AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fuso Canter 3C15 - Pakuluokan tuntematon sotilas

07.01.2018 17.22

fusoa1.jpg

Fuso painii monipuolisella Canter-mallistollaan kuorma-autojen keskiraskaassa sarjassa valtamerkkien kanssa markkinaosuuksista. Otimme selvää millaisin hampain pakettiautoksi rekisteröity Canter pureutuu ehkäpä kaikkein kovimmin kilpailtuun hyötyautoluokkaan.

(kuva yllä: Pakettiautoksi rekisteröity Fuso Canter tarjoaa kuorma-autoista tuttuja elementtejä pykälää kevyempään luokkaan. Canterin vahvuutena on hyvä kantavuus, jonka osalta se yltää vertailussa, sekä paketti- että kuorma-autona, kokoluokkiensa kärkikastiin.) 

Fuso Canteria kaupataan kaupunkiliikenteen jakelutehtävien ja ahtaiden työmaiden moniottelijana. Canterin vahvuutena on hyvä kantavuus, jonka osalta se yltää vertailussa, sekä paketti- että kuorma-autona, kokoluokkiensa kärkikastiin. Suomessa Fuson menestys on kuitenkin jäänyt vähäiseksi, johtuen Fuson edustamien painoluokkien kuorma-autojen yleisesti huonosta menekistä. Nyt myyntiin haetaan uutta vauhtia saman mallin pakettiautoversioilla. 

Suurella sydämellä

Canterin voimanlähteenä on malliversiosta riippumatta 3-litrainen  dieselmoottori, yhteispaineruikutuksella, muuttuvageometrisella turboahtimella ja start-stop-toiminnolla sekä pakokaasujarrulla. Tehovaihtoehtoja on kolme: 130, 150 ja 175 -hevosvoimaa. Näistä viimeksimainittu, kuten myös Fuson EcoHybrid -voimalinja, jossa on polttomoottorin lisäksi 40 kW sähkömoottori, on tarjolla vain kuorma-automallistoon. Haitallisia pakokaasupäästöjä eliminoidaan EGR-SCR -järjestelmän voimin.

Vakiovaihteisto on 5-portainen manuaalivaihteisto. Vaihtoehtoisesti tarjolla on myös automaattinen, ryömintätoiminnolla täydennetty, 6-portainen Duonic -kaksoiskytkinvaihteisto. 

Runsaasti vaihtoehtoja

Fuso Canterin etuina ovat monipuolinen kippiohjaamomallisto ja runsaat akselivälivaihtoehdot. Ne tarjoavat mahdollisuuden useita kilpailijoita pidempien ja monipuolisempien päällerakenneratkaisujen asentamiseen, samalla ajoneuvon kokonaispituudella. 

Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: erityisen ahtaisiin paikkoihin on saatavana vain 1695 mm leveä S-ohjaamo, kun taas vakio-ohjaamo ja pitkä miehistöohjaamo, joka mahdollistaa jopa seitsemän hengen kuljettamisen työmaille, ovat leveydeltään 2-metrisiä.

Pakettiautomallistossa on yhteensä neljä- ja kuorma-automallistossa kuusi -akselivälivaihtoehtoa, pituuksissa 2500 mm - 4750 mm. Nyt koeajettavan pakettiauton pituus on 6100 mm ja akseliväli 3400 mm. Canterin lavarakenteen suositeltu maksimileveys on ohjaamon leveydestä riippuen 2,3 tai 2,5 -metriä.

Kaikki pakettiautomallit ovat takavetoisia ja vetävät pyörät aina paripyörillä varustettuja. Kuorma-auton saa takavedon lisäksi myös korkean maavaran omaavana ja erittäin haastaviin työtehtäviin sopivana 4x4 -mallina.

fusoa2.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys eteenpäin. Kojelauta on tehty työkäyttöä ajatellen selkeäksi ja siitä on jätetty pois kaikki ylimääräinen.)

Ajatonta muotoilua

Canterin kuorma-automaista ohjaamoa voi luonnehtia ajattoman tyylikkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Ohjaamossa on vain kaikki tarpeellinen, ilman turhia hienouksia. Suomeen tuotavassa mallistossa on kuitenkin vakiona automaattinen ilmastointi. 

Kuljettajan jousitettu istuin ottaa tienpinnan epätasaisuudet kelvollisesti vastaan. Matkustajille on kahden istuttava sohvapenkki. Ohjauspyörän säätövarat riittävät vielä keskimittaiselle kuljettajalle. Penkki ääriasentoonsa vedettynä ratti jää turhan kauas. Mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon. Se sisältää myös ajotietokoneen näytön. 

Pienenä ajomukavuuteen vaikuttavana puutteena voi pitää vakionopeudensäätimen puuttumista. Sen saa lisävarusteena vain automatisoidun Duonic -vaihteiston yhteydessä.

fusoa3.jpg

(kuva: Kuljettajalle on varattu jousitettu Isringhausen-istuin. Matkustajille on kahden istuttava sohvapenkki.)

Ajossa

Leveämmällä C-ohjaamolla ja  teholtaan 150 hv moottorilla sekä manuaalivaihteistolla varustettu Canter on ohjaustuntumaltaan asiallinen ja paripyörien ansiosta myös suuntavakaa. Erillisrungon ympärille rakennetun auton etuakselilla on kierrejousin toteutettu erillisjousitus. Taka-akselilla on lehtijouset. Jousitustuntuma on tyhjänä ajettaessa kova, mutta tasaantuu kuormattuna siedettävälle tasolle. Canter-asiakkaat kehuvat auton pientä kääntösädettä, josta on hyötyä etenkin ahtaissa paikoissa sompailtaessa, eikä nyt koeajettava auto tee tähän poikkeusta. 

