AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3.2 TDCi 200 hv A6 4x4 - Tyylikkäästi työmaalle

14.01.2018 9.00

rangeri1a.jpg

Tehokas ja kattavasti varustettu Ford Ranger Wildtrak on valmistajan Eurooppaan tarkoitetun lava-automalliston lippulaiva, jota saa nyt myös autoverovapaana kevyt kuorma-autona. Ranger-mallistossa on nyt vaihtoehdot kaikkiin käyttötarpeisiin ja maksukykyluokkiin.

(kuva yllä: Ford Ranger Wildtrak on isokokoinen auto. Pituutta on 5362 mm ja leveyttä 1860 mm. Korkeus on renkaista riippuen 1815 - 1848 mm ja akseliväli 3220 mm. Kahluusyvyys on 800 mm ja maavara on 230 mm. Erittäin maastokykyinen pick-up soveltuu myös salonkiteiden ulkopuoliseen käyttöön.) 

Ford esitteli hiljattain Ranger avolavamalliinsa aikaisempaa taloudellisemmat ja tehokkaammat moottorivaihtoehdot sekä uusia välityssuhteita voimalinjaan. Samalla Rangeriin tuotiin Fordin muista malleista tuttuja polttoainetehokkuutta ja pakokaasupäästöjä vähentäviä teknologioita kuten start-stop-järjestelmä ja sähkötoiminen ohjaustehostin.

ranger1b.jpg

(kuva: Koeajoauton 3,2 litran moottori sopii vaivatta Rangerin konehuoneeseen ja tilaa jää vielä huoltotoimenpiteisiinkin. Huoltoväli on 50 000 km / 2 vuotta.)

Moottorivalikoimassa on kaksi tehokasta vaihtoehtoa: 2.2 TDCi (160 hv) ja 3.2 TDCi (200 hv. Viisisylinterinen tehomylly on tarjolla vain Limited- ja Wildtrak -varustetasoihin. 

Polttoainetalouden kerrotaan kohentuneen parhaimmillaan 17 % entisestä. Vaihteistovalikoimassa on 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto ja automaattivaihteisto, jotka ovat tarjolla molempien moottorivaihtoehtojen yhteydessä. 

Vetotapa on kytkettävissä sähkötoimisesti ja takavedolta voidaan vaihtaa nopean välityksen nelivedolle ajon aikana keskikonsolin valintakytkimestä. Hitaamman välityksen neliveto on valittavissa kun tarvitaan esimerkiksi lisää vääntöä pienemmille nopeuksille tai lisää tukea alamäkijarrutukseen. Valinnaisvarusteena saatava sähkötoiminen takatasauspyörästön lukko auttaa parantamaan pitoa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa.

Voimalinjan ohella mallipäivityksessä Rangerin vakio- ja valinnaisvarusteisiin lisättiin joukko valmistajan henkilöautomalleissa käyttämiä kuljettajaa avustavia teknologioita. Näihin lukeutuvat aktiivinen vakionopeudensäädin turvavälihälyttimellä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta. Lisäksi tarjolla on peruutuskamera ja parkkitutkat sekä eteen että taakse. Vakiovarusteisiin lukeutuvia varusteita ovat muun muassa kuormantunnistuksella, kaatumisen estolla ja perävaunun hallintajärjestelmällä varustettu ajovakautusjärjestelmä. Myös hätäjarrutehostin ja mäkilähtöavustin, joka toimii myös mäkeä ylös peruutettaessa ja alamäkihidastin, joka luistonestojärjestelmän avulla auttaa pitämään nopeuden tasaisena jyrkempää alamäkeä laskeuduttaessa sisältyvät kaikkiin Ranger-malleihin. 

ranger1e.jpg

(kuva: Tyylikäs Wildtrak-väritys jatkuu neliovisen ohjaamon puolella. Paketti- autoversiossa takaistuimen paikalla on kätevä kuormatilaratkaisu. Kumimatto estää tehokkaasti tavaroita liukumasta.)

Kori- ja varusteluvaihtoehtoja

Valittavana on kaksi ohjaamotyyppiä: pitkälavainen Super Cab ja lyhytlavainen Double Cab. Ensin mainitussa Super Cab-mallissa takaovet ovat takaa saranoidut ja autossa ei ole takaistuimia. Neliovinen Double Cab-ohjaamo tarjoaa kuormatilan pituuden hinnalla hyvät tilat jopa kolmelle takamatkustajalle. Double Cab-mallit tulevat Suomeen takaistuimilla ja ovat niin sanottuja kaksikäyttöautoja. Nyt koeajettavasta Wildtrakista on maahantuojan toimesta poistettu takaistuin. Muutostyön ansiosta auto on rekisteröity alennetun autoveron pakettiautoksi. Takaistuimen tilalle on räätälöity tasapohjainen lavakaukalo.

ranger1f.jpg(kuva: Ford Rangerin kuormauskorkeus on noin 85 cm. Laadukas alumiininen lavan rullaverho on tarjolla 1800 euron lisähinnasta.)
 

Super Cabin kuormalavan mitat ovat 1 847 x 1 560 mm ja paras kantavuus 1155 kg. Double Cabin kuormalava on 30 cm lyhyempi ja paras kantavuus 35 kg pienempi. Vetokyky on kaikissa malleissa 3500 kg.

ranger1h.jpg

(kuva: Virtaviivainen lavakaari kuuluu Wildtrak-varusteluun ja se istuu autoon tyylikkäästi.)

Malliston lippulaivan Ranger Wildtrakin erottaa tien päällä tummanharmaaksi maalatusta  etumaskista ja sivupeileistä, jotka ovat muissa varustetasoissa joko mustia tai kromipintaisia. Muita Wildtrakin yksilöllisiä yksityiskohtia ovat suorakulmaiset sumuvalot, yksilöllinen lavakaari, 18 tuuman kevytmetallivanteet sekä Wildtrak-logoteippaus.

Wildtrak- ja Limited-varusteluissa auton mittaristossa on kaksi värillistä näyttöä ja keskikonsolin kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Wildtrakin istuimet ovat vakiota yksilöllisemmät, tukevammat ja mukavammat. Kuljettajan istuin säätyy sähkötoimisesti peräti 8-suuntaan. 

ranger1c.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys ja ajoasento on asiallinen, samoin istuinmukavuus. Sync 2 -yhteydenpitojärjestelmään saa liitettyä helposti myös vanhemman sukupolven puhelimet. Järjestelmä tukee mm. Spotify suoratoistopalvelua. Liikennemerkkinäyttö on plussaa.)

Taipaleelle

Rangerin ajettavuus on kehittynyt parempaan suuntaan edeltävästä mallista. Koriin ja runkoon tehdyt uudistukset palkittiin Euro NCAP -kolaritestissä viidellä tähdellä. 

Sähkötehosteinen ohjaus on tunnokas ja täsmällinen maantien ohella myös maastossa sekä  kuorman kanssa ajettaessa. Rangerin kääntösäteeksi ilmoitetaan hyväksyttävä 12,4 metriä. Pienen kauneusvirheen tekee ohjauspyörän säätövarojen niukkuus; ratti liikkuu vain korkeussuunnassa.

Viisipyttyinen moottori on viritetty hyötyautokäytön tarpeisiin, jolloin suurta huipputehoa tärkeämpi pointti on väkevä vääntö, laajalla kierrosalueella. Tasan 200 hv tehoista koneesta irrotetaan parhaimmillaan 470 Nm vääntömomenttia, joka on käytössä laajalla 1500 - 2750 r/min kierrosalueella. Suoritusarvot puhuttelevat etenkin perävaunua vetäviä, mutta myös vaivatonta ajotapaa arvostavia kuljettajia.

Rangerin jousitus on toteutettu auton lajityypille ominaiseen tapaan. Etupää on erillisjousitettu ja kierrejousin, jäykkä taka-akselilla on lehtijouset. Valittu rakenne on yksinkertainen toteuttaa ja kestää sellaisenaan hyvin raskasta kuormitusta, joskin jousitusmukavuuden kustannuksella. Lehtijousitus kun ei aina tahdo pysyä aivan kaikkien tienpinnan epätasaisuuksien tahdissa.  

ranger1d.jpg

(kuva: Uusi mittaristo sekä kaksi värillistä tietonäyttöä tuovat tietoa autosta, yhteydenpidosta ja navigointijärjestelmästä. Ajotietokoneen antama pa-kulutuslukema 11,3 l/100km on linjassa valmistajan ilmoittamaan.)

Myös kevyt kuorma-autona

Ford Ranger voidaan muutoskatsastaa myös autoverottomaksi N2-luokan kuorma-autoksi, joissa voi olla myös toisen rivin istuimia. Jotta Ranger saadaan muutettua kuorma-autoksi on sen rakenteeseen tehtävä kevyiksi luokiteltavia muutoksia. Taka- akselistoon lisätään lisäilmajouset ja voimalinjaan asennetaan nopeudenrajoitin. Lisäksi sivuvilkut tulee vaihtaa N2 -luokkaan hyväksytyiksi. Muissa kuin Limited-malleissa, alkuperäinen vanne pitää vaihtaa tyyppihyväksyttyyn 17” kevytmetallivanteeseen ja renkaaseen 265/65 R17. Hyväksytyn 17” Ford-kevytmetallivannepaketin suositushinta renkaineen ja TPMS-antureineen on 1 600 euron luokkaa. Näillä muutostöillä auton kokonaismassa saadaan nostettua yli vaaditun 3500 kilon ja auto voidaan rekisteröidä N2 alaluokkaan G, eli maasto kevyt kuorma-autoksi.

N2G-luokan autoissa ei tarvitse olla N2-luokan autoilta muutoin edellytettävää kaistavahtia ja kuljettajan vireystilan valvontaa, peruutussummeria tai ajopiirturia.

Ford on valinnut Ranger kuorma-automuutosten tekijäksi luetettavan ja alan kokeneimpiin tekijöihin lukeutuvan yhteistyökumppanin eli Sipoolaisen Arctic Trucksin. Muutoksen verolliset kokonaishinnat alkavat hieman alta 6000 eurosta. 

Ostaisinko?

Kuilu nyt ajettavan ja aikaisemmin koeajetun 2.2 litran moottorilla ja kevyemmillä varusteilla pakatun Rangerin välillä ei ole työkäyttöä ajatellen merkittävä. Perusmallin ominaisuudet riittävät useimmille. Toisaalta Wildtrakin etuna ovat moottorin voimavarat, ryhdikäs ulkonäkö ja runsaat varusteet. Ne nostavat Rangerin osakkeet vaativamman, tyypillisesti Volkswagen Amarokia suosivat ostajakunnan silmissä samalle viivalle, tai ainakin pitäisi nostaa. Kokonaisuus on toimiva ja tekniikka luotettavaa.

Ford Ranger Super Cab -perusmallin verolliset hintapyynnit alkavat noin 33 700 eurosta ja Double Cabin noin 42 800 eurosta. Hinnaston yläpäästä löytyy nyt koeajetun kaltainen Wildtrak, mutta viisipaikkaisena. Se maksaa karvan yli 68 000 euroa. Eli yli kaksi perusmallia! Nyt koeajettava kaksipaikkainen Wildtrak kustantaa noin 58 800 euroa josta lisävarusteiden osuus on yli 5000 euroa. Laaja vaihtoehtojen kirjo (ka-mallit mukaanluettuna) tarjoaa mahdollisuuden suunnitteluun ja viilaukseen, jolloin Ranger-malliston lippulaivan saattaa saada käyttönsä todella sopivaan hintaan. 

ranger1j.jpg

28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin

Näytä lisää »