Kuljetusliike Pihlajakangas: MAN näyttänyt leijonan kyntensä puunajossa

06.01.2018 22.01

manne1.jpg

Kuljetusliike Pihlajakangas Ay Pyhäselältä kuljettaa tänä päivänä puuta neljällä yhdistelmällä. Paljon on kuitenkin ehtinyt tapahtua matkan varrella sillä Pihlajakankaiden kuljetussavotta on jatkunut jo 95 vuotta; melkein koko itsenäisen Suomen olemassaolon ajan.      

(kuva yllä: Kuljetusliike Pihlajakangas Ay Pyhäselältä otti loppuvuodesta 2017 ajoon uuden 4-akselisen MAN TGS 35.500 puutavara-auton.)

Kuljetusliikkeen historia ulottuu vuoteen 1923, jolloin Kristian Pihlajakangas aloitti kuljetustoiminnan Kälviällä, Keski-Pohjanmaalla remmivetoisella T-Ford kuorma-autolla. Vallesmannin myöntämällä liikeluvalla oli vain yksi ehto, niin paljon saa ajaa kuin kerkiää, mutta tapulin pitää aina näkyä. *Lainaus kirjasta Kuorman päällä - Kälviän automiehet muistelevat.

Kristian kuljetti Valtion polttoainekeskukselle eli nykyiselle Vapolle halkoja ja liipettejä. Hän kuoli kirjaimellisesti saappaat jalassa työnsä äärellä kesäkuussa vuonna 1937. Olavi Pihlajakangas jatkoi hänen jalanjäljillään aina sotavuosiin saakka. Perimätietojen mukaan silloinen ajokalusto jäi sota reissulle. Sodan jälkeen Olavi jatkoi ajoja, kalustona oli ns. häkäpönttö kuorma-auto. Kuljetustehtävät olivat sotien jälkeen lähinnä halkojen ajamista.

manne3.jpg

(kuva: Pihlajakankaiden kuljetushistoria juontaa aina vuoteen 1923. Kuvassa Kaino Pihlajakangas vaimonsa Anjan kanssa tyylikkäinä Patakeula-Volvon edessä vuonna 1951.)

Kaino Pihlajakangas, Olavin veli aloitti vuonna 1949 ja 50 -luvun alussa kuljetustehtävät siirtyivät Pohjois-Karjalaan. Olavi palasi 50-luvun alussa takaisin kotiseudulleen Kälviälle ja aloitti siellä maansiirtokuljetukset.

Kaino jatkoi halkojen kuljetusta yksin ja 60-luvusta eteenpäin alkoi nykymuotoiset raakapuu kuljetukset. Penttilän sahalle Joensuuhun ajettiin Repolan tukkeja ja 60-luvun loppu puolelta Ilomantsista Leminahon ja Haapovaaran rajaylitys paikoilta Venäjän puolelta Suomeen ja Möhköstä Koitajoesta utjuu eli uittopuita. Ilomantsin rajaylityspaikoilta loppuivat ajot vuonna 1978.

Kaino menehtyi sairauteen samana vuonna ja perheen äiti Anja otti vastuut yrityksen talousasioista. Samana vuonna poika Kari keskeytti opinnot ja aloitti työt yrityksessä ja Pekka veli myös astui remmiin heti sen jälkeen. Nämä oli hyvin raskaita aikoja perheelle. Nuorin veljeksistä Pauli tuli mukaan 1980-luvun loppupuolella.

Yritys aloitti tukkien kuljetukset Niiralasta Värtsilän rajanylityspaikan kautta Venäjältä 1997 ja hommat loppuivat 2009, jolloin Pekka lopetti työt yrityksessä. 

Metsäenergiakuljetuksia tehtiin vuosina 2010-2015 UPM:lle. Raakapuu kuljetukset ovat jatkuneet näihin päiviin saakka Stora Ensolle ja Lehmon Koivu Oy:lle ja yksityisille.

Yrityksen nykyiset omistajat Kari ja Pauli Pihlajakangas ovat jo kolmannen polven yrittäjiä. Nuorempi sukupolvikin on jo takaamassa jatkuvuuden. Karin poika Mikko on jo remmissä ja toinen veljeksistäkin Jimi aloittelee uraa opiskellen tällä hetkellä logistiikka-alaa.

manne4.jpg

MAN muodostaa kuljetuskaluston rungon

Kuljetusliike Pihlajakankaan kalusto muodostuu tällä hetkellä neljästä puutavarayhdistelmästä.

