillä. Haasteelliseksi yhteiselon kahden eri polttoainevaihtoehdon kanssa tekee se, että kaasun ja bensiinin jakelu tapahtuu yleensä eri osoitteissa. Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 25 maa- ja biokaasua tarjoavaa asemaa, joista suurin osa eteläisessä Suomessa. Gasum on luvannut kasvattaa verkostoa seuraavan 10 vuoden aikana vielä 35 jakeluasemalla. (kuva: Combo Vanissa ei ole turhia varusteita, mutta silti se on varsin mukava. Lattia on sileää, helposti puhdistettavaa muovimattoa. Ohjauspyörässä on asialliset säätövarat ja istuinmukavuus on hyvällä tasolla.) Huippuluokan ajettavuus Valitulla polttoaineella ei ole mainittavaa merkitystä Combon kiihtyvyyteen tai ajokäytökseen. Joskin ohituskiihtyvyys on bensiinillä pykälän verran parempi. Polttoaineen valinta sujuu näppärästi istuimien väliin sijoitetusta nappulasta. Kaasun loppuessa automatiikka vaihtaa polttoaineensyötön bensiinille. Bensiinillä on varapolttoaineen lisäksi myös muu tehtävä; sitä tarvitaan kylmäkäynnistyksissä. Combon avarasta ohjaamosta on hyvä näkyvyys ja miellyttävän ajosennon löytäminen ei tuota tuskaa. Sivupeilit ja niiden laajakulmaosuuden suunnittelu ei ole parhaasta päästä. Opelin parasta antia on sen loistavasti toimiva alusta ja erinomainen äänieristys. Tiepohjasta ja kuormasta riippumatta auto kulkee vakaasti ja tärinöittä. Jarrutuntuma on hyvällä tasolla.
(kuva: Rahtitila on avara. Konttiin sopii vaivatta pari Euro-lavaa. Polttoainesäiliöt ja linjat vievät alustasta kaiken ylimääräisen tilan. Sen johdosta Combossa ei ole lainkaan varapyörää.) Rahtiosasto Combo mielletään helposti pikkupakuksi, vaikka se mittojensa puolesta on astetta suurempi. L2H1:sen pituus on noin 4,8 metriä ja korkeus noin 1,9 metriä. Tavaratilalla on parhaimmillaan pituutta 2,17 metriä, leveyttä 1,7 metriä ja korkeutta 1,31 metriä. Pyöräkoteloiden kohdalla tavaratilan leveys on 1,23 metriä. Se jättää kuormatilan tilavuudeksi 4,2 m3. Lisähinnasta liukuoven saa myös vasemmalle puolelle. 60 / 40 -suhteessa aukeavien takaovien lisäksi Comboa on saatavana myös luukulla. Kuormatila on kaikin puolin toimiva ja lukeutuu kokoluokan tilavimpiin. Kaupoille? Opel Combo Van antaa hyvän vastineen rahalle. Mallin verolliset hinnat alkavat runsaasta 22 000 eurosta. Nyt koeajettavan Kaasu-Combon hinta on pyöreästi 30 000 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 2 500 euroa. Maakaasumoottorin huoltoväli on 30 000 kilometriä, dieselin 35 000. Kaasulaitteisto ei itsessään vaadi perustarkastuksia vaativampia huoltotoimenpiteitä. Kaasuauton hankintaperusteet ovat yhä tänäkin päivänä enemmän ekologisia kuin kustannussäästöihin perustuvia. Mutta maailma muuttuu… |