SUV-ikoni uudistuu täydellisesti - perinteitä kunnioittaen

15.01.2018 9.11

gsarja12.jpg

Mercedes-Benz on tänään esitellyt kauan odotetun uuden G-sarjan Detroitin NAIAS- autonäyttelyssä. Luksusmaastureiden ehdotonta huippumallia on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa. G-sarja on myös kaikkien kolmisakaraista tähtitunnusta kantavien SUV-autojen esi-isä – siksi kaikki Mercedesin off-road-mallit kantavat nimessään G-kirjainta. 

Uusinkin G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla. Koko G-sarjan historia käynnistyi samassa kaupungissa vuonna 1972 silloisten Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisellä yhteistyösopimuksella.

”Uusi G-sarjamme nostaa riman korkeammalle kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla: suorituskyvyssä sekä maastossa että maantiellä, ajomukavuudessa ja telematiikassa. Pisimpään palvellut mallimme on ihanteellisesti varustettu myös tulevaisuuden menestystä ajatellen. Lyhyesti sanoen ”G” on edelleen ”G”, nyt vain entistä parempi”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius luonnehtii.

”Sellaisen ikonin kuin G-sarjan uudistaminen teknologisesti oli samaan aikaan sekä haaste että mahdollisuus. Jokainen osa ja jokainen pultti mietittiin uudelleen. Keskityimme erityisesti auton vääntöjäykkyyden lisäämiseen sekä jousituksen ja voimalinjan kiinnityskohtiin teräspalkkirunkoon”, Mercedes-Benzin Off-Road-tuoteryhmän johtaja Dr Gunnar Güthenke kertoo.

Ulkonäkö: ikoninen muotoilu tulkittuna tähän päivään ja tulevaisuuteen

Alkuperäinen, vuonna 1979 ensiesitelty G-sarja on yksi automaailman muotoiluikoneista, jonka ulkonäkö on säilynyt melkein ennallaan kohta neljä vuosikymmentä. Keskeiset G-sarjan ominaispiirteet kuten näyttävät ovenkahvat, ulos näkyvät saranat, G:lle tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat ja takaoveen sijoitettu varapyörä ovat tallella myös uudessa versiossa. Kaikki muu onkin uutta.

Varusteuutuuksia ovat esimerkiksi LED-ajovalot, monipuoliset ajoavustimet (saatavana esimerkiksi 360 asteen ympäristövalvonta-kamerajärjestelmä), korkealuokkainen sisustus nahkaistuimineen sekä uusi alustarakenne.  Uusi G-sarja on 53 milliä pidempi ja peräti 121milliä leveämpi kuin edeltäjänsä. Korkealaatuisesta viimeistelystä kertovat kapeat saumat ja huomaamattomat siirtymät eri muotoiluelementtien välillä. Esimerkiksi pyöräkoteloiden ja puskurien integrointi muuhun muotoiluun on toteutettu harmonisen huomaamattomasti.

gsarja22.jpg

Sisämuotoilu: klassiset pyöreät mittarit tai laaja Widescreen Cockpit -näyttö

G-sarjan selkeät tyylielementit jatkuvat sisätiloissa. Pyöreiden LED-ajovalojen muoto toistuu uusituissa raitisilmasuuttimissa. Etupuskureiden päälle asennettujen vilkkujen kotelomuoto puolestaan löytyy myös kojetaulun päälle asennettujen diskanttikaiuttimien muodoista. Ikonista perinnettä noudattaen oikean etuistuimen edessä on edelleen tartuntakahva ja tasauspyörästön lukkojen katkaisimet ovat edelleen metalliset ja kiiltävät. 

Kuljettaja voi ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä. Ohjauspyörän tuntoherkät Touch Control –painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan. Tuntiaisti-impulssien ja kaiuttimista kuuluvan palautteen ansiosta kuljettaja voi käyttää touchpad-kosketuslevyä niin, että katseen voi pitää jatkuvasti tiessä. Mercedes-Benzin S-sarjassa tutun uusitun ohjauspyörän takaa kuljettajalla on erinomainen näkyvyys joka suuntaan.