- Meillä on kolme MANia ja yksi Iveco Trakker, joista aivan äskettäin ajoon otettu MAN TGS 35.500 on 4-akselinen ja muut ovat vielä 3-akselisia. Ensimmäisen MAN -puutavara-auton mallia F2000 (kuva yllä) hankimme vuonna 1997 - kuukautta aiemmin samanlainen MAN oli tullut puutavara-autoilija Matti Puttolle ja ne olivatkin Pohjois-Karjalan alueen ensimmäiset kyseistä saksalaismerkkiä. Siitä lähtien MAN on ollut koko ajan mukana kalustossamme. Nyt käytössä oleva vanhempi TGS on vuosimallia 2011 ja isolla ohjaamolla varustettu TGX vuosimallia 2014 (kuva alla). Kärryinä perässä kulkee puolenkymmentä Jykiä ja yksi jo melko perusteellisesti sisäänajettu Komelainen, kertoilee Kari Pihlajakangas.  

manne5.jpg

MAN on näyttänyt logostaan tunnetun leijonan kyntensä puunajossa 20-vuoden aikana. 

- MAN on auto minkä tekniikkaan on voinut aina luottaa. Ajoimme aikanaan paljon puuta pitkiä matkoja Venäjän puolelta missä tiet eivät olleet aivan parhaita. Silti MANin alusta ja muu tekniikka kesti hyvin rynkytyksen. Maastossa erittäin hyvä auto on mukava myös maantiellä, mistä saatiin kokemusta kun ajoimme kymmenisen vuotta tyvikoivua Lohjalle minne kertyy matkaa lähes 500 kilometriä suuntaansa. Tänä päivänä autojemme mittareihin tulee keskimäärin noin 170 000 kilometriä vuodessa, sanoo Pihlajakangas. 

manne2.jpg

(kuva: Vuosikymmenet vierii ja autot kehittyy - kuvassa Kari Pihlajakangas uuden MAN TGS 35.500 puutavara-auton alustan kanssa syksyllä 2017.) 

Uuden sukupolven auto on omalla tasollaan

Uusi MAN TGS 35 500 edustaa kaikin puolin kuorma-autovalmistuksen kehityksen kärkeä. Kaupat siitä tehtiin MAN-myyjä Kimmo Tolosen kanssa. Kaluston huollot hoidetaan Karjalan Yhdistelmäjarruilla ja Pajapöllillä - teknistä tukea saa MAN maahantuonnin kautta Pihlajakankaan mukaan erittäin hyvin.

manne7.jpg

(kuva: Pihlajakankaan MANin 2+2 akselirakenne jakaa painot optimaalisesti akseleille ja kun toinen akseli on nouseva niin auto kääntyy todella pienessä tilassa. Maasto-ominaisuuksiltaan MAN on tunnetusti huippuluokkaa.)

- Kyllä uuden sukupolven auto on aina edellistä parempi vaikka luulee että eihän se tästä enää voi parantua. Valitsimme 4-akselisen auton että pääsemme sillä tarvittaessaa aina 76 tonnin kokonaismassaan ja halusimme sen huoltovapailla puunajoon edelleen erinomaisesti sopivilla rautajousilla. MANin 2+2 akselirakenne on ajoomme optimaalinen ja auto on mahtava menemään maastossa eikä sillä tarvitse murehtia missä akselit kulkevat. Ja kun toinen akseli nousee ilmaan niin auto kääntyy todella pienessä tilassa. Akselinnostolla saadaan myös painoa vetopyörille tyhjänä ajettaessa, toteaa Pihlajakangas.    

MAN on kuin kotonaan maastossa mutta tarjoaa todellisen ajonautinnon maantielläkin.

- Olen itse ehtinyt ajaa tällä uudella autolla vasta pari keikkaa mutta varoittelin vähän poikia siitä että se on tavallaan jopa liian hyvä maantiellä. Tarkoitan sillä sitä että 4-akselinen MAN menee oikeasti täysin luotisuoraan urissa, lumessa ja muussa eikä se varoittele yhtään huonoista olosuhteista kuten vanhat 3-akseliset, joten tilannenopeus kasvaa helposti liian kovaksi, varoittelee Pihjalakangas. 

manne6.jpg

(kuva: Kuljettaja Teemu Leinonen (vas.) ja Mikko Pihlajakangas ovat oikein tyytyväisiä juuri ajoon saadun MAN TGS 35.500 puutavara-auton ensituntumaan.)

