Tivico Oy:llä ajossa neljä yhdistelmää - Puunajossa luotetaan skandinaaviseen kalustoon25.11.2017 21.01
Tivico Oy Parkanosta otti alkusyksystä ajoon uuden Sisu Polar Timber 625 hv 8x4 puutavara-auton täydentämään skandinaavista autokalustoaan. (kuva: Tivico Oy:n tyylikkään musta uusi Sisu Polar Timber 8x4 haki lokakuun alkupuolella tukkikuorman Ikaalisten ruskamaisemista, mistä matka jatkui kohti Isojoen sahaa.) Tivico Oy:n Anssi Haapaniemi lähti kaivukoneenkuljettajan palkkatöistä kuljetusyrittäjäksi maaliskuussa 2012. - Kaverillani on metsäkoneita ja hänelle oli tarjottu puutavaran maantiekuljetuksiakin, joita hän ehdotti edelleen minulle. Päätin lähteä kokeilemaan ja sillä tiellä on nyt menty yli viisi vuotta. Automäärä on kasvanut yhdestä neljään, joista kolme on puutavaravarusteltuja ja yhdessä on sora/puutavara-autoksi vaihdettavat päällerakenteet, kertoo Haapaniemi. Skandinaavinen autokalusto Kolmen ruotsalaisen Scanian rinnalle hankittiin syksyksi suomalainen Sisu. (kuva: Sisuun asennettiin uusi Loglift 140Z -nosturi, mikä antaa lisää kaivattua kuormatilaa sekä tarjoaa paljon päivittäistä käyttöä helpottavia ominaisuuksia.) - Scaniat ovat pelanneet tehtävässään oikein hyvin ja nyt ajattelin kokeilla miten kotimainen kuorma-autonvalmistus on pysynyt kehityksessä mukana. Koeajoin Sisu Polaria ja se tuntui hyvältä autolta joten tein kaupat Sisu-myyjä Ville Kaihan kanssa; päätös sopii myös Suomi 100 henkeen. Oli mukava käydä hakemassa auto suoraan Karjaan tehtaalta ja tutustua samalla kuorma-autojen valmistukseen. Sisuista on sen verran aiempaa kokemusta että meillä on ollut joku vuosi sitten iäkkäämpi Sisu SM lähinnä vara-auton roolissa ja se pelasi hyvin, kommentoi Haapaniemi. Energiapuutakin ajetaan paljon Tivico Oy kuljettaa puuta Pirkanmaan MHY:lle ja Kihniö-Parkanon MHY:lle. - Ajamme tukkipuun Isojoen, Luvian ja Soinin sahoille - kuitu menee Raumalle sekä junaan Ylöjärven ja Parkanon asemille. Merkittävä osa, jopa 40 % ajoistamme on energiapuuta mitä viedään paikallisiin terminaaleihin jatkojalostettavaksi puhtaaksi kotimaiseksi energiaksi. Energiapuu asettaa omat vaatimuksensa kuormatilalle mitä olemme maksimoineet pankkovalinnalla ja Z-mallin nosturilla, toteaa Haapaniemi. Trippeliteliseen Sisu Polar Timber 8x4 autoon on asennettu Loglift 140Z 2-vipunosturi ja perässä kulkee Laurinaho-Yhtiöiden valmistama 5-akselinen perävaunu missä viimeinen akseli on vapaasti ohjaava. Pankkoina on suurikuormatilaiset Terminator XXL 8 Aero -teräspankot. - Itse olen ehtinyt ajaa Sisulla vasta muutaman kuorman, mutta ensikokemukset autosta ovat kaiken kaikkiaan positiiviset ja se on tullut jo selväksi että Suomessa valmistetaan edelleen maailmanluokan kuorma-autoja, sanoo Haapaniemi. Sisu erityisen vahva maastossa Tivico Oy:n uutta Sisua kuljettavat Teemu Koivisto ja Olli-Pekka Mäki. - Haapaniemen Anssin kanssa ollaan oltu pitkään kavereita ja teimme molemmat kaivukonehommia. Oman kaivukoneeni myin pois joku aika sitten ja puuta olen ajanut viitisen vuotta. Olen tällä hetkellä Anssilla vakituisesti kuljettajana, kertoo Teemu Koivisto, jolla on aiempaa kokemusta Sisuista SM-mallin lavettiautosta ja tienhoitoautosta. (kuva: Tivico Oy:n kuljettaja Teemu Koiviston ensikokemukset uudesta Sisu Polarista ovat positiivisia: - Sisu on erityisen hyvä maastossa ja voimalinja on vahva, hän kommentoi.) Uuden Sisu Polar Timberin kanssa puunajo on lähtenyt mukavasti matkaan. - Sisu on erityisen hyvä maastossa, siinä on riittävästi maavaraa ja trippeli nousee ylös täydessäkin kuormassa mikä helpottaa kääntelyä. Fullerin legendaarinen, paljon pykäliä tarjoava manuaalivaihteisto istuu hyvin yhteen Mercedes-Benzin luotettavan voimalinjan kanssa. Moottorin 625 hevosta alkaa nyt sisäänajon jälkeen heräilemään täyteen laukkaansa ja moottori tarjoaa laajan vääntöalueen 1000-2000 rpm välillä. Väkevä vääntö alkaa alhaalta ja vetoa riittää täydessä kuormassa yläkierroksillakin joten Sisu ei hyydy mäkeen. Ohjaus on tarkka ja auto menee jämptisti sinne minne haluaa, kehuu Koivisto. Myös Sisun ohjaamo on osoittautunut kaikin puolin viihtyisäksi työpaikaksi. - Varustelutaso on riittävä näihin hommiin kuljettaja istuu korkealla joten näkyvyys on hyvä. Tasalattia antaa tilaa vaikka haalareiden vaihtoon ja se on selkeytensä ansiosta helppo siivota, sanoo Koivisto.
(kuva: Sisun perässä kulkee Laurinaho-Yhtiöiden valmistama 5-akselinen perävaunu missä viimeinen akseli on vapaasti ohjaava. Yhdistelmän pankkoina on suurikuormatilaiset Terminator XXL 8 Aero -teräspankot.)
|