Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossa20.01.2018 11.11
Kuljetus J & O-P Jokinen Ky Oulaisista otti loppuvuodesta 2017 ajoon uuden Iveco Stralis 560 hv trippelitelisen 8x4 puutavara-auton. Myös toinen ajossa oleva tukkiauto on Iveco Stralis - yrittäjäveljeksillä Jari ja Olli-Pekka Jokisella on paljon hyviä kokemuksia Ivecoista pitkältä matkaa. Jari ja Olli-Pekka Jokinen lähtivät kuljetusyrittäjiksi vuonna 2015. Sitä aiemmin he työskentelivät isän ja hänen veljiensä urakointiyrityksessä; Veljekset Jokinen Ay keskittyy tänä päivänä lähinnä metsäkoneurakointiin. - Veljekset Jokinen ajoi aikanaan puuta ensin liikennetraktoreilla ja ensimmäinen käytetty Iveco Trakker puutavara-auto hankittiin vuonna 2005 ja uusi Iveco Trakker tuli vuonna 2008. Kun perustimme oman yrityksen niin Trakker siirtyi meille ja lisäksi ostimme käytetyn vuosimallia 2012 olevan Iveco Stralis puutavara-auton reilu vuosi sitten. Nyt vanha hyvin palvellut Trakker vaihtui Niemi-Korven Jounin kanssa tehdyssä kaupassa uuteen 4-akseliseen Stralikseen. Perävaunuina meillä on uutena hankittu ilmajousitettu 5-akselinen Kome vuosimallia 2015 ja käytetty rautajousinen Kome mikä telitettiin uusille painoille, kertoilee Jari Jokinen. (kuva: Jokisen Ivecoilla ajetaan tukkipuu paikallisille sahoille - kuitupuu menee Ouluun, Kemiin ja juna-asemille. Kuvassa uusi Stralis täydessä tukkikuormassa.) Uusi Stralis 76-tonnin kokonaismassoille Uudella Straliksella ajetaan täysillä 76 tonnin kokonaispainoilla ja vanhemmalla 68 tonnin painoilla Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalalle sekä Rannikon Puunkuljetus Oy:lle Stora Enson puuta. Kuitupuu menee Ouluun, Kemiin sekä juna-asemille ja tukkipuu paikallisille sahoille. Veljesten lisäksi kuljettajina toimivat Arto Anttila ja Aleksi Isokangas. - Valitsimme autoon kuormatilan maksimoimiseksi Palfinger Epsilonin 12 tonnimetrin Z-nosturin ja ForestKing teräspankot - vaunussa on Terminatorit. Z-nosturin ansiosta nuppikuormaan ei tarvitse jättää puomille tilaa ja tehtaalla konepurku käy kätevästi kun nosturia ei tarvitse siirellä, toteaa Jokinen. Ivecoilla kohta puolitoista miljoonaa kilometriä Oulaisten Jokisilla on neljästä eri Iveco puutavara-autosta kokemusta yhteensä jo kohta puolentoista miljoonan kilometrin matkalta. - Iveco on ollut puutavaran ajossa kaikin puolin hyvä ja luotettava kuorma-auto - sillä pärjää vaikeassa maastossa ja maantielläkin ratissa viihtyy. Tässä uudessa Straliksessa on vaihdeautomatiikka, mikä toimii hyvin mutta vaatii hieman totuttelua sillä aina ennen meillä on ollut autoissa keppivaihteet. Ivecon uusi Euro 6 -päästötason 560 hv moottori riittää ainakin näillä lakeuksilla 76-tonniseen tukkijunaan - kone on jopa yllättävän sitkeävetoinen, kehuu Jokinen. Myös polttoaineenkulutuksesta on saatu vielä uudenjäykällä Straliksella hyviä lukemia: - Keskikulutus on ollut viimeisen 1000 tunnin aikana aika tasan 67 litraa sadalla. Olemme ajaneet paljon lyhyttä siirtoa ja tehneet junalastausta mutta toki on myös vedetty pidempääkin väliä. Ja kun viime ajat tankissa on ollut talvilaatua, tiellä lunta ja alla Bridgestonen talvipintaa niin kyllä tuohon kulutuslukemaan voi olla 76 tonnin massoilla oikein tyytyväinen, sanoo Jokinen. Huoltopalvelut pelaa Ivecojen huolloista vastaa Linnus-Auto Oy Kokkolassa. - Palvelu pelaa ja osaamista löytyy. Teemme itse pieniä öljy ym. huoltoja ja yhdistelmien huollot hoituu katsastuksineen A Kotila Oy:llä Raahessa. Ajoneuvotietokoneiden asennukset ja päivitykset hoitaa ammattitaidolla Huoltoukkojen Mika Hiltunen, kertoo Jokinen. (kuva: Kuljetus J & O-P Jokinen Ky:n toinen puutavara-auto on Iveco Stralis vuosimallia 2012.)
|