Päiväohjaamo antaa tilaa nuppikuormalle

Pihlajakankaan uusi MAN on varustettu päiväohjaamolla.

- Siinä on puunajoon tilaa aivan tarpeeksi ja se tarjoaa kuljettajalle viihtyisän työpaikan. Lyhyen ohjaamon ansiosta kuormaa saadaan enemmän eteen joten akselipainot pysyvät kohdillaan ja käytössä on 7,9 metriä pitkä kuormatila mikä takaa sen että vajaakuormilla ei tarvitse ajaa. Myös lyhyestä parru- ja vaneripuusta saadaan tehtyä hyvät nuppikuormat. Konekorjaamo Riikosen päällerakenteet ovat taattua teräksistä laatua - niihin olemme luottaneet jo vuosikymmenten ajan. Riikosen sisäpuolisen nosturitelineen saa ajettua tarvittaessa aivan eteen painoja tasaamaan, kehuu Pihlajakangas. 

Oikeast nosturit tehdään Joensuussa

Nosturina Riikosen telineessä on KESLA 2010L - sama merkki löytyy tietenkin kaikista muistakin autoista.

- Kotikulmilla Joensuussa valmistettu suomalainen nosturi on paras vaihtoehto puun kuormaamiseen. Uusimmasta nosturista teimme kaupat Närhi Oy:n Petri Lievosen kanssa, jonka olen tuntenut siitä lähtien kun Pete aloitteli Mersun myyjänä alle parikymppisenä. KESLA -historiamme juontaa aina 1970-80 lukujen taitteeseen jolloin ostimme ensimmäisen PEKU -nosturin Esko Utrilaiselta ja sitten tehtiin vuosikymmeniä FORESTERI -kauppaa Porokan Jounilta, muistelee Pihlajakangas nosturikauppoja.    

manne8.jpg

(kuva: Uusi MAN tarjoaa maantiellä todellisen ajonautinnon.)

 

  