Vaihteensiirtomekanismi on täsmällinen, mutta vielä selvästi uutuuden jäykkä. Kytkinpoljin on tunnokas, mutta irrottaa japanilaisten autojen tapaan eurooppalaisia vähäisemmin polkimen liikkein.

Cantertissa on molemmilla akseleilla levyjarrut, joten pysähtymisvoimassa riittää. Pakokaasujarrusta on käytännön hyötyä ainoastaan korkeilla koneen kierroksilla jarrutettaessa. 

fusoa4.jpg

(kuva: Koeajoauton kipittömän lavan oikeaan etunurkkaan asennettu 1,1 tm Ferrari 315 A2 -kappaletavaranostin.)

Rahtiosaston puolelta

Nyt koeajettavan Canterin päällerakenteena on irrotettavilla, 40 cm korkuisilla alumiinilaidoilla varustettu vaneripohjainen, pituudeltaan noin 4,3-metrinen ja 2,3 metrin levyinen lava.

Kipittömän lavan oikeaan etunurkkaan asennettu 1,1 tonnimetrin Ferrari 315 A2 -kappaletavaranostin on helppokäyttöinen ja ulottuu nimensä mukaan reiluun kolmeen metriin kiinnikepisteestään.

Yhdellä hydraulisesti nousevalla tukijalalla varustetun nosturin käyttöönotto sujuu parissa minuutissa. Ferrari on oiva apuväline kuormaukseen. Lavan ja nosturin kanssa Canterin kantavuus on tämän luokan pakettiautoksi kelvollinen 730 kg. Suurin perävaunumassa on 3500 kg. Taka-akselin paripyörät tukevoittavat autoa perävaunua vedettäessä.

fusoa5.jpg

(kuva: Tietokone antoi koeajon keskikulutuslukemaksi 11,2 l/100 km. Iso moottori vetää maantienopeuksilla matalilla kierroksilla.)

Kokonaisuudesta

Henkilöauton ajokortilla ajettava Fuso Canter pakettiauto on kelpo työjuhta moniin eri työtehtäviin. Kuormattavuudessa ja monikäyttöisyydessä se pärjää kilpailussa muiden merkkien rinnalla. Edullisimmillaan Canter pakettiauton verollinen pyyntihinta on noin 42 600 euroa. Sillä rahalla saa kapeahyttisen ja 130 hv moottorilla varustetun Canter 3S13 -mallin. Nyt koeajettavan Canter 3C15:sta alustamallin arvonlisäverollinen pyyntihinta on tuoreimman Canter -hinnaston mukaan mukaan 39 050 euroa, jonka päälle tulee autoveroa noin 8300 euroa. Lavarakenne ja kappaletavaranostin kustantavat asennetuina noin 23 000 euroa. Edellämainittujen lisäksi autoon on lisätty ylimääräinen akku ja alleajosuoja auton perään. Näin koeajetun auton kokonaishinnaksi muodostuu hieman yli 70 000 euroa kaikkine veroineen. Vastaavan mallin, 6-tonnin kokonaispainoluokan kuorma-autoksi rekisteröitynä saa noin 2000 euroa edullisemmin.

fusoa6.jpg

(kuva: Fuso tuotemerkki on jo varttuneessa iässä. Se syntyi 1932 eli 85 vuotta on jo tullut täyteen. Fuso Canter kuorma-autojen ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille 1963.)

fusoa7.jpg

Kuva: Uusi täyssähkötoiminen Fuso eCanter edustaa kehityksen terävintä kärkeä.)

 
04.10.2023 14.00Adampolis aloittaa MAN bussien myynnin Suomessa
04.10.2023 13.33DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä
03.10.2023 12.15Ivecon täyssähköinen S-Way Electric vieraili Pohjolassa - Edistyksellinen voimalinja paljastaa kehityksen suuntaviivat
03.10.2023 10.40Yli tuhat kilometriä yhdellä vetytankkauksella
02.10.2023 14.01Agri-INNO-palkinnosta (10 000 e) kisaa neljä innovaatiota
02.10.2023 13.20Skenaario: Jatkuvapeitteiseen kasvatukseen siirtyminen ojitetuissa korpikuusikoissa lisäisi Suomen ilmastohyötyjä verrattuna avohakkuuseen
02.10.2023 13.01Liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon ? Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa poikkeuksellisen vähän
02.10.2023 9.23Tukes löysi puutteita aggregattien merkinnöissä ja käyttöohjeissa, yksi pois markkinoilta
02.10.2023 9.06Auton varaosien tilaus EU:n ulkopuolelta vaikeutuu - jatkossa päästötiedot raportoitava EU-komissiolle
02.10.2023 9.00BMW:ltä uusi R GS. - enemmän kuutioita, tehoa ja hintaa
02.10.2023 8.31Tampereelle kaksi Scania G 410 kaasuautoa
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.55LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.09.2023 8.45Taloustutkimus: Volvo on Suomen arvostetuin autobrändi jo kolmatta vuotta peräkkäin
28.09.2023 10.09Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja mediaanihinnat laskussa
28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä

Näytä lisää »