Kojelauta on täysin uusittu. Mittaristossa on vakiovarusteena ajattomat, putkimaiset analogiset mittarit. G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena E- ja S-sarjoista tuttu kojelauta kookkaalla Widescreen Cockpit –näytöllä. Widescreen sisältää virtuaaliset mittarit kuljettajan näkökentässä ja keskikonsolin yläpuolelle sijoitetun keskusnäytön. Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä muodostavat ikään kuin yhden laajakuvanäytön yhteisen lasisuojuksen alla. Valittavana on kolme erilaista näyttötyyliä: Classic, Sport ja Progressive. Näiden tyylien sisällä oleellisten tietojen ja näkymien asetuksia voi mukauttaa omien tarpeiden mukaan.

gsarja32.jpg

Matkustamo: enemmän tilaa ja ylellisyyttä molemmilla istuinriveillä

Uusikin G-sarja on klassisen elegantti auton jo vakiovarusteisena. Sen takaavat muun muassa aidot ja ajattomat kuvioidut jalopuusomisteet, laadukkaan metallin ja hiilikuidun käyttö matkustamon sisustuselementteinä sekä aidot nahkaistuimet. Säilytystiloja ja –lokeroita on entistä enemmän, ja esimerkiksi kumpaankin takaoveen mahtuu yhden litran vetoinen pullo. Kyynärnojan alle valaistuun lokeroon on saatavana lisävarusteena matkapuhelimen langaton latauspiste.

Takaistuinten selkänojat voi kääntää eteen kolmena erisuuruisena osana: kokonaan eli 100-prosenttisesti tai 60- tai 40-prosenttisesti. Uusissa istuimissa on vakiovarusteena monia mukavuustoimintoja kuten kuljettajan istuimen muistitoiminto, istuinlämmitys edessä ja takana sekä luksuspääntuet edessä. Istuinten nahkaverhoilu on vakiovaruste. Lisävarusteena saatavan aktiivi-monisäätöistuinpaketin mukana tulevat esimerkiksi hierontatoiminnot, istuintuuletus, erityisen nopea istuinlämmitys sekä ajotyylin ja –alustan mukaan täyttyvät ja tyhjentyvät integroidut ilmataskut, jotka parantavat kuljettajan ja etumatkustajan sivuttaistukea. Pakettiin kuuluvat myös sähkösäätöiset ristiseläntuet kuljettajalle ja etumatkustajalle.

gsarja4.jpg

Maasto-ominaisuudet: vakuuttavaa suorituskykyä haastavissa olosuhteissa

G-sarjan maasto-ominaisuudet ovat entisestään parantuneet auton teräspalkkirungon, kolmen tasauspyörästön lukon ja Low Range –alennusvaihteiston ansiosta. Alustaratkaisussa etualatukivarret on kiinnitetty suoraan teräspalkkirunkoon, ilman erillistä etujousituksen apurunkoa. Alempien kolmiotukivarsien kiinnityspisteet on sijoitettu niin ylös kuin mahdollista. Tämä takaa hyvät ajo-ominaisuudet myös asfalttiteiden ulkopuolella. 

Kiinteässä taka-akselissa on kummallakin puolella neljä pitkittäistä tukivartta sekä Pandard-tanko. Ratkaisu tekee maantieajosta entistä sulavampaa. Etuakselilla joustovara on 85/100 milliä, taka-akselilla 82/142 milliä. Maavara on edessä 270 ja taka-akselilla 241 milliä. 

G-sarjan maastosuorituskyky lukuina:

  • Mäennousukyky jopa 100 % alustasta riippuen
  • Maavara akseleiden välissä 24,1 mm (+ 6 mm)
  • Kahluusyvyys vedessä ja mudassa 700 mm (+ 100 mm)
  • Suurin kallistuskulma 35° (+ 7°)
  • Jättökulma 30° 
  • Lähestymiskulma 31° (+ 1°)
  • Ylityskulma 26° (+ 1°)

Dynamic Select: neljä valinnaista ajotapaa ja uusi G-Mode-maastoajo-ohjelma

G-sarjan Dynamic Select –valitsimella kuljettajan käytössä on neljä vaihtoehtoista ajotapaohjelmaa:  Comfort, Sport, Eco ja Individual. Kytkimen painalluksella valittava ohjelma vaikuttaa moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja avustinjärjestelmien toimintaan ja niiden ohjaukseen. Lisävarusteena G-sarjaan on saatavana mukautuva alustavaimennus, jolloin Dynamic Select –valitsimen avulla kuljettaja voi mukauttaa alustan toimintoja yksilöllisesti Sport- ja Comfort-ohjelmia käytettäessä. 

G-sarjan maasto-ominaisuuksia parantaa uusi G-Mode-ohjelma. Auto vaihtaa G-Moden käyttöön automaattisesti heti kun yksi kolmesta tasauspyörästön lukosta on aktivoitu tai Low Range –alennusvaihde on otettu käyttöön. Uusi off-road-ohjelma mukauttaa auton vaimennuksen, ohjauksen sekä vaihteiston ja kaasupolkimen toiminnan maastoajoon sopiviksi maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi. Toiminnan merkkinä mittaristoon syttyy pieni G-valoikoni. G-Mode mahdollistaa auton sentintarkan käsittelyn ja ohjaamisen jyrkimmissäkin maastokohdissa ja tarjoaa kuljettajalle tarkkaa palautetta alustan pitokyvystä ja kitkakertoimesta.

Maantieajaminen: 170 kilolla keventynyt G-sarja on turvallinen ja hiljainen

G-sarjan maantieominaisuudet ovat niin ikään parantuneet uuden etuakselin ansiosta. Auto on tiellä ketterä ja mukava, ja kuljettajalle välittyvä ohjaustuntuma on aikaisempaa parempi. Lisäksi auton huomattavasti keventynyt, sillä G-sarjalaisen paino on jopa 170 kiloa aikaisempaa pienempi. Auton yksittäisten komponenttien ja osien kestoikä arvioitiin käyttämällä hyväksi digitaalista prototyyppisuunnittelua ja osien mallinnusta aikaisempaa kevyemmistä materiaaleista. Rakenteissa on hyödynnetty suurlujuus- ja ultrasuurlujuusterästä sekä alumiinia. Tarkkuutta ohjaukseen tuo nyt ensi kertaa G-sarjassa käyttöön otettu hammastanko-ohjaus. 

G-sarjan runko on valmistettu erilaisista teräslaaduista, kun taas lokasuojat, konepelti ja ovet ovat alumiinia. Alumiinioviin on sovitettu myös G-sarjan klassiset ovenkahvat ja –saranat. B-pilarit ovat suurlujuusterästä maksimaalisen turvallisuuden varmistamiseksi. Vaikka materiaalit ovat keventyneet, rungon ja korin vääntöjäykkyys on kasvanut jopa 55 prosenttia – 6537:stä 10 163 Nm/deg. Tämä vähentää myös auton matkustamoon kantautuvaa melua ja värinöitä.

Voimalinja: V8-moottorin ja 9G-Tronic-automaattivaihteiston saumatonta yhteistyötä   

Uuden G 500 voimanlähteenä ensi vaiheessa on 4-litrainen V8-bensiinimoottori. Tämä kaksoisahdettu voimanpesä tuottaa 310 kW (422 hv) tehon ja 610 Nm:n väännön 2000­–4750 minuuttikierroksen alueella. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 11,1 litraa/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 263 g/km. Moottoripaletti laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla myöhemmin.

Voimaa välittää nyt ensi kertaa G-sarjassa käyttöön otettu momentinmuuntimella varustettu 9G-Tronic-automaattivaihteisto, jonka toimintatapa on sovitettu erityisesti G-sarjan tarpeisiin. Pitkät välityssuhteet tekevät ajamisesta hiljaisempaa ja mukavampaa erityisesti pienillä nopeuksilla ja auttavat samalla säästämään polttoainetta. Jakovaihteisto on sijoitettu suoraan 9G-Tronic-vaihteistoon siten, että 40 prosenttia vedosta kohdistuu etu- ja 60 prosenttia taka-akselille. Jatkuva neliveto takaa maksimaalisen pidon kaikissa olosuhteissa.

G-sarjan vakiovarusteena on nyt ensi kertaa sähkömekaaninen hammastanko-ohjaus. Se mahdollistaa esimerkiksi Parking Assist –pysäköintiavustimen käytön ja tarvitsee vähemmän energiaa kuin perinteinen hydraulinen ohjausjärjestelmä. Ajo-ohjelmasta riippuen käytössä on yksi kolmesta ohjaus-moodista: Comfort, Sport tai Off-Road. Valinta takaa maantielle mukavan ja urheilullisen ohjaustuntuman, mutta myös riittävästi suoraa ja täsmällistä palautetta ajettaessa päällystämättömällä tiellä tai vaativassa maastossa. Ohjaustehostuksen määrä vaihtelee alustasta ja olosuhteista riippuen.

05.10.2023 11.00Luke: Metsien vertailutasolaskentaa päivitetty
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa

Näytä lisää »