28.09.2023 9.52Tutkimus: Lehtipuusekoitus lisää aluskasvillisuuden lajikirjoa ja runsautta havumetsissä
28.09.2023 9.44Kalmarin ekotehokkaat hybridikonttilukit auttavat Rotterdam Short Sea Terminalsia parantamaan toiminnan kestävyyttä
28.09.2023 9.00Kyttyrälohi valtaa alaa Tenolla
27.09.2023 12.00Gasumin uusin tankkausasema Jyväskylän Seppälänkankaalla auki
27.09.2023 11.00Nissanin Baltian toiminnot Bassadonelle
27.09.2023 8.00Metsäkeskus uudistaa toimintaansa ja käynnistää muutosneuvottelut
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
26.09.2023 9.33Valmet toimittaa hienopaperin valmistuslinjan Yueyang Forest Paperille Kiinaan
26.09.2023 8.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,5 miljoonaa matkustajaa elokuussa 2023
25.09.2023 11.00Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti
25.09.2023 10.22Scanialle voitto arvostetussa Truck & Trailer Weltin vertailutestissä - Scania Super oli ETC-testin polttoainetaloudellisin kuorma-auto
25.09.2023 8.33Elina Antila on nimitetty Tapion viestintä- ja markkinointijohtajaksi
25.09.2023 8.00Luonnonvarakeskuksen tutkimusmetsässä Liljendalissa hakkuita syyskuussa
24.09.2023 11.45Uudet kuljettajat tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen - ajokieltokoulutuksen sisältö saa kiitosta
23.09.2023 11.00Hakkuukone mittaustilasto vuodelle 2022 julkaistu
23.09.2023 10.00Ympäristötuilla tuettiin eniten energiatuotantoa vuonna 2021
22.09.2023 20.40KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.09.2023 11.00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
22.09.2023 9.00Kyttyrälohimäärässä uusi ennätys Tenolla
22.09.2023 8.10Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
21.09.2023 18.10Scania Suomen uusi pääkonttori ja pääkaupunkiseudun Scania-keskus nousevat Vantaalle
21.09.2023 16.10Luksia palkittiin Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinnolla
21.09.2023 13.00Volvo investoinut Raaseporiin - yleisötapahtuma ja koeajokiertue maanantaina 25.9.
21.09.2023 10.50Sampo-Rosenlew hakee metsäkoneiden varaosaliiketoiminnan kehittäjää
21.09.2023 9.40MacGregor on saanut yli 25 miljoonan euron tilauksen kappaletavaranostureista
21.09.2023 8.00Turvetuotannosta poistuneille suonpohjille ilmastokestävää jatkokäyttöä - uutta tietoa ja menetelmiä esitellään seminaarisarjassa
20.09.2023 16.00Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas käynnistetty
20.09.2023 14.00Ponssen ja Epecin FORWARD´27-ohjelma käynnistyi
20.09.2023 10.00SKAL budjettiriihen linjauksista: Tiehankkeiden rivakka käynnistys oikea päätös, polttoaineveron alennus tärkeä
20.09.2023 9.00Bifa aloittaa Opel-edustuksen Ahvenanmaalla
19.09.2023 12.12Ford tuo mallistoonsa monipuolisen Ranger Ladattavan bensiini-hybridin
19.09.2023 11.00MAN on valmistanut 1 000 täyssähköistä kaupunkibussia Puolan Starachowicen tehtaallaan
19.09.2023 10.55Neste laajentaa latausverkostoa Suomessa viidellä uudella suurteholatauspisteellä - latauspisteitä myös Baltiaan
18.09.2023 19.00Hans Sohlström on nimitetty Stora Enson toimitusjohtajaksi
18.09.2023 18.00Ponssen Venäjän tytäryhtiön myynti päätökseen
18.09.2023 15.22SKAL ja Metsäteollisuus budjettiriiheen: Vähäliikenteiset tiet pidettävä kunnossa
18.09.2023 14.40Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20Ponssen Kuopion asiakaspalvelukeskus uudistui
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.11Metsänhoitotöihin tarkoitettua kemera-tukia haettavissa vielä syyskuun ajan
18.09.2023 8.00Metsänhoitotöitä on tehty viime vuotta reippaammin - kemera-tukia ehtii hakea vielä syyskuun ajan
15.09.2023 23.50KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.09.2023 11.49Laajakaistainvestointien rahoituksen haku aukeaa 19.9.2023
15.09.2023 11.11Suomen Pankin väliennuste: Suomi on taantumassa
15.09.2023 10.10Bioenergia ry hakee puuenergian toimialapäällikköä
15.09.2023 9.12Ponsse on uudistanut Kuopion asiakaspalvelukeskuksen
14.09.2023 14.55WWF:n kysely: Metsänomistajille tarjotaan edelleen avohakkuita, luontoystävällisemmät vaihtoehdot jäävät paitsioon
14.09.2023 14.37Elsi Katainen neuvottelijaksi EU:n mitta- ja massadirektiiviin
14.09.2023 14.34Ruotsalainen talovalmistaja lähtee Suomesta - Kauhajoen talotehdas hiljenee 1.1.2024
14.09.2023 14.23Ilmavoimien Ruska23-harjoitus aiheuttaa tilapäisiä liikenne- ja liikkumisrajoituksia Vaasan lentokentän ympäristössä 18.9.?1.10.2023
14.09.2023 14.00Bioenergia ry: Metka-kannustejärjestelmän leikkaukset vaarantavat metsänhoitotyöt
