CNH Industrial ja FCA puoltavat nesteytetyn maakaasun käyttöä kestävänä ratkaisuna kuljetusalan logistiikassa15.11.2017 17.10
Järjestäessään yhdessä tapahtuman Euroopan logistiikka-alan kuljetusyrityksille Ulmissa Saksassa CNH Industrial ja FCA keskustelivat nesteytetyn maakaasun eduista logistiikan sektorille ja esittivät positiivisia esimerkkejä omien toimitusketjujensa toiminnoista. Vastikään julkaistu uusi IVECO Stralis NP (Natural Power) 460, joka luokitellaan historian kestävimmäksi pitkän matkan raskaskuorma-autoksi, esiteltiin yleisölle tapahtumassa. Kestävyys ja tehokas voimavarojen käyttäminen ovat päällimmäisinä mielessä logistiikan sektorilla tekijöiden etsiessä yhä enenevässä määrin tapoja vähentääkseen ympäristön kulutustaan ja toimiakseen yhä tiukemmissa EU-säännösten rajoissa. Yhdistäen voimansa puhuakseen puhtaamman Euroopan tieliikenteen sekä maakaasun etujen puolesta sisaryhtiöt CNH Industrial ja FCA keräsivät yli 30 logistiikka-alan sekä autoteollisuuden kuljetusyritystä yhteen 6. marraskuuta Ulmiiin Saksaan, jossa on CNH Industrialin kaupallisten ajoneuvojen merkin IVECO:n raskaansarjan rekka-autojen huippuosaamiskeskus. Sinä päivänä nähtiin esitelmiä EMEA:n toimitusketjujohdon sekä FCA:n kansainvälisen toimitusketjukoordinaatiojaoston puheenjohtajalta Peter Weissilta; CNH Industrialin kansainvälisen logistiikan osaston varajohtajalta Dror Noachilta; sekä IVECO:n brändin johtajalta Pierre Lahuttelta. Maakaasu voi tarjota 20 – 40 prosentin säästöt poltto-ainekuluihin ja jopa 15 prosentin vähennyksen poltto-ainekulutukseen dieseliin verrattuna sekä varmistaa matalat melusaasteet, 71 desibeliä mitattuna Piekin hiljaisen rekan testillä, mikä on etu kaupunkialueiden verkostoissa. Nesteytetyllä maakaasulla kulkevat rekka-autot parantavat ilman laatua vähentämällä merkittävästi hiilidioksidi- sekä rikkioksidipäästöjä ja pudottavat hiukkaspäästöt lähes nollaan. “Toimitusketjumme liikuttaa miljoonia autonosia, materiaaleja ja valmiita ajoneuvoja ympäri maailmaa. Tämä vaatii perinteisten toimintatapojen uudelleen hahmottamista ja tehokkaimpien mahdollisten käytäntöjen toteutusta, jotta pääsisimme tavoitteisiimme,” sanoi Peter Weiss puheessaan, jossa kuvaili sitä, miten FCA on parantanut kuljetustehokkuuksia yli 5 000 tonnin vuosittaissäästöillä hiilidioksidipäästöissään. Yrityksen teitse tehtävät tuonti- ja vientitoiminnot sisältävät 2 500 rekka-autoliikuntoa päivittäin FCA:n 15 tehtaasta 28 päämäärävaltioon Euroopassa. “Yhdessä logistiikkakumppaniemme kanssa olemme adoptoineet kestävän logistiikan periaatteet käyttämällä kaikkia mahdollisia tapoja vähentääksemme rahdin ja ajoneuvojen liikkeen ympäristökuormitusta. Tämä tapahtuu optimoimalla käytäntöjä ja logistiikan virtoja, kuin myös ottamalla käyttöön matalapäästöiset kuljetusajoneuvot,” hän selitti, kuvaten sitä, miten yritys lisää vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä, ollen näin ensimmäinen, joka käyttää IVECO Stralis NP 400-rekka-autoja kalustossaan, ja myös ensimmäinen dieselittömiä rekkoja kansainväliseen autokuljetukseen Euroopassa käyttänyt yritys: “Uskomme, että tämän teknologian laajempi soveltaminen tulee varmistamaan FCA:n kilpailukyvyn ja päästöjälkiemme vähenemisen.” “Osana logistiikan kuljetusstrategiaamme olemme hyvään tahtiin muuttamassa tärkeimmät tuonti- ja vientijakokanavamme tehtäviksi nesteytetyllä maakaasulla toimivilla ajoneuvoilla,” selitti Dror Noach esitellessään CNH Industrialin siirtymistä dieselistä nesteytettyyn maakaasuun läpi sen Euroopan logistiikkavirran alueen, joka koostuu 34 tuotantotehtaan ja 10 varikon verkostosta. Strategialla pyritään pääsemään 18 % vähennykseen hiilidioksidikilogrammoissa jokaista kuljetettua tavaratonnia kohti vuoteen 2022 mennessä, verraten vuoden 2014 mitattuihin tasoihin. Logistiikkavirrat Itävallassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa sekä Isossa-Britanniassa, joissa strategia on jo otettu käyttöön, ovat tuottaneet yli 1000 tonnin säästöt hiilidioksidipäästöissä vuosittain. Vuoden 2018 lisätoteutukset ennustavat 650 tonnin lisäsäästöjä hiilidioksidipäästöissä. IVECO oli ensimmäinen, joka huomasi maakaasun potentiaalin kaupallisessa kuljetusteollisuudessa varautuen suosituksiin, jotka asetettiin viimeisimmässä G20-maiden energiakokouksessa Pekingissä Kiinassa vuonna 2016. Tapahtumassa maakaasu tunnistettiin matalapäästöisenä fossiilisena polttoaineena, jolla on tärkeä ja tehokas rooli energian tulevaisuudessa, jossa kasvishuonekaasujen tasot pyritään pitämään matalina. Lisäksi IVECO:lla oli näkemystä varautua “Euroopan matalapäästöliikenteen strategiaan”, pakettiin EU:n vuonna 2016 julkaisemia mittauksia, jotka nimeävät nesteytetyn maakaasun käytön raskaissa rekka-autoissa strategisesti tärkeänä muutoksena Euroopalle. Maailmanlaajuisesti johtavina yrityksinä kestävässä kehityksessä sekä Euroopan johtotoimijoita maakaasukäyttöisissä ajoneuvoissa CNH Industrial ja FCA ottavat kollektiiviset vastuunsa vakavasti. Heidän asiantuntijuutensa vaihtoehtoisissa polttoaineissa on auttanut heitä allekirjoittamaan muistioita EU:n, Japanin sekä Israelin kanssa, jotta maakaasuliikennettä kehitettäisiin. Kestävän kehityksen lähtökohdista CNH Industrial jatkaa investointia teknologioihin, jotka vähentävät ympäristönkuormitusta, myös sen omien logistiikkaprosessien kautta. IVECO-merkkinsä kautta yritys on ollut johtava tekijä joissain tärkeimmistä kehitysaskeleista mitä tulee vaihtoehtoisiin polttoaineisiin pitkänmatkankuljetussektorilla. Viimeaikaisin kehitysaskeleista oli esitellä uusi Stralis NP 460, ensimmäinen korkeanluokan maakaasukäyttöinen rekka-auto pitkänmatkan ja raskaskuormatehtäviin. Rekka toteutetaan osana CNH Industrialin logistiikan kuljetusstrategiaa. Tässä valikoimassa on nyt kolme uutta mallia, jotka sopivat kaikenlaisiin ajoneuvologistiikkatarpeisiin Euroopassa. FCA jatkaa investointia ekotehokkaisiin ajoneuvoihin, jotka kulkevat maakaasulla Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Yrityksellä on näitä ajoneuvoja lähemmäs 200 käytössään, mukaan lukien ne, jotka kuuluvat FCA:n i-Fast -ajoneuvologistiikan siipeen Euroopassa. |