14.09.2023 11.01Volvo valmistaa sähkökuorma-autoja nyt jo neljässä eri tehtaassa
14.09.2023 8.12Metsä Group järjestää Uudista Metsää- ideakilpailun
13.09.2023 9.33Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
13.09.2023 8.00KoneAgria 2023 päivittää metsänomistajan tiedot ja tehostaa metsänhoitoa
13.09.2023 7.33Posti investoi merkittävästi varastoliiketoimintaansa - Transvalille yksi Suomen suurimmista varastoista Järvenpäähän
12.09.2023 18.52Nokian Renkaat irrottaa Nordman-tuotemerkkinsä itsenäiseksi rengasbrändiksi
12.09.2023 13.11Linja-autovalmistaja VDL asensi DAF kuorma-autoon Toyotan polttokennon - auto valmiina käyttötestiin
12.09.2023 11.00Nimitykset: Jarkko Mäkinen MAN Linja-autojen tuotepäälliköksi
12.09.2023 10.30Pikaraitiovaunu nousi kiskoilta harjoitustilanteessa - järjestelmä paljastui äärimmäisen haavoittuvaksi
12.09.2023 10.19Sunilan sellutehtaalla uudelleenjärjestelyitä
12.09.2023 9.03Metsäteollisuus: Metsäluonnon monimuotoisuuden tila on parantunut
12.09.2023 8.33Stora Ensolta uusi ohjeistus kuusen istutukseen
11.09.2023 15.00Täyssähköisen Opel Astra Electricin ennakkomyynti avattu
11.09.2023 11.45Arjen matkat avainasemassa liikkumisen lisäämisessä ? kestävään liikkumiseen kannustavaa Liikkujan viikkoa vietetään jo 20. kerran
11.09.2023 11.00Ajankohtaista ammattiliikenteelle D-asemilla
11.09.2023 10.00Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylän Tikanväylällä
11.09.2023 8.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 heinäkuussa 15,1 % vuodentakaisesta
09.09.2023 10.00Puumessut onnistuivat erinomaisesti - näyttelyyn tutustui hieman yli 4500 kävijää
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.09.2023 13.00Enersense Ässien pääyhteistyökumppaniksi - Porin jäähalli muuttuu Enersense Areenaksi
08.09.2023 8.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
07.09.2023 15.45Sisu Auto käynnistää GTP-maastoajoneuvojen sarjatuotannon Karjaalla
07.09.2023 15.35Valtio Sisu Auton osaomistajaksi
07.09.2023 14.12Nimitykset: Janne Kämäräinen Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajaksi
07.09.2023 13.59Veho uudistaa hyötyajoneuvo- ja henkilöautopuolen toimintamallia
07.09.2023 12.21Ensimmäiset kuvat Scanian täysin uudesta älykojelaudasta
07.09.2023 9.30Syysistutukset loppusuoralla, sekaviljely hyödyttää sekä metsätaloutta että ilmastoa
07.09.2023 9.00Joensuun tavoitteena on olla metsäalan kansainvälinen keskus
06.09.2023 16.11IVECO hoitaa 92 % kriittisistä ajoneuvovioista neljän tunnin kuluessa
06.09.2023 11.00Puutuoteteollisuus esittää julkisen rakentamisen vahvaa huomioimista budjettineuvotteluissa
06.09.2023 10.00Valtakunnallisessa Metsämarssissa juhlitaan hyvän metsänhoidon merkitystä suomalaisille
05.09.2023 15.33Scanian uusi akkukokoonpanolinja aloittaa toimintansa
05.09.2023 10.10Pohjoismaiden merkittävin puualan ammattitapahtuma, Puu 2023 -messut, käynnistyy huomenna Paviljongissa, Jyväskylässä
05.09.2023 8.00Kymmenen keinoa, joilla kuljetusyritykset voivat minimoida polttoainekulunsa
04.09.2023 11.36Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry järjestää suuren kuorma-autoalan tapahtuman keskellä Helsinkiä lauantaina 9.9.
04.09.2023 11.24Volvo FH täyttää 30 vuotta
04.09.2023 11.10Tuotteet kiertämään - toisen roska on toisen aarre
04.09.2023 11.01Stora Enson rakennejärjestelyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi etenevät
04.09.2023 9.45Hedin Automotiven ja Delta Auton välinen yrityskauppa päätökseen
04.09.2023 9.24Metsä Group avaa haun tammikuussa 2024 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
04.09.2023 8.11Teollisuuden liikevaihto väheni 18,2 % vuoden 2023 heinäkuussa
04.09.2023 8.00Kiertoravinteen laitosverkosto laajenee - kierrätyslannoitteita saa nyt koko Etelä-Suomen alueella
01.09.2023 23.44KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
01.09.2023 9.00PONSSE-palvelut Oregonissa PacWest Machineryn vastuulle
01.09.2023 7.00Kierrätyspalkkiosta vauhtia autokannan hitaaseen kiertoon - kuorma-autojen rekisteröintien kasvun taustalla ajopiirtureja koskeva vaatimus
31.08.2023 10.00SKAL hallitus: Kuljetuskaluston Keski-Eurooppaa suuremmat mitat ja massat säilytettävä Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
31.08.2023 8.11Metsä Wood ja SRV ovat tehneet sopimuksen Kerto LVL -tehtaan rakentamisesta Äänekoskelle
30.08.2023 10.17Teollisuuspuun hakkuut jäivät heinäkuussa alle kolmeen miljoonaan kuutiometriin

Näytä